Ska hästar ha skugga enl lagen?

Lena Furberg

Trådstartare
I närheten (ja, några mil bort...) av där jag bor finns ett stall med små sandpaddockar där hästarna går en och en typ året runt. Ja, där finns givetvis stall också, fina stall med öppna boxdörrar utåt stallplanen. Men paddockarna är som sagt små och sandiga - och saknar helt vindskydd/skugga etc. Det är kanske 5 - 6 paddockar framför stallet, ingen tillgång till gräs någonstans, och anläggningen (som är liten) ligger mitt ute på öppen slätt utan träd. Hästarna (liknar halvblod, sporthästar eller vad man säger) går där i denna sommarhetta under gassande sol utan möjlighet till skugga. Vi kör förbi då och då och hästarna ser inte ut att direkt njuta av tillvaron.

Finns där någon lag som säger hur en paddock ska se ut? Hästarna ska väl ha tillgång till någon form av skydd mot väder och vind och i detta fallet stekande solgass hela dagarna?
 
Jag upplever faktiskt att hästarna fixar värmen och solen fint sålänge de inte behöver arbeta. Tror inte det på ngt sätt är skadligt för dem att stå i solig hage.
 
Tror inte heller att det är ett jättestort problem för hästarna förutsatt att de har vatten, även om det ser tråkigt ut och det så klart är bättre om de kan välja. Åtminstone mina hästar står gärna i solen när det är trettio plus trots att de har tillgång till skugga. Då verkar hästarna ofta mer besvärande flugorna och bromsarna och går gärna undan om de har någon plats där det inte är lika mycket insekter. Tror inte det finns någon lagastiftning som säger att det ska finnas tillgång till skugga heller däremot så om hästarna direkt lider, får solsting eller blir väldigt bitna så går det antagligen att tolka det som att man som djurägare har skyldighet att ge hästen skydd.
 
Finns ingen sådan lag.

Mina har en liten del skugga men väljer att stå på ett ställe där det fläktar, om än så lite.
Tror även ras kan spela in hur dom klarar vädret, ett fullblod har tunnare päls och hud och har förutsättningar att klara värme bättre medan russ med sin päls klarar regn och rusk bättre.
 
Tror inte heller att det är ett jättestort problem för hästarna förutsatt att de har vatten, även om det ser tråkigt ut och det så klart är bättre om de kan välja. Åtminstone mina hästar står gärna i solen när det är trettio plus trots att de har tillgång till skugga. Då verkar hästarna ofta mer besvärande flugorna och bromsarna och går gärna undan om de har någon plats där det inte är lika mycket insekter. Tror inte det finns någon lagastiftning som säger att det ska finnas tillgång till skugga heller däremot så om hästarna direkt lider, får solsting eller blir väldigt bitna så går det antagligen att tolka det som att man som djurägare har skyldighet att ge hästen skydd.

Det finns en särskild bestämmelse om att skydda hästarna från insekter, Djurskyddsverkets föreskrifter och allmänna råd om hästhållning 5 kap 3 §: "Hästar ska sommartid hållas och skötas på ett sådant sätt att risken för att de ska utsättas för svåra insektsangrepp minimeras."

Var nu den gränsen dras i praktiken, men ändå. Det finns också ett särskilt undantag från huvudregeln om daglig utevistelse/möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter om det är nödvändigt för att skydda mot svåra insektsangrepp.
 
Situationen du beskriver är helt på rätt sida lagen. Sedan kan man tycka vad man vill om det.

Min hästs flock föredrar att steka i solen. Skogen går de bara upp i när det regnar. Då skulle jag säga att det är mycket värre för stackarna att inte kunna ströva runt och vara sociala med andra.
 
I närheten (ja, några mil bort...) av där jag bor finns ett stall med små sandpaddockar där hästarna går en och en typ året runt. Ja, där finns givetvis stall också, fina stall med öppna boxdörrar utåt stallplanen. Men paddockarna är som sagt små och sandiga - och saknar helt vindskydd/skugga etc. Det är kanske 5 - 6 paddockar framför stallet, ingen tillgång till gräs någonstans, och anläggningen (som är liten) ligger mitt ute på öppen slätt utan träd. Hästarna (liknar halvblod, sporthästar eller vad man säger) går där i denna sommarhetta under gassande sol utan möjlighet till skugga. Vi kör förbi då och då och hästarna ser inte ut att direkt njuta av tillvaron.

Finns där någon lag som säger hur en paddock ska se ut? Hästarna ska väl ha tillgång till någon form av skydd mot väder och vind och i detta fallet stekande solgass hela dagarna?

Tyvärr inte. Men jag tycker det är djurplågeri att ha hästarna ute i den här hettan utan att de ska i alla fall kunna välja att stå i skugga. Speciellt i en sandpaddock.
 
Lite OT, men jag tycker det är märkligt att man i sådana stall inte har hästarna inne på dagen och ute på natten. Troligtvis är de ute/inne tvärtom. Nu när det är extremt varmt.

I flertal såna stall har man anställd som jobbar morgon tom insläpp på em. Då kan det vara svårare att ändra utetider om inte hästägarna själva vill/kan sköta det.
 
@Lena Furberg det finns ingen lag om skugga såvida hästarna inte går ute dygnet runt.

Har de vatten i hagen och inte är besvärade av stora insektsangrepp och som sagt inte går ute dygnet runt så klarar de hetta otroligt väl och brukar inte bli påverkade.

Att stå i liten sandruta året runt känns mer som en faktor gällande livskvalitet och hållning av häst frågar du mig, men det blir ju ett annat ämne än din tråd .
 
Det är bedrövligt att det finns folk som ställer sina hästar i sådana hagar tycker jag, tyvärr finns det alldeles för dåligt med lagar som skyddar hästar. För mig är det djurplågeri och jag har svårt att förstå hur man kan tycka att det är okej bara för att det är lagligt. Men så är jag iofs emot små rutor till hagar (bortsett från sjukhage) oavsett väder och årstid, lite bättre liv borde man kunna ge sina hästar.

Självklart står våra också i solen och steker ibland, men de har alltid tillgång till både träd som skuggar och stallet (lösdrift) som skyddar och jag tycker det är en självklarhet att dom just ska kunna få välja själva.
 
Det är tyvärr lagligt vilket enligt min mening alltid är vansinne men att de går i grushagar gör det än värre. Det faktum att sanden reflekteras av solen gör det bra mycket varmare för hästen att stå i en grushage än i en gräshage utan skugga.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 765
Senast: Cilla
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 634
Senast: Lobelia
·
Anläggning Gick förbi en ridanläggning för ett par dagar sedan. Det var soligt, vindstilla och närmare 25 grader när vi gick förbi hästar som står...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 273
Senast: Efwa
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 437
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp