Ska jag flytta?

ufot

Trådstartare
Skulle behöva reflektera och tänka högt, om någon orkar läsa….

Jag har alltid drömt om en liten stuga mitt ute i ingenstans där katterna kan vara ute och jag kan leva i naturen långt borta från civilisationen.

En olycka för tre år sedan stoppade allt. Jag kommer aldrig att bli smärtfri och kunna leva ett normalt liv.

Idag har jag (äntligen) egen häst igen. Har en lägenhet som jag egentligen trivas i, ett bra arbete och två underbara katter.

Men drömmen om en liten stuga kvarstår…

Jag har nu hittat ett lämpligt objekt. En liten stuga på 40 kvm i bra skick. Badrum och kök kommer att behövas repareras så småningom, men inte på direkten.

Frågan är, vågar jag flytta? Klarar min kropp av att sköta ett hus? Hur mycket arbete är det att äga och sköta allt själv? Vad händer om jag blir sämre? Jag kommer att tvingas opereras fler gånger och på sikt byta ut båda knäna och en höft.

Jag är singel och kommer så att förbli.

Hjärtat säger ja, men kroppen och hjärnan säger nej…

Till saken hör att en av katterna trivs inte som innekatt.
Ett annat problem är att parkeringsmöjligheterna där jag bor är dåliga. Som det är nu måste jag parkera en bit ifrån lägenheten och min kropp tycker det är för långt att gå till bilen.

Jag är ”för frisk” för handikappstillstånd.

Men hur ska jag klara av att sköta ett hus med liten trädgård när jag inte ens kan gå till bilen utan smärta?
 
Skulle behöva reflektera och tänka högt, om någon orkar läsa….

Jag har alltid drömt om en liten stuga mitt ute i ingenstans där katterna kan vara ute och jag kan leva i naturen långt borta från civilisationen.

En olycka för tre år sedan stoppade allt. Jag kommer aldrig att bli smärtfri och kunna leva ett normalt liv.

Idag har jag (äntligen) egen häst igen. Har en lägenhet som jag egentligen trivas i, ett bra arbete och två underbara katter.

Men drömmen om en liten stuga kvarstår…

Jag har nu hittat ett lämpligt objekt. En liten stuga på 40 kvm i bra skick. Badrum och kök kommer att behövas repareras så småningom, men inte på direkten.

Frågan är, vågar jag flytta? Klarar min kropp av att sköta ett hus? Hur mycket arbete är det att äga och sköta allt själv? Vad händer om jag blir sämre? Jag kommer att tvingas opereras fler gånger och på sikt byta ut båda knäna och en höft.

Jag är singel och kommer så att förbli.

Hjärtat säger ja, men kroppen och hjärnan säger nej…

Till saken hör att en av katterna trivs inte som innekatt.
Ett annat problem är att parkeringsmöjligheterna där jag bor är dåliga. Som det är nu måste jag parkera en bit ifrån lägenheten och min kropp tycker det är för långt att gå till bilen.

Jag är ”för frisk” för handikappstillstånd.

Men hur ska jag klara av att sköta ett hus med liten trädgård när jag inte ens kan gå till bilen utan smärta?
Det är väl bara att prova? Funkar det inte så får du ge upp och flytta igen. Jag hade dock tagit chansen. Speciellt som djuren inte trivs.
 
Visst är det en del jobb med hus, men man behöver ju inte göra så mycket själv om man inte vill eller kan. Vi har utmärkta hantverkare i vårt land som kan göra sånt åt oss.
Trädgården kan ju vara en vildvuxen sådan som du kör av med en gräsröjare någon gång om året (eller lejer någon som gör det). Eller robotgräsklippare förstås.

Det man inte kan göra själv tar man in andra som gör med hjälp av RUT och ROT.
Min granne på snart 90 år bor ute i skogen i sitt lilla hus. Hon har haft två strokes iof så hon får hemtjänst för sig själv. Men det funkar fint ändå. Gräsmattan klipper ett barnbarn och maten lagar hon själv. Det ser jättefint ut hos henne och man skulle inte kunna tro att det bor en rörelsehindrade där.

Jag säger, kör! Om det är din dröm så ska du naturligtvis prova 🙂
 
Vad du skulle kunna testa annars, om ekonomin tillåter såklart, är ett hus mer i utkanten av stad eller liknande i lugnt litet villaområde. Nu vet jag inte var i landet du bor, men även med bra kropp kan det vara hemskt tungt att tex skotta snö på vintern och ju närmare städer man bor desto mindre sådant brukar man väl generellt sett behöva pyssla med på egen hand?
 
Vad du skulle kunna testa annars, om ekonomin tillåter såklart, är ett hus mer i utkanten av stad eller liknande i lugnt litet villaområde. Nu vet jag inte var i landet du bor, men även med bra kropp kan det vara hemskt tungt att tex skotta snö på vintern och ju närmare städer man bor desto mindre sådant brukar man väl generellt sett behöva pyssla med på egen hand?
Bor i södra Sverige, så snön oroar jag mig inte för.

Tyvärr räcker inte ekonomin till ett hus närmare staden … och det är inte så jag vill bo heller.
 
Visst är det en del jobb med hus, men man behöver ju inte göra så mycket själv om man inte vill eller kan. Vi har utmärkta hantverkare i vårt land som kan göra sånt åt oss.
Trädgården kan ju vara en vildvuxen sådan som du kör av med en gräsröjare någon gång om året (eller lejer någon som gör det). Eller robotgräsklippare förstås.

Det man inte kan göra själv tar man in andra som gör med hjälp av RUT och ROT.
Min granne på snart 90 år bor ute i skogen i sitt lilla hus. Hon har haft två strokes iof så hon får hemtjänst för sig själv. Men det funkar fint ändå. Gräsmattan klipper ett barnbarn och maten lagar hon själv. Det ser jättefint ut hos henne och man skulle inte kunna tro att det bor en rörelsehindrade där.

Jag säger, kör! Om det är din dröm så ska du naturligtvis prova 🙂
Sen gäller det ju att ha ekonomi till det…

Nu tjänar jag i och för sig bra och det stugan kostar betydligt mindre i månaden än min lägenhet så jag har egentligen råd att leja ut…
 
Tycker också det är värt att prova, om ditt yrke är sådant att det fungerar med boendet. Att bli bilberoende och få "lång" resväg till ett arbete som måste skötas på plats är en kännbar kostnad och inte en chansning jag skulle våga göra idag.
 
Det är ju din dröm. Man lever bara en gång. Testa!

Du kan alltid flytta tillbaka till en lägenhet om det inte funkar.
Ja, precis så! Testa och känn efter. Om det inte fungerar så är det ju bara att flytta tillbaka till lägenhet igen. Du kanske till och med kan hyra ut lägenheten det första året?

Visst är det lite jobb. Och även i södra Sverige händer det att det trillar ner lite snö som man måste skotta bort för att få ut bilen. Men det finns snöslungor att köpa. Och robotgräsklippare. Och det finns hantverkare, trädgårdsmästare, städare och annan hjälp att köpa om det kärvar.
 
Det jag brukar säga är:

Om du inte testar är det 100% säkert att du inte får din dröm uppfylld.

Testar du är åtminstone procenten på din sida även om det kan gå fel, du kan få tänka om, eller göra om. Tänk om det går vägen? Tänk om du kanske får det du vill i fem år, tio år eller resten av ditt liv. Är det inte värt att testa?
 
Skulle behöva reflektera och tänka högt, om någon orkar läsa….

Jag har alltid drömt om en liten stuga mitt ute i ingenstans där katterna kan vara ute och jag kan leva i naturen långt borta från civilisationen.

En olycka för tre år sedan stoppade allt. Jag kommer aldrig att bli smärtfri och kunna leva ett normalt liv.

Idag har jag (äntligen) egen häst igen. Har en lägenhet som jag egentligen trivas i, ett bra arbete och två underbara katter.

Men drömmen om en liten stuga kvarstår…

Jag har nu hittat ett lämpligt objekt. En liten stuga på 40 kvm i bra skick. Badrum och kök kommer att behövas repareras så småningom, men inte på direkten.

Frågan är, vågar jag flytta? Klarar min kropp av att sköta ett hus? Hur mycket arbete är det att äga och sköta allt själv? Vad händer om jag blir sämre? Jag kommer att tvingas opereras fler gånger och på sikt byta ut båda knäna och en höft.

Jag är singel och kommer så att förbli.

Hjärtat säger ja, men kroppen och hjärnan säger nej…

Till saken hör att en av katterna trivs inte som innekatt.
Ett annat problem är att parkeringsmöjligheterna där jag bor är dåliga. Som det är nu måste jag parkera en bit ifrån lägenheten och min kropp tycker det är för långt att gå till bilen.

Jag är ”för frisk” för handikappstillstånd.

Men hur ska jag klara av att sköta ett hus med liten trädgård när jag inte ens kan gå till bilen utan smärta?
Hur ser din kroppsliga framtid ut, kommer operationerna göra det mindre smärtsamt att röra sig?

Om stugan har lägre driftskostnader än nuvarande boende så skulle du kunna spara mellanskillnaden för renovering och annan hjälp du behöver ta in :)
 
Instämmer med många andra i tråden, prova. Mkt hjälp kan man köpa in om man har den ekonomin att göra så. Ikea har tex så man kan köpa hjälp att montera upp kök, har säkert flera andra återförsäljare med. Trädgården kan göras till ett heltidsjobb eller hållas minimalt med robotgräsklippare och nån som kommer en gång i året och klipper ner buskar etc.
Går det inte kan man ju flytta igen ☺️
 
Min morfar (RIP :heart ) ägnade sig åt att förbereda huset inför stundande kroppsliga försämringar.
Han fixade dörrposterna så det gick att gå med rullator, ordnade så mycket det bara gick för att handikappanpassa huset för sig och mormor.
Skaffades gräsklipparrobot, snöslunga mm
Hur ligger stugan? Plan mark eller eländig terräng?

Nu skulle jag välja stuga framför lägenhet alla dagar i veckan så jag kanske inte ger en helt nyanserad bild av det hela :angel:
 
Skulle behöva reflektera och tänka högt, om någon orkar läsa….

Jag har alltid drömt om en liten stuga mitt ute i ingenstans där katterna kan vara ute och jag kan leva i naturen långt borta från civilisationen.

En olycka för tre år sedan stoppade allt. Jag kommer aldrig att bli smärtfri och kunna leva ett normalt liv.

Idag har jag (äntligen) egen häst igen. Har en lägenhet som jag egentligen trivas i, ett bra arbete och två underbara katter.

Men drömmen om en liten stuga kvarstår…

Jag har nu hittat ett lämpligt objekt. En liten stuga på 40 kvm i bra skick. Badrum och kök kommer att behövas repareras så småningom, men inte på direkten.

Frågan är, vågar jag flytta? Klarar min kropp av att sköta ett hus? Hur mycket arbete är det att äga och sköta allt själv? Vad händer om jag blir sämre? Jag kommer att tvingas opereras fler gånger och på sikt byta ut båda knäna och en höft.

Jag är singel och kommer så att förbli.

Hjärtat säger ja, men kroppen och hjärnan säger nej…

Till saken hör att en av katterna trivs inte som innekatt.
Ett annat problem är att parkeringsmöjligheterna där jag bor är dåliga. Som det är nu måste jag parkera en bit ifrån lägenheten och min kropp tycker det är för långt att gå till bilen.

Jag är ”för frisk” för handikappstillstånd.

Men hur ska jag klara av att sköta ett hus med liten trädgård när jag inte ens kan gå till bilen utan smärta?
Ett så pass litet hus är nog ingen fara alls när det gäller jobb med det.
Om det är något du vill så gör det. Du kommer ångra dig annars.
Blir det inte som du tänk så flytta igen.
 
Hoho @tanten !!!
Jag sällar mig till kören som säger att du såklart ska prova!
Innan jag lät bygga ut mitt lilla hus bodde jag med betydligt lägre standard än i lägenheten jag hade hyrt, men det gick hur bra som helst, mycket beroende på att det var mitt eget! :heart
 
Åh jag vad känner igen mig i dig. Jag vill också lämna lägenheten och flytta till skogs ❤️ Men jag är sjuk och vissa dagar kan jag knappt ta mig utanför dörren. Så att sköta ett hus på egen hand känns så långt borta även om jag verkligen verkligen vill! Vet inte vem jag skulle tvinga att hjälpa mig när det behövs..
Jag förstår verkligen din tvekan. Hoppas du vågar göra din dröm möjlig en dag! 🤗
 
Svarar alla.

Hyra ut nuvarande lägenhet går inte tyvärr då det är bostadsrätt och jag måste ha pengarna för att köpa stugan.

Jag får egentligen inte längre vare sig till arbetet eller stallet. Det tar max 15 minuter till arbetet och 10 minuter till stallet från stugan.

Ska kolla vidare och se hur mycket som måste åtgärdas…
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 934
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 058
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp