Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

M

Mystisk

Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd.

Min häst står sedan augusti -08 uppstallad på ett stall där det ingår foder, strö och in- utsläpp + fodringar bortsett från helger där vi inackorderade sköter detta via schema (borsett från kvällsfodringarna som ägarna alltid tar) Trivs ganska bra men en del saker gör mig mer eller mindre upprörd.

Det första som gjorde mig upprörd var att foderkvalitén var under all kritik. Hösilage är det som ingår. TS halten är på 82.5 och protein nivån är extremt låg. Detta resulterade i att jag fick stödfodra med 2 kg strålucern (trots lättfödd häst) per dag vilket blev dyrt till till den redan höga stallhyran. (I mina trakter ligger de flera hundra lappar över stall som dessutom har ridhus att tillgå vilket vi inte har) Jag har själv godkänt hyran genom att flytta dit och det är inte hyran som är problemet dock!! Anledningen till den dåliga foderkvalitén är stallägarnas okunskap och ointresse i att ta reda på hur man egentligen ska producera foder.

Det är alldeles för långt mellan frukost och kvällsmat, nämligen 12 timmar. Stallägarna vill inte ändra på detta trots att de har möjlighet att antingen fodra senare på kvällen eller tidigare på morgonen. Nu får de dessutom ingen lunch längre eftersom det finns "gräs" i hagen (det är mestadels jord) min häst har tappat i vikt på grund av detta. De får frukost och middag i hagen så jag kan endast styra min häst fodergiva över natten där jag ger så mycket som det bara går.

Nästa problem är att ägarna ständigt hittar på nya regler och skäller ut sina hyresgäster för att de brutit mot "reglerna" som inget fått vetskap om förens vid utskällningen. Detta har bland annat lett till att vi nu inte får vara i stallet efter klockan 20.00 då hästarna får sin kvällsmat. Anledningen till det var att en tjej longerade sin häst i paddocken vid 21.30 en kväll eftersom hon arbetat 12 timmars pass hela dagen och slutade vid 20.00. Däremot är det ok för "vissa" att komma inkörandes med sin transport 22.30 när de varit och tränat i ridhuset. I vårat stall är det skillnad på hyresgäster och hyresgäster.
Det finns en som får vara i stallet när h*n vill och har privata hagar till sina hästar vilket vi andra inte får möjlighet till. Stallägarna dyrkar denna människa eftersom h*n tävlar ganska högt med sina hästar.

Ett annat problem är att stallägarna snackar skit om sina hyresgäster. Alla vet allt om alla tack vare stallägarna. Alla vet vem som inte betalt hyran, alla vet vem som gjort ditt och datt. :crazy: Det är otroligt oseriöst att snacka skit om sina egna hyresgäster.

Dessutom lovas det saker som inte hålls i slutändan. Jag blev lovad att hästarna skulle gå två och två i hagarna när jag skrev kontrakt, men nu går alla ston tillsammans och alla valacker tillsammans (bortsett från de som är finare än alla andra) och man har inget att säga till om. Så länge det är lugnt i hagen känns det okej att min häst går med flera andra, men varje gång det släpps in en ny innebär ju det en risk.. :crazy:

I kontraktet står att det ingår hösilage, trots detta utfodras flera hästar med mögligt hö i hagen... (Jag vet att det är mögligt och ägarna har t o m erkännt det men vägrar att sluta fodra med det förens det är slut, flera av hästarna har börjat hosta)

Mitt problem är att min häst trivs otroligt bra. Jag trivs med folket i stallet och det är trots allt ett av de bästa stall jag stått i, allt är ju inte dåligt, det finns mycket som är otroligt bra också). Däremot börjar det bli motigt med de långa resorna för min del. Jag har nästan 3 mil enkel resa. Jag delar hästen med en förälder som dock har jättenära till stallet (men jag är i stallet 5 dagar i veckan minst)

Har nu funderingar över att se mig om efter en stallplats närmare mitt hem. Vore tacksam för synpunkter och tips och råd!!

Det är svårt att prata med stallägarna då de är lättstötta och blir griniga när man påpekar något som man inte är nöjd med. På stallmötena känns det som om de är till för att stallägarna ska kunna gnälla på oss andra..
 
Sv: Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

Byt stall!!

Jag hade aldrig stallat upp min häst i sånt stall, även om hästen SER ut att trivas, hur vet du igentligen? Bra foder är a och o, mögligt hö? Nej, tack!!
 
Sv: Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

Håller med föregående talare. Hästen vet inte sitt eget bästa utan det är upp till dig som ägare att se till att den får det! I det ingår knappast dåligt foder och lååångt mellan måltiderna....
Flytta!
 
Sv: Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

Jag hade flyttat. Det är jobbigt att flytta, men om du tänker på din hästs bästa så tror jag att du ser vilket beslut du ska fatta. :)
Lycka till!
 
Sv: Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

Byt stall, för bådas skull! Det är ovanligt med stall där man trivs med alla hästägare, men att komma överens och kunna kommunisera med stallägare är det viktigaste! Och för att inte tala om fodret. Nej byt stall, jag kan lova att det kommer bli bättre för dig. Och 3 mil enkel resa :eek: Nejnej, byt så fort du bara kan tycker jag!
 
Sv: Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

Nu vet jag ju bara ena sidan av storyn, men av det du skriver tycker jag att du ska byta stall.
 
Sv: Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

Hej!

Det låter som om du står i det stallet jag stog innan. Även min häst tyckte livet var helt ok där, men tills slut blev jag tvungen att flytta för att må bra själv- stallägaren var totallynnig och man visst aldrig vad som gällde från en dag till en annan- eller för den delen vem något gällde.

Jag flyttade när jag inte längre orkade och fick 50 min till stallet istället för 15.. Men det är SÅÅ värt det!! Här trivs jag (och hästen), vi har något att säja till om, stallägarna är supertrevliga och människorna i stallet likaså. Inga regler som ändras från dag till dag och inte en massa tjafs och bråk.

För mej har hästandet blivit roligt igen och är det inte därför man har häst- för att det är kul? Är det inget roligt, oavsett orsak, kan man ju nästan lika gärna göra något annat.

Mitt tips är att se dej om efter ett stall där även DU kan trivas- det är inte bara hästen som räknas och hästar brukar känna av om man inte riktigt mår bra!

/ Lavinia, som vågade och inte ångrat sej en dag..
 
Sv: Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

Jag hade flyttat innan hästen blir sjuk av det dåliga fodret
 
Sv: Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

Skulle byta stall omgående ,skulle aldrig vilja ha min häst där det används dåligt foder.
 
Sv: Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

Flytta!!! Stallägaren verkar ju inte vara helt som h*n ska om man fodrar med mögligt hö!
 
Sv: Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

Jag skulle också flyttat omgående.
Oavsett om hästen trivs eller inte är det vissa grundläggande krav som ska uppfyllas enligt mig:

- Hygieniskt foder, utan undantag, jag har en vän som ovetande fodrade med mögligt hö, hästen fick kronisk bronkit och avlivades :cry:

- Lagom tid mellan fodringarna, hästarna kan faktiskt bli sjuka om de äter för sällan.

- Säkra förhållanden i hagarna, både staket, kompisar och ihopsläpps-rutiner ska förebygga skador.

- Torr liggplats, oavsett lösdrift eller installning så ska det finnas en hygienisk, torr och skyddad liggplats där hästarna kan vila. Särskilt under den blöta årstiden.

- Hygienisk utfodring, aldrig mer att jag accepterar att man ger hästarna hö direkt på marken i en blöt och lerig hage.

Jag åker hur långt som helst nästan, står ut med trista stallkompisar och allt möjligt om bara detta uppfylls.
 
Sv: Ska jag flytta eller inte? Långt men snälla hjälp!!

Jag hade flyttat direkt om min häst fick dåligt foder!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 616
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 916
Senast: kattan1974
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp