Ska jag klippa shettisen??

L

LuddeLump

Jag har nyligen fått hem en fullpälsaad och tjock shettis, och hon blir väldigt svettig fast vi tar det lugnt när vi rider. Kan jag klippa henne nu, eller är det tokigt?
hon står i oisolerat kallstall och i har inget uppvärmt utrymme hon kan stå och torka i.
Vi har bara ridit henne 2 ggr, när det varit ca -3 grader. Efteråt fick hon på sig ulltäcke och ett regntäcke med andasfunktion över det. Nu har hon börjat hosta lite, kan det bero på att hon blvit kall efter ridturerna?
Hur mkt ska jag klippa? Hon rids ca 3-4 ggr/veckan.
 
Du kan klippa henne, men du behöver inte ta så mycket. jag brukar klippa filtklippning på mina hästar, dvs jag klipper halsen, magen och lite på benen. På ryggen blir det päls kvar som om det låg en filt över. Då behöver du inte så mycket täcken heller och troligen inget alls på natten.
 
men har du tänkt visa henne på en utställnig så kan du inte göra det förrän hon har fällt av all päls för shettisar får inte rakas om de ska visas bara om du kan bevisa att det är en tävlingshäst.
 
Jag har en shettis med typ 10 cm päls. Jag kör henne 5 dagar i veckan ordentligt och hon är sjöblöt av svett varje gång. Hon får täcke på efteråt och går på lösdrift. Hon har aldrig varit förkyld det minsta lilla. Inte har jag heller märkt att orken skulle bli mindre när pälsen är som värst. En vinter rakade jag hennes hals och mage å herrugud var hon frös! Det blev en sån kontrast för henne. Jag hade jättemycket problem med att hålla hennes värme eftersom det var magen som var kal. Alla mina ponnyer har alltid varit orakade och svettats vid arbete på vintern men ingen har någonsin blivit förkyld eller stel eller nåt problem alls. Täcke på efter till dom e torra bara. Mina torkar snabbare ute när dom rör sig än inne.
 
Fällningsperioden är ändå på intågande..så jag tycker du ska skippa klippningen nu & göra det till nästa vinter i så fall.
Sen som någon anna skrev att ska pållen ställas ut så får du inte klippa.
 
Tack för era svar. Jag struntar i att klippa henne, det verkar ju som att hon kommer att klara sig bra ändå.
Kram :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 544
Senast: Pilot
·
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
1 857
Senast: Seabaz
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 509
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Vi har en shettis i stallet på 25 år som fortfarande rids och körs. Hon är i riktigt bra grundform, men nu på våren har hon inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
2 026
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp