Bukefalos 28 år!

Ska han fa traffa sina barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jillybean

Trådstartare
En man sitter i fangelse for att ha mordat sin hustru, sina barns mamma. Nu vill han ha umgangesratt med sina barn! :eek:
Det kan val anda inte vara direkt lampligt?? Tank om inte annat pa vad mammans familj ska tycka!?

Artikel
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Nej, jag tycker inte att han ska få träffa sina barn.
Jag tror inte att det är i barnens intresse att utveckla en relation med en "pappa" som har mördat deras mor.
Du kan vara ett barns biologiska förälder hur mycket du vill... om du gör ditt barn illa så är du inte bra för barnet i alla fall.
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Instämmer med förgående talare.

På upprepade ställen i artikeln stod det att ett sådant eventuellt möte kommer att inverka negativt på barnen.

Sen finns det situationer (där den ena föräldern dödar den andra) där ett möte mellan förälder-barn är motiverat, men detta verkar absolut inte vara ett sådant.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Lagen är så sjuk ibland! :mad:
Och stackars barnen! De ska tvingas träffa idioten som dödade deras mamma!
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Jag håller med er, men tänkte på en grej- Om barnen vill träffa honom då?
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Vad moderns familj tycker och tänker anser jag att man ska strunta helt i. Det är återigen barnens rätt till sina föräldrar det handlar om och om det är gynnsamt för barnen att träffa sin pappa så ska de såklart få göra det.

Jag kan tänka mig att det finns många obesverade frågor och funderingar hos barnen och när de blir äldre kan de behöva ta ställning till om de ska fortsätta umgås med fadern eller ta avstånd helt. En förutsättning för att då göra ett medvetet val är att de även i fortsättningen träffar sin far och lära känna den del som var kapabel att döda deras mor.
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

[och lära känna den del som var kapabel att döda deras mor.]

Okey - så barnen ska lära känna den del som var kapadel att döda deras mor?? Tycker du inte själv att det låter lite groteskt?

Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag skulle aldrig mer vilja ha nått att göra med min pappa om han skulle döda min mamma..
Jag är mycket tveksam till att BARNEN skulle må bra av att behöva umgås med sin mammas mördare. Att man har bilogiska band till en person betyder inte automatiskt att man är en lämplig förälder.

I artiken stod [Den enda information som mannen lär ha fått är att barnen fortfarande mår så dåligt att de inte kan träffa sin pappa]. Detta tyder ju på att det INTE är i barnens intresse att träffa sin pappa.

De kanske var närvarnade och såg sin mamma blir mördad? I så fall - är det verkligen bra för dem att behöva umgås med en mördare?? (Vilda spekulationer från min sida här - jag erkänner)

jag håller med dig i det du säger om att det är BARNENS bästa man måste ta hänsyn till - inte moderns andra familjemedlemmar. Men jag anser till skilnad från dig att barnen själva ska få välja när/om de ska träffa sin "pappa" - de ska inte tvingas umgås med en mördare mot sin vilja.
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Har man mördat sina egna barns mamma så har man förverkat rätten att träffa sina barn, tycker jag.
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

En tanke: Tänk om det varit tvärtom? En kvinna som mördat sin man. Genast tänker jag på kvinomisshandel, en man som förtryckt som fru och till slut får hon nog och mördar honom i ett gräl.
Skulle inte de barnen heller få träffa sin mamma?


Svårt att bara se svartvitt i såna här situationer!

obs: Har inte läst artikeln!
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Du har rätt.... man är så van att det alltid är männen som är "förövare".
Det är ju så ofantligt mycket vanligare att män utövar våld, att tanken på att mannen kanske dödade kvinnan i självförsvar aldrig ens kom upp i mitt huvud i alla fall.
Nu tror jag iof inte att det var så - men en ganska tänkvärd reflektion.
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Albatross skrev:
På upprepade ställen i artikeln stod det att ett sådant eventuellt möte kommer att inverka negativt på barnen.

Men det står ju ingenstans :confused: ? Det som står är att mannen fått besked att barnen mår så dåligt att de inte kan träffa honom.

Jag tycker att han ska få träffa dem - om det är bra för barnen och om barnen vill. En barnpsykiater borde få fälla avgörandet efter att ha undersökt barnen.
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

[Jag tycker att han ska få träffa dem - om det är bra för barnen och om barnen vill. En barnpsykiater borde få fälla avgörandet efter att ha undersökt barnen.]

Som vanligt har du rätt. *suck* :)
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Jag fick inte träffa min pappa under den tiden han var åtalad för grov misshandel/mordförsök. (hela min barndom..)


Jag är jätteskadad i min själ nu.
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Det är ju det som är grejen, TCJ - hur usla saker en mamma eller pappa har gjort så är h*n likförbannat mamma eller pappa, för barnet. Barns kärlek och lojalitet är så oändligt stark.

Jag läste en bra debattartikel om det här för ett tag sen, av nån som jag tror var barnpsykolog. Hon betonade gång på gång att det måste utgå från barnets önskan och bästa. Det får aldrig vara förälderns umgängesrätt som avgör - en umgängesrätt för föräldern blir en umgängesplikt för barnet, och då kanske det handlar om barn som sett pappa misshandla mamma i flera år och sitter och skakar av skräck och olust inför att tvingas träffa pappa.

Men om du velat träffa din pappa - då borde du ha fått göra det.

Jag såg för övrigt i en annan tråd att du har det jävligt jobbigt just nu. Håll ut! Det kan nog vara flytten som är på gång som gör att du tänker mycket på dina föräldrar just nu - du är ju på väg in i en annan familj. Så håll ut, var rädd om dig - och låt den nya familjen ta hand om dig. De blir inte din mamma och pappa men de blir en annan sorts familj för dig.
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Jag håller med dig mandalaki, om barnen vill och psykolog är inkopplad så kan det till och med vara bra för barnen. Men det ska inte vara så att barnen inte vill träffa sin pappa och ändå blir tvingade till det... Då är det fel och inte bra för barnen.
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Jillybean skrev:
En man sitter i fangelse for att ha mordat sin hustru, sina barns mamma. Nu vill han ha umgangesratt med sina barn! :eek:
Det kan val anda inte vara direkt lampligt?? Tank om inte annat pa vad mammans familj ska tycka!?

Artikel
Jag tycker ju personligen inte att det handlar om mammans familj utan om barnen. Troligen gissar jag att det trots allt ÄR bra för barnen att i någon form träffa sina barn. Så länge han sitter i fängelse lär det ju vara under övervakning. Och med hjälp av psykologer osv. Om barnen själva inte vill träffa honom så kanske det inte är särskilt lämpligt. Men; barnen kanske VILL träffa honom - för att få en "förklaring" eller få bli arga på honom, för att själva få "göra upp" med honom - vilket säkert är bra för deras utveckling och framtida liv. Eller?

BO säger ju just detta:
"Lena Nyberg säger att erfarenheten visar att placerade barn ofta vill träffa sina biologiska föräldrar, även om föräldrarna sitter på anstalt och avtjänar straff, och att barn generellt sett behöver detta."
Men samtidigt säger hon ju "— Men barnen får inte bli verktyg i de vuxnas rehabilitering. Mötet ska ske bara om det är bra för barnen och om barnen vill. "

Jag håller med BO i detta. Om och när barnen vill träffa sin pappa så är det väl självklart att de ska göra det!
 
Senast ändrad:
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Zeli skrev:
Okey - så barnen ska lära känna den del som var kapadel att döda deras mor?? Tycker du inte själv att det låter lite groteskt?

Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag skulle aldrig mer vilja ha nått att göra med min pappa om han skulle döda min mamma..
Tänk så olika det är. Jag är inte alls så tvärsäker på att jag skulle känna så ! Min pappa har ju dock varit en underbar pappa på alla sätt, vilket vi inte har en aning om denna farsa varit. Men OM min pappa av någon outgrundlig anledning skulle göra något sånt så är jag inte alls så säker på att jag inte vill träffa honom mer. Jag skulle hata det han gjort (såklart) men samtidigt skulle jag ju fortfarande någonstans älska de saker han gjort förut och den han var DÅ. Jag skulle nog behöva träffa honom för att försöka förstå, få ut min ilska över honom och kunna gå vidare. Och gå vidare i livet kanske jag skulle göra helt utan min pappa, eller kanske inte...
Sen tycker jag allt beror på hur gamla barnen är och mest av allt - vad de SJÄLVA vill! Vi kan tycka hur mycket som helst att han varit ett svin, det tycker nog de också, men samtidigt är han ju deras pappa ändå.
Zeli skrev:
Jag är mycket tveksam till att BARNEN skulle må bra av att behöva umgås med sin mammas mördare. Att man har bilogiska band till en person betyder inte automatiskt att man är en lämplig förälder.
Mja, det står ju om umgängesrätt. Han kan ju knappast vara en riktig "förälder" så länge han sitter i fängelse. Och jag tvivlar på att han från början släpps ut på fria permissioner med ungarna utan övervakare eller barnpsykologer med sig.

Zeli skrev:
I artiken stod [Den enda information som mannen lär ha fått är att barnen fortfarande mår så dåligt att de inte kan träffa sin pappa]. Detta tyder ju på att det INTE är i barnens intresse att träffa sin pappa.
Nej, och därför kanske det inte är i deras intresse just nu. Men om de vill göra det i framtiden (om 2 veckor, 3 månader eller 5 år) så tycker jag att de naturligtvis ska få göra det!

Zeli skrev:
jag håller med dig i det du säger om att det är BARNENS bästa man måste ta hänsyn till - inte moderns andra familjemedlemmar. Men jag anser till skilnad från dig att barnen själva ska få välja när/om de ska träffa sin "pappa" - de ska inte tvingas umgås med en mördare mot sin vilja.
Jag tycker i o för sig inte att jag läste in någonstans att det diskuterats att tvinga barnen att träffa honom. Däremot bör ju detta fall som alla andra utredas och bedömas av proffessionella. Jag håller helt med dig om att de borde få välja själva, men jag tolkar inte artikeln som om de inte skulle få göra det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

TCJ skrev:
Jag fick inte träffa min pappa under den tiden han var åtalad för grov misshandel/mordförsök. (hela min barndom..)


Jag är jätteskadad i min själ nu.
Ville du alltså träffa honom, men fick inte? :cry:

Då är ju du ett bevis för att man borde lyssna på barnen! Å andra sidan kanske det varit jobbigt för dig ATT träffa honom också, men troligen hade du haft något lättare att bearbeta dina tankar kring det hela.... eller hur tror du själv?
 
Sv: Ska han fa traffa sina barn?

Det du skriver, precis så känner jag också! Mina föräldrar separerade när jag var 11 efter många års problem med min pappa som var alkoholist. Vi fick till en början träffa honom varannan helg, men jag tyckte inte att det kändes ok. Jag kunde inte säga nej till honom, han ville ju så gärna träffa oss. Jag åkte dit som det var planerat, men kände att det var underbart att komma hem igen. Sedan fick vi inte träffa honom på ett helt år eftersom han inte ville följa reglerna, men det ändra sig under första halvåret 94. Tyvärr dog han i maj samma år. Precis när vi hade börjat få en bättre kontakt med honom.
När han dog var det som om en sten försvann från mina axlar. Det var hemskt att han var död, min älskade pappa, men ack så skönt att slippa åka och träffa honom, att slippa orora sig över han alkoholvanor m,m.

Vad jag menar är att även omn barnen säger ja till att träffa sin pappa så kanske en psykolog ska se om det verkligen är så att de vill så att det inte innerst inne känner sig tvingade att träffa honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
889
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 063
Senast: tanten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 967
Senast: Farao
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp