Ska jag byta från box till lösdrift?

Vitavi

Trådstartare
Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift.
Hjälp mig med synpunkter! :)

Nuvarande stall:
Box på natten. Ute ca 7-18 på vintern (7-20 på våren, dygnet runt juni-augusti).
Stor skogshage, lunchfodring i hage.
Inget ridhus men ridbana. (Kan inte ta mig till ridhus pga avsaknad av egen transport).
Billig stallhyra, ingår det mesta men köper kraftfoder och strö själv.
Trivs väldigt bra i stallet både jag och hästen.
Ca 5 km att åka bil hemifrån, går även att cykla sommarhalvår.
Trots att de är ute nästan 12 timmar som minst och att jag ofta rider efter hagtiden så är det fruktansvärt grisigt i boxen varje dag. Hästen verkar gå runt runt i sitt bajs och rör till det något förskräckligt.
Förutom att det var minst 20-30 min att mocka så går det åt mycket strö. Jag har bädd men han river upp delar av bädden så måste slänga massa nedkissat strö varje dag. Svårt att hålla en fin bädd. Hästen bråkar även en del med boxgrannen, sparkar i väggen vid fodring och spiller ut vatten från vattenhinken.
Jag får även lite dåligt samvete att han är inne halva dygnet, därför jag ofta rider kvällstid trots att jag egentligen har möjlighet att rida mycket dagtid.

Anläggningen jag funderar på att flytta till:
Stor lösdrift med bara 4 hästar. Fin rymlig ligghall. Daglig tillsyn ingår.
Grovfoder fri tillgång med slowfeedingnät ingår.
Privat ridhus och ridbana ingår, finns på anläggningen, stor hinderpark
Ca 9 km att åka bil. Svårare att cykla på sommaren pga trafikerad väg men går det också.
Hyran blir ungefär detsamma som nu när jag har box, slipper köpa strö.
Det blir Lättare att mocka, man hjälps åt att mocka hage och ligghall. Men blir inte nedtrampat på samma sätt som i en liten box. Tror hästen skulle trivas bättre på lösdrift, han gillar att vara ute. Längre att åka bil men blir ändå Bekvämare för mig då jag bara behöver åka ut de dagar jag rider. Rider ca 5-6 dagar i veckan. De andra dagarna ingår tillsyn/visitering.
Om det inte skulle funka med lösdrift finns även boxplatser att byta till.
Nackdelar: Mindre social samvaro, kommer vara mer ensam i stallet, längre att åka.

Hur skulle ni göra?
 
Jag skulle definitivt byta till lösdriften. Den låter helt underbar... :love:

Men så är jag en sån som inte lägger jättemycket vikt vid att det ska vara socialt i stallet, utan bra träningsmöjligheter och bra förhållande för hästarna är det viktigaste för mig. :)
 
Beror väl lite på vad du värderar mest. Är en utav de viktigaste anledningarna till varför du har häst för den sociala biten skull? I min värld är den sociala biten viktig och jag älskar att stå i ett stort stall med människor att umgås/utbyta erfarenheter med. Men viktigare för mig är bra hästhållning och bra träningsmöjligheter. Hade den typen av lösdrift funnits i min närhet så hade jag bytt. En bra lösdrift är oslagbart, dock är de i mitt tycke svåra att hitta!
 
Jag hade helt klart valt lösdriften. Den låter som en dröm!
För mig är det viktigaste hur hästen mår. Min mår helt tydligt mycket bättre nu när hon bor i en lösdrift, och för mig blir det också lättare!
 
Blir det lerigt i hagen på lösdriften? Om inte låter den som det självklara valet, så länge det finns vägar att rida ut på(för min del är det viktigast).
 
Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift.
Hjälp mig med synpunkter! :)

Nuvarande stall:
Box på natten. Ute ca 7-18 på vintern (7-20 på våren, dygnet runt juni-augusti).
Stor skogshage, lunchfodring i hage.
Inget ridhus men ridbana. (Kan inte ta mig till ridhus pga avsaknad av egen transport).
Billig stallhyra, ingår det mesta men köper kraftfoder och strö själv.
Trivs väldigt bra i stallet både jag och hästen.
Ca 5 km att åka bil hemifrån, går även att cykla sommarhalvår.
Trots att de är ute nästan 12 timmar som minst och att jag ofta rider efter hagtiden så är det fruktansvärt grisigt i boxen varje dag. Hästen verkar gå runt runt i sitt bajs och rör till det något förskräckligt.
Förutom att det var minst 20-30 min att mocka så går det åt mycket strö. Jag har bädd men han river upp delar av bädden så måste slänga massa nedkissat strö varje dag. Svårt att hålla en fin bädd. Hästen bråkar även en del med boxgrannen, sparkar i väggen vid fodring och spiller ut vatten från vattenhinken.
Jag får även lite dåligt samvete att han är inne halva dygnet, därför jag ofta rider kvällstid trots att jag egentligen har möjlighet att rida mycket dagtid.

Anläggningen jag funderar på att flytta till:
Stor lösdrift med bara 4 hästar. Fin rymlig ligghall. Daglig tillsyn ingår.
Grovfoder fri tillgång med slowfeedingnät ingår.
Privat ridhus och ridbana ingår, finns på anläggningen, stor hinderpark
Ca 9 km att åka bil. Svårare att cykla på sommaren pga trafikerad väg men går det också.
Hyran blir ungefär detsamma som nu när jag har box, slipper köpa strö.
Det blir Lättare att mocka, man hjälps åt att mocka hage och ligghall. Men blir inte nedtrampat på samma sätt som i en liten box. Tror hästen skulle trivas bättre på lösdrift, han gillar att vara ute. Längre att åka bil men blir ändå Bekvämare för mig då jag bara behöver åka ut de dagar jag rider. Rider ca 5-6 dagar i veckan. De andra dagarna ingår tillsyn/visitering.
Om det inte skulle funka med lösdrift finns även boxplatser att byta till.
Nackdelar: Mindre social samvaro, kommer vara mer ensam i stallet, längre att åka.

Hur skulle ni göra?
Lösdriften utan tvekan om det är en bra sådan med bra hage där dom inte badar i hagen, att det är en bra flock där alla får sova i ligghallen om de vill. Ljummet vatten vintertid etc. Att dom som står där står på lösdrift för det är bra för hästen och inte för de är slappt för människan. :) om du förstår!
 
Beror väl lite på vad du värderar mest. Är en utav de viktigaste anledningarna till varför du har häst för den sociala biten skull? I min värld är den sociala biten viktig och jag älskar att stå i ett stort stall med människor att umgås/utbyta erfarenheter med. Men viktigare för mig är bra hästhållning och bra träningsmöjligheter. Hade den typen av lösdrift funnits i min närhet så hade jag bytt. En bra lösdrift är oslagbart, dock är de i mitt tycke svåra att hitta!
Håller med. De flesta verkar stå på lösdrift av bekvämlighet, så tillsyn och skötsel blir nedsatt! Av min erfarenhet, stått på endel lösdriften varav ett par är riktigt bra!
 
Blir det lerigt i hagen på lösdriften? Om inte låter den som det självklara valet, så länge det finns vägar att rida ut på(för min del är det viktigast).

Tack för svar!
Ska åka och titta på lösdriften snart och då kolla upp hur det ser ut med lera och sånt.
Vägar att rida ut på finns det gott om, det är viktigt för mig också då jag rider ut minst 2-3 dagar i veckan :)
 
Lösdriften utan tvekan om det är en bra sådan med bra hage där dom inte badar i hagen, att det är en bra flock där alla får sova i ligghallen om de vill. Ljummet vatten vintertid etc. Att dom som står där står på lösdrift för det är bra för hästen och inte för de är slappt för människan. :) om du förstår!

tack!
det ska jag också kolla upp. För mig är det viktigt att hästen kommer först och det är inte min bekvämlighet som gör att jag funderar på lösdrift utan det faktum att hästen inte verkar trivas till 100 % på box eftersom han går runt så mkt på natten. Gillar att spendera tid i stallet och är där flera timmar per dag. Det kommer jag vara även om jag byter till lösdrift, men då kommer jag istället lägga tid på att mocka i ligghall och hage :)
 
Har du provat lösdrift innan? Vet du om hästen gillar det? Min häst gillar det inte, och har stått på box -----> provade lösdrift ---->stallade in på box igen. Min kan också vara bedrövlig att mocka till, och riktigt sur mot den som står i boxen bredvid om det är någon hon inte gillar. Jag trodde verkligen lösdrift skulle passa henne, men det gjorde det absolut inte. Hon har aldrig varit så jobbig att ha att göra med som hon var under det halvåret.

Finns det bra ridvägar och din häst trivs med lösdrift låter det ju som ett bra alternativ, men jag kan inte riktigt säga att det stallet du står i nu låter helt fel heller.
 
Jag fick nog av att mocka till mina sex hästar så jag byggde en lösdrift och släppte ut alla där. Mina, som är fd tävlingshästar och alltid stått på Box, verkar tycka att det kvittar att stå på box eller i lösdrift. Mitt problem är lera vid utfodringsplatsen så ska hårdgöra där till våren. Jag hade testat lösdriften om du inte är för intresserad av det sociala i stallet du står nu.
 
Har du provat lösdrift innan? Vet du om hästen gillar det? Min häst gillar det inte, och har stått på box -----> provade lösdrift ---->stallade in på box igen. Min kan också vara bedrövlig att mocka till, och riktigt sur mot den som står i boxen bredvid om det är någon hon inte gillar. Jag trodde verkligen lösdrift skulle passa henne, men det gjorde det absolut inte. Hon har aldrig varit så jobbig att ha att göra med som hon var under det halvåret.

Finns det bra ridvägar och din häst trivs med lösdrift låter det ju som ett bra alternativ, men jag kan inte riktigt säga att det stallet du står i nu låter helt fel heller.
Samma här, min häst har blivit surigare sen vi flyttade till lösdrift och det är ett konstant problem med täcken eftersom det kan vara +8 på dagen och sen flera minus om natten, och då fryser han. :(

Vår lösdrift är också betydligt lerigare än det stall jag stod i förr. Men annars är det lyxigt med ridhus, ridbana, rundkorall osv.

Till TS, våra situationer verkar lika förutom att min häst inte är skitig i boxen ;) Jag trodde lösdrift skulle bli bättre, men han är så fruktansvärt trött och blivit grinigare (vilket inte är roligt när han annars är världens positivaste häst). Lösdrift ger dock en hel del! De motionerar sig själva, får mental stimulation och ett naturligt levnadssätt och man kan själv slippa komma ut någon dag i veckan utan att hästen lider. :)

Men pga de två punkterna jag sa där uppe (med frusen häst och att han blivit sämre i humöret), och till stor del eftersom jag inte gillar stämningen i stallet alls (vi är 10 hästar i det här stallet, 5 i det andra), så flyttar vi tillbaka till box i slutet av månaden. Vi provade på lösdrift i 6 månader i alla fall och det är jag glad för. Nu slipper jag fundera hur det skulle vara.

Tycker du att det verkar vara något som skulle passa din häst skulle jag inte tveka. Att bara ha ridhus nära är ett STORT plus! Vi har ridhus 500m från stallet och det är underbart. :love:
Nu när jag flyttar kommer det dock ta ca 15 minuter att skritta dit, men det funkar det också.
 
Jag hade också provat lösdriften:love: men jag en person som när jag stått uppstallad på större ställen helst åkt dit på tider då jag vet att jag inte får sällskap. Jag har ett mycket socialt arbete och uppskattar ensamheten. Åk dit och känn på atmosfären, känns det bra och du flyttar dit så får du hålla tummarna att din häst känner likadant. Sedan får du vara ödmjuk inför att alla hästar inte passar i lösdrift.
 
Tycker du fått många bra svar i tråden och ffa skulle jag vilja understryka att din häst i nuvarande läge verkar ha ett mycket bra hästliv, så lösdrift behöver inte bli bättre om du inte provat det redan för hästen.

För mig blir det utopi när folk skriver att ALLT ang hästen går först .
Om du har sunda förhållanden med utevistelse osv och du och hästen trivs till 90 % så hade jag funderat några varv ang att du som människa tvekar att ställa dig i ett stall du blir ensam i och lång resa, om det är som du flaggat i inlägget att du gillar det sociala . Det blir inget långvarigt harmoniskt hem för hästen om ägaren inte trivs heller . Hur mycket man än månar om hästen i första hand .
 
Tycker du fått många bra svar i tråden och ffa skulle jag vilja understryka att din häst i nuvarande läge verkar ha ett mycket bra hästliv, så lösdrift behöver inte bli bättre om du inte provat det redan för hästen.

För mig blir det utopi när folk skriver att ALLT ang hästen går först .
Om du har sunda förhållanden med utevistelse osv och du och hästen trivs till 90 % så hade jag funderat några varv ang att du som människa tvekar att ställa dig i ett stall du blir ensam i och lång resa, om det är som du flaggat i inlägget att du gillar det sociala . Det blir inget långvarigt harmoniskt hem för hästen om ägaren inte trivs heller . Hur mycket man än månar om hästen i första hand .

Tack för svar!
Jag var nog lite otydlig, det är väldigt mkt för min egen skull också jag funderar på att flytta. Dels för lyxen att ha ridhus och lyxen att ha daglig visitering så jag inte behöver åka på vilodagar. Dessutom kan jag få det sociala om jag väljer att åka kvällstid! Åker jag dagtid till nuvarande stall är jag ensam då också.
Har tyvärr alltid dåligt samvete om jag rider dagtid i nuvarande stall eftersom hästen då står inne 13 timmar i sträck. Han verkar inte helt tillfreds med det.
Ang hur långt det är till stallet så tar det 7 min till nuvarande och 12 till lösdriften så är inte så stor skillnad
 
Lösdriften låter ju toppen, den hade jag lätt valt. De allra flesta hästar mår bättre på lösdrift än att stå uppstallade halva dygnet eller mer därtill, men det gäller ju också att det är en bra utformad lösdrift. Annars tror jag visst man kan få hästar som inte trivs, som en del i tråden har beskrivit. Lösdrift är ju så mycket mer än en ligghall och en hage. ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 656
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 485
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp