Ska en hund se upp till alla människor?

G

GaurdianAngel

Läste lite på ett annat hundforum. Där diskuterades om hunden alltid ska var ranglägst inför människor.

Vad anser Ni? Ska en hund alltid visa sig underlägsen inför alla människor, kända som okända?
 
Sv: Ska en hund se upp till alla människor?

Visa sig underlägsen vete sjutton men helst vill jag att hunden ska ignorera andra människor tills jag har sagt till att det är okej att hälsa.
Men jag kan ju se enbart på våran hund så är ju han ranglägst av oss i familjen men däremot står han klart över min mamma i rang men det beror helt och hållet på att hon tillåter det och uppmuntar även om hon inte förstår det själv... Nu ger inte det mer problem än att han är helt fixerad vid mamma när hon hälsar på eftersom hon ständigt matar honom... och hon själv anser att han drar i kopplet, men när hon inte vill lyssna på det vi säger så får han göra det... Han kan ju gå fint i koppel med våran 2,5 åring så det är ju inte koppelträningen som är problemet...

Virrigt men nej jag anser inte att hunden ska visa underlägsenhet mot alla människor, flocken går först övrig får förtjäna sin rang...
 
Sv: Ska en hund se upp till alla människor?

Nope det tycker jag inte att man kan begära (Men det kanske skulle vara en utopi? Skydd, tjänstehundar då??) Jag är en typsik sådan som hundar gillar att sätta sig lite över. Träffade en gång en hund som inte alls betedde sig snällt mot mig *uscha* Men matten hade ju stenkoll på hunden och då är det ju faktiskt okej. Det beror ju helt på hur hunden "är hållen" så att säga. Alla hundar är inte var mans hund helt enkelt. Men ju mer hunden "bänglar" ju mer blir ju ansvaret på hundägaren, de måste och kunna inse när eller om det inte går nått mer.
 
Sv: Ska en hund se upp till alla människor?

Jag tycker att det är viktigast att hunden ser upp till sin familj. Jag vill faktiskt inte att min hund ska vika för främmande människor. Vilket han inte heller gör.

Han lyssnar i första hand på mig och när jag inte är hemma så tar min sambo över ledarrollen.
Om min hund är hon min mamma och vi inte är där så lyssnar han på henne och är även mkt mutbar :D Hon kan inte få honom att gå fot osv men han är lydig i hemmet och på promenaden.
Min brorson är 4 år och hunden lyder även honom om han säger nej, sitt och ligg mm. Ganska viktigt då leken kan bli lite väl vild ibland...
 
Sv: Ska en hund se upp till alla människor?

I min familj, dvs hundarnas flock, är de lägst i rang. Tom. lägre än marsvinen....Men å andra sidan utnyttjar vi varandra mycket, vid sök tex. är det ju hunden som leder, även om det är på mitt kommando.

Däremot tycker jag inte att de behöver lyda alla främmande människor. Finns ju många som tycker det är jättekul att ropa och vissla på andras hundar och då är jag tacksam för att mina inte bryr sig, utan stannar hos mig!
 
Sv: Ska en hund se upp till alla människor?

För att vardagen ska fungera så måste mina hundar var lyhörda och ha ett bra samarbete med hela familjen. Nu består den visserligen bara av mig och sambon. Men i framtiden, förhoppningsvis, även barn.

Hundarna lyder oss båda, men de lyder mig bäst. Vilket är ganska normalt, då jag har dem med mig 24 h/dygn och det är jag som tränar, aktiverar, masserar och utfodrar dem. Jag är en större tillgång för dem än vad min sambo är. Dock avgudar dem honom. Han är en ganska kul prick när vi allihop är ute på promenad vilket blir på helgerna och en och annan vardag. Han leker, hittar på saker och är väldigt aktiv de dagar han är med på promenaderna.

Mina hundar lyder, på gott och ont, de allra flesta. Jag skulle kunna släppa ut dem med vem som helst lösa på promenad och ingen skulle ha problem att få dem att lyda. Dock skulle de inte gå tävlingslydnad, med någon annan än mig och ev. sambon.

Främmande människor bryr sig mina hundar inte om. De behöver inte alls visa någon som helst underkastelse eller att de är lägre i rang inför andra människor.
 
Sv: Ska en hund se upp till alla människor?

lycka till säger jag bara...Till de som tror att det "ska"vara så.
Visst det finns hudnar som är sådana av naturen, mend et finns minst lika många som INTE är det.
Det är som att "bestämma" att alla ska tycka om falukorv
 
Sv: Ska en hund se upp till alla människor?

Vad menar du?
 
Sv: Ska en hund se upp till alla människor?

Förklara gärna vad Du menar?
 
Sv: Ska en hund se upp till alla människor?

För de som anser att hundar alltid ska vara ranglägsta inför alla männsikor så säger jag "lycka till". Jag tror att nämligen att det är helt omöjligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 369
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
627
Senast: Emmi
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 746
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp