Bukefalos 28 år!

Ska jag gå med i ett fack?

Twihard

Trådstartare
Hej! Jag har en fråga om fack, då jag inte kan nått om det. (Var inte med i nått under mitt förra arbete av olika skäl).

Hur som helst! Jag har börjat vikariera på dagis. Outbildad (om det spelar roll för fack). Jag är inskriven i vikariebanken med timlön, och har sedan januari fått jobba mycket. Även om jag nästan jobbat heltid sedan dess känns det ändå inte som en trygg ekonomi då jag i framtiden kanske inte bokas vissa veckor (vet ju sällan i förväg hur jag jobbar). Är det någon idé att gå med i ett fack? Lönar det sig? Vilket? Eller gäller det bara folk med fast tjänst?
 
Hej! Jag har en fråga om fack, då jag inte kan nått om det. (Var inte med i nått under mitt förra arbete av olika skäl).

Hur som helst! Jag har börjat vikariera på dagis. Outbildad (om det spelar roll för fack). Jag är inskriven i vikariebanken med timlön, och har sedan januari fått jobba mycket. Även om jag nästan jobbat heltid sedan dess känns det ändå inte som en trygg ekonomi då jag i framtiden kanske inte bokas vissa veckor (vet ju sällan i förväg hur jag jobbar). Är det någon idé att gå med i ett fack? Lönar det sig? Vilket? Eller gäller det bara folk med fast tjänst?

Du bör om inte annat ansluta dig till en akassa
 
Hej! Jag har en fråga om fack, då jag inte kan nått om det. (Var inte med i nått under mitt förra arbete av olika skäl).

Hur som helst! Jag har börjat vikariera på dagis. Outbildad (om det spelar roll för fack). Jag är inskriven i vikariebanken med timlön, och har sedan januari fått jobba mycket. Även om jag nästan jobbat heltid sedan dess känns det ändå inte som en trygg ekonomi då jag i framtiden kanske inte bokas vissa veckor (vet ju sällan i förväg hur jag jobbar). Är det någon idé att gå med i ett fack? Lönar det sig? Vilket? Eller gäller det bara folk med fast tjänst?
Jag har ibland varit med i facket och ibland "bara" a kassa vilket helt har grundats på vilket fack jag skulle tillhöra.

Tex går kommunal, hamnfyran och liknande bort för mig.
 
Tja, facket är som toapapper, bokstavligen och bildligt. För det mesta tänker man inte på det över huvud taget, men när det skiter sig så är det nödvändigt. Du kan välja fack, vissa är bättre, vissa sämre även om det ibland beror på det lokala fackombudet.

Själv ville jag gå med i anarkisterna, bara för att, men de ringde inte tillbaka när jag försökte nå dem, så jag blev kvar i JUSEK. Tänk också på om du får en fast anställning och du blir arbetslös är facket viktigt för din a-kassa om du tjänar mer än 25,000 eftersom de ofta har en inkomstförsäkring, dvs du får 80% av din verkliga lön.

Om du bara vill åt arbetslöshetsersättningen räcker det med att bara gå med i a-kassan. Den högsta ersättningen du kan få genom enbart a-kassan är 80 procent av 25 025 kronor – vilket är detsamma som max 910 kronor per dag. Observera att du måste uppfylla kraven som a-kassan ställer för ersättning (det är samma krav för alla a-kassor).

Om du tjänar mer än 25 025 kronor per månad kan du alltså inte få ut mer om du blir arbetslös oavsett hur mycket du tjänade tidigare. Om du är med i facket kan du kolla om ditt fackförbund har en inkomstförsäkring så du kan få högre ersättning vid arbetslöshet.

Sedan kan man bara kolla igenom alla trådar här på Buke med folk som haft problem med AG, på arbetsplatsen, varsel osv. Det första råden är alltid att kontakta sitt fack eftersom de kan gå in och förhandla/stödja/skydda sin medlemmar.
 
Tja, facket är som toapapper, bokstavligen och bildligt. För det mesta tänker man inte på det över huvud taget, men när det skiter sig så är det nödvändigt. Du kan välja fack, vissa är bättre, vissa sämre även om det ibland beror på det lokala fackombudet.

Själv ville jag gå med i anarkisterna, bara för att, men de ringde inte tillbaka när jag försökte nå dem, så jag blev kvar i JUSEK. Tänk också på om du får en fast anställning och du blir arbetslös är facket viktigt för din a-kassa om du tjänar mer än 25,000 eftersom de ofta har en inkomstförsäkring, dvs du får 80% av din verkliga lön.



Sedan kan man bara kolla igenom alla trådar här på Buke med folk som haft problem med AG, på arbetsplatsen, varsel osv. Det första råden är alltid att kontakta sitt fack eftersom de kan gå in och förhandla/stödja/skydda sin medlemmar.
Jag förmodar att du menar syndikalisterna?
Själv har jag alltid varit med i facket, vilket har varit beroende av tjänst/AG. Förutom syndikalisterna i min ungdom har jag / o är som sjukpensionär med i Vårdförbundet o SSR, tidigare har jag även varit med i Psykologförbundet.
 
Jag förmodar att du menar syndikalisterna?
Själv har jag alltid varit med i facket, vilket har varit beroende av tjänst/AG. Förutom syndikalisterna i min ungdom har jag / o är som sjukpensionär med i Vårdförbundet o SSR, tidigare har jag även varit med i Psykologförbundet.

Hehehe, jo syndikalisterna. Gillar dem verkligen men de verkade inte intresserade av en tjänsteman inom offentlig förvaltning.
 
Jag har alltid varit med i facket. Av samma anledning som jag har hemförsäkring. För att OM jag behöver dem så är det extremt bra att vara medlem. De hjälper inga andra.
Löneförhandlingar t.ex. sköts mellan fack och arbetsgivare.

Visst är det olika mellan fackförbund men generellt är ändå rådet att vara med. Ensam är inte stark.
 
Du bör gå med i a-kassan och kommunal. Jag jobbade som timvikarie för en kommun till och från under drygt 10 år. Fick alltid höra hur duktig jag var och att alla ville ha mig på deras arbetsplats. När jag hamnade högt upp på LAS-listan kallade vikarie-chefen mig för utvecklingssamtal (något hon gjorde med alla sina anställda regelbundet påstod hon, jag hade under 10 års tid bara träffat henne när vi hade stormöte och skulle byta system för hur vi satte upp timmar).

På mötet diskuterade vi att jag ville gärna vara kvar på den arbetsplatsen jag var på men hon ville att jag skulle få visstids anställning i vikariepoolen. Något jag sa att jag helst inte ville men att om det var det hon kunde erbjuda så skulle jag tacka ja.

3 dagar senare damp det ner ett brev i brevlådan att jag hade tackat nej till ett jobberbjudande och att jag därmed hade sagt upp min rätt till LAS. De behövde mig heller inte som timvikarie längre.

Om jag inte hade kunnat kontaktat facket för hjälp i det ärendet så hade jag blivit arbetslös där och då. Det hela slutade med en fast anställning på den arbetsplatsen jag ville vara på. När jag mötte den chefen på stan bytte hon sida på trottoaren och låtsades inte se mig.

Ja kommunal är skit i mångt och mycket men kommunerna är för jävliga de med. Speciellt inom äldreomsorg och barnomsorg. Vet många som har stora problem med löner och anställningsvillkor. Detta hjälper facket dig med.
 
Hehehe, jo syndikalisterna. Gillar dem verkligen men de verkade inte intresserade av en tjänsteman inom offentlig förvaltning.
De var (o är?) lite gammaldags. Jag är i själ o hjärta fortfarande anarkosyndikalist men saknar modern teoribyggnad.
Jag saknar teoretiska uppföljare till Bakunin o Horkheimer m. fl.
 
Du bör gå med i a-kassan och kommunal. Jag jobbade som timvikarie för en kommun till och från under drygt 10 år. Fick alltid höra hur duktig jag var och att alla ville ha mig på deras arbetsplats. När jag hamnade högt upp på LAS-listan kallade vikarie-chefen mig för utvecklingssamtal (något hon gjorde med alla sina anställda regelbundet påstod hon, jag hade under 10 års tid bara träffat henne när vi hade stormöte och skulle byta system för hur vi satte upp timmar).

På mötet diskuterade vi att jag ville gärna vara kvar på den arbetsplatsen jag var på men hon ville att jag skulle få visstids anställning i vikariepoolen. Något jag sa att jag helst inte ville men att om det var det hon kunde erbjuda så skulle jag tacka ja.

3 dagar senare damp det ner ett brev i brevlådan att jag hade tackat nej till ett jobberbjudande och att jag därmed hade sagt upp min rätt till LAS. De behövde mig heller inte som timvikarie längre.

Om jag inte hade kunnat kontaktat facket för hjälp i det ärendet så hade jag blivit arbetslös där och då. Det hela slutade med en fast anställning på den arbetsplatsen jag ville vara på. När jag mötte den chefen på stan bytte hon sida på trottoaren och låtsades inte se mig.

Ja kommunal är skit i mångt och mycket men kommunerna är för jävliga de med. Speciellt inom äldreomsorg och barnomsorg. Vet många som har stora problem med löner och anställningsvillkor. Detta hjälper facket dig med.
Nja, att vara med i fel fack kan även göra att du sparkas.
Ett exempel är hamnen i Göteborg, det är arbetare som är medlemmar inom ett fackförbund som fått kicken men inte arbetare som är medlemmar i det andra förbundet i den hamnen.
 
Jag har tyvärr helt motsatt erfarenhet. Att trots rena lagbrott går AG fri, och kommunen avlönar de som är anställda inom Kommunal. Rena farsen. En skandal.

Jag har även sett den biten av kommunal men jag hävdar ändå att kommunerna är jävligare.

Nja, att vara med i fel fack kan även göra att du sparkas.
Ett exempel är hamnen i Göteborg, det är arbetare som är medlemmar inom ett fackförbund som fått kicken men inte arbetare som är medlemmar i det andra förbundet i den hamnen.

Intressant men när du jobbar inom äldreomsorg eller barnomsorg så har du ju tyvärr inte så mycket att välja på. Och är du ej medlem så brukar kommunen se till att bli av med dig så fort man närmar sig LAS.
 
Det finns ju en anledning till den oerhörda bristen på personal inom äldreomsorg. Varken fack eller arbetsgivare gör det bättre för arbetstagarna. Jag skulle aldrig rekommendera någon att söka sig till sånna tjänster.
 
Hur söker jag A-kassa? Låter säkert dum men kan inget. :S Jag är medlem i arbetsförmedlingen men fick inte rätt till ersättning eller vad det heter. Så mellan oktober-januari (eller februari eftersom jag får lönen en månad senare) hade jag 0 inkomst och levde på besparingar.
 
Jag ser det inte som självklart att vara med i facket, men valde att gå med när jag började på timmar och sedan på vik på ett jobb där jag vet att "högre upp" (dvs inte mina egna chefers fel) satt stopp för fastanställningar på personer med lite luddiga skäl. Tack vare facket fick jag sedan min fasta tjänst innan vi ens försökt- de sa ifrån på ytterligare en tidsbegränsad anställning o sa att de borde fastanställa mig istället, vilket gjordes.

Såklart väldigt nöjd med detta, så jag fortsätter vara med. Det är dessutom rimligt i kostnad och jag har inte hört någon med särskilt negativa upplevelser av dem, så det känns värt. De har dessutom en del andra fördelar vad jag ser.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 477
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 850
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp