Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Ajabaja

Trådstartare
Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har blivit värre. Förr stod han mest & klapprade tänder när man gick förbi, dock var han mer stressad förr och krånglade på det viset. Nu hugger han när man kommer med täcket, lägger på det & spänner det. Sparkar när man spänner under magen. (remmarna hänger löst) Dock så sparkar han inte om man sätter sig på huk när man spänner dem. Han sparkar, hugger eller reser sig när man lägger på sadel, går inte fram för skänkeln i ridning, slår mot skänkeln (främst om den läggs längre bak på magen), vill inte galoppera men gör det dock rätt kantigt inne & ute bara med draghjälp. När ryttaren som är 12 år longerar går han till anfall som hot om hon driver på honom. I hagen hotar han en del. Mot de andra hästarna surar han en hel del & ska hela tiden "trycka till dem". De andra hästarna är fjolligt lågrangade & håller stort avstånd när han är på dåligt humör. Han siktar inte med sparkarna eller hugger för att skada, utan han hotar bara, dock har jag väl ca ett blåmärke i veckan efter ett nyp. Det har hänt 3 gånger att han helt utan synbar anledning kastat sig mot den som stått närmast, huggit hårt & sedan kastat sig bakåt. Tidigare om han råkade nypa en så brydde han sig inte ett piss om en tillsägelse. Han är även knepig att sko bak då han flyttar runt hela tiden.
Hästen har aldrig gått att lämna själv i tre sekunder och blir tokstressad av traktorer och lastbilar. Han krubbiter även när han kommer ut i hagen & ibland efter att ha ätit.

Han har fri tillgång på hö både inne & ute, står på halm i utebox där han kan se de andra två hästarna. Har ingen krubbbitarrem, alltid friskt vatten ur tunna eller hink, äter i princip inget kraftfoder (lite morötter, 1dl havre & 1dl betfor + mineraler & vitaminer). Han går ute så länge vi kan, dvs ca 7-20.

Vi har en annan häst som tidigare var stressad, men i denna miljö lugnade sig väldigt fort, precis som alla tidigare stressade hästar vi haft har gjort.

Han hanteras efter NH och jag har jobbat mycket med honom, och han svarar bra, men så fort vi är tillbaka i stallet eller liknande är han elak igen. Jag upplever hästen som väldigt osäker och skarp. Osäker kändes han aldrig förr. I ridningen så bockar han eller sparkar om man sitter för långt bak när man rider barbacka.

Så till saken! Jag anser att hästen borde ha ont när den beter sig så här. Ibland ömmar han extremt över ryggen, ibland verkar han bry sig mindre. Han har även fått regelbunden massage, men han vill inte bli masserad på höger ryggsida.
Så vi tog honom till kliniken där vet. inte hittade något. Hon sa att han kanske bara var irriterad i huden & rekommenderade att ta bort så mycket täcken som möjligt (har inte gett någon skillnad alls.) & att irritationen inte borde bero på något magproblem. Det är en duktig och välrenommerad vet.
Problemet & frågan är om jag ska köra iväg honom till ultuna istället. Hittar de inget kommer det bli massor av tjafs om att jag alltid letar fel på hästarna. (Har en ponny med kissingspines och en annan ponny som varit problem med länge). Hästen är mycket bättre med män än med oss tjejer, dock bökar han en del i alla fall.

Jag vet att det här bla ett attityd problem, men om det bara var det skulle han inte bete sig så i ridningen & all träning skulle ge effekt. Eller är jag ute & cyklar? Har fått kommentarer från min tränare (som inte tränar hästen) att den ser tok halt ut på alla fyra eftersom den rör sig stelt, men den visar inget på böjprov. Vissa tror att hästen bara är ouppfostrad andra tror att vet bara inte tog oss på allvar. Jag har i övrigt aldrig haft en "ouppfostard" häst efter så här lång hantering! (Har haft massor av problemponnys.)
Själv tror jag eftersom jag redan har en kissingspines häst att det är något fel på ryggen. Den ponnyn hittade de inget fel på heller, men han kunde inte galoppera rent & han rasade i backen med ryttare om de hamnade i obalans + att jag var hundra på att det var ryggen & efter röntgen såg man det.

Är det värt att byta vet?
Kändes så hopplöst när hon inte hittade något. Letar jag bara fel?!
Kan det vara magen?
Finns det några örter man kan ge så länge för att "ta udden" av honom? Han är så lättstressad.
Jag vill helst slippa tips på hanteringen, därför lägger jag det här under hästvård och inte under hästhantering. Men alla tips på vad det kan vara som orsakar hans beteende är välkomna! Behöver mer idéer för att kunna få ut det mesta av nästa klinikbesök.
Jag tänkte se till att det blir en ryggröntgen & blodprov för bla magsår. Vad mer kan vara bra att kolla?
:confused::crazy::bow:

Kan väl tillägga att hästen nog låter farligare än han är eftersom han mest bara hotar så han anses bara vara sur, något som alla kan få vara ibland..
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Jag skulle nog prova en annan veterinär. Jag skulle också tolka det som uttryck för smärta.

Sedan finns det ju tillfällen där ponnyer verkligen har ett uttalat dåligt beteende som faktiskt går över när de får jobba hårdare. Ibland känns det som att NH gärna blir en träningsform där man väntar ut hästen istället för att träna, om du förstår vad jag menar, och där hästen tar det som en "paus" och möjlighet att "blomma ut" i sin dåliga personlighet.

Men grundlig undersökning först. Hittar man ingenting då heller kan man kanske be om en kur smärtstillande och fortsätta arbetet som förut för att se om hästen är gladare under kuren. Då vet man ju att smärta är problemet, även om man inte hittat källan. Det sägs ju att man kan ge hästar Ipren, om du kan få info om passande dosering går det ju att testa hemma. Det är ju dopingklassat men det låter inte som att ni planerar tävlande just nu iallafall...
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Jag rekommenderar dej att ta kontakt med en häst-kiropraktor. Min högg också runt omkring sej när man borstade, sadlade osv... Hon såg också halt ut men veterinären hittade ingenting. Fick numret till kiropraktor och han kom upp och justerade ryggen på henne. Nån vecka senare såg man klarar förändringar och han kom ut en gång till efter en månad. Nu är hästen som förbytt!
Hon går rent och hon hugger inte omkring sej på samma vis.
Detta var det sista jag provade, och jag provade veterinär, massör oclika träningsmetoder...
Kiropraktorn var det enda som fungerade! Det skadar väl inte att testa eller..?

Nu vet jag inte var du bor, men om det är i södra Sverige har jag numret till min kiro! ^^
Lycka Till!
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Är hästen friskförklarade kan det vara läge att se över hantering och ridning.
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

HeJ!

Jag skulle som övriga sagt, byta vet och kolla upp hästen igen! Visa hästen både riden och longerad- då gärna låta den som brukar bli utsatt för hästen longera- så vet, verkligen får se hur den beter sej!

Skriv upp alla symtom och när den har dom- som en sjukdagbok att ha med dej till vet! När började problemen, hur ofta, finns det nåt samband mellan motion/vila/mat/utevistelse, skriv upp allt hästen råkar ut för och se..

Och om det sen visar sej att hästen inte har ont, ja men då kan du med gott samvete börja fundera ut en lämplig strategi därifrån, men börja med ny vet och kanske en lämplig alternativare.

/ Lavinia, som inte tror att hästar är elaka av naturen(bara vissa).
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Hm.. Jag börjar känna mig så förvirrad.
Det hela "problemet" började med att han en dag när jag tog av täcket började sparka mot mig. Jag blev jätteorolig att det var krångel med magen, men han verkade bra i övrigt & det gick bra ett par dagar. Allt eftersom blev de där viftande, sparkande benen allt mer vanliga & kom även vid borstning & idag är det en vana att han gör så. Oavsett vad man gör låter han inte bli, eller om man sätter sig på huk kan det gå. Lite riskabelt bara, men han tror väl att man ska hålla på med benen då.

Jag vet inte om jag vill påstå att vet. friskförklarade honom. Hon hade ont om tid och klämde mest på ryggen (från den bra sidan dessutom). Då stod han som ett lamm. Alltså det är hanteringen jag tänkte först på, men han verkar liksom inte ta till sig något och han känns osäker på något sätt numera.

Sen har han alltid varit en pärla att rida, går fram överallt (lite mörkrädd dock), hoppar allt, svarar på skänkeln bra men är dock lite seg ibland och stel har han väl alltid varit. Han är ingen skönhet att se på i rörelse, men han är ren. Nu har han protesterat mot så mycket. Så jag har svårt att gå på honom hårdare med tanke på att han kan ha ont.
När jag longerar sköter han sig, dock en del protester om jag ber honom sätta bakbenet längre under sig, han går dock bara till hot attack i hagen om jag rör täcket eller han tror att jag ska göra det. Annars kommer han med öronen framåt, man kan gosa/klia lite & han går undan om jag ber honom, med öronen surt bakåt men han gör det i alla fall.

Gud jag kan skriva en bok om den här hästen! Ska bli spännande om vi kommer fram till en lösning! Sjukdagbok är smart! Jag har ältat det här lite, men det kan ju vara vettigt att ha det på papper oxå. Vi har ställt av honom = ingen effekt, ridit hårdare = ingen effekt, ändrat mat ingen effekt osv. Jag bytte box på honom & då var han "snäll"/bättre i 1-2dagar bara för att han var orolig att han skulle bli kvar i boxen när de andra gick. De dagarna var han däremot väldigt öm i ryggen..

Jag har butta hemma... har funderat på att prova & se om det gör någon skillnad, men det kanske är bäst att vi kommer iväg till en annan vet istället. Han ska för övrigt tävlas så "fort det är möjligt", alltså när han är helt igång & funkar & så eftersom det är sista året det går att tävla & sen ska han säljas.

Jag tror inte att det finns några elaka hästar, de brukar hamna hos mig & sedan visa sig ha ont eller vara tokigt intelligenta så det hela slutar i fantastiskt trevliga djur! Men denna häst börjar få mig att tänka om, men som sagt ibland ser jag nån typ av svaghet där han ser så hemskt olycklig & osäker ut. För att i nästa sekund vara monstret själv som äger hela världen & att alla runt honom behöver flera kok stryk om dagen.
Vilken häst kuvar sina bästa kompisar bara för att?!:confused: Han trivs ju med dem bara det är lugnt runt honom..
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Vilken häst kuvar sina bästa kompisar bara för att?!:confused: Han trivs ju med dem bara det är lugnt runt honom..

En häst som är så trött av smärta att den bara vill vara ifred - eller en häst som är så osäker att den inte vet vem den kan lita på och tycker att det är säkrast att utgå från att attack är bästa försvar. Det är ju så olika hur fasta ramar hästarna behöver, det finns ju de som mår allra bäst när de inte ges något utrymme för egna gissningar och beslut alls utan styrs hela tiden. Sådana klarar dåligt av förändringar och vill ha fasta rutiner men kan vara underbara när de hela tiden vet vad som förväntas av dem och kan överlämna allt till en människa de vet fattar besluten åt dem och ser till att de sköter sig.

Så himla lång karens kan det ju inte vara på smärtstillande att det inte går att testa en kur. Så som du beskriver protesterna tycker jag det låter som (bakdel/)rygg och då måste det ju vara svårt att träna för tävling också?

Hoppas att det löser sig för er.
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Jag skulle lagt pengarna på en bra equiterapeut i första hand. Jag skulle gissa på ryggen. Om galoppen är kantig så... Vill du hjälpa hästen med ryggen så ut i skogen -rätt ut- och skritta. Klättra... Hit och dit och runt och ikring. Ojämnt underlag är din bästa kompis. Låt honom gå i den takt han klarar så det blir positivt men det gör ingen nytta om han går så sakta att han kan "fuska" och det ojämna underlaget inte kan hjälpa honom... Kliva och kolla. LÅÅÅÅNGA tyglar!!!! Ett steg i taget och inte såsa eller stressa. Massa beröm. Fast du verkar ju ha kolla på den biten om du fixar med problemisar.. ;)
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Jag hade en ponny som gick till anfall dock gjorde han det för att skada.
Kollad av vet, hade inte ont någonstans.

Vi avlivade han efter han slagit ned mig 2 gånger utan anledning. Gick inte att tillrättavisa honom alls.
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Bara en tanke som slår mig när du säger att det "började" när du tog av täcket...

KAN han ha fått en stöt då av täcket och trodde att du gjorde det med flit? I så fall skulle det inte vara konstigt om han trodde att du "elade" honom lite då och då, och vill försvara sig.

Jag tycker att det låter som en häst som upplever sig angripen och osäker. Kanske pga smärta, kanske pga andra saker. Att han är "snäll" när du sitter på huk kan vara för att han inte upplever dig som hotande/dominerande i den ställningen.

I en del NH-trådar pratas det då och då om hur tokigt det kan bli om man "NH-ar" fel häst på fel sätt, om du förstår hur jag menar?
Du skriver att du hanterar honom enligt NH, och att han då är snäll, men att han "sedan" inte är det?
Hur menar du då? För mig är NH en del av all hantering, så jag "NH-ar" mina hästar jämt..så att säga. Men jag vet att vissa går ut på ridbanan och säger "nu ska vi träna NH", det kan bli snurrigt och konstigt för hästen, kanske kan vara en delorsak. Hur duktig är du på NH? Kan du läsa hästen rätt och anpassa övningar osv efter hans personlighet? Vissa hästar kan man bara inte göra vissa grejer med, då kan de bli farliga...

Ja, det var mina tankar, jag tycker också att du borde skaffa dig en "second opinion" angående hästens hälsa.
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Jag tycker du gör rätt i att kolla upp honom ordentligt på klinik. Det låter ju onekligen som att han beter sig konstigt i många olika situationer, och att det så skulle vara respektlöshet mot människor stämmer ju inte. Eftersom du ju säger att han faktiskt är öm i ryggen då och då tycker jag det var märkligt av din veterinär att inte ta sig tid att känna ens på båda sidorna av ryggen- det är ju inte normalt för dem att ha ont på det sättet. Hoppas ni hittar något!
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Jag skulle åka till annan vet för ny bedömning och rejäl genomgång. Lys rygg och ev ben. SEN kan du gå vidare med ET/kiro.

Lycka till!
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Jag hade tagit honom till Ultuna och låtit dom gå igenom honom från topp till tå, för att verkligen kolla att allt är okej. Om dom inte har något att säga då kan man sätta hårt mot hårt, men få honom ordentligt kollad först. Det finns inte mycket som är värre än att efter en tid få veta att man krävt en massa saker när hästen faktiskt hade ont. Om det inte finns tider på Utuna inom det närmaste så brukar Mälarkliniken också vara bra och det brukar gå fortare att få tid än på Ultuna.

Lycka till!

/Camilla
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Magsår ser man inte på blodprov, det blir gastroskopi istället. Huruvida ryggen ska röntgas avgörs av den kliniska bilden - många friska hästar utan problem har i studier också visat sig ha röntgenförändringar. Röntgen kan bekräfta diagnosen KS, men som ensamt fynd står det sig slätt.

Mycket av det du beskriver låter som stressad ponny som inte trivs med sin situation. Vissa saker, som t ex att han bockar när man sitter för långt bak, känns normala. När man spänner sadelgjorden görs det över bröstkorgen och inte över magsäcken - har svårt att tro att det skulle vara ett symptom fr magsäck, snarare rygg. Täckesgjordarna spääner ni väl inte så hårt att det påverkar annat än skinnet?

Hur utfodras han? Med vad, hur mkt, vilka tider? Krubbitning, magsår och utfodring brukar höra ihop.

Hur länge hade ni haft honom innan problemen började?

Gör smärtutredning på klinik, fråga om vet tycker att det är idé att kolla Borrelia och Anaplasma.
 
Sv: Ska jag prova en annan veterinär? väldigt långt

Jag hade ett sto hemma som har betett sig precis som din valack. medans vi väntade på utredning från vet. så blev vi rekomenderade munkpeppar. en lungnande ört som kan ges morogn och kväll. en del hästar svarar positivt och en del märker man ingen skillnad på. i vårt fall var det stor skillnad. hoppas det löser sig och lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 112
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 490
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 242
Senast: Badger
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp