ska en medryttare betala...???

Hellena

Trådstartare
Hejsan

Ni som läser ridsport har säkert läst debatten om en medryttare ska betala för att få rida.

Jag själv är en aktiv tävlingsryttare som har egen häst. Jag söker inte aktivt medryttare men jag är intresserad av vad folk tycker.

Jag ser det på detta enkla sätt;
Om man får tävla och träna hästen så ska man betala... Om man dock endast får rida ute i skogen och motionsrida... tycker jag att ägaren ska få betala hela kalaset...

är jag helt ute och cycklar..???

kram på er!:bump:
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Jag håller delvis med dig. Det är skillnad på om man har tillgång till hästen och får göra mer såsom träna och tävla. Då tycker jag absolut att man ska betala inte minst för att få tillgång till hästen.

Om medryttaren bara ska rida ut i skogen så tycker jag att medryttaren kan betala men en mindre summa än om förutsättningarna är som ovan. Alltså en symbolisk summa för tillgången till hästen.

Sen tror jag det beror var i landet man bor huruvida det är vanligt att man betalar för sig. Har en känsla av att det är vanligare att man har betalande medryttare ju närmare större städer man kommer, då det är betydligt dyrare att hålla häst där.
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Det finns redan några trådar i ämnet som är hur långa som helst, varför starta en ny?
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Jag är medryttare o rider hobbyhästar alltså ingen som tävlar men går en kurs då o då för utvecklingssskull... Jag betalar inget i kontanter utan ställer upp med andra saker tex givar o sådant. Men ser ändå på blocket o sådant att mågna söker medryttare som de vill ska betala. Bor i norrland som ni ser så visst det kanske har o göra med vilken stad o va hyrorna ligger på men jag tänker mig oxå att det beror på hästägaren situation. Mina hästägare har alltid velat ha hjälpen istället för pengen.
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Det är ju faktiskt så himla enkelt att det handlar om tillgång och efterfrågan. Vill någon betala för att rida din häst, oavsett HUR den rider, så går det ju bra.

Är hästen eller området "oattraktivt" och det är svårt att få en medryttare, tja, då är det ju också svårt att ta betalt.
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Om medryttaren bara ska rida ut i skogen så tycker jag att medryttaren kan betala men en mindre summa än om förutsättningarna är som ovan. Alltså en symbolisk summa för tillgången till hästen.

Håller med. Till min häst hade jag en medryttare som fick rida ut i skogen/på banan någon gång i veckan. Eftersom min häst var en promenadhäst som bara hade skor bak och det kunde vara svårt att rida ordentligt på vintern samt att ridbanan bara kunde nyttjas då stallägaren behagat skotta den, tog jag bara ut en symbolisk summa för att slippa småtjejer som ville gratisrida.
Den typen av ridning jag kunde erbjuda en medryttare var inte i den klassen som jag själv skulle vilja betala en halv stallhyra för (i det fallet 500 kr).
 
Sv: ska en medryttare betala...???

jag har aldrig haft en egen häst, men har velat bli medryttare länge. för mej är det självklart att betala som medryttare. (men skulle såklart inte banga på att få rida gratis om jag blev erbjuden.)

när man rider på ridskola betalar man, jag vill inte rida på ridskola, men jag vill jättegärna ha egen häst. tyvärr har jag inte råd (eller tid) med en egen häst, därför är medryttare ett bra alternativ för mej.
eftersom jag VILL rida, allra helst ha egen häst är det väl klart att jag också vill betala för att få ha en häst nästan som min egen några dagar i veckan?

att bli medryttare känns som ett steg efter att rida på ridskola, det blir mer ansvar och ett steg närmare att ha egen häst = KOSTNADER.

fattar inte vad folk babblar om egentligen, klart man betalar för sej, ja självklart inte om ägaren säger att man inte behöver.

ägaren vill ha hjälp, jag vill rida. ägaren får hjälp, jag får rida.

är ridning ofta gratis? nej just det.

sorry för snurrigt inlägg, hoppas ni fattar hur jag ser på det.
 
Sv: ska en medryttare betala...???

jag har aldrig haft en egen häst, men har velat bli medryttare länge. för mej är det självklart att betala som medryttare. (men skulle såklart inte banga på att få rida gratis om jag blev erbjuden.)

när man rider på ridskola betalar man, jag vill inte rida på ridskola, men jag vill jättegärna ha egen häst. tyvärr har jag inte råd (eller tid) med en egen häst, därför är medryttare ett bra alternativ för mej.
eftersom jag VILL rida, allra helst ha egen häst är det väl klart att jag också vill betala för att få ha en häst nästan som min egen några dagar i veckan?

att bli medryttare känns som ett steg efter att rida på ridskola, det blir mer ansvar och ett steg närmare att ha egen häst = KOSTNADER.

fattar inte vad folk babblar om egentligen, klart man betalar för sej, ja självklart inte om ägaren säger att man inte behöver.

ägaren vill ha hjälp, jag vill rida. ägaren får hjälp, jag får rida.

är ridning ofta gratis? nej just det.

sorry för snurrigt inlägg, hoppas ni fattar hur jag ser på det.

:bow::bow:

mycket bra inlägg!
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Det måste iaf vara upp till var och en. Jag har både fått betalt och betalat för att få min häst riden.......
Skulle jag vara medryttare skulle jag givetvis betala för att få rida en utbildad häst i ett bra stall. Skulle dock aldrig betala en krona för att utbilda någon annans häst, då dkulle jag vilja ha betalt....men det måste iaf vara upp till var och än...
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Ja det är ju upp till var och en, från fall till fall.
Jag är också inställd på att betala för att vara medryttare, men det handlar mest om att visa att jag är seriös.
Om jag "bara" ska rida i skogen och/eller hästen är outbildad och har en ägare som vill ha avlastning, då tycker jag inte att det är värt att betala en halv stallhyra för. Men självklart om jag inte känner ägaren sen tidigare så kan jag betala för att det känns brukligt, däremot inga fantasisummor.
Har jag däremot tillgång till en någorlunda utbildad häst samt ridbana, tränare etc då är det en annan sak. Då kan det kännas mer värt pengarna och summan det är värt i mina ögon står i förhållande till min inkomst (och har jag inte råd med det ägaren vill ha är det mitt problem och jag tackar nej).

Jag söker nu medryttarhäst och har fått endel svar, tyvärr har jag fått tacka nej pga dåliga kommunikationer men det är en annan sak. Jag tycker tex inte att 500 kr är dyrt för 2 dagar/vecka där det finns en häst som är utbildad och man har tillgång till ridbana. Däremot är jag mindre sugen på att betala samma sak för lika många dagar där jag ska rida någons promenadhäst i skogen för att ägaren inte har tid...
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Min medryttare betalar ingenting för att få rida! Helt enkelt för att jag behöver hennes hjälp och hinner inte med hästen så som hon förtjänar utan hjälp. Istället så sköter medryttaren allt som behöver göras den dagen mocka, sköta, fodra osv. Tar även insläpp om hon är där sent men annars fixar jag det eftersom jag har hästarna på gården.
Sen får hon även jätte gärna åka iväg på träningar och liknande bara hon fixar skjuss själv. Jag litar på att hon fixar det och det är kanon bra för maya som behöver all utbildning hon kan få!

Sen om medryttaren har sönder nått, och då menar jag inte att saker går sönder för att de är slitna utan att hon helt enkelt skulle "klanta" till det så att nått går sönder. Ja då ser jag gärna att hon ersätter det, eller i alla fall betalar en del utav det.
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Jag tycker att det är upp till var och en.

Själv ser jag det som att skulle jag hyra ut en häst 3 dgr/veckan så skulle jag verkligen inte göra det gratis. Det kostar att ha häst - alla dagar. Så om någon ska nyttja det som jag dagligen betalar för så ska de betala en slant för den förmånen.

Detsamma gäller om jag skaffar hel- eller halvfodervärd. De får självklart inte låna hästen gratis.

Har jag en traktor så lånar jag inte ut den heller gratis. Jag hyr kanske ut den just för att använda den som en mindre inkomstkälla.

Om det sen är en jäkligt ruttinerad ryttare som vill vara medryttare, som kanske vill tävla, så är det ju upp till henne. Jag hyr ut min häst och förväntar mig få hyran betald. Är det bara så att jag vill bli av med arbetet, då är det en annan sak. Då kan jag låta ngn rida gratis. Om jag skickar hästen på utbildning, är jag villig att betala för den tjänsten.

Det hela handlar ju om vad som är syftet.
Är syftet att dra in pengar, så hyr jag ut.
Är syftet att få hästen meriterad, så betalar jag.
Är syftet att få slippa åka ut till stallet dagligen, så ska det vara gratis från båda håll.
Är syftet att dela ansvar, kostnader och annat med ngn, så delar jag hästen med någon. Både ekonomiskt och tidsmässigt.


Själv har jag endast haft en medryttarhäst som jag betalat för.Men det stod ju redan i annonsen att man fick ha hästen mot viss ersättning så hade jag inte tyckt att det var ok så hade jag aldrig ringt på annonsen. Övriga hästar har jag motionsridit gratis åt hästägare som ringt och frågat om jag vill ta deras hästar när de inte har tid eller möjlighet. Sen ren jag en ungponny också, som jag delvis red in. Det var iof utbildning för hästen men det var det för min del också. Jag hade aldrig ridit in en häst tidigare. Så det var ren lärotid för mig.
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Jag anser att så länge som man lär sig något på det skall man betala. Och lär man hästen något, ska man få betalt. (alltså utbilda en unghäst eller liknande)
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Håller med dig till fullo. Hur stor chans är det att få tag i en medryttare som är en duktig ryttare och kan fortsätta utbilda hästen? Är inte speciellt ofta. Dom som är så intresserade av att träna och kämpa med sin egen ridning har troligen gjort allt dom kan för att få tag i en egen häst att utveckla. Sen visst nån enstaka finns det ju. Men om någon kommer ut och vill rida min häst ibland och inte kan hjälpa mig utveckla den utan behöver utveckla sig själv mer så tycker jag nog att denne kan hjälpa till med iaf nån utgift som tex skoning
 
Sv: ska en medryttare betala...???

till min ponny hade vi en medryttare en dag i veckan, vi var jättetacksam över att vi hade nån som pysslade om och red honom så vi fick en ledig dag. vi tyckte nästan att vi skulle betala henne för att få ledigt xD
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Jag tycker att de beror på om man ska betalt eller inte. Om ägaren själv inte alls har tid, då kan man ha någon som gör de gratis. Men överlag så tycker jag att medryttaren ska betala en liten slant. De är inte gratis att ha häst. Fast man bara rider i skogen så kostar de ändå, men bara inte lika mycket. Man betalar då så mycket som de motsvarar. Om de är en häst som är mer tävlings o tränings häst, så blir de självklart dyrare. Om jag skulle ha en medryttare då skulle jag ta en slant alla fall.
 
Sv: ska en medryttare betala...???

jag tycker inte en medryttare ska betala..

iaf inte om det är någon som söker medyttare till sin häst. Man vill alltså ha hjälp med hästen, och då kan man inte kräva att medryttaren betalar.
Oftast så är det ju så att man bara inte kommer dit och rider utan man mockar ger hästen mat osv. På ridksolan behöver man inte mocka eller något annat, där e de bara komma dit o rida för instruktör, och då e de klart att man betalar.
ska man ta betalt för att någon hjälper en med sin häst så ska man inte kalla det medryttare, då kallar man det halvfodervärd.

Min mamma sökte medyttare till sina hästar förut, men hon sa att hon aldrig skulel få för sig att ta betalt, eftersom hon såg det som att den tjejen hjälpte henne så att hon kunde få mer tid åt oss (mig och mina syskon) Skulle det vara pengar med i bilden så skulle hon hellre betala än att ta betalt.

När jag skaffar egen häst och känner att jag behöver hjälp eftersom jag kanske inte hinner med så skaffar jag en medryttare men tänker inte ta betalt eftersom medryttaren gör mig en tjänst. däremot om det är någon som vill ha min häst på "halvtid" och göra vad hon vill med den, tävla o träna, då säker jag en HAÖVFODERVÄRD, och då delar man såklart på kostnaderna.

Jag tycker det är så mycke småtjejer nu för tiden som skulel kunan göra allt för att få rida och ta han om en häst, men som kanske inte har råd att gå på ridskola, och tar man då betalt av en sån tjej, som går genom eld o vatten för hästen är det bara att utnyttka dom, för man vet att dom skulle betala en miljon för en ridtur..

De e min åsikt iaf =)
 
Sv: ska en medryttare betala...???

Varför betala 100 000 kr för en häst när man kan få en trevlig gammal travare för ett par tusenlappar??

Ska en medryttare betala eller inte?

-> Alla har olika förutsättningar. Man har olika mål för ridningen, hästar har vitt skilda förutsättningar o.s.v. o.s.v.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 407
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 402
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 225
Senast: Lobelia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp