Ska bli med löpankor

Bulldoozer

Trådstartare
Har en bekant som har ett gäng på kläckning åt mig, även om jag haft väldigt mycket varierande djurslag så blir det mina första ankor!
Jag har ett tomt förråd där jag kan inhysa dem nattetid och kan lätt bygga en voljär med tak precis utanför, dock är det altan där. Ska jag riva altanen och grusa eller funkar det att bara lägga på matta så länge?
Tänker om ankorna inte blir så långvariga då vi har både rovfåglar, lo och räv och jag tänkte att när de inte är fågelinfluensa så får de gärna gå på baksidan dagtid men det blir ju en viss risk att nån stryker med men att bara ha dem instängda känns inte lockande om man inte måste.
Förrådet är på framsidan dock så de måste föras till baksidan och tillbaka morgon och kväll men jag räknar med att hundarna kan hjälpa till med det. De ska få bad och sand men är det nåt mer man bör tänka på som underlättar om man tänker på i förväg? Jag har förstått att de smutsar ner en hel del och därför vill jag inte ha dem lösa på framsidan av huset där vi är och tränar hundar. Baksidan är lite av ett projekt som aldrig tagits tag i än så länge..
Vad är smidigt att strö med?
Skulle ni satsa på att hoppa förrådet och bygga voljär och boende på baksidan istället?
Jag vill ha ett smidigt ankägande och tänkte om ni har några lifehacks för nybörjare?
 
Har en bekant som har ett gäng på kläckning åt mig, även om jag haft väldigt mycket varierande djurslag så blir det mina första ankor!
Jag har ett tomt förråd där jag kan inhysa dem nattetid och kan lätt bygga en voljär med tak precis utanför, dock är det altan där. Ska jag riva altanen och grusa eller funkar det att bara lägga på matta så länge?
Tänker om ankorna inte blir så långvariga då vi har både rovfåglar, lo och räv och jag tänkte att när de inte är fågelinfluensa så får de gärna gå på baksidan dagtid men det blir ju en viss risk att nån stryker med men att bara ha dem instängda känns inte lockande om man inte måste.
Förrådet är på framsidan dock så de måste föras till baksidan och tillbaka morgon och kväll men jag räknar med att hundarna kan hjälpa till med det. De ska få bad och sand men är det nåt mer man bör tänka på som underlättar om man tänker på i förväg? Jag har förstått att de smutsar ner en hel del och därför vill jag inte ha dem lösa på framsidan av huset där vi är och tränar hundar. Baksidan är lite av ett projekt som aldrig tagits tag i än så länge..
Vad är smidigt att strö med?
Skulle ni satsa på att hoppa förrådet och bygga voljär och boende på baksidan istället?
Jag vill ha ett smidigt ankägande och tänkte om ni har några lifehacks för nybörjare?

Jag älskar ankor, så det är roligt att du ska ha lite ankor, tycker jag.

Lite mycket information och lite hattigt så jag har svårt att sortera ditt inlägg men jag försöker svara lite. :D

Bara altan är inte roligt. Skulle garanterat sätta matta eller ta bort. Jord är inte heller kul, blir bara lera. Om man inte har bra tillgång till högtryckstvätt. Då kanske träaltan skulle vara att föredra faktiskt.
Jag hade mina ankor och gäss i stallet under fågelinfluensan (vi byggde voljär först i våras) och det var inte roligt på något sätt. Bara när de badar är det brunt vatten ända upp taket.

Jag har också mycket rovfåglar men har mina lösa. Just ankor och gäss vill jag inte ha för länge instängda just för att det blir så förbannat äckligt och städa så mycket som krävs då är inte roligt. Man måste ha stor voljär om det ska vara värt det.
I huset har jag torv som neutraliserar lite iallafall. Det kan man ju dock inte ha ute.

Om ankorna är hungriga och man kopplar mat med ljud (ja, du tränar ju hundar så du vet) så är det tämligen lätt att få dem dit man vill. Att byta hage morgon och kväll torde alltså inte vara ett problem.

Jag har mina i voljären tills jag kommer hem från jobbet (jobbar halvtid) och släpper sedan ut dem fritt.
På kvällen behöver jag bara visa mig och/eller ropa så går de in allihopa för att få god mat (fermenterad säd). De har inget vatten inne i huset på natten för än har jag inte hittat ett bra sätt att ha vatten att dricka utan att det blir en jävla sörja.
Nu på sommaren går de dock ute och inne i voljären hela nätterna, precis som hönsen. Då finns det vatten hela dygnet. Men, tolv timmar utan vatten fungerar bra. Säden de får innehåller ju också en del vatten.

Fråga mer om du vill. Jag har dock bara haft ankor i ett år så jag kan inte speciellt mycket.
 
Ankorna flyttade in för ett par veckor sen, fem stycken som precis bytt till fjädrar. De är inhysta i förrådet nattetid och är just nu lösa på framsidan så vi har lite koll på dom. Klockan nio på kvällen går de in till sig självmant så jag behöver bara komma ihåg att gå ut och stänga till dörren innan jag lägger mig. På morgonen går de ut i trupp och ligger mestadels under sin favorit buske när de inte badar eller äter. Lättsamma små djur ❤.

20210801_100134.jpg
 
Igår stängde jag bort ankisarna från sin favorit buske då det började bli lite lerigt under.. En upprörd trupp patrullerade längs kompostgallret under missnöjt kvackande, idag har de lagt sig under buske nr 2.
Kommer ordna så de kan vara på baksidan sen och fixa ett vindskydd där maten kan ligga då det blir så blaskigt nu när det regnat mycket samt att skatorna upptäckt maten och är och nallar av den. De uppskattar sin pool och älskar att bada i den 🙂.

20210816_094348.jpg
 
,Igår stängde jag bort ankisarna från sin favorit buske då det började bli lite lerigt under.. En upprörd trupp patrullerade längs kompostgallret under missnöjt kvackande, idag har de lagt sig under buske nr 2.
Kommer ordna så de kan vara på baksidan sen och fixa ett vindskydd där maten kan ligga då det blir så blaskigt nu när det regnat mycket samt att skatorna upptäckt maten och är och nallar av den. De uppskattar sin pool och älskar att bada i den 🙂.

Visa bifogad fil 75474
Åh, sådana hade vi när jag var liten. Har alltid sagt att jag vill ha sådana igen.
Tyvärr behöver det nog vänta ett par år då vi har lite för fullt upp med byggen här just nu.
Och egentligen skulle jag behöva ankor som käkar mördarsniglar om det fortsätter såhär till dess, men myskankor är ju tråkiga ;).
Får bekämpa sniglarna på annat vis.

Neb jag är avundsjuk :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp