Ska jag lyssna på veterinären?

Sidney

Trådstartare
Hej Bukefalos!
Nu är min häst dålig igen! Hade kotledsinflammation båda fram för ca 7 månader sen som den blev helt friskförklarad ifrån. P.g.a att jag hade brutet nyckelben så blev det mest promenader, trav för hand, longering och tömkörning för min häst många månader efter att hon friskförklarats. Hon har alltså i stort sätt inte ridits något på flera månader.

För någon månad sedan blev min häst halt igen. Vi lät henne vila och skrittade bara 15 minuter per dag men det verkade inte bli bättre så vi tillkallade veterinär. Hon haltar endast i trav i högervarv på volt, inte annars.
Veterinären kom och böjde henne i ridhuset och konstaterade att det var hf som spökade. Hon bedövade kotan/hoven och det blev inte bättre så hon bedövade senan (min häst har en gammal senskada hf) och det blev bara ytterst lite bättre. Vet. sa att vi inte kunde göra mer idag så det blev ny tid. Denna gången ville hon se hästen under ryttare i trav på volt i båda varven. Hon tyckte då att det såg fint ut och att jag skulle börja rida henne ordentligt i skritt och trav. Hon sa att hon skulle komma i slutet på månaden och kolla så det inte blivit katastrof (!?) så vi har ny tid i slutet av mars.

När jag springer med hästen för hand på hårt underlag ser jag tydligt att hon haltar och idag tyckte jag att hon haltade i båda varven när jag longerade.. När jag sitter upp känner jag ingenting. Vet. som också är kiropraktor sa att hon var ganska jämnt musklad, bara en liten skillnad. Jag tycker förstås att vet. har rätt i att en häst vid den åldern måste få röra på sig! Men ska man verkligen rida på som vanligt utan att veta vad hältan beror på?

Vad hade ni gjort? Vad tror ni det kan bero på? Alla tips är välkomna!
 
@Sidney förstår jag rätt om hästen fick diagnos för 7 mån sen, men att du efter friskförklarandet promenerat o.s.v. i flera månader och blev halt igen för en månad sedan? Hur kort vilotid hade hästen egentligen? Varför blev den sjuk?

Jag hade bytt veterinär.
 
Min tant behandlades för hovledsinflammation ett flertal gånger trots att jag påtalade för vet. att jag trodde att felet var ett annat. Till slut bytte jag klinik och då hittade dom en senskada.

Vid minsta magkänsla om att vet. inte är helt rätt ute hade jag bytt.
 
@Sidney förstår jag rätt om hästen fick diagnos för 7 mån sen, men att du efter friskförklarandet promenerat o.s.v. i flera månader och blev halt igen för en månad sedan? Hur kort vilotid hade hästen egentligen? Varför blev den sjuk?

Jag hade bytt veterinär.

Jag har nog snurrat ihop det helt med alla siffror och tider haha!

Hästen köpte jag för 1 år sedan med vetskapen om att hon hade en gammal senskada, enligt ägaren, ryttaren och skara kliniks chefsveterinär så var det inga problem och hon var jätte fin i senan osv osv. Inga anmärkningar alltså.
Det blev väldigt lite ridning från första början för jag har en extremt klumpig och rädd häst, så hon skadade sig alltid på något...

Ett tag efter inköpet (kan inte svara på exakt hur långt efter) så gick jag och hästen omkull så jag åkte på hältutredning på ale klinik där dom konstaterade kotledsinflammation båda fram samt lite pålagringar...
Kom tillbaka efter satt tid och vet. friskförklarade hästen från allt. han var väldigt chockad och sa: "oj det här är helt fantastiskt! Det ser ut som en helt ny häst!!! Hon är inte heller irriterad något längre i senskadan som hon var förut."

Hon var fräsch och fin men pga mitt benbrott så blev det nästan bara promenader och tömkörning mm.
Sen en dag så longerade jag och mamma henne och då är hon halt..

En annan sak är att hon snubblar mycket och nästan alltid vid ridpass kliar sig på det benet hon har gamla senskadan.. Jag vet att jag har blivit lurad till en ofräsch häst men just nu spelar det inte mig ngn roll sålänge hon mår bra.

TACK ALLA! :)
 

Kan tillägga att hältan uppkom från ingenstans.. vi hade precis börjat rida igång henne igen i skritt + trav ca 30 minuter varje dag.
Efter kotledsinflammation hade hon jäääätte lång konvalescens. Efter vi sett denna hältan fick hon nog vila och promeneras i ca 3-4 veckor innan vi tillkallade vet.
 
Du måste verkligen ta er till en ordentlig klinik och göra en utredning. Det där med att hästen är klumpig, snubblar, blir halt låter INTE bra.
 
Kan tillägga att hältan uppkom från ingenstans.. vi hade precis börjat rida igång henne igen i skritt + trav ca 30 minuter varje dag.
Efter kotledsinflammation hade hon jäääätte lång konvalescens. Efter vi sett denna hältan fick hon nog vila och promeneras i ca 3-4 veckor innan vi tillkallade vet.

Det jävliga med den diagnosen är att det kan ta sjukt lång tid att läka ut. Hästarna kan vara bra efter första rehab och sen är de dåliga, bra, dåliga.....Som dessutom ofta grundar sig i helt andra problem än man tror från början, dvs att inflammationen kan vara något sekundärt problem och då kommer det att komma tillbaka troligtvis.
Jag har alltid det i bakhuvudet så fort någon nämner "kotledsinflammation" för att jag har upplevt så många gånger att det inte ens handlar om det som den primära orsaken. Många med samma erfarenhet att man väldigt lätt sätter den diagnosen felaktigt.

Så jag tycker också det låter som läge att fortsätta utreda hästen, speciellt om man haft hästen under strikt rehab som kotledsinflammation kräver och att det senare ändå återkommer.
 
Senast ändrad:
En ordentlig klinikutredning NU. Hästen har ju visat flera symptom på att den inte mår bra. Snubblingar, hälta och tidigare påvisade pålagringar. Och en gammal senskada.

Dax att utreda med både röntgen, UL och ordentligt arbetsprov. Hade velat göra utredningen på klinik för att få tillgång till hårt underlag och bättre undersökningsmöjligheter (UL etc)
 
Jag har nog snurrat ihop det helt med alla siffror och tider haha!

Hästen köpte jag för 1 år sedan med vetskapen om att hon hade en gammal senskada, enligt ägaren, ryttaren och skara kliniks chefsveterinär så var det inga problem och hon var jätte fin i senan osv osv. Inga anmärkningar alltså.
Det blev väldigt lite ridning från första början för jag har en extremt klumpig och rädd häst, så hon skadade sig alltid på något...

Ett tag efter inköpet (kan inte svara på exakt hur långt efter) så gick jag och hästen omkull så jag åkte på hältutredning på ale klinik där dom konstaterade kotledsinflammation båda fram samt lite pålagringar...
Kom tillbaka efter satt tid och vet. friskförklarade hästen från allt. han var väldigt chockad och sa: "oj det här är helt fantastiskt! Det ser ut som en helt ny häst!!! Hon är inte heller irriterad något längre i senskadan som hon var förut."

Hon var fräsch och fin men pga mitt benbrott så blev det nästan bara promenader och tömkörning mm.
Sen en dag så longerade jag och mamma henne och då är hon halt..

En annan sak är att hon snubblar mycket och nästan alltid vid ridpass kliar sig på det benet hon har gamla senskadan.. Jag vet att jag har blivit lurad till en ofräsch häst men just nu spelar det inte mig ngn roll sålänge hon mår bra.

TACK ALLA! :)
Var finns pålagringar? Pålagringar är ingenting som försvinner så de kan helt klart vara en orsak till hältan även om pålagringarna inte sitter i samma led.. Tyvärr. Pålagringar är oftast dålig prognos.
 
Det är nu problemet kommer.. Har agria och har haft på alla mina hästar i alla år utan problem. Vid köpet kontaktade vi agria för att höra om hur vi skulle skicka in veterinärbesiktning m.m. Fick då svaret att vi inte behövde det utan att det räckte att vi sa i telefon att hon gick igenom utan anmärkningar
så vi sa att hon gjorde det förutom att hon hade en gammal senskada som hon sen länge varit friskförklarad ifrån. Vid kotledsinflammationen så sa agria att dom vägrar hjälpa till då dom trodde att det var en gammal skada och för att vi inte skickat in något besiktningspapper. Vi förklarade läget och skickade in besiktningspappret. Fick då brev om att dom låter det gå på försäkringen denna gången men nästa gång tänker dom inte låta det göra det.. Så är det kotledsinflammation igen så blir det väldigt dyrt med röntgen och sånt..
 
Det är nu problemet kommer.. Har agria och har haft på alla mina hästar i alla år utan problem. Vid köpet kontaktade vi agria för att höra om hur vi skulle skicka in veterinärbesiktning m.m. Fick då svaret att vi inte behövde det utan att det räckte att vi sa i telefon att hon gick igenom utan anmärkningar
så vi sa att hon gjorde det förutom att hon hade en gammal senskada som hon sen länge varit friskförklarad ifrån. Vid kotledsinflammationen så sa agria att dom vägrar hjälpa till då dom trodde att det var en gammal skada och för att vi inte skickat in något besiktningspapper. Vi förklarade läget och skickade in besiktningspappret. Fick då brev om att dom låter det gå på försäkringen denna gången men nästa gång tänker dom inte låta det göra det.. Så är det kotledsinflammation igen så blir det väldigt dyrt med röntgen och sånt..

Tyvärr sånt som kan uppkomma.

Jag la ut hela min undersökning på min förra häst ur egen ficka. Det går och ofta delas besöken upp i omgångar även om det blir dyrt.
Det är sånt man nästan måste kalkylera med, att någon dag kan det komma att försäkringen inte gäller
 
Ni har alltså fått reservationer?
Är inte så duktig på allt med försäkringar eftersom det är min första eget ägda häst.. Dom andra har mamma stått på och hon har alltid skött allt sånt där men om reservationer = det som försäkringen inte kommer gälla på längre så är svaret ja :)
 
Tyvärr sånt som kan uppkomma.

Jag la ut hela min undersökning på min förra häst ur egen ficka. Det går och ofta delas besöken upp i omgångar även om det blir dyrt.
Jag tänker ju inte låta hästen gå halt iaf så det får väl bli så.. Många i mitt stall tycker att jag är töntig och tycker att jag borde rida med den lilla hältan för dom kan inte se att hon haltar.. Men jag är för god djurvän för att kunna galoppera runt på en häst som jag vet har ont. Speciellt när min fantastiska häst är världens goaste och gör allt man ber henne om trots att något inte står rätt till. Ingen som tror att problemen kan bero på att hon är en 16 årig dam som i stort sätt stått i ett år? Endast promenerats.
 
Hon har ju pålagringar o de är kroniskt, inget som kan vilas eller medicineras bort. Så det är ju tyvärr risk att hon är halt pga det, eller blir i framtiden..

Hon hade väl inte bara stått utan monterats, tömkört osv? O nu ridit igång lite? Har hon tagit de så lugnt så borde hon varit ännu fräschare isf ..
 
Jag tänker ju inte låta hästen gå halt iaf så det får väl bli så.. Många i mitt stall tycker att jag är töntig och tycker att jag borde rida med den lilla hältan för dom kan inte se att hon haltar...

Klokt att lyssna till dig själv.

Det dummaste jag hört. Självklart rider eller nyttjar man inte en häst som inte verkar vara 100% till hälsan, både oetiskt och mot vad lagen anser.
Djurplågeri i min mening.
 
Hon har ju pålagringar o de är kroniskt, inget som kan vilas eller medicineras bort. Så det är ju tyvärr risk att hon är halt pga det, eller blir i framtiden..

Hon hade väl inte bara stått utan monterats, tömkört osv? O nu ridit igång lite? Har hon tagit de så lugnt så borde hon varit ännu fräschare isf ..
Nej inte bara stått men i stort sätt. Har i typ ett år nu gått 1-1.5timmar promenader med henne, tränat horsemanship, låtit henne gå lös i ridhuset, longerat, tömkört och ridit i skritt och pytte lite trav. Inga stora saker, inget man bygger massa muskler på direkt.. Men bara tillräckligt.

Glömde kanske nämna några saker också.. Stallägaren har halt golv för det är snyggast tycker hon så jag lärde min häst väldigt snabbt vad "sakta" betyder men en gång gick hon omkull när hon blev rädd för ngt och dundrade rätt ner i betonggolvet. Jag blev chockad o rädd eftersom hon inte kom upp först men tillslut bar hon uppe men endast på 3 ben. Hon vägrade stötta på det fjärde. En stallkompis kom och ledde runt henne åt mig och efter 5-10 minuter så stötte hon på benet igen. Jag masserade så gott jag kunde varje dag i 2 veckor och gick med henne dagligen samt lät henne vila då vi tänkte att det eventuellt kan ha blivit en stukning eller något. En dag kommer jag till stallet och då hade en ny häst kommit som dom glatt hade släppt i hagen bredvid min häst så min häst hade rejsat runt som en galning i en pytte hage, typ grushage fast gräs....
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 529
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 281
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 127
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp