Ska jag mjölka ur eller inte??

T

tintin62

Jag har idag särat på mina hästar...fölungen e 10 månader och går nu ihop med ett gammalt russ och mamman går ihop med en travare.Vad jag undrar e om jag måste mjölka ur mamman för hon har otroligt med mjölk eller om jag bara låter det va och det försvinner av sej självt. När jag var och tittade till dom nu i kväll så var hon sprängfylld och då hade dom bara varit isär sen middagstiden ungefär.
Jag mjölkade då ur lite så spänningen släppte..... :confused:
 
Sv: Ska jag mjölka ur eller inte??

OM du mjölkar ur så kommer hon fortsätta producera mjölk - efterfrågan styr tillgången. Det bästa är om du kan låta bli juvret alls. Låt det vara sprngfyllt i några dagar så kommer du märka att det drar ihop sig ganska snart efter det. Känn bara efter så att det har samma "konsistens" överallt, så att ingen juverdel plötsligt blir hård och varm... (juverinflammation, kontakta veterinär i så fall)
 
Sv: Ska jag mjölka ur eller inte??

Om du ger dem kraftfoder så ge INTE stoet något kraftfoder alls under den närmsta tiden. Går de på bete vore det bra om du kunde ha henne i en hage med "sämre" bete under en kortare period. Detta för att hon ska "sina" fortare och för att hon inte ska råka ut för juverinflamationen som ameo skriver om (det är smärtsamt OCH kräver veterinärvård).
Lycka till!
/Anne
 
Sv: Ska jag mjölka ur eller inte??

Ser hon det minsta hängig eller "onormal" ut skall du tempa så hon inte åker på en inflamation. Eller rättare sagt, så du ser om hon blir sjuk.

Juvret kommer sannolikt att bli mer än sprängfyllt, det kommer läcka. Oftast får man göra ren benen från mjölk några dagar. Men vet ej vad du har för ras så det kanske är olika.

Konstigt datum för fölis, född sent antar jag.
 
Sv: Ska jag mjölka ur eller inte??

Det e ardenner hästar jag har och fölisen e född 4 Juli -05 så det e ganska sent. Tack för alla tips och råd, får försöka låta bli juvret.
 
Sv: Ska jag mjölka ur eller inte??

4 Juli.... eftersom vi skriver 7 juni idag så bör väl det bli 11 månader om jag inte är helt ute och cyklar. Jag trodde den var född i augusti.

Du skall absolut inte låta bli juvret. Mjölka det ej men fortsätt glämma och känna. Då känner du om det blir hårt i knölar och väldigt varmt. I så fall får du ta temp på henne och se på hennes allmäntillstånd.

Lycka till
 
Sv: Ska jag mjölka ur eller inte??

HAhaha...kan ju bara skratta....har visst tappat bort tiden:angel: ...visst e hon 11månader skönt med nån som e uppmärksam! Givetvis ska jag hålla koll och känna på juvret vad jag menade var att jag inte skulle mjölka ur även om det känns svårt...vet ju av egen erfarenhet hur det känns med för mycket mjölk som vill ut! :rofl:
Tintin
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 423
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp