Wille

Trådstartare
Jag sjunger gärna med när jag lyssnar på musik och märker att det inte alltid funkar att få till det bra. Dels beror det på att ens röst inte funkar till en viss låt och ibland på sättet jag sjunger på.

Men kan alla lära sig att sjunga bra? Eller är sång bara för de begåvade?
 
Jag sjunger gärna med när jag lyssnar på musik och märker att det inte alltid funkar att få till det bra. Dels beror det på att ens röst inte funkar till en viss låt och ibland på sättet jag sjunger på.

Men kan alla lära sig att sjunga bra? Eller är sång bara för de begåvade?
En kompis tyckte att det var så jobbigt att hon sjöng illa (och det gjorde hon), speciellt eftersom hon utbildade sig till förskollärare och förväntades lära barn sjunga.

Hon tog tjuren vid hornen och anmälde sig till sångkurs för icke sångkunniga. Det var audition och de som inte sjöng tillräckligt dåligt blev uteslutna.

Hon kom med och fick göra en massa övningar och fick tips om tekniker osv. Som examensprov gick de gå ut på stan en och en och gå fram till en okänd människa och be att få sjunga för den.

Hon utvecklades massor och har idag inga problem att sjunga 🙂
 
En kompis tyckte att det var så jobbigt att hon sjöng illa (och det gjorde hon), speciellt eftersom hon utbildade sig till förskollärare och förväntades lära barn sjunga.

Hon tog tjuren vid hornen och anmälde sig till sångkurs för icke sångkunniga. Det var audition och de som inte sjöng tillräckligt dåligt blev uteslutna.

Hon kom med och fick göra en massa övningar och fick tips om tekniker osv. Som examensprov gick de gå ut på stan en och en och gå fram till en okänd människa och be att få sjunga för den.

Hon utvecklades massor och har idag inga problem att sjunga 🙂
Men hu, vilket jobbigt examensprov 😱
 
De flesta kan absolut utveckla sin förmåga. Hur långt man kan komma beror till en del på hur pass musikalisk man är, en del personer är ju helt tondöva och då blir det väldigt svårt ibland.
Min mormor som läste till lärarinna för 100 år sedan fick studera privat då hon inte kom in på lärarinneseminariet då hon var tondöv. Man förväntades sjunga psalmer med barnen.

Själv kommer jag från punken och tänker att alla kan sjunga men på olika sätt.
 
Jag sjunger gärna med när jag lyssnar på musik och märker att det inte alltid funkar att få till det bra. Dels beror det på att ens röst inte funkar till en viss låt och ibland på sättet jag sjunger på.

Men kan alla lära sig att sjunga bra? Eller är sång bara för de begåvade?


Jag har alltid velat kunna sjunga m3n fått konstatera att det är inte för mig. Jag är en människa som inte vill dö nyfiken och tog privatlektioner I sång för utbildad sångpedagog. Mitt gehör är uselt kom vi fram till hon trodde att jag kanske skulle kunna lära mig att sjunga enstaka sånger med mycket träning men att bara kunna sjunga med i vad som helst med bra resultat skulle inte vara möjligt. Sen beror det såklart på vad man ska ha sångne till jag gillar att sjunga så jag gör det ändå hemma för att jag tycker det är kul.
 
De flesta kan absolut utveckla sin förmåga. Hur långt man kan komma beror till en del på hur pass musikalisk man är, en del personer är ju helt tondöva och då blir det väldigt svårt ibland.
Min mormor som läste till lärarinna för 100 år sedan fick studera privat då hon inte kom in på lärarinneseminariet då hon var tondöv. Man förväntades sjunga psalmer med barnen.

Själv kommer jag från punken och tänker att alla kan sjunga men på olika sätt.
Tondöv är jag lyckligtvis inte. Jag hör hur det låter.

Som barn spelade jag blockflöjt och jag ansågs mycket begåvad. Om det nu spelar någon roll.
 
Jag har också alltid velat kunna sjunga bra! Sjunga kan ju så gott som alla som har röst liksom, men hur det sedan låter när en gör det är en annan femma. :D Jag har en känsla av att jag skulle kunna lära mig egentligen, men som med alla andra saker kräver det ju tid, träning och tålamod. Jag har väldigt svårt för/brist på alla tre så jag får nöja mig med att hitta rätt på en not då och då när jag sjunger för mig själv.
Generellt frigörs det för mig gott om endorfiner när jag sjunger, det får mig att må bra! Har till och med sjungit i kör en gång i tiden men eftersom de allra flesta körer är kyrkliga är det inte ett alternativ idag.

Jag tror det går att lära sig i större utsträckning än man föreställer sig. Lite som att teckna - många säger att de inte kan och att det inte går. Jag hävdar att nästan alla kan med träning, träning, träning...
 
De flesta kan utvecklas väldigt mycket genom att lära sig teknik och göra övningar och sjunga "bra" handlar också mycket om att lära sig VAD man ska sjunga för att det ska låta bra. Bara det att lära känna sitt eget omfång, få till bukstödet, öppna upp luftvägarna och projicera är något som de flesta behöver lära sig men som ger stort resultat. Sen också att lära sig att man inte alltid behöver kräma på för att sjunga på ett bra sätt. Alla blir inte operasångare, man kan sjunga mjukare och med känsla och det blir också bra.
 
Jag sjunger gärna med när jag lyssnar på musik och märker att det inte alltid funkar att få till det bra. Dels beror det på att ens röst inte funkar till en viss låt och ibland på sättet jag sjunger på.

Men kan alla lära sig att sjunga bra? Eller är sång bara för de begåvade?

Åh, här har jag faktiskt lite kunskap att bidra med. Svårt att tro idag men en gång i tiden var jag en ganska skicklig sångerska. Sång är som vilken förmåga som helst, man tränar givetvis upp den. Ingen vaknar en morgon och kan plötsligt spela fiol eller hoppa stavhopp, och ingen föds som en fantastisk sångerska eller sångare. Man tränar upp de musklerna precis som alla andra muskler. Man tränar upp sitt gehör också osv. Sen har alla givetvis olika förutsättningar men det är ytterst ovanligt att vara hopplös likväl som det är ytterst ovanligt att vara Whitney Houston. De flesta orienterar sig där emellan. Rösten är man ju dock född med, men alla röster är fina även om de låter olika.

Att sjunga med till musik man lyssnar på kräver att den går i en tonart som passar ens röst och det är inte alltid den gör det. Det kan bli för mörkt eller ljust. Samma låt i en annan tonart kanske du hade fått till utmärkt. Sen för att det ska låta bra måste man vara uppvärmd och det är man ju sällan. När jag sysslade med opera fick jag ofta frågan kl. 2 på natten på fester om jag inte kunde sjunga något. Nej, det kunde jag såklart inte. Lika lite som jag hade kunnat köra en sprint eller hoppa längdhopp vid tidpunkten. Alltså, kan kan man ju, men hur bra blir det?

Så min uppfattning är att alla kan lära sig sjunga bra och det kan vara en ganska brant inläringskurva men de flesta missar att det ligger lite jobb bakom, precis som med allt annat man vill lära sig.
 
Tondöv är jag lyckligtvis inte. Jag hör hur det låter.

Som barn spelade jag blockflöjt och jag ansågs mycket begåvad. Om det nu spelar någon roll.
Det har det sannolikt eftersom du då är musikalisk. Sen måste man förstås öva som med det mesta. Själv har jag absolut gehör vilket förenklar men jag måste också öva.
 
Jag sjunger gärna med när jag lyssnar på musik och märker att det inte alltid funkar att få till det bra. Dels beror det på att ens röst inte funkar till en viss låt och ibland på sättet jag sjunger på.

Men kan alla lära sig att sjunga bra? Eller är sång bara för de begåvade?

Så länge man inte är totalt tondöv kan nog de flesta lära sig att med träning sjunga riktigt bra.
Jag blev en gång castad till en opera (skulle spela nedsupen protituerad :angel: ) och fick då ta operalektioner. På endast kanske fem, tio sånglektioner utvecklades jag enormt mkt. Men som med allt så är det ju dels att man måste vara beredd att träna och lägga tid på det, samt att det alltid är en stor fördel att ha ngn riktigt duktig som lär en!
 
Rickard Söderberg (operasångare mm) publicerade en radda sånglektioner på Youtube under pandemin. Jag har i ärlighetens namn inte tittat på dem, men kom att tänka på dem nu. Och här är nr 1:
 
Jag har också funderat på temat nyligen. Skulle gärna vilja kunna sjunga skapligt, men har noll fallenhet för det. Har tänkt att det beror på dåligt musiköra, men vissla kan jag riktigt bra. Så tänker att det kanske handlar mer om att jag har dålig kontroll på mina stämband/röst?
 
Jag älskar att vråla med i mina favoritlåtar. Är dock helt tondöv och hopplöshet omusikalisk. Kan aldrig höra om någon sjunger falskt, har heller ingen taktkänsla.
Men det gör mig inget, fulsång är också sång 😁
 
Om man bara inte är tondöv kan man träna rösten väldigt. Speciellt med bra sångcoach. Jag har alltid varit musikalisk och har rätt bra röstkontroll IOM att jag sjunger en hel del(själv till musik och inget uppstyrt). Men när jag gick estet, Bild och form, skulle vi testa på andra konstformer också och då ha sånglektioner bland annat. Det var jättekul och jag fick lära mig en hel del.
Idag finns ju så mycket tutorials på nätet som man kan jobba med lite själv och genom övningar bli säkrare, få större register och använda rösten rätt/på olika sätt.
Man har ju olika röster, olika lätt för olika tonarter, tekniker etc. Men bättre kan alla bli bara de inte är tondöva.
En kompis är gift med en kirurg som var så stolt över att hon gick under namnet ”den sjungande kirurgen”. Alla vi som hört henne sjunga led enormt med de som var med henne i operationssalen när hon sjöng IOM att hon var totalt tondöv. 😂
 
En kompis tyckte att det var så jobbigt att hon sjöng illa (och det gjorde hon), speciellt eftersom hon utbildade sig till förskollärare och förväntades lära barn sjunga.
Vill bara kommentera detta. Det spelar INGEN som helst roll hur väl en förskollärare sjunger! Det viktiga är att han/hon gör det :) ! Vi förväntas inte lära barn sjunga, men vi förväntas att sjunga med barnen.... :)
 
Jag älskar att vråla med i mina favoritlåtar. Är dock helt tondöv och hopplöshet omusikalisk. Kan aldrig höra om någon sjunger falskt, har heller ingen taktkänsla.
Men det gör mig inget, fulsång är också sång 😁

Jag är ungefär som du! Men jag kan höra om någon sjunger riktigt riktigt falskt. Men bara lite falskt så missar jag det!
 
Vill bara kommentera detta. Det spelar INGEN som helst roll hur väl en förskollärare sjunger! Det viktiga är att han/hon gör det :) ! Vi förväntas inte lära barn sjunga, men vi förväntas att sjunga med barnen.... :)
Jag bara refererade till det hon sa. Det kanske handlade mer om hennes egna krav? Eller så var det ett sätt för henne att 'tvinga' sig till att ta tag i något som hon hela livet undvikit? I vilket fall så var hon otroligt nöjd efteråt 🙂
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 487
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
220
Senast: Enya
·
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
132
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp