Sjukt torr i munnen pga sjuk

BernT

Trådstartare
Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör hela nätterna och nästan hela dagarna just nu. Har blivit så sinnessjukt torr i munnen av detta, till och med mina tänder är torra. Finns det nått sätt att hjälpa munnen att bli normal igen? Dricker mycket vatten men det hjälper inte nämnvärt.

Har troligtvis influensa också så mår riktigt rövigt, så vill helst inte behöva dricka annat än vatten (mår illa då) och inte äta konstiga saker heller.
 
Tabletter mot muntorrhet, finns en variant som man fäster i gommen som ger mer långvarig effekt också
 
Förutom tabletter finns även sprayer. Proxident med smak av äpple gillar jag, den känns fräsch.
Jag är extremt torr i munnen pga mediciner och har inte hittat något som hjälper längre än en liten stund. Men lite är bättre än inget.
Dom tabletter man klistrar fast i gommen är näst bäst imo men när man är extremt torr i munnen så funkar dom inte riktigt och bränner/svider istället dom behöver lite fukt för att funka.
 
Glömde säga att både jag och min man är sjuka så vi tar oss tyvärr ingenstans för att köpa nånting. Våra familjer bor skitlångt bort så det är heller inget alt tyvärr.
 
Glömde säga att både jag och min man är sjuka så vi tar oss tyvärr ingenstans för att köpa nånting. Våra familjer bor skitlångt bort så det är heller inget alt tyvärr.
Om du har en neutral olja hemma, typ raps, kan det funka också. Bara lite för att det inte ska bli äckligt.
 
Om du har en neutral olja hemma, typ raps, kan det funka också. Bara lite för att det inte ska bli äckligt.
Har bara olivolja 😅 har ätit glass och druckit mycket vatten idag, men tycker inte det hjälpt. Aldrig varit med om att bli såhär förut när jag varit sjuk.
 
Jag hade samma problem nyligen. Det blev att vakna 20 ggr/natt och ta en liiiiten klunk vatten, skölja det runt i munnen. Så sjukt surt, men det fanns liksom ingen väg runt det alls. Jag och sambon sov på olika ställen så att vi inte skulle störa varandra, så att vi ändå fick så mycket sömn som det bara gick. Det är väl tipset jag kan ge typ.
 
Har munskölj som är speciell för muntorrhet och även tandkräm. Finns flera märken till exempel GUM och Flux. Prata med apoteket de flesta apotek har hemleverans och chatt för kundservice.
 
Beställ hem från apotea?
Det kommer tidigast torsdag eftermiddag/fredag förmiddag, redan kollat ☺️ är nu/imorgon jag behöver något som funkar. I värsta fall får nån av oss zombie-åka till närmsta apotek men vill helst inte. Bara gå uppför trappan här hemma är sjukt jobbigt.
 
Det kommer tidigast torsdag eftermiddag/fredag förmiddag, redan kollat ☺️ är nu/imorgon jag behöver något som funkar. I värsta fall får nån av oss zombie-åka till närmsta apotek men vill helst inte. Bara gå uppför trappan här hemma är sjukt jobbigt.

Och ni har inga bekanta/jobbarkompisar eller nåt som kan köpa och lämna i postlåda?
 
Fråga i en lokal fb grupp? Finns nästan alltid någon granne på orten som har hemma el kan hjälpa till att köpa.
 
Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör hela nätterna och nästan hela dagarna just nu. Har blivit så sinnessjukt torr i munnen av detta, till och med mina tänder är torra. Finns det nått sätt att hjälpa munnen att bli normal igen? Dricker mycket vatten men det hjälper inte nämnvärt.

Har troligtvis influensa också så mår riktigt rövigt, så vill helst inte behöva dricka annat än vatten (mår illa då) och inte äta konstiga saker heller.
Ni äger ingen luftfuktare eller har kompis som kan droppa av en sån?
När jag är förkyld sover jag alltid med luftfuktare bredvid sängen. Guld värd i såna lägen!
Både för tänder och mot hosta etc. 😍
 
Kan du få igång lite mer salivproduktion genom att ha lite citron i vattnet? All form av syra kan hjälpa. Jag tycker att tandborstning kan kännas bra också, om inte annat för att hjälpa den allmäna munkänslan.

Är det något mer du kan göra för att lindra nästäppan? Sova halvsittande? Skölja?
 
Kan du få igång lite mer salivproduktion genom att ha lite citron i vattnet? All form av syra kan hjälpa. Jag tycker att tandborstning kan kännas bra också, om inte annat för att hjälpa den allmäna munkänslan.

Är det något mer du kan göra för att lindra nästäppan? Sova halvsittande? Skölja?
Kolsyrat vatten är också skönare än vanligt vatten. Kanske inte toppen för tänderna men ibland har nöden ingen lag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Börjar bli desperat!!!! Har varit förkyld sen 19 augusti. Sen övergick det sista veckan i augusti till influensa, följt av förkylning...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 745
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 772
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 106
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp