Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Nej stubbåkrarna häromkring ägas av stallägaren och de är inte stubb längre. utan mest leråkrar. :(
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Ja, jag vet också precis hur det känns! Fick ta bort en häst för knappt ett år sedan och av de två som är kvar har båda haft fång. Den ena är dessutom gammal (läs pensionär) och den andra har problem med sina bakben, men till slut så finner man sig i situationen och låter saker ta den tid det tar, man får helt enkelt anpassa sina ambitioner... även om det inte är helt enkelt. Jag har under åren gått från ambitionen att tävla i western riding (inklusive flygande byten) till att hoppas att de går att rida (inklusive galoppera)...
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Nej det har jag inte eftersom ingen tänkt på det. Inte jag heller. Varför tänkte du på just det utifrån min häst skada? (mest för att jag är nyfiken). Han kissar "normalt" iaf.

Därför att det ofta förbises, det är väl för enkelt kan tänkas ;)

Du skrev att han hade spänningar och ingen direkt hälta hittades. Det är klart att om urinsten finns så gör det ont när man går, det skaver o svider och hästen spänner sig, precis som vi gör när vi har ont.
Gå sedan tillräckligt länge med dessa spänningar, så kommer sekundära skador så småningom...
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Tungt att ha det så! Jag har själv haft en skadad häst så jag vet hur det är men nu är han tack och lov helt ok. Jag hade väntat med att sätta igång ch trava honom tills den värsta snön är borta och bara myst och skrittat nu. Ta lite paus, andas och försök spara lite pengar. Gör annat du tycker är kul och försök att ta dagen som den kommer, skitsvårt jag vet men till slut orkar man inte stressa och vara ledsen längre. Jag slutade med det och nu mår både jag och hästen mycket bättre. Lycka till!
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Ah jag var nog lite otydlig, hältan är lokaliserad. I knät var ett ligament paj men det har läkt ihop. Det är i hasen som senskidan är trasig. Därav haltandet. Men tror jag skrev det i texten?
Nu är det inte något haltande längre utan det har satt sig som en rörelsestörning i benet. Förmodligen för att han haft ont och att det mönstret nu sitter kvar. Vet bedömmer inte att han har ont längre. Senan är inte ihopläkt helt ännu, vilket syns tydligt på ultraljud. Så vi vet var "haltandet" kommer ifrån.

Tillväxthormonerna och att ETn lättade på spänningar osm hindrat blodflödet att komma ner i hasen har gjort stor skillnad. Nu gav dock inte den senaste sprutan någon ännu mer skillnad alls tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Om hästen är bedömd att vara smärtfri skulle jag arbeta den vid hand som uppstartningsarbete. Då kan man ändra om dens rörelsemönster om man vet vad man gör.

Kan du inte sånt hade kan du snoka runt i dina trakter och se om det finns någon som är RIKTIGT bra på det. Då kan man ibland hjälpa dem till ett sunt rörelsemönster och stärka dem i det så det blir naturligt att nyttja även tex i hae etc.
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Det finns faktiskt en tjej som är riktigt bra på tömkörning i de trakterna, om du är intresserad TS så PM:a mig så kan jag tipsa.
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Jag vill bara förtydliga att jag menade arbete vid hand så som i träns, inte i töm.
Jag tror man kan ändra rörelsemönstret bättre i träns.:)
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Aha, sant:idea:

Det vet jag däremot ingen som sysslar med i högre utsträckning. Men jag kom att tänka på watertreadmill, har själv en kompis som åkte iväg på det med sin skadade häst på veterinärens uppmaning. Det gjorde enormt stor skillnad.
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Jag är nog tvärt emot de andra som svarat, men nej, jag skulle inte ha fortsatt. Hästen är snart 19 år gammal, och eventuellt skadad för resten av livet. Vilket liv kommer det vara? De flesta hästar tycker om att arbeta, och du ville ha honom som läromästare, men kommer du få ut något av det arbete han ev. kommer kunna utföra?

Hade det varit min häst, hade jag sett om någon ville ha honom som sällskapshäst, annars avlivat. Men det är ju jag.
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Just nu får jag förbise detta med att ha honom som läromästare tror jag. Jag gör allt för att han ska få stanna kvar och för att han inte ska ha ont. Jag klarar inte av att mista honom, speciellt psykiskt. Får jag bara ha kvar honom för lättare ridning, som att ta lugna turer ut och kanske ett dressyr pass då och då så får det vara så.

Tror inte han kommer vara skadad för livet, inte veterinären heller. skadan är betydligt mindre i hasen nu. Betydligt mindre. Utifrån ultraljudet sett. Veterinären hade hoppats på att den skulle vara ytterligare mindre nu sist efter förra sprutan. Men den sprutan tog inte. Han tror även att den kan bli bättre om han får röra på sig nu. Men det är "tror" men jag får leva på det "tror"

Kl
Jag har bestämt mig för att sätta igång honom nu försiktigt. Broddar på och rider i en sommarhage. Mkt skritt och lite trav. Kommer öka traven. Hade med mig en vän ut igår och hon sa att han ser mkt fräschare och renare ut nu än innan. Har lite hopp kvar.
Det får ta tid. Vi ska klara oss ur detta. Hästen är glad och pigg och busar gärna i hagen med "flickvännen".
Måste lära mig att ha is i magen ;)
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Jag håller tummarna för att han ska få bli frisk och att ni har många roliga år kvar att få njuta av tillsammans.
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Ska kolla upp om jag kan hitta någon som hjälper mig! Tack för tipset!
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Åh, vad är dt för något? ett gångband i vatten? låter intressant!

Jag behandlar hästen hos Björn R utanför K-stad.
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Åh, vad är dt för något? ett gångband i vatten? låter intressant!

Jag behandlar hästen hos Björn R utanför K-stad.

Ja, precis, gångband i vatten. Fråga vetten om det är något han rekommenderar. Närmsta band finns i Löberöd vad jag vet, de ska vara väldigt duktiga på rehab där.
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Det går inte att lära ut så här via nätet tyvärr.

Men man kan om man har ett lite mer utvecklat signalsystem lära hästen exakt var den ska placera benen/hovarna. Och hur de ska röra benen i luften för att få sundast nedslag.
Man kan också lära dem balansera sig i manken i sidled. Så man slipper belastning på inner fram.
Och man kan iom allt detta enklare skyffla över vikten bak.

Jag har haft några hästar i träning som varit trasiga och ska sättas igång. Någon har tex haft dålig balans och breddat fram. Den rörde benen lite i en cirkel utåt med rätt raka ben och satte i dem i ett något för breddat läge där den då ömsom hängde för mkt på vardera fram. Det var alltså inte så mkt att andra tränare eller veterinärer reagerat så mkt. Men min vet höll med om det.
Den fick tex lära sig hålla balansen i olika former och röra sig rakt fram. Den fick lära sig lyfta benen och röra sig genom kroppen och placera frambenen mindre breddat med mjukare islag.
Och utan att spänna till underhalsens mittersta muskel.

Jag har haft ett par som var sneda i muskulaturen och lutar mer åt ett håll. De måste lära sig balansera om manken i sidled och belasta sitt ytter bak mer än inner fram.

Är de också oliksidiga måste de stärkas och rätas ut med styrkeövningar och stretchande övningar utöver det balanserande arbetet.

Jag jobbar med ett lite större signalsystem än det traditionella. Jag vill kunna styra hästens olika kroppsdelar mer och kunna "koppla på" och "koppla av" olika muskelkedjors resonser i kroppen.
Det finns negativ spänning som jag inte vill ha. Vissa muskler måste hästar lära sig sluta hålla spänning i, tex underhalsens mittersta muskel. Den drar ner dem i framvagnen och ger framdelsskador om den är statiskt spänd, tror jag.
Andra vill man lära dem spänna, buk etc.
Förklara hela signalsystemet kan jag tyvärr inte på nätet. Det är för invecklat och bygger så mkt på timeing och respons från både ryttare och häst.

Men just att lära hästar hålla balansen är viktigt! De förstår inte att det är bättre om de spänner muskulaturen, vilket känns jobbigt, än om de bara hänger i skelettet.

Lycka till oavsett vad du väljer!
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Tack för ditt svar! Nej jag förstår inte riktigt men tycker det låter som spännande kunskaper att ha. Jag ska absolut snoka vidare på någon bra här i närheten som kan komma och visa mig lite ang detta. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 524
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp