Ska göra mig själv sjuk

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha varit mensfri cirka 6 år pga svår endometrios så har jag planerat in att få mens denna veckan. Tog mina sista p-piller igårkväll.

Anledningen är ganska enkel: trots dubbla p-piller har jag nu börjat få ägglossning och genombrott av blödningar. Min kropp har alltså vant sig vid den höga dosen p-piller och kämpat sig igenom. Jag får därför lyssna på min (sjuka) kropp, och ha mens som den uppenbarligen envisas med att jag ska ha.

Min läkare har sedan länge varnat mig för att dubbla p-piller inte kommer fungera i längden. Egentligen har jag tid inbokad för spiral, men kommer avboka. En spiral lär inte hjälpa om inte ens dubbla p-piller gör det.

Om det inte fungerar att ha mens så får jag ännu en gång sättas i kemiskt framkallat klimakterie. Det vill jag helt undvika, så denna gången ska jag ge det en rejäl chans. Inget gluten, för det förvärrar smärtan betydligt. Inget socker. Inget som ökar på inflammationer.

Det var så länge sedan jag hade mens så jag vet inte riktigt vad jag har att vänta. Det kan gå jättebra och jag kan bli inlagd och allt där emellan. Förhoppningvis så får jag iallafall en normal menscykel, inte 17 dagar i sträck, två dagars uppehåll och sedan mens igen. Den upplevelsen har jag inte gärna igen.
 

Fy fan :(
Jag har ingen aning, men det kan inte fungera med både spiral och p-piller, eller finns det någon anledning att man inte vill köra dubbelt?
 
Sådant är så hopplöst :( Jag behövde byta sort varje år oftast. Ibland fungerade en sort något längre men det var sällan så om du inte har fått testat att byta sort så kanske det är något att diskutera med gyn?
 
Sådant är så hopplöst :( Jag behövde byta sort varje år oftast. Ibland fungerade en sort något längre men det var sällan så om du inte har fått testat att byta sort så kanske det är något att diskutera med gyn?
Jag har testat två sorter, får ägglossning på båda även om Qlaira (dubbel dos) har fungerat länge så har det tagit stopp. Qlaira är det närmsta man kan komma Visanne, som brukar ordineras till endometriospatienter. Visanne går inte på högkostnadsskyddet så man tar Qlaira istället.
 
Jeg blödde också på dubbla p-piller men spiral funkar! Det är ju väldigt individuelt men det kan gå. :)

Jag har även med stor sannolikhet adenomyos, så min livmoder är liksom expert på att krampa. Är rädd att en spiral ska reta upp den och att den ska gå bananas. Den går bananas bara av cellprov, så fort de knipsat så krampar den som besatt. Vet inte om det är så för personer utan adenomyos/endometrios...
 
Jag har testat två sorter, får ägglossning på båda även om Qlaira (dubbel dos) har fungerat länge så har det tagit stopp. Qlaira är det närmsta man kan komma Visanne, som brukar ordineras till endometriospatienter. Visanne går inte på högkostnadsskyddet så man tar Qlaira istället.

Landstingen brukar ha rutiner angående Visanne. Vet du hur det är i ditt landsting? Även mediciner utanför högkostnadsskyddet kan i specifika fall bekostas av landstinget om inget annat hjälper etc.
 
Jag har även med stor sannolikhet adenomyos, så min livmoder är liksom expert på att krampa. Är rädd att en spiral ska reta upp den och att den ska gå bananas. Den går bananas bara av cellprov, så fort de knipsat så krampar den som besatt. Vet inte om det är så för personer utan adenomyos/endometrios...
Nej det krampade inte på mig i alla fall
 
Landstingen brukar ha rutiner angående Visanne. Vet du hur det är i ditt landsting? Även mediciner utanför högkostnadsskyddet kan i specifika fall bekostas av landstinget om inget annat hjälper etc.
Ja, jag vet att man kan ansöka men det har aldrig känts aktuellt eftersom Qlaira har fungerat - tills nu...
 
Jag har även med stor sannolikhet adenomyos, så min livmoder är liksom expert på att krampa. Är rädd att en spiral ska reta upp den och att den ska gå bananas. Den går bananas bara av cellprov, så fort de knipsat så krampar den som besatt. Vet inte om det är så för personer utan adenomyos/endometrios...
Jag får i alla fall inga kramper vid cellprovtagning (och har ingen av diagnoserna).
 
Jag har även med stor sannolikhet adenomyos, så min livmoder är liksom expert på att krampa. Är rädd att en spiral ska reta upp den och att den ska gå bananas. Den går bananas bara av cellprov, så fort de knipsat så krampar den som besatt. Vet inte om det är så för personer utan adenomyos/endometrios...
Jag tror iallafall inte att det är lika vanligt.
Jag tror att jag har skrivit det till dig tidigare men min gynekolog sätter inte in spiral utan narkos på endometriospatienter av just den anledningen att de ofta krampar vid insättningen. Jag har hela tiden resonerat som du, en spiral kommer inte in i min kropp. Det räcker med den krampen som är, inget behöver riskera att reta det hela än mer. Jag vet att många med endometrios blir hjälpta av hormonspiral men jag tar helt enkelt inte risken att min livmoder krampar sönder.
 
Dag 1 (tisdag):
Hände inget, ingen mens kom. Inte ont. Passade på att göra en massa hemma i väntan på att allt skulle dra igång. Ville bara att den skulle komma så att jag kan få det överstökat, så det var en dryg väntan.

Dag 2 (idag):
Fortfarande ingenting, men började få ont. Inget ohanterbart, men tog det lugnare idag än igår. På eftermiddagen kom den äntligen (typ första gången någonsin jag varit glad över att den kommit). Långt mellan kramperna så fullt hanterbart. Nu på kvällen känner jag av det mer. Känns som att mina år utan mens har gjort mig lite känsligare för smärta. Eller rättare sagt, jag får en panikkänsla när jag får ont. Jag tror att åren med smärtor har satt satt sig i huvudet och att det sker rent instinktivt. Jag är rädd för att ha ont för jag vet exakt hur överjävligt ont det kan göra. Jag får säga till mig själv i huvudet att det är lugnt, det går över och andas lugnt. De första sex månaderna i klimakteriet var en välsignelse, jag hagen haft ont så länge och äntligen blev jag smärtfri. Efter 1,5 år i klimakteriet med otroligt mycket ”biverkningar” så var det fortfarande värt det! Helt otroligt egentligen, men så ont hade jag. Dock var jag, vad jag minns, smärtfri när jag åt glutenfritt, vilket jag har förstått nu inte är ovanligt för endometriospatienter.

Jag minns det som att om jag inte åt gluten så kunde jag gå och jobba. Åt jag gluten svartnade det framför ögonen när jag var på toa, jag gick konstant framåtböjd och kunde inte lyfta benen utan fick hasa mig fram på golvet. Min man fick hjälpa mig vart jag än skulle, även till toaletten.

Men de behövde hålla mig mensfri och då började jag äta gluten igen, eftersom jag ändå inte hade mens. Och nu äter jag åter igen glutenfritt och har mens och det ska bli spännande att se om jag åter igen märker något samband.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 250
Senast: Exile
·
Övr. Barn Ni som har haft hormonspiral eller har kunskap på annat sätt - hur lång tid brukar det ta för ägglossning att sätta igång normalt efter...
2
Svar
22
· Visningar
14 450
Övr. Barn Hjälp mig! Jag blir tokig snart.. Jag började min preventivmedelskarriär med p-piller, som fungerade bra. Men eftersom jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 727
Senast: Bebben
·
Hästmänniskan Hej! ( om tråden ligger fel kan väl moderator vara snäll att flytta den?) Nu har jag velat länge om huruvida jag skulle skriva en tråd...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 277
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vänner som avbokar och ombokar
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp