Ska jag köpa in mig?

Joyze

Trådstartare
Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om någon orkar svara :)
Jag jobbar som ridlärare och håller alltså på med hästar på heltid. Jag är 23 år gammal och bor i en etta tillsammans med min kompis och har en egen häst som jag tränar och tävlar i hoppning. Problemet jag har rör inte honom utan min andra häst, eller ja, min är hon ju egentligen inte... Foderhäst stämmer inte heller riktigt. I vilket fall som, för snart 5 år sedan frågade ägaren (en äldre dam) mig om jag ville börja hoppa in hennes sto och jag tackade gladeligen ja. 1 dag i veckan blev 3 dagar, 3 dagar blev 5 och plötsligt var hon som min egen och har varit som det under dessa år. Vi har tillsammans utvecklats enormt och tävlat upp till 1,30 m med fantastiska resultat. Hon är helt klart den häst som lärt mig mest och vi känner varandra utan och innan, tänker jag en sak så gör hon det, vi har blivit ett fantastiskt team. Frid och fröjd, fram tills att ägaren i början av sommaren släppte bomben att hon vill göra sig av med henne.
Under tiden som jag har haft henne har vi aldrig haft något avtal, men jag har stått för träningar, tävlingar, en del utav stallhyran plus hovslagare. När jag i våras berättade för ägaren att jag inte var säker på hur min arbetssituation såg ut till hösten och att jag därför inte vågade betala mer för hennes häst under tiden som jag inte visste hur det såg ut (jag hade ju min egen häst som jag framför allt måste försörja!) satte detta igång någon slags kalabalik i hennes huvud. Inte konstigt såklart, vem har råd att ha en häst som keldjur?! Men plötsligt började hon prata om att sälja henne, skicka iväg henne till tjejen som red in henne som 4-åring som bor på andra sidan landet, ja jag vet inte alla idéer som hon hade. Och plötsligt en morgon ringer hon mig och säger att hon är på väg till Flyinge för att betäcka henne, för då kan hon skickas upp till tjejen som red in henne och så kan hon få ett föl på köpet.
Ja, ni kan ju ana att jag var ganska så förvånad, dels för att jag inte hade blivit tillfrågad eller ens INFORMERAD om att detta var på gång, och då bestämde jag mig för att klippa bandet helt. Om nu ägaren har bestämt sig för detta så får det vara så. Jag menar, visst hade vi aldrig något skriftligt emellan oss, men 5 års tid, slit, känslor, och framför allt pengar!!, och jag har inte ens rätten att få säga något. Kan ju påstå att jag blev lite putt.

Nu ringde ägaren mig för ett par veckor sedan. Hon lyckades aldrig bli dräktig och tjejen verkar ha backat ur och vill inte ha henne längre, inte just nu iaf. Så nu står ägaren där, med heltidsjobb, diskbråck, två hundar och en stor familj och vet inte hur hon ska klara av att ta hand om hästen själv. För sälja henne, det vågar hon inte eftersom det är hennes prinsessa - tänk om hon hamnar fel?
Då föreslår hon att jag kan få köpa in mig superbilligt på henne och bli delägare. Hon står för försäkring och hovslagare och jag står för resterande kostnad. Jag blir garanterad att hon inte kan försvinna huxflux och får möjlighet att fortsätta jobba med henne och lära mig ännu mer. Dessutom - skulle beslutet någonsin fattas att hon ska säljas, så får jag hälften. Låter ju helt underbart, men vågar jag?
Jag har redan en fantastiskt fin häst, men han är ung, väldigt stor och valpig, och jag känner att på honom kan jag inte riktigt få den där "finridningen" som jag kan få på henne. Hon ger mig så mycket, både ridmässigt och självförtroendemässigt. Samtidigt har min andra häst betydligt större kapacitet och kommer kunna ta mig mycket längre, men frågan är om jag kommer klara det utan henne? Låter kanske överdrivet, jag vet, men att rida henne är lite som terapi för mig.
Jag lever ju för mina hästar, jag har vigt mitt liv åt min stora passion. Men det är så ofantligt mycket pengar det handlar om. Nu är visserligen min jobbsituation betydligt bättre än den var i våras, men med två hästar, lägenhet och bil är det precis på håret att jag hade lyckats få det att gå runt. Visserligen har jag världens underbaraste släkt som jag vet hade ställt upp för mig om det verkligen hade krisat någon gång, samtidigt vill man ju kunna klara sig själv och man vill kanske leva i något större än 27,5 kvadrat någon gång i framtiden..?
Vad had ni gjort i min sits? Hade ni köpt henne och levt på nudlar men utvecklats mer i ridningen eller hade ni avstått? Vet att det bara är jag själv som kan fatta beslutet men vill gärna höra era åsikter om min långa story :p
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Jag skulle ha ställt mig frågan "Vad händer om jag inte har råd att ha två hästar sedan?" Om du bara är delägare menar jag, kan du då sälja din del till en valfri person? Kommer ni avtala att ägaren måste lösa ut dig om hon inte går med på att sälja hela hästen? Eller kommer du sitta fast med en häst som visserligen inte kan säljas mot din vilja - men som heller inte du kan "bli kvitt"?
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Antingen köp hela hästen...eller avstå. Ägaren har ju redan gått bakom ryggen på dig ang betäckningen. Skulle inte vilja vara delägare då.
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Jag hade aldrig gått med på det... Eftersom du tycker om hästen kan du kanske försöka få köpa loss henne helt och hållet, men om inte det går låter det som upplagt för problem.
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Jag skulle nog gora det ... men jag skulle se till att jag hade ett vattentatt kontrakt som ocksa "outlined" exact vad som hander om en av oss vill salja senare.
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Kan ni inte fixa ett fodervärds-/medryttaravtal istället? Så har ni båda papper på vad som gäller men slipper stå med varsin halv häst om det skulle skita sig.
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Om jag förstår dig rätt sa du ifrån först och talade om att du inte skulle betala för hästen mer.

På detta reagerade ägaren med att försöka hitta en fodervärd som kunde ta hästen.

Tänkta fodervärd har backat ut och frågan har studsat tillbaka till dig...

Du har ju redan sagt ifrån att du inte har råd att betala för hästen även fast du rider 5 ggr /veckan och hästägaren stod för en hel del...

Fånig fråga egentligen du har ju redan sagt ifrån att du inte har råd och du inte vill betala för hästen däremot hade du gärna ridit vidare om du sluppit betala...

Jag tror ingen av er blir nöjd med lösningen. Du vill egentligen inte betala och hon vill inte bli lämnad med hela ekonomiska ansvaret. Hon bör leta efter en ny medryttare som vill betala eller en annan fodervärd...
Och du har ju inte råd.
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Jag hade nog inte gjort det. Nog för att hästarna kan uppta hela ens fritid och det med glädje - men jag hade tröttnat om jag fick leva på svältgränsen och ständigt oroa mig över ekonomin. Det hade tagit död på glädjen med att ha den där hästen att finrida på. Låter besvärligt om du någon gång hamnar i ett sånt läge att du vill göra dig av med din del?
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Tack för era svar!

Skillnaden från i våras när jag sa att jag inte hade råd var att jag hade en annan jobbsituation än vad jag har nu. Nu hade jag haft råd med två hästar, men hade verkligen fått leva på the limit. Så frågan är om det är värt det och precis som många av er säger så känns det lite upplagt för problem då ägaren faktiskt gått bakom ryggen på mig en gång tidigare...

Har också funderat på ett fodervärdskontrakt, men det enda jag känner då är att jag kommer betala massvis med pengar för någon annans häst som jag aldrig kommer få tillbaka. Missförstå mig rätt nu, men äger man hästen man betalar för kan man iaf få tillbaka en bråkdel av pengarna om man nu skulle sälja hästen. Men låt säga att jag hade betalat allt för henne i ett år och sen beslutar sig ägaren för att sälja henne och där står jag och har betalat massa pengar och tid medan hon får allt för henne... Det är det som oroar mig.

Att köpa loss henne helt tror jag inte jag hade haft råd med, vet dock inte vad hon hade velat ha för henne, men rent ekonomiskt i långa loppet hade det blivit rätt mycket dyrare att ha henne helt själv. Då får jag nog hellre avstå eller hitta en fantastisk delfodervärd eller nåt...
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Skillnaden från i våras när jag sa att jag inte hade råd var att jag hade en annan jobbsituation än vad jag har nu. Nu hade jag haft råd med två hästar, men hade verkligen fått leva på the limit. Så frågan är om det är värt det och precis som många av er säger så känns det lite upplagt för problem då ägaren faktiskt gått bakom ryggen på mig en gång tidigare.

Jag förstår inte hur du menar med att ägaren gått bakom ryggen på dig?
Du hade ju själv sagt ifrån eftersom du inte hade råd att stå betalande för två hästar och ägaren försökte då hitta en lösning som passade henne och hennes ekonomi. Du var ju den som då gjorde valet att släppa hästen så det är fräckt att skriva att ägaren gått bakom ryggen på dig.

Nu vill du dessutom både ha kakan och äta den, dvs köpa in dig flr att då lägger man pengarna till sig själv och vid ev försäljning så får du en slant då. Vas händer om du vill sälja men huvudägaren ej vill? Hon vill ju inte sälja nu, varför ska hon vilja det i ett senare skede?
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Jag förstår inte hur du menar med att ägaren gått bakom ryggen på dig?
Du hade ju själv sagt ifrån eftersom du inte hade råd att stå betalande för två hästar och ägaren försökte då hitta en lösning som passade henne och hennes ekonomi. Du var ju den som då gjorde valet att släppa hästen så det är fräckt att skriva att ägaren gått bakom ryggen på dig.

Nu vill du dessutom både ha kakan och äta den, dvs köpa in dig flr att då lägger man pengarna till sig själv och vid ev försäljning så får du en slant då. Vas händer om du vill sälja men huvudägaren ej vill? Hon vill ju inte sälja nu, varför ska hon vilja det i ett senare skede?

Det jag menar är att hon fattade beslutet utan att prata med mig först, hon ringer upp mig en morgon när jag är på jobb och säger att jag inte behöver åka ut och rida hennes häst idag eftersom hon är i Flyinge och blir betäckt. Detta var ingenting jag var medveten om och hade till och med anmält mig till tävling i helgen där anmälningsavgiften redan blivit dragen från mitt konto.
Självklart förstår jag att ägaren inte har möjlighet att ha det så här och jag vill hjälpa henne. Jag har föreslagit att vi kan ta in en medryttare som kan hjälpa till någon dag i veckan och dessutom betala för det. Men detta vägrar ägaren eftersom hon inte vill att någon annan ska rida henne.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att både ha och äta kakan, är det konstigt att man vill lägga pengarna på en häst som är ens egen och inte någon annans? Du får gärna förklara lite utförligare vad du menar.
Jag vet att hon kanske inte kommer vilja sälja hästen i ett senare skede eftersom hon är så anti det nu, och jag säger inte att jag med all säkerhet kommer sälja henne. Om 5 år kanske jag har egen gård och då kan hon gå där och få sina små föl, men om 5 år är jag kanske arbetslös och är tvungen att sälja min del? Vem vet? Jag tror i alla fall att om ägaren kan släppa lite på kontrollen och lägga över lite mer ansvar på mig så kommer nog hennes syn på en ev försäljning förändras. Om inte får vi väl ha något ansvar där det står att vi har rätt att sälja vår del och den andre har rätt att köpa den billigt eller nåt.
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Här finns egentligen bara 2 frågor..

1 VILL du ha den hästen ?
2 Vill du inte ha hästen ?

Om 2 är problemet löst....

Om 1 så har du delalternativ...

A Köp loss hästen
B Ta den på foder (med avtal den här gången)
C Ägarens förslag

Nu är jag personligen inte så intresserad av förslag B & C, men vet inte hur du tänker.

Om A.. Då finns åxå alternativ

- Ta lån
- Sälja den "egna" för att få loss pengar

Du säger själv att stoet egentligen är "en sån häst du vill ha" och då blir ju "unghästen" en häst som inte riktigt (än) uppfyllt kraven på det.

Sen tycker jag helt klart att prisfrågan på stoet ska utgå ifrån att det är DU som utbildat den under 5 år, dvs du köper den ju inte av någon som utbildat den i 5 år och vill ha betalt för de (eftersom det är du som gjort jobbet) ...
Rent krasst sitter ju ägaren i en "guldsits" (enligt mej) här har hon sluppit betala nån för att utbilda hästen och kan sälja "dyrt" på dina meriter till vem som... MEN som sagt till dej kan hon ju inte lika gärna sälja för samma summa då du (enligt dej iaf) utbildat hästen dit...

Som många säger skriv för å nackdelar med båda hästarna å se vem du egentligen vill ha (om du nu bara kan ha en häst)
 
Sv: Ska jag köpa in mig?

Sen tycker jag helt klart att prisfrågan på stoet ska utgå ifrån att det är DU som utbildat den under 5 år, dvs du köper den ju inte av någon som utbildat den i 5 år och vill ha betalt för de (eftersom det är du som gjort jobbet) ...
Rent krasst sitter ju ägaren i en "guldsits" (enligt mej) här har hon sluppit betala nån för att utbilda hästen och kan sälja "dyrt" på dina meriter till vem som... MEN som sagt till dej kan hon ju inte lika gärna sälja för samma summa då du (enligt dej iaf) utbildat hästen dit...

Detta håller jag inte med om. Visst kan man hoppas på ett bättre pris men det finns ju ingenting som binder ägaren att sälja till TS heller. TS har utbildat hästen och därmed bidragit till att värdet ökat men det har ju också varit högst frivilligt och förhoppningsvis har väl även TS fått ut något av det hela erfarenhetsmässigt.

Ägaren har ju hela tiden stått med risken för hästen, den kan skada sig och bli värdelös på ett ögonblick. Vill man vara säker på att inte "betala åt någon annan" är det bättre att man köper hästen direkt
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 105
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 338
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 130
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp