Ska hon få använda mina saker? :o

I

Irona

:cry: Hej, jag ligger i ett dilemma.

Jo, för den kompisen som jag avskyr som mest just nu för tillfället ska kanske börja rida min sköthäst två gånger i veckan! :S Ägaren tyckte det, för att jag inte hinner med så bra. Har sagt till att det inte är någon bra idé, men hon hade redan frågat, och kunde inte ta tillbaka frågan.

Saken är den att hon är slarvig av mig, och att jag inte litar på henne(min o-kompis) . Hästen är inprincip min, köptes för att jag kunde få rida med ägaren så hon fick umgänge. Men jag fiuck köpa sadel (fick i julklapp av mamma och pappa, en stübbensadel, begagnad, men enligt mig för JÄVLA mkt pengar). Köpte ett nytt träns till henne i helgen för ega pengar, och har en massa andra saker jag skapat ihop till. Ska jag låta henne använda dem? Eller ska hon rida med en av de sadlarna som jag använde innan (en av ägarens sadlar som hon har till sina andra hästar)?
Jag är ganska så pedant, och smörjer träns och sadel nästan varje gång efter ridtur.
Visst, jag vill inte alls att hon ska rida, men om, hur mycket kan jag begära av att hon ska göra?


Har lipat halva dagen, fick uppgiften om att se ut två dagar i veckan som hon kunde ta. Men nu kan jag alla dagar ju! det är ju inga läxor på g eller någonting! :cry: Har sett fram jättemycket efter sommaren med hästen, men nu ska hon dela den med mig!

(Vi var som bästa kompisar, men så sket hon i mig och 'snodde' min andra kompis så jag inte hade någon tjejkompis att vara med. Jag blev jätteledsen, och det blev ju inte bättre av att hon strulade med mitt ex....)
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

Eftersom det är DINA saker så kan hon väl rida med de gamla grejerna.
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

Jag tycker att du ska vara uppriktig mot ägaren och säga som du tycker.

Att två personer som inte gillar varandra ska dela häst bådar inte gott.

Det är bättre att du säger att du kan rida varje dag om du nu kan göra det.
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

Om hon ska få använda grejerna beror väl på hur mycket du bryr dej om hästen. Sadlar är ju något som måste passa för att hästen inte ska få ont och därför låter det inte så smart att låna någon annans sadel bara för att du inte gillar personen som ska rida. Är väl bara att försöka få ägaren att skriva ett kontrakt där din "vän" får lova att ta hand om utrustningen och betala för ev skador på den.
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

Jag tycker oxå att du ska prata med ägaren och säga som det är. om ni två är osams så kommer hästen komma i kläm för det.

annars tycker jag att hon ska få använda de gamla sakerna eller skaffa egna, du behöver absolut inte låna ut dina!
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

Är det dina saker så bestämmer du själv över dom,vill du inte dela med dig,så gör du inte det, Jättenkelt:D
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

är det dina saker så tycker jag inte att du ska låta kompisen låna det... alternativt att du sätter upp regler för dina saker, t ex att allt ska smörjas efter varje ridtur eller hur du nu vill ha det:bump:
men i vilket fall som helst så ska du ju vara noga med att det känns bra för dig;)
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

Beror ju på om den gammla sadeln passar.Inte så schysst kanske om den inte ligger bra.om du är rädd om "din" häst.
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

jag tycker som skogersson. me det bästa vore ju om du fick ha hästen själv tjata!
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

aenglah skrev:
Jag tycker att du ska vara uppriktig mot ägaren och säga som du tycker.

Att två personer som inte gillar varandra ska dela häst bådar inte gott.

Det är bättre att du säger att du kan rida varje dag om du nu kan göra det.
Håller med fullständigt :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

Säg till ägaraen som det är. Om hon nu ska rida hästen iaf så kan hon ju använmda dom gamla grejorna. Du har ju själv betalat för dina saker, vill honm ha nytt kan hon isåfall köpa eget,.
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

Du ska inte behöva dela med dig av DINA grejer som du själv köpt, och jag håller med ovanstående om att du nog borde prata med ägaren.
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

jag tycker att du ska förklara för ägaren vad din "kompis" har gjort
och om jag var du skulle jag inte ha lånat ut grejorna om den gamla utrustningen satt lika bra.
det kanske är svårt att säga till din "kompis" att kon inte får låna dina grejer men tror du att hon skulle ha lånat ut sina grejer till dej om det var tvärtom
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

Nej! Det är klart att hon inte ska ha dina saker! Hon kan väll köpa en egen sadel? Det fick ju du göra!

Prata med ägaren och förklara hur du känner och tala om för henne hur ledsen du blev när du fick reda på detta! Hon kan ju inte bara köra över dig fullständigt!
Hoppas verkligen att det löser sig och att hästägaren förstår hur du känner och drar tillbaka sitt erbjudande från den andra tjejen!

Det ordnar sig säkert ska du se.
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

2 personer som inte går ihop ska inte dela på en häst, det kan bara sluta på ett sätt...:crazy:

Och nej, det är dina grejer så de har inte "kompisen" någon som helst rätt till...
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

skogersson skrev:
Beror ju på om den gammla sadeln passar.Inte så schysst kanske om den inte ligger bra.om du är rädd om "din" häst.
Om gamla sadeln inte passar är det väl knappast en skötares problem? Ägaren får väl i så fall skaffa en som passar då.

Till trådskaparen: Ta hem dina saker och ta med dig dom när du ska rida. Du behöver inte låna ut en enda pryl;)
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

skogersson skrev:
Beror ju på om den gammla sadeln passar.Inte så schysst kanske om den inte ligger bra.om du är rädd om "din" häst.

Håller med :bow:
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

aenglah skrev:
Jag tycker att du ska vara uppriktig mot ägaren och säga som du tycker.

Att två personer som inte gillar varandra ska dela häst bådar inte gott.

Det är bättre att du säger att du kan rida varje dag om du nu kan göra det.

Exactly :bow:
 
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

Det är ju tråkigt om du och "kompisen" inte kommer överens, men jag skulle försöka reda ut bekymren i stället och åtminstone försöka komma överens i stallet, för hästens skull. Prata med hästens ägare om hur du känner och Varför du känner så. Ta ett snack med varandra alla tre (du, "kompisen" och hästens ägare) och försök lösa det till det bästa i stället för att bli arg/förbannad/ledsen, det kanske låter lite elakt men du mår nog inte bättre om du "gräver ner dig" pga. det här. Utan försök och lösa problemen i stället. Sedan tycker jag att ni alla tre kan försöka komma överens hur ni ska göra med grejerna, att antingen (om du tycker det känns ok) låna ut dina grejer men se till så att dom sköter dom ordentligt. Annars säger du helt enkelt till att du inte har någon lust och låna ut grejerna för att du är rädd om dom, och de ska då kunna respektera detta (det är ju dina grejer.) Om inte annat så försök lösa era bekymmer för hästen skull i alla fall.



Du verkar ju väldigt upprörd över att kompisen ska hjälpa till med hästen, men eftersom du antagligen kommer börja skolan i höst igen sen och då kanske inte hinna med hästen helt och fullt är det väll lika bra att det finns en till som kan hjälpa till med hästen. Hon kan ju säkert även rycka in om någon av er är sjuka, inte hinner med eller ska bort någonstanns etc. Då kan det ju vara jättebra att hon finns till hands. Så även om ni är osams så försök lösa det till det bästa i stället och försök se det till något positivt att ni kan dela på hästen och hjälpas åt i stället. Dessutom är det ju inte din häst så jag tycker Ägaren har all rätt och bestämma vem eller vilka som ska hjälpa till med hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska hon få använda mina saker? :o

Jag tycker verkligen du ska säga till ägaren att ta tillbaka sitt erbjudande. Det kan hon göra, det är bara att säga att det har fixat sig ändå. Inte alls pinsamt, det är ju inte din "kompis" häst så hon kan ju inte bli sur- tycker jag! Men om det nu inte skulle gå och din "kompis" får rida ändå så kan hon väl rida barbacka tycker verkligen inte du har någon skyldighet att låna ut din sadel till henne om hon nu är slarvig.
*hejja* hejja*!:banana:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp