Sjukt träd?

Tilly_85

Trådstartare
Hur vet man om ett träd är sjukt? En kompis till mig misstänker att ett träd på vår tomt är sjukt och jag håller nog med. Det är prickigt på många av bladen, en del mossa på stammen och grenarna, ser ävenut som där är en gammal skada i barken som ser uppfläkt ut på ett ställe plus att det ser allmänt trött ut.

Hur länge lever träd? Vi misstänker det är en rönnsumak från 50-60 talet, kan det helt enkelt vara så att den sjunger på sista versen? 🤔😕
 
Hur vet man om ett träd är sjukt? En kompis till mig misstänker att ett träd på vår tomt är sjukt och jag håller nog med. Det är prickigt på många av bladen, en del mossa på stammen och grenarna, ser ävenut som där är en gammal skada i barken som ser uppfläkt ut på ett ställe plus att det ser allmänt trött ut.

Hur länge lever träd? Vi misstänker det är en rönnsumak från 50-60 talet, kan det helt enkelt vara så att den sjunger på sista versen? 🤔😕
Det är väldigt olika, vissa i många hundra år andra bara några tiotals år. Söker jag på rönnsumak så hittar jag uppgifter om en livslängd på mellan 50-100 år så du kan mycket väl ha rätt i att det är åldern som börjar ta ut sin rätt.
 
Hur vet man om ett träd är sjukt? En kompis till mig misstänker att ett träd på vår tomt är sjukt och jag håller nog med. Det är prickigt på många av bladen, en del mossa på stammen och grenarna, ser ävenut som där är en gammal skada i barken som ser uppfläkt ut på ett ställe plus att det ser allmänt trött ut.

Hur länge lever träd? Vi misstänker det är en rönnsumak från 50-60 talet, kan det helt enkelt vara så att den sjunger på sista versen? 🤔😕
Träd klarar sig väldigt länge även om de har röta i stammen. Varken prickar på bladen eller mossa på stammen betyder något alls. Det som kan visa på att trädet är döende är att det har dålig tillväxt, att stor andel grenar inte får löv alls osv. Rönnsumak är mer en buske än ett träd och brukar skicka upp mängder av rotskott.
 
Träd klarar sig väldigt länge även om de har röta i stammen. Varken prickar på bladen eller mossa på stammen betyder något alls. Det som kan visa på att trädet är döende är att det har dålig tillväxt, att stor andel grenar inte får löv alls osv. Rönnsumak är mer en buske än ett träd och brukar skicka upp mängder av rotskott.

Det ser ut som att några få grenar är avsågade, vet inte om det beror på att man bara glesat ur eller om det varit dålig tillväxt så som du beskriver. Den har tokmånga rotskott även en bit in i trädgården långt från stammen 🙈 bara det gör att jag kanske får lite lust till å ta bort den :angel:
 
Buskar och träd funkar lite olika.

Sågar du ner ett träd så är det borta. (undantaget poppel :rage: )
Sågar man ner en buske så är det oftast bara en föryngring. Dvs den kommer tillbaka, friskare och finare än tidigare.

Vännerna sågade ner en schersminbuske och tänkte att den var borta nu. Jag kan nästan slå vad om att den kommer tillbaka 🙂

Om du irriterar dig på rotskott så ta bort de helt. Rotskotten är ju så som den lever. Ungefär som syren eller hallon. Massor av rotskott.

P.S. Tips - http://greenspire.se/har-du-smakat-pa-ronnsumak/
 
Buskar och träd funkar lite olika.

Sågar du ner ett träd så är det borta. (undantaget poppel :rage: )
Sågar man ner en buske så är det oftast bara en föryngring. Dvs den kommer tillbaka, friskare och finare än tidigare.

Vännerna sågade ner en schersminbuske och tänkte att den var borta nu. Jag kan nästan slå vad om att den kommer tillbaka 🙂

Om du irriterar dig på rotskott så ta bort de helt. Rotskotten är ju så som den lever. Ungefär som syren eller hallon. Massor av rotskott.

P.S. Tips - http://greenspire.se/har-du-smakat-pa-ronnsumak/

Ja, rotskotten ryker så fort jag har tid 😁

Roligt att läsa på den sidan du länka till. Jag är ändå fram och tillbaka på om det är en rönnsumak, den har inte fått några fruktkolvar, har sett andra som har det nu. Den är också väldigt stor om man jämför med andra jag sett 🤔 hade varit kul att testa att dricka den ☺️ Ska försöka få hit en aborist som kan kolla bättre.

Funderade lite på att spara en bit av den och plantera något som får klättra på den, men antar rotskott poppar upp fastän jag sågar ner en del av den 😆 eller så funderar jag lite på att ersätta den med en rönn, älskar rönnbärs gelé 😋 eller så får den vara kvar ett tag till, men den lever lite farligt 😝
 
Ja, rotskotten ryker så fort jag har tid 😁

Roligt att läsa på den sidan du länka till. Jag är ändå fram och tillbaka på om det är en rönnsumak, den har inte fått några fruktkolvar, har sett andra som har det nu. Den är också väldigt stor om man jämför med andra jag sett 🤔 hade varit kul att testa att dricka den ☺ Ska försöka få hit en aborist som kan kolla bättre.

Funderade lite på att spara en bit av den och plantera något som får klättra på den, men antar rotskott poppar upp fastän jag sågar ner en del av den 😆 eller så funderar jag lite på att ersätta den med en rönn, älskar rönnbärs gelé 😋 eller så får den vara kvar ett tag till, men den lever lite farligt 😝
Sågar du ner den kommer det komma oändligt med rotskott, vill du bli av med den får du gräva bort den.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Trädgård & Växter Hej! Jag har 3 st rönnbärsträd i trädgården. Det är tre stycken på rad med forsytia(stavning?) häckar emellan. Alla tre har ganska...
Svar
3
· Visningar
4 325
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp