Ska köpa gård! Woho!

fiona_gullet

Trådstartare
Hej, jag och min sambo ska köpa gård! Ska bli så roligt!
Men har en del funderingar;
- Hästarna (2) ska gå på lösdrift och få fri tillgång. Är det bäst med hö eller hösilage då?
- Ska bygga ridbana, vad tror ni om underlaget? Rekommendationer?
- Försöker leta anläggning i närheten som har ridhus man kan hyra in sig på, men det var lättare sagt än gjort. Några tips på hur man får tag på anläggning?
- Gödselhantering: kommer ju bli en del gödsel i lösdriften och även inne där vi hanterar hästarna. Hagen är stor men kommer ändå behöva bli av med detta. Hur gör man med det?

Tacksam för tips :)
 
För att hitta ett ridhus i närheten, så är det bäst att fråga runt. Här där jag bor (långt ute på landet, i "skogen") finns det inga "ridanläggningar" som på något som helst sätt har annonserade träningar eller så. Men det finns åtminstone 2 st privata ridhus inom 1,5 mil, där man kan hyra in sig per timme. Givetvis får man också ta dit sin tränare om man vill. Det finns också en liten grupp med folk, som då och då, tar hem en tränare gemensamt. Men att hitta "spår" via nätet eller sökningar i sociala medier, är skitsvårt.
Att hitta dessa ridhus, är i stort sett omöjligt utan kontakter och lokalkännedom.

Om man ska fodra med hö eller hösilage, är för svår att svara på, eftersom det beror både på hästarnas behov, men också på hur/var i närheten man kan köpa grovfoder, och om det finns som mindre eller större balar, och hur bra kvalitet producenterna kan åstadkomma.

Hösilage håller ju inte hur länge som helst om det är varmt ute, men å andra sidan behöver man en torr och bra lagringsplats till torrhö...

Har man tur finns det "någon" riktigt nära som gör riktigt bra grovfoder till häst (och som passar för dina hästar), och som dessutom är villig att köra hem balar till dig, och då blir kanske det vederbörande producerar , hö eller hösilage, som avgör om det är det ena eller andra som blir det huvudsakliga fodret till dina hästar.

Gödsel kan det finnas bönder i närheten som gärna tar emot för spridning på åkrarna, och för att hitta dessa, så är det återigen lokalkännedom och kontakter som behövs för att "hitta rätt".
Har man en rimlig gödselplatta, så kan man få en bonde att komma och hjälpa till med att hämta gödsel några gånger under året och även bädd från hästarnas ligghall.
Eventuellt kan man också få hjälp med utgödslingen från ligghallen. Bonden kommer att ta betalt förstås, men du blir av med gödseln...

Jag har aldrig byggt någon ridbana, endast grunder till ekonomibyggnader, så vad avser underlag kan jag inte råda, på annat sätt än att avvakta ett tag och lär känna marken, innan du startar bygget, så att ridbanan inte hamnar på något ställe där det är extra besvärligt att bygga den.
Extra besvärligt kan t.ex. vara att det är väldigt blött, så att massor med extra dränering och därmed grävning behövs, eller att det finns berghällar eller gigantiska stenar strax under marken, som gör att man inte kan få dit tillräckligt djupt underlag utan att spränga.
 
Vet inte vad du har för krav på din ridbana men mitt bästa tips är att verkligen göra det bra och noggrant från början. Ser så många som ”slarvat” och efter ett tag får en kass ridbana som de inte kan bruka som tänk.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 664
Senast: Habina
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 664
Senast: Amk
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: Indiana
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 059
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp