Ska jag låta honom (Kanin) somna in eller finns det hopp??

JessicaM

Trådstartare
Det är förstås min Dino detta gäller.. Vet inte riktigt hur jag ska göra...

Han är ca 10mån och har bettfel. När jag tog över honom för ca 2mån sen så hade han 1 tand i överkäken som man kunde dra ut för den var lös. Nu har andra tanden växt ner men den ligger och nöter mot underkäkens tänder och snäppet inåt, alltså underbett..

Han äter inte hö och äter bara vissa grejjer ur kaninblandis maten. Han äter inte de små fröna men han äter de "större" runda matbitarna med ett hål i.
Han dricker mkt vatten
Han har inte gått ner i vikt sen jag haft honom men han är ju lite mager under all päls..
Han bajsar mkt o det ser normalt ut..

När vi var hos vetten o skulle klippa tanden som gick att dra ut så sa hon att jag kunde klippa tänderna med en klo tång (ingen pytteliten sak då).

Tycker annars att han är glad o sprallig, vill vara med överallt :love:

Märkte imorse när jag tog in lite gräs samt maskrosblad att det tog ganska lång tid för honom o äta upp ett mindre maskrosblad...

Vad har ni för synpunkter?
 
Sv: Ska jag låta honom (Kanin) somna in eller finns det hopp??

Klipp tanden som ligger och nöter? Förstår inte riktigt.
Går att göra på djuraffärer om du inte vill själv.

Varför äter han inte vanliga pellets?
 
Sv: Ska jag låta honom (Kanin) somna in eller finns det hopp??

Han äter inte hö eller pellets för att han antagligen inte kan äta det pga tänderna! Äter de inte hö eller lucern så får de problem med magen så småningom. Höet är A och O
 
Sv: Ska jag låta honom (Kanin) somna in eller finns det hopp??

Förstår inte varför du skrev så till mig?

Undrade varför han inte åt vanliga pellets utan nån gnagarblandning?
Ja, han äter inget men tänkte mer på varför...
Jaja det var off topic eftersom han ändå inte äter.

Du svarade inte på min andra fråga så jag antar att du inte klipper?

Missade att han inte åt hö. Då skulle jag ta bort honom om det inte hjälper
när tanden är klippt/inte går att klippa.
Har själv haft kanin med bettproblem.
 
Sv: Ska jag låta honom (Kanin) somna in eller finns det hopp??

Har inte börjat klippt än, det är först nu som jag borde klippa. Ska införskaffa en större kloklippar tång bara..
 
Sv: Ska jag låta honom (Kanin) somna in eller finns det hopp??

Klippte inte veterinären tanden när ni var där och visade dig? Hur som helst, skaffa en klotång för hund och ev. En metallfil och klipp, kaninen inlindad i en handduk. Jag har haft en kanin med bettfel, han åt dock normalt så länge inte tänderna var för långa. Jag klippte själv och nån annan höll i. Jag hade gett kaninen en chans så länge han verkar må bra.
 
Sv: Ska jag låta honom (Kanin) somna in eller finns det hopp??

Mina kaniner äter varken hö, frön eller pellets om de får gnagarblandning. Då äter de just de dära runda med hål i ;)

Jag har haft flera kaniner med tandfel, så länge det bara gäller framtänderna så har det gått bra men när baktänderna börjar krångla ordentligt då blir det väldigt svårt.
 
Sv: Ska jag låta honom (Kanin) somna in eller finns det hopp??

Våran första kanin (som tyärr blev ihjälbiten av en hund) hade framtänder som växte som ogräs. Vi åkte in till djurkliniken och fick hjälp med att klippa ner dem.
Klipp ner tanden och håll koll på hur han äter och verkar han må bra och inte går ner i vikt så ge honom en chans :)
 
Sv: Ska jag låta honom (Kanin) somna in eller finns det hopp??

knapplån
tycker du ska ta kontakt med en veterinä r som kan kanin, man skall aldrig klippa tänderna på en kanin dom skall slipas ned, annars finns stor risk att dom spricker nere i käken sen har du bölder och en död kanin, hö kan han äta endå, se till att köpa ett mjukt hö som vitakrafts alphö med örter och ta omedelbart bort pelletsen om han inte äter sitt hö, nu är det toppen med gräs ju, mjukt och fint. Kaniner tuggar hö med kindtänderna och biter av med framtänderna, så kan han ite äta ett maskrosblad behöver kindtänderna raspas, allt detta går att fixa med rätt veterinär
 
Sv: Ska jag låta honom (Kanin) somna in eller finns det hopp??

Om han är mager och har svårt att äta (tex hö, det är ju livsviktigt för en kanin) så tycker jag att han borde avlivas. Kaniner visar inte heller om de mår dåligt, förrän det gått riktigt långt.
Har svårt att tro att ett sånt där bettfel skulle rätta till sig, tyvärr.
 
Sv: Ska jag låta honom (Kanin) somna in eller finns det hopp??

Nja, det är bra att ha någon som visar första gången såklart, men även veterinärer använder klosax (för hundar) och klipper.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp