Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

O

oink

Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar.

jag har endast ägt katter förut, så hund för mig är nytt. nu har jag 2 valpar snart 5 månader gamla. dom börjar nu driva mig till vansinne.
jag bor som sagt utomlands på en liten ö med knappt någon natur, att hitta en park får man åka bil till, så det är inte lätt att rasta sina krakar hur som helst. bil o trafik överallt. mentaliteten här är gammaldags, mycket hemlösa hundar som ränner på gatorna, väldigt lätt att stöta på under sina promenader, samt "valpkurser" är något som inte existerar.

jag har läst nu flera böcker om hund o valpar, dåligt beteenden etc. men fortfarande kan jag inte komma bukt med vardagliga problem.

Problem 1. När vi inte är hemma förstör våra valpar vårt hem! River sönder saker, kissar o bajsar, gnager på soffor, rycker ner saker från bord etc. Jag motionerar dom ca 2 1/2 timma per dag i 2-3 omgångar per dag. det är faktiskt helt ok. jag vet att valpar måste gå ut var 3e timma men jag är en vanlig person med ett heltidsjobb att sköta också. Jag ser alltid till att dom har leksaker o saker att tugga på.

Problem 2. Sedan dom suttit i karantän, för 3 veckor sen och vid det här laget har vi varit på många promenader. jag tycker ändå att dom efter så mkt tid ändå borde har lärt sig vad det är att gå i koppel.
Men nej då, det är som att dom tar mig på promenad. Luktar på varenda lilla grej. Försöker äta varenda lilla sak. Drar sig mot varenda soppåse som ligger på gatan. (Här ställer man ut sina sopor på gatan för att de ska bli upplockade av sopbilen). Så vad jag försöker säga är att dom stannar varenda meter. Många gånger spjärnar dom emot om jag säger åt dom.
Försöker ropa på dom och locka dom till mig. Ignorans. Så det blir istället dragkamp. Så att så roliga är våra promenader. Och om ni undrar varför det blir ofta dragkamp så kan jag säga att vi bor med trafik omkring oss. för att ta oss till strandkanten (lugnare miljö) måste vi promenera i 10 min. så jag måste många gånger dra i hundarna lite grann för att dom inte ska bli överkörda av nån galen bil. (hjälper ju inte att alla kör som tokar här). Självklart så är dom väldigt lydiga många gånger, jag berömmer alltid! men dom gillar att bromsa o välja sin egen väg också!!! och jag står inte ut snart!

problem 3. träning. jag vill inte ha några agilityhundar, det ligger inte i mitt intresse. jag vill att dom ska kunna grundsaker som sitt, ligg, stanna, kom hit. för att ens varddag ska bli lättare. men det går seriöst inte att lära 2 valpar det. dom försår inte vem jag talar till när jag försöker träna dom.
utomhus tex. vid övergångsstället säger jag åt dom sitt. deras prioritet är inte att sitta ned. dom är så nyfikna på annat. SUCK.
hemma så funkar det inte heller, med den ena hunden som är super dominant att han själ hela föreställningen. har provat med att låsa in honom i annat rum medans jag tränar den andra, men det resulterar med massa gnäll från hans rum o det får den andra valpen att inte koncentera sig o skita i mig fullkomligt.
dom är 5 månader och vet endast deras namn till 70% plus att dom endast sitter ned om jag har en godis i handen. thats it.

Jag är verkligen en misslyckad hundägare.
Jag hade ingen aning om att det skulle vara så tufft med att ha hundvalp. Har alla sånna problem eller är det bara jag?
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

Tycker det låter som att du har två helt normala valpar!

Ditt problem är en kombination av att du är nybörjare på hund och att du skaffade två jämnåriga valpar det första du gjorde.

Bästa vore ju om du kunde få hjälp av en mer erfaren och kunnig hundägare, så att du kan lära dina valpar "rätt" från början.

Lycka till..
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

oj du, det där låter inte alls skoj..

måste fråga vilka raser det är på dom? och om båda är killar?

låter i mina ögon som att dom inte ser dig som ledaren.

nu är ju inte jag sådär jätte duktig med hundar, men vi har en liten golden tik på snart 4 månader, och hon är faktiskt jätte duktig och rätt väluppfostrad redan, även om vi bara haft henne i snart 3 veckor.

men sen är ju golden just, en väldigt "lätt" ras också.......

men som sagt tror jag det är väldigt viktigt att DU är ledaren, träna på att det är DU som går ut genom dörren först, och sedan även in.

ett tecken på att hunden är undergiven/ser dig som ledaren är också att den lägger sig på rygg och vill klappas på magen, så det kan vara nåt att träna på?

sen när du är ute och går, är det viktigt att ni går i DIN takt när hunden är kopplad, dvs du går och hunden följer dig, när du stannar, springer osv. och inte tvärt om.

kanske om du fortsätter gå bara, om hunden/hundarna vill stanna stup i kvarten, även om det betyder att du får släpa den/dom en bit, och sen att du samtidigt säger "kom" eller "hit" eller visslar eller vad du nu använder för att locka dom till dig.

kan tänka mig att det är svårt med två hundar samtidigt, kanske du kan prova att gå på promenad med en i taget?




sen är ju valpar alltid valpar, dom går ju igenom mycket i den åldern, så man får nog räkna med en del bus och trots.




ja du, jag hoppas jag kan vara till lite hjälp iaf, och får önska dig mycket lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

Jag tror att du har tagit på dig för stort ansvar. Att ta en valp är en stor sak när det är ens första hund, men att ta två är dubbelt jobb och verkar vara helt sjukt jobbigt! Hur kom du fram till att du ville ha två?

Tips mot problemen har jag dock inte.
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

Hehe betala min blijett ner så ska jag lära dem lite hut. :angel::o:D

Skämt åsido, gör som jag sagt tidigare, träna dem individuellt!
Ut och rasta en fem minutare med båda, sen lämna den ena hemma när du tränar den andra. Båda måsteegen tid med dig.
Det kommer gå mycket lättare för dig då. Lovar.

Hoppas att du får bukt med de små liven! Läser dina trådar med mycket intresse. :) För jag hoppas denna historien slutar lyckligt. :love:
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

Problem 1: Om du bara går ut med hundarna 2-3 gånger om dagen så är det inte konstigt att de gör ifrån sig inomhus. Min valp är 6 mån och vi går ut med henne ca 5 gånger om dagen. Hon är helt rumsren (förutom en incident för några veckor sedan). Det är ju svårt att gå ut med dem oftare om du jobbar heltid men det blir nog även svårt att komma tillrätta med problemet om du inte kan gå ut med dem oftare än så.

Ang. bitandet så stäng in dem i ett rum eller ännu hellre låt dem sitta i ett kompostgaller när du inte är hemma. På så sätt får de trygghet.

Problem 2: Här hade jag bara fortsatt gå dit jag skulle och inte stannat och lockat på valpen när den stannar. Sedan hur man ska göra för att de inte ska dra i kopplet, ja där finns det många olika sätt. Vissa kör med positiv förstärkning, andra gör det obehagligt för hunden att dra. Du får se vad som passar dig.

Problem 3: Kräv inte att de ska kunna saker utomhus med störningar som de inte kan hemma utan störningar. Befäst "sitt" ordentligt hemma och kräv att de ska sitta hemma. När de kan det så kan du börja kräva "sitt" ute också.

Sedan kan det vara så att iom att valparna umgås mest med varandra så tyr de sig mest till varandra och inte till dig. Det skulle nog vara bra om du kunde umgås med dem och gå ut med dem var för sig. Jag kan tänka mig att det är väldigt mycket jobbigare med två valpar än med en.

Jag är också nybörjare på hundar och min valp är min första hund. Men så här har jag gjort och det har funkat väldigt bra för mig.
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

tack för era svar.

Ni som undrar varför jag har 2 valpar, man kan säga att det var ett impulsköp. en kvinna hittade dom 2 bröderna vanvårdade på gatan och hon annonserade om dom. ingen hörde av sig förutom mig. jag har alltid velat haft EN valp och ville rädda en istället för att köpa en. tyvärr så var det ingen som ville ha den andra o hon övertalade mig in i att ta honom också. så får hundarna alltid sällskap plus det kändes inte så kul att sära på bröderna. så därför har jag dom bägge.

nu i efterhand så har jag förstått att jag inte borde ha tagit bägge, men det är för sent nu o jag tänker inte göra mig av med den ena. det vore inte rätt.

rasen vet jag fortfarande inte vad dom är. blandning av hemlösa hundar antar jag. dom bägge är pojkar. precis komna i puberteten.


ang ledarskapet så antar jag att jag är lite mesig. jag är nog inte ledaren. visst skäller jag på dom om dom är stygga o berömmer om dom gör bra.
men att ha konstant uppläxning känns också ganska hårt. tex. så orkar man inte hela tiden tillrättavisa dom så fort dom gör ett fel. dvs säga Nej! Det blir för många Nej o jag är rädd för att valparna inte ska tycka om mig något mer...

ja jag har verkligen tagit på mig ett för stort ansvar, men en sak som är säker, jag kommer inte göra mig av med hundarna bara för att det känns tufft.
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

Gör dig av med minst en av hundarna.
Att ha två valpar är inte dubbelt så jobbigt, det är flerdubbelt.

1. Gå inte ut med hundarna så länge, men oftare. 2.5 timmes motion är på tok för mycket för en valp. Ta ut hundarna stup i kvarten istället. Stängsla av därhemma när du inte har dem under uppsikt. Jag skrev redan i en tidigare tråd att de är felstimulerade.
Och du lämmnar väl inte dem ensama under så långtid som en heltid är?

3/2 träna lydnad och lek med dem inomhus. Det ska vara roligt att lyda och komma på inkallning. När den konakten är skapad kommer promenaderna bli roligare! Träna sitt, ligg, hit och gå fot inomhus lek dragkamp,leta godis under burkar och vacker tass.
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

självklart ska du inte göra dig av med dom!
tycker det låter som att tanken är jätte bra, men det är svårare i praktiken..
men sen är det ju inget du ni inte kan komma över tillsammans, med lite hjälp och träning.


våran uppfödare sa såhär, att man ska ta vid där mamman slutar när man får hem en valp, dvs man ska inte förmänskliga dom, utan göra som hon har gjort, så gott det går givetvis.

när hunden gör något den inte får, tar man tag i nackskinnet och säger bestämt "nej" eller "fy" eller vad man nu använder.
så gör mamman ju också!

sen ang det här med ledarskap.....du måste befästa din roll i er lilla familj.
visst är det jobbigt att hela tiden vara hård och konsekvent, men det är ju bara tills hunden/hundarna lärt sig vad som är rätt och fel.

barn i största allmänhet (av alla slag, både djur-barn och människo-barn) behöver ramar, dom behöver en trygg ledare att följa för dom kan inte själva se vad som är rätt och fel alltid.

inte skulle dom älska dig mindre för att du är bestämd..!
snarare tvärtom!

när du är en trygg, rättvis, bestämd ledare så mår dom som bäst.
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

Bra ledarskap ligger inte BARA i att vara hård och konsekvent utan en mycket viktig del är att man är rolig och trygg.

Det ska vara kul att vara med matte och träna.
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

Bra ledarskap ligger inte BARA i att vara hård och konsekvent utan en mycket viktig del är att man är rolig och trygg.

Det ska vara kul att vara med matte och träna.



SJÄLVKLART, det är ju själva grunden till en lycklig hund!

men man kan inte alltid vara rolig, ibland måste man säga ifrån.

och det viktiga är att inte tro att bara för att man säger till så tycker valpen inte om dig.
sålänge du är rättvis, så förstår han eller hon precis.

man kan ju inte leva på godis så att säga..........

och det är ju helt självklart att det ska vara kul, och att du ska vara rolig och snäll, det förutsätter jag att man är.
det är ju inte det TS verkar ha problem med om jag förstått saken rätt, utan snarare tvärt om.


sen kan jag ju bara tolka saken utifrån mina erfarenheter och det som skrivits här.
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

och det är ju helt självklart att det ska vara kul, och att du ska vara rolig och snäll, det förutsätter jag att man är.
det är ju inte det TS verkar ha problem med om jag förstått saken rätt, utan snarare tvärt om.

.

Med tanke på att de inte kommer när hon lockar utan måste bli meddragna och bara kan sitt om de lockas med godis så verkar inte samarbetet vara något vidare.
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

Med tanke på att de inte kommer när hon lockar utan måste bli meddragna och bara kan sitt om de lockas med godis så verkar inte samarbetet vara något vidare.



nej det är ju faktiskt sant, då är ju bara frågan om det beror på att dom inte ser henne som ledaren eller att samarbetet inte fungerar pga. att matte inte är tillräckligt rolig..?


vore ju intressant att veta, men kanske svårt om man inte kan träffa dom..
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

TS: Du har två fullkomligt normala valpar. Vid 5 månaders ålder kan man knappast ställa några krav på sin hund, och din situation blir knappast bättre av att du har två lika gamla individer att träna och forma. Du måste lära hunden vad som är rätt, innan du kan bestraffa den när den gör fel.

Mitt tips är, i likhet med vad några redan sagt, att träna dom enskilt. Blir det för mycket störning med en gnällande hund i andra rummet, så gå ut med valpen och träna där, men träna mycket korta pass.

Kontaktövningar tror jag du skulle få stor nytta av. Kan förklara en i korthet. Börja med det i lugn miljö hemma, där det inte finns så mycket störningsmoment. När övningen funkar där kan du succesivt göra det svårare med fler störningar runtomkring.
Sitt på golvet och ha valpen framför dig. Lägg någonting smaskigt på golvet, så att valpen ser vad det är och vill ha det. Håll handen över det goda, så valpen inte får tag i det. Den kommer nu troligtvis göra lite allt möjligt för att komma åt godisen, men du håller kvar handen. När ingenting annat funkar, kommer den troligtvis bli konfunderad och söka ögonkontakt med dig för att förstå varför den inte får godiset. DÅ belönar du med "BRA" och valpen får godisen.

Den här kontaktövningen kommer ni ha nytta av i alla möjliga situationer sen, bland annat i koppelgåendet.

Angående inkallning så finns det inga genvägar. Du måste alltid göra dig roligare än det andra som pockar på valpens intresse, och när hunden riktar sitt intresse mot dig istället ska den belönas MASSOR (helst med favorigodiset eller -leksaken). Det kan innebära att hoppa och skutta och vara allmänt rolig, bara för att fånga valpens uppmärksamhet.

Avslutningsvis så tycker jag att vissa härinne kanske skulle glo lite mindre på Ceasar Milan :angel:
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

Hej, jag svarar i ditt inlägg!

jag har läst nu flera böcker om hund o valpar, dåligt beteenden etc. men fortfarande kan jag inte komma bukt med vardagliga problem.

Problem 1. När vi inte är hemma förstör våra valpar vårt hem! River sönder saker, kissar o bajsar, gnager på soffor, rycker ner saker från bord etc. Jag motionerar dom ca 2 1/2 timma per dag i 2-3 omgångar per dag. det är faktiskt helt ok. jag vet att valpar måste gå ut var 3e timma men jag är en vanlig person med ett heltidsjobb att sköta också. Jag ser alltid till att dom har leksaker o saker att tugga på.

Hur länge är de hemma, och hur ofta, dvs hur många dagar i veckan? Det tar ganska lång tid att träna en hund att kunna vara själv en hel arbetsdag, och dina är ju fortfarande mkt unga.
Får de vara i hela lägenheten när de är ensamma? Finns det möjlighet att skärma av tex köket och ha dom där med trygghet i form av bur/hundsäng och sedan leksaker, tuggsaker. Du ska absolut inte känna att det är taskigt att avskärma lägenheten.


Problem 2. Sedan dom suttit i karantän, för 3 veckor sen och vid det här laget har vi varit på många promenader. jag tycker ändå att dom efter så mkt tid ändå borde har lärt sig vad det är att gå i koppel.

Oh nej. Det tar mycket längre tid. Min valp är sex månader, och vi jobbar på hela tiden. Det tar sig, men jag kontakttränar i stort sett ALLTID (när vi inte bara härjar i skogen). Vi går "sidan" korta stunder, jag hittar på tokigheter och hittar eller gömmer godisar här och där för att hunden ska se att det är roligt att hålla koll på mate. Vi hoppar upp på stenar och letar godis i bark på träd. Allt för samarbetet och kontakten. Vi stannar inför gator och väntar på ögonkontakt, säger "här" och "bra" när hon vill dra, och "neej" om hon vill plocka upp något snusk osv..Det är ett ständigt pågående jobb vill jag säga.

Men nej då, det är som att dom tar mig på promenad. Luktar på varenda lilla grej. Försöker äta varenda lilla sak. Drar sig mot varenda soppåse som ligger på gatan. (Här ställer man ut sina sopor på gatan för att de ska bli upplockade av sopbilen).

Börja med nejövningar inomhus. Kan de inte "nej" inomhus så kan de ansolut inte det utomhus. Om du lägger en köttbulle på golvet, och säger "nej", låter de bli den då? Annars är det där du får börja.


Så vad jag försöker säga är att dom stannar varenda meter. Många gånger spjärnar dom emot om jag säger åt dom.
Försöker ropa på dom och locka dom till mig. Ignorans. Så det blir istället dragkamp.

Säg kom, kommer de inte får du dra lite, men först efter att du gjort dig själv roligare än det som drar, dvs roliga sopor tex. Beröm när de tar kontakt med dig. Gör det annars också såklart, spontankontakt är viktigt. Även "kom" får man självklart träna in innan hunden förstår det.

Så att så roliga är våra promenader. Och om ni undrar varför det blir ofta dragkamp så kan jag säga att vi bor med trafik omkring oss. för att ta oss till strandkanten (lugnare miljö) måste vi promenera i 10 min. så jag måste många gånger dra i hundarna lite grann för att dom inte ska bli överkörda av nån galen bil. (hjälper ju inte att alla kör som tokar här). Självklart så är dom väldigt lydiga många gånger, jag berömmer alltid! men dom gillar att bromsa o välja sin egen väg också!!! och jag står inte ut snart!

Träna också på att de aldrig, aldrig får gå av trottoaren utan ditt kommando. Innan varje passage, säg "vänta" och väta på ögonkontakt. Detta bör du träna en och en med hundarna. Vid ögonkontakt, (om gatan är fri) säger du tex "över" och så går ni över.
Då minskar risken att bli påkörd markant.



problem 3. träning. jag vill inte ha några agilityhundar, det ligger inte i mitt intresse. jag vill att dom ska kunna grundsaker som sitt, ligg, stanna, kom hit. för att ens varddag ska bli lättare. men det går seriöst inte att lära 2 valpar det. dom försår inte vem jag talar till när jag försöker träna dom.

Det kommer inte gå att träna dem samtidigt. Jag har nämnt detta förut. Du MÅSTE sätta en bakom kompostgaller eller nån annanstans, och träna dem en i taget. Olika hundar har olika förutsättningar, det är inte säkert att båda klarar att träna samma sak vid samma tidpunkt i valplivet. Elementära saker som "sitt" och "ligg" är dock inte särskilt svåra, och grunden till dem lägger man på en enda dag. Seda kan man utöka till att kunna säga det på avstånd, visa med tecken, inkallning med läggande osv....
Men grunden går fort.


utomhus tex. vid övergångsstället säger jag åt dom sitt. deras prioritet är inte att sitta ned. dom är så nyfikna på annat. SUCK.
hemma så funkar det inte heller, med den ena hunden som är super dominant att han själ hela föreställningen. har provat med att låsa in honom i annat rum medans jag tränar den andra, men det resulterar med massa gnäll från hans rum o det får den andra valpen att inte koncentera sig o skita i mig fullkomligt.

Att kunna stoppa undan hunden är också en träningssak. Lämna den korta, korta stunder, och gå tillbaka innan den gnäller, utöka sedan.
Om hundarna inte klarar tex sitt inomhus, så kan du inte räkna med att de ens kommer att vara i närheten av det utomhus.


dom är 5 månader och vet endast deras namn till 70% plus att dom endast sitter ned om jag har en godis i handen. thats it.

Jag är verkligen en misslyckad hundägare.
Jag hade ingen aning om att det skulle vara så tufft med att ha hundvalp. Har alla sånna problem eller är det bara jag?

Nej, jag tror inte att du är misslyckad, men du måste bli mer målinriktad, och verkligen se att hundarna blir vad du gör. Dessutom har du tagit på dig ett jättejobb med TVÅ valpar. Det blir mer än dubbelt så jobbigt, och de kommer garanterat lära varandra mer bus än fina trick. Brorsan kommer alltid att vara skojig, och det måste du tävla med.

mvh
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

nej det är ju faktiskt sant, då är ju bara frågan om det beror på att dom inte ser henne som ledaren eller att samarbetet inte fungerar pga. att matte inte är tillräckligt rolig..?
.

Jag tror inte fem månadersvalpar är så mkt för att ifrågasätta ledarskap. De måste FÖRSTÅ vad hon vill och de måste veta att de alltid vinner MEST på att göra som matte vill. För att hunden ska förstå vad som krävs av den måste kraven först ställas, genomtänkta och tydliga, vad vill jag att hunden ska göra? Sedan måste man lugnt och metodisk guida hunden dit. Kan den tex inte en sak inomhus kommer den aldrig att klara det under extrem störning.
 
Sv: Ska det verkligen vara så jobbigt med valpar?

Avslutningsvis så tycker jag att vissa härinne kanske skulle glo lite mindre på Ceasar Milan :angel:

ifall det var riktat mot mig så har jag ingen aning om vem det är? :confused:

jag talar från egna erfarenheter :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
947
Senast: Praefatio
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 143
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp