Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Idag har jag inga funderingar alls på att ställa av hästen eller avliva honom. Har haft snart en veckas funderingstid och har sen återbesöket i måndags kommit igång med igångsättningen av honom. Vi har börjat rida i sommarhagarna som vi får använda nu när det är snö och fruset. Ett varv där tar ca 10 min i skritt, 5 min i trav. Har envisats med broddar i en vecka (hästen är inte så lätt att brodda :crazy: ) vilket har resulterat i en bit gängtapp i båda hålen på ena framskon. Hästskrälle... Blindbroddar är nu imonterade så nu slipper jag gänga iaf när hästen viftar med benen... :o

Som det är idag ser jag ingen anledning att avliva honom eller låta honom stå som sällskapshäst. Han går i stor hage dagligen med hästkompis/hästkompisar. rids ca 45-55 min per dag. Travar ca ett varv i sommarhagarna nu och kommer öka med ett halvt varv varje vecka. Han är pigg, frammåt, leker i hagen, äter bra, går upp i vikt och är "vaken" och pigg i ögonen.

Fattar jag nu rätt beslut att fortsätta sätta igång honom?

Han kommer inte få ett hemskt liv om han är fortsatt skadad för livet som någon uttryckte sig. Hästar tänker inte riktigt så, inte så som oss människor. Inget idag hindrar honom från att leva som vanligt och för att han ska må bra. Han MÅR bra idag.Han är en glad häst. Haltfri men med ett annorlunda rörelsemönster dock. men det verkar inte skapa spänningar hos honom då ETn/kiropraktikern tycker han blir mindre och mindre spänd och är mjuk och fin i ridningen.

Gör jag rätt nu?
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Ja jag tycker att du gör rätt! Du verkar känna in din häst och så länge du lyssnar på honom och har ET/kiropraktor som känner på honom ibland så tycker jag att du ska köra på som du gör.
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Tack för peppen! Då kör jag på som jag gör och hoppas det går vägen :)
 
Sv: Ska jag fortsätta? Isåfall hur?

Tycker du gör helt rätt och önskar dig lycka till med rehabiliteringen! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 643
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Barn och djur
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp