Ska jag köpa detta hö?..

S

sova

Hittat en annons med detta hö(silage?)

Näringsvärde/kg
Energi: 7,5 Mj
Råprotein: 90 g
Smb, häst: 65 g
Ca: 2,2 g
P: 1,9 g
Magnesium: 1,2 g
Kalium: 14 g
Låter väl inte så dumt? Hästen jag har är ett 7-årigt halvblodssto på ca 500 kg. Normal träning (tävlar LB-LB). Har dock haft rätt svårt att bygga muskler så hon behöver en HÖG kvot för att hålla sig fin.
Vet tyvärr varken Ts eller pris. Ts är väl ioch för sig lätt fixat då hon står på halm. Detta hösilage är packat i 25 kg säckar vilket för mig är super! (Står ju uppstallad i ett STORT stall med mkt grovfoder i omlopp =oamalyserat.) Dessa småbalar som dessutom är plastade är ju lättare att gömma undan utomhus :banana:
 
Är det horsehae du sett annonsen för? Du kommer få ge mineraler för att fixa kvoterna, håll speciellt koll på Ca/Mg. Räknade igår på detta hö, och tillverkaren hade gjort ett foderstatsexempel som såg väldigt praktiskt och lätt ut- men som inte stämde mineralmässigt! Har mailat tillverkaren om det dock.

Men kör på det tycker jag! :)
 
Japp. Det är det höet. Skissade lite på om man kunde ge 7 kg av det höet, 1 kg lucernhack, 0,3 kg kli plus olja för att få upp Mj lite. Tänkte med på att det var lite vanskligt med Mg. Har ju dock även Chevinal Plus att tillgå och den innehåller väl lite Mg (har dock inte den innehållsförteckningen här...)
Det blir ett plus på proteinsidan, men det gör som sagt ingenting med min häst. Står som sagt på halm och får även tillgång på gräsfröhalm i hagen. Detta äter hon dock inte övergärna av. :crazy:
 
Verkar onödigt att ge lucernhack till det fodret om det är 90 i smrp. :confused:

Vad är det för ts? Din häst behöver 5 kg ts och det motsvarar 8 kg vanligt hö, med lägre ts behöver du mer strå och äter hon inte av halmen så blir det för lite med 7 kg horsehage och 1 kg lucern.

mvh Jessica

mvh Jessica
 
Lucernen är för att få upp Ca-halten bla. Halmen i boxen äter hon mer än gärna av. Det är gräsfröhalmen som hon är mer selektiv av. Vill dock att hon ska ha möjligheten att välja tugga om hon vill.
De har tyvärr fortfarande inte svarat på varken pris eller Ts. Håller med om att det blir lättare att räkna så fort jag får de uppgifterna. :)
 
Förvisso, men genom att ge hack får jag även upp grovfodergivan en smula. Gillar dessutom lucern som fodermedel. Tror inte pållan gillar ren kalk. :confused:
 
Provade att ge henne lite kalk idag mest för kolla och det var som jag trodde. Om det fanns en kräkande smily skulle jag använt den (blandade med lite havre å betfor). Lucernet vill jag gärna behålla. Dels för att hon får lite mer att göra i krubban och dels för att jag gillar det skarpt som fodermedel. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 857
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp