Ska jag bara ha otur? (bilder)

T

Tiggertjejen

Kom till betet idag vid 09.00 för att hovslagaren skulle komma kl 10.00.
Hämtade Zertlin i hagen och konstaterade att det kan bli svårt att få på en sko.

Klockan blev 10 den blev 11 och kl 12 gick jag ner med hästen till hagen igen efter att ha försökt ringa hovslagaren i 1½timme utan svar. Och han har inte hört av sig än:cry:

Iallafall så såg jag först när jag hälsade på Sweety att hans mule var bränd:
PICT0350.jpg

Syns inte så bra men bränd var den iallafall, köpte akut helosan sol idag men finns det ingenting som håller lite längre och tål vattnet?

Sen så hade Zertlin nässelutslag? över hela halsen och även på kroppen syns dåligt på bilderna:
PICT0337.jpg

PICT0336.jpg


Och dessa hemska insekter, köpte switsh eller vad det heter idag som de ska få imorgon. Någon som kan förklara hur jag ska sätta på det?

Tyckte mig se att Zertlin hade tappat lite men jag blev osäker sen, borde be någon som inte sett honom sen han åkte till betet kolla.

När är det min tur att ha lite flyt?
Jo jag har iallafall hittat ett stall till hösten där hästarna har fasta rutiner och det BÄSTA de har egna luckor i boxarna så de kan titta ut, stallet vädras varje dag och det sopas inte i onödan:love:
Hästarna är ute länge och inga pjall för att det är dåligt väder:bump:
(Sweety är dammkänslig och i förra stallet sopades det vare sig hästarna var inne eller ute och många gånger om dagen,kvällen)

Det var väl den enda flyten jag haft med hästarna sista tiden.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

det kommer nog mera ska du se;)
ang mulen på din häst: smörj in med solskyddsfaktor. solkräm.:idea:
har en på jobbet med en skyddsfaktor på 60, skyddar ganska bra på min fuxs vita mule:idea: :idea: men nu när din redan är bränd så skulle jag rekomendera aloevera kräm, kan svida lite men det hjälper:angel:
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Tycker att det ser ut som insektsbett.

Om Switch inte hjälper- köp ett eksemtäcke till den.

Vilken solskyddsfaktor har Helosan sol?
Borde det inte funka med solskyddsmedel för barn, med solskyddsfaktor 25?
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Ang Switch på hästen finns det nog en bruksanvisning på förpackningen. Annars ska du prova på en liten fläck på hästens kropp för att se så inte hästen är överkänslig mot det preparatet.

Om du inte får några reaktioner, så ska du stryka medlet över mankam till manke, över korset, rumpan. Låt bli att hälla över området där du har sadeln. Dosering ska finnas på förpackningen oxå!

Hoppas du får tag på hovslagaren, men bli inte arg på h*n förrän du vet vad som hänt. För det kan ju ha hänt något!!

Hoppas allt går bra!!
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Vilken Aloevera ska jag ha?
Problemet är att jag inte har möjlighet att smörja in honom varje dag, hur gör man då?
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Det trodde jag också först men såg sen att det var samma som en häst i stallet hade förra året efter att ha ätit "Hundkex", kollade i hagen och där fanns visst sådana.
Solskyddet finns inte det i vattenfast som håller mer än 12-24 timmar?
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Jo men ska jag hälla det på dom eller ska jag stryka det över? Förstår inte riktigt. Varför fanns där 2 korkar på flaskan?

Jo, men jag tycker att det var dålig stil av honom, han vet t.o.m att det var akut han behövde få på sin sko. Tror inte ens att det går att få på en sko längre tyvärr.
Han kunde ha hört av sig, jag körde moped 3 mil för att vänta sen gick jag runt med en stirrig häst som inte förstod någonting.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

finns det ingen i stallet som kan göra det då??? eller nån du känner.:)
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Det är två korkar på flaskan för att den ena doserar du i och det är från den du häller. På den ska det finnas streck för var 10:e ml, eller nåt sånt. Doseringen ska räcka för hästens överlinje.

Brukar hovslagaren vara sen?
Jag förstår att du är irriterad för att h*n inte kom, men jag tänkte att det kanske hade hänt nåt, typ olycka som gjorde att h*n fick förhinder och inte ens kunde ringa. Men om ingen "giltig" ursäkt finns, så förstår jag absolut din irritation!!
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Tack för svaret!

Detta är första gången jag skulle ha denna hovslagare då det inte fanns någon annan förutom en i klippan som ville komma ut och sko. Men min brors flickvän har haft honom innan och han var aldrig sen absolut inte såhära utan att höra av sig.
Hon skulle ringa honom senare och fråga iallafall då hon känner honom.
Jag berättade ju för honom att det var akut och han sa direkt på Fredag kl 10.00, men men vi får se vad som händer, tror inte att det går att sätta på en sko, och häststackaren haltar så det blir till att köpa en easyboot och låta hoven växa till sig men hovslagaren måste ändå raspa till hoven så den blir jämn.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Tråkigt tråkigt!
Synd att du bor där du bor, annars hade du kunnat få låna min hovis, hon kommaer ALLTID samma dag eller dan efter om man har en tappsko. Ovärdeligt!

Sen tror jag alla har otur med sina hästar nu, om det är någon tröst...
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

L.R har en solskyddsfaktor som helt blockerar solen, är vattenfast och håller lääänge. säljs inte i butik, utan är som oriflame och mary key. med återförsäljare. trycker du ut en "klick" i ett glas med vatten så löser det inte upp sig ;) jättevattenfast....och dryg.

men tyvärr ganska dyr, sist jag köpte låg den på 200 kr/flaskan.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

min har bränt sig värre än duin på mulen, helosan sol fungerar inte älls. Använder en från apoteket i blå tup med faktor 25, jättebra blir som en pasta o saitter hela dagen, innehåller zink ngnting som vårdar såren.

Den bruna ser ut att ha insektsbett, men är likadan på halsen, köp ett buccas buzz off :idea:
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

min dag sög med , riktigt hårt:mad:
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Men stackare! Vilken otur. Jobbigt att hovis inte kom ut iheller. Jag hoppas det löser sig i allafall.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

bara-undrar vad hovis har med bränd mule och insektsbett att göra förutom att min hovis drar åt sig flugor.
 
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

Tiggertjejen skrev:
Tack för svaret!

Detta är första gången jag skulle ha denna hovslagare då det inte fanns någon annan förutom en i klippan som ville komma ut och sko. Men min brors flickvän har haft honom innan och han var aldrig sen absolut inte såhära utan att höra av sig.
Hon skulle ringa honom senare och fråga iallafall då hon känner honom.
Jag berättade ju för honom att det var akut och han sa direkt på Fredag kl 10.00, men men vi får se vad som händer, tror inte att det går att sätta på en sko, och häststackaren haltar så det blir till att köpa en easyboot och låta hoven växa till sig men hovslagaren måste ändå raspa till hoven så den blir jämn.

Det är för såna här tillfällen du ska ha en easyboot. Då är det inte lika stort bekymmer att hovis inte kan komma direkt.

Sen ser det mer ut som insektsbett och det kan vissa fullblod få många av. Så många att det ser ut som allergi. :crazy:
Du måste hålla honom insmörjd med något som fungerar. DÄremot nosen vet jag inte om det är solen utan ev allergi. Var det i alla fall på två av våra ponnier när de blev röda om nosen. Det var några växter de inte tålde i en av hagarna. De fick det inte i de två andra hagarna oavsett sol. Så det kan vara vilket som.

Sånt där händer på bete. Inte bara dej. Många fullblod har hovar som blir för mjuka av fukten när de går ute dygnet runt, särskilt om det regnar mycket. Då glider sömmarna, hålen vidgas och skon åker av. Inget konstigt alls. Med ett nytt fullblod hade jag räknat med det. Även om det inte gäller alla, som sagt.

Jag vet hur det kan kännas, men än är det ingen katastrof. Bara vanliga hästägarbekymmer. :smirk: Kom igen när den har trampat in en av sömmarna i sulan och det har blivit hovböld som gör honom blockhalt. Eller när hovslagarens bil försvinner runt kröken och hästen sprallar och trampar av nya skon. :crazy:

Bara så du får lite proportioner.:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska jag bara ha otur? (bilder)

K*L*
Appropå Aloevera så fick hästar med brända näsor , än värre reaktion av det.
 

Liknande trådar

Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp