Ska en häst verkligen stå inne efter förstoppningskolik?

Var har ni hagarna! På urberget?

Annars har jag svårt att sé någon marktyp där man inte kan få ner någon typ av stolp så länge det inte är tjäle -det handlar om en liten hage. Och går det inte så kan man fixa stolp som inte behöver grävas ner. Kanske dags att hitta ny stallplats, i synnerhet som din häst lätt får kolik av boxvila.


Ett bra förslag och lätt att göra hemma, är att köpa billiga plaststolp och gjuta ner i små betonhinkar.
 
Var har ni hagarna! På urberget?

Annars har jag svårt att sé någon marktyp där man inte kan få ner någon typ av stolp så länge det inte är tjäle -det handlar om en liten hage. Och går det inte så kan man fixa stolp som inte behöver grävas ner. Kanske dags att hitta ny stallplats, i synnerhet som din häst lätt får kolik av boxvila.
Slagg. Det behövs borr/maskin för att få ner stolp, det är vad som gjorts för att få upp den nuvarande hagen.

Tack snälla rara 😘, men jag har inte efterfrågat åsikter om stallet. Jag har inget problem med att vi inte har sjukhage, behövs det i ett akut skadeläge är det som sagt bara att flytta till ett konvalescentstall den tid som krävs. Hästen har stått inne på grund av dåligt väder och hade så gjort även i ett stall med sjukhage, vad nu det spelar för roll, men jag håller i och för sig med, det hade verkligen varit jättepraktiskt om stallplats kunde styra väderprognosen!
 
Ett bra förslag och lätt att göra hemma, är att köpa billiga plaststolp och gjuta ner i små betonhinkar.
Låter hemskt ostadigt om en häst skulle få för sig att gå igenom, tycker jag. Men det är något jag ska i åtanke om det någon gång blir akut nödläge.
 
I vilket fall som helst mår hästen nu utmärkt, busar, äter, dricker och bajsar som hon ska, trots avsaknad av sjukhage och boxvila och med veterinärens OK:ande. Jag hoppas bara att det inte blir något kajk med magen när hon måste stå utan mat 22 timmar om dygnet, men får lita på båda veterinärernas delade omdöme där.

Tack för, öh, tanken.
 
Ibland så får man välja mellan pest eller kolera. Tyvärr.

En av våra fick en gång lätt förstoppningskolik. Det var snabbt löst hemma med veterinär hjälp.
Tyvärr så råkade samma häst vara en gammal magsårshäst som fick återfall så fort han stod utan grovfoder i för många timmar. Eller åt grovfoder med en TS-halt som inte passade.

Vi valde ihop med vet. att låta hästen äta mer än ordinerat, så fort den började tömma tarmen regelbundet och återgå till sitt normala jag.
För av två dåliga alternativ valde vi hellre att vaka som en hök i ett par dagar på förstoppningssymtom, än blev garanterade att stå där med en krubbitande, stressad magsårshäst igen som kunde ta veckor-månader att bli bra.

En annan häst på ett gammalt jobb fick en griffelbensfraktur och skulle stå på strikt boxvila i ett antal veckor.
Men vet. fick säga åt oss att avbryta och släppa ut några veckor tidigare än ordinerat. För det var det eller att hästen skulle skada sig värre i boxen. Den bara stod och kastade sig runt där inne, reste sig, sparkade och stampade.
Det var det sämsta utav två dåliga alternativ. Det slutade nu bra och hästen blev fullt återställd, men det var inte ultimat. Men så är det ibland med djuren. Tyvärr. Man får göra det bästa man kan, med förutsättningarna man har.

Så länge man talat med en veterinär som kan häst och har gett sitt klartecken, och själv har god uppsikt, så får man acceptera att det inte alltid kan bli skolboksperfekt.
Skönt att hästen kryat på sig. Hoppas att allting går bra :)
 
Slagg. Det behövs borr/maskin för att få ner stolp, det är vad som gjorts för att få upp den nuvarande hagen.

Tack snälla rara 😘, men jag har inte efterfrågat åsikter om stallet. Jag har inget problem med att vi inte har sjukhage, behövs det i ett akut skadeläge är det som sagt bara att flytta till ett konvalescentstall den tid som krävs. Hästen har stått inne på grund av dåligt väder och hade så gjort även i ett stall med sjukhage, vad nu det spelar för roll, men jag håller i och för sig med, det hade verkligen varit jättepraktiskt om stallplats kunde styra väderprognosen!
Snällt att du håller med mig om att stallplatsen kunde styra väderprognosen, inte för jag sagt det i och försig :angel: och inte för att jag ens skulle hålla hästen inne i september pga vädret om det inte kom en orkan eller så även om den inte förväntas få kolik av det dessutom.

PS. Vill du kunna bestämma vilka svar du får rekommenderar jag en privat dagbok så dunkan producera dem själv och inte ett diskussionsforum. Det är så tråkigt när du känner dig tvingad att vara nedlåtande för att någon försöker vara hjälpsam.
 
Låter hemskt ostadigt om en häst skulle få för sig att gå igenom, tycker jag. Men det är något jag ska i åtanke om det någon gång blir akut nödläge.

Man har ju el på och det är lika stadigt, eller lika ostadigt (om inte bättre egentligen) som att ha dessa plaststolpar nertrampade i marken. Det är ju sådana stolpar man har i hagar som provisorisk inhägnad.
Om en häst får för sig att gå genom så är det inte en hage som kan hålla den inne oavsett stabilitet. För lite el är också ett problem.
 
Pratade med en ny distriktsveterinär imorse och fick klartecken att släppa ut hästen och ge den lite mer hö än tussar, efter att den bajsat 3-4 gånger under natten och var lika pigg som normalt. Jag tycker det är skitjobbigt när veterinärerna ger så otroligt olika råd runt samma häst och samma fall, men vad göra liksom. Båda gångerna hon haft kolik har hon stått inne över dagen, vilket veterinären även upplystes om, och därför kändes det extremt udda att få rådet att låta henne stå på box i ett dygn till.
Du får tänka lite också att veterinären tar alltid det säkra före det osäkra. Alla har olika erfarenheter och går efter dom. Det är inget som säger att den som var ute under den akuta fasen inte skulle råda att hästen kunde gå ut dagen efter om den visste att hästen varit normal över natten och pigg och glad.
 
Ett bra förslag och lätt att göra hemma, är att köpa billiga plaststolp och gjuta ner i små betonhinkar.

Det ska jag ta till mig! Våra hagar består mycket av berg så ibland stört omöjligt få ner stolp. Har löst det med hinderstöd tidigare men detta kan jag ju lätt göra själv. Tack! :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det ska jag ta till mig! Våra hagar består mycket av berg så ibland stört omöjligt få ner stolp. Har löst det med hinderstöd tidigare men detta kan jag ju lätt göra själv. Tack! :)

Vi har utvecklat idén lite, kan tilläggas. Vi gjöt in vinkeljärn i betongen istället så kan man sedan skruva på vilken stolp man vill och dessutom byta ut om något går sönder eller börjar bli gammalt.
Vi har använt de papprör som finns på de flesta byggfirmor för att gjuta i (istället för hinkar).
 
Du får tänka lite också att veterinären tar alltid det säkra före det osäkra. Alla har olika erfarenheter och går efter dom. Det är inget som säger att den som var ute under den akuta fasen inte skulle råda att hästen kunde gå ut dagen efter om den visste att hästen varit normal över natten och pigg och glad.

Precis min tanke. Veterinärerna hade helt olika lägen att utgå ifrån så jag ser inget med olika råd eller förvirring. Båda veterinärerna har gett korrekta råd som är i linje med allmänna rekommendationer och vetenskap.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
854
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 549
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp