Ska köpa häst, vad gör jag om besiktningen visar på fel?

Ja, det låter fult men det är så det är ibland. Vilket du med din erfarenhet av att ha besiktigat många hästar under olika omständigheter bör vara medveten om.

Man tar en risk om man besiktar om efter vila. Man tar en risk om man låter gårdsbesiktiga en häst med klinikfynd för att kunna försäkra till fullt inköpspris (om man inte kalkylerade med risken att hästen inte håller är det onödigt med en extra besiktning - köper man åt sig själv väljer man i scenariot en annan häst).

Det håller jag verkligen inte med. Har inte det synsättet på djur och det är ledsamt att läsa att det finns folk som har det. 👎
 
Jag skulle inte köpa en häst som har reaktioner på böjprov, då är den ju halt. I ditt fall så är ju dessutom hästen försäkrad för mindre än inköpspriset och du kommer inte kunna höja försäkringen utan reservationer om hästen inte går igenom besiktningen ua.

Om något kommer fram på besiktningen så får man resonera med veterinären och säljaren. Jag hade nog dragit mig ur men sagt att ägaren gärna får kontakta mig i framtiden när hästen är utredd, behandlad och friskförklarad. Om du inte hittat någon annan häst kan det ju bli aktuellt med denna igen :)
Men är det en äldre välanvänd häst så är det inte konstigt med reaktioner på böjprov, det kan ändå vara en helt okej häst.
 
Som jag skrev i tidigare inlägg så är beror det såklart på vad det är, skulle tex hästen har sträckt sig i hagen dagen innan besiktningen skulle jag absolut inte vara orolig för att göra en ny besiktning om veterinären säger det är ok. Gäller det en kotledsinflammation eller liknande så är hästen inte redo för en ny besiktning 2 veckor senare om den är halt och blir behandlad. Det säger ju sig själv tycker jag 🙂
Nej, men det jag menar är att jag inte skulle vilja besiktiga en häst direkt efter vila oavsett anledning till vilan, för även om den var helt ren på besiktningen så vill jag ju veta att det inte beror på att den vilat. Jag vill veta att den är ren även när den är helt igång.
 
Det är upp till dig och vad som hittas.

Min häst hade böjprovsreaktion på tre ben men jag köpte henne ändå. Det blev många turer till veterinären men hon var så värd det.
 
Vet en vän/fd stallkompis till mig som skulle besiktiga sin nya häst innan köp, och på väg till veterinären så blir det ett jäkla liv i transporten och väl framme är hästen lite halt. Antagligen så blev det något inne i släpet.

Hon besiktigade sen 2 veckor efter och hästen plus köpet gick igenom.
 
Också att tillägga, min gick inte igenom besiktningen, 0,5 grader på böjprov fram har jag för mig det står i papprerna. Då var han dock smälltjock, felskodd och mycket vila,hårdträning,vila,hårdträning. Rena plåtar och inget annat konstigt, veterinären hade inga funderingar heller, mer än att han måste bantas och skos om.

Jag ville ha en bästa vän att lufsa med i skogen då och då, och själva ridningen är inte viktig för mig egentligen, utan det är pysslet runtomkring och jag promenerar mycket och gärna så jag ansåg att det inte betydde något. Nu är han nerbantad och rätt skodd, jag har inte märkt något konstigt alls förutom förra sommaren när dom blev skrämda av ett åskoväder och han drog av sig ena framskon, antagligen så måste han vridit/vrickat till sig bara.

Men jag har som sagt inga krav heller, vi promenerar och skrittar mest, och tömkör. Visst så kan det bli något enklare pass i ridhuset ibland, men rider aldrig mer aktivt än 20-30 min där. Har ägt honom i snart 2,5 år, han blir 15 nästa år, och han kommer få stanna livet ut här. Sonen på snart 8 år håller på att lära sig att rida på honom också så jag hoppas att intresset håller i sig.

Hade jag velat träna/tävla kanske jag hade tänkt annorlunda, eller om det handlade om mer pengar. Men jag kunde inte ha blivit mer nöjd än vad jag är!
 
Man tar en risk om man besiktar om efter vila. Man tar en risk om man låter gårdsbesiktiga en häst med klinikfynd för att kunna försäkra till fullt inköpspris (om man inte kalkylerade med risken att hästen inte håller är det onödigt med en extra besiktning - köper man åt sig själv väljer man i scenariot en annan häst).

Svarar lite allmänt här hur jag resonerar kring saken, eftersom jag skrev specifikt om att göra en ombesiktning :)

Det är ju alltid en risk att köpa en häst. Nu har jag varit med så länge så jag för egen del har mer överseende med småskavanker än förr, jag har helt enkelt hyfsad kunskap att utvärdera de fynd som ev hittas. Däremot råder jag inte andra, ffa mindre rutinerade förstagångsköpare, att gambla. Har ingen aning om hur TS är i det fallet.
Mitt senaste köp tex, en vuxen tävlingshäst i full kondition som varit igång normalt i hela sitt liv. Jag har dessutom en kontakt som känner till säljaren. Jag åkte iväg i tre dagar och provred den. Jag har ridit så pass mkt att jag känner om en häst är skev, dåligt riden eller såna uppenbara saker. Kände inget som helst sådant utom det som säljaren redan deklarerat.

Den hästen ville jag verkligen ha, för det är så sällan en hittar en häst som är välriden, hel, toppstam, meriterad och dessutom till salu (för pengar en har råd med). Däremot var den lågt försäkrad och jag var tydlig med att vi gör en klinikbesiktning för min del, men skulle det komma fram nåt litet skitfynd som FB skulle kunna haka upp sig på då gör vi en gårdsbesiktning så att jag får upp livvärdet utan reservationer. Den var ändå så ass dyr att jag ville försäkra den för 75% av värdet och inte 25% vilket den var...
 
Jag tänker att det är svårt att ge råd när man inte vet omständigheterna och att vi har olika förutsättningar vid ett köp ...
Om jag bor på en gård, har flera hästar och har god ekonomi är det lättare att ta en risk m en häst som man faller för - kanske mot lite bättre vetande .. Man har inte så stora extrakostnader f en häst till, man har större möjlighet med att låta den vila i hagen och har andra hästar att rida på plus kan ta kostnader f vet. vård mm som försäkringen inte täcket...Om jag har lite tight ekonomi, har hög kostnad f uppstallning, dåligt med hagmark och ingen annan häst att rida är man kanske mindre benägen att chansa lite vid ett köp... Plus att det kan var skillnad på vad man accepterar relaterad till priset på hästen oavsett andra omständigheter.
 
Fast näe, ett böjprov är det minsta en frisk häst ska klara av, sen kan en äldre häst ha andra skavanker men ett rent böjprov är inte mycket begärt för en frisk häst.

Beror ju på hur en böjer. Vissa har en tenedens att inte böja utifrån hästens ålder och användningsområde. Men 20-åriga fullblodet gick rätt igenom, trots avslutad galoppkarriär och sedan ridhästdito.
 
Fast veterinären vet inte om hästen vilats symptomfri, om den har kroniska besvär eller liknade. Är det inte behandlande veterinär/klink kan denne endast se symptomen för stunden.
Veterinärer har tystnadsplikt så även om den behandlats tidigare så kan veterinäen inte erätta det.

En veterinär jag känner sa att han brukade säga något som "den där hasen skulle jag nog vilja ha en plåt på" Väl medveten att det fanns plåtar hos kliniken redan...
 
Veterinärer har tystnadsplikt så även om den behandlats tidigare så kan veterinäen inte erätta det.

En veterinär jag känner sa att han brukade säga något som "den där hasen skulle jag nog vilja ha en plåt på" Väl medveten att det fanns plåtar hos kliniken redan...
Om det är hästens ordinarie veterinär så kan man alltid begära att ägaren ger denne tillåtelse att berätta vad hen känner till om hästen och i enrum. Vägrar ägaren så är det bara att packa sina grejor och åka. Men ja du har rätt.

Jag tänkte mer på vad veterinären kan veta, och denne kan bara veta vad som syns för stunden om den inte känner till hästen.
 
Tack för alla svar! Har fortfarande inte besiktigat eller fått hem hästen. Tror att det blir i början av oktober.

Hästen kostar 60’, 8 år gammal av kallblodstyp, kommer användas som hobbyhäst. Någon Pay & Jump emellanåt.

Första tiden kommer vi stå inhyrda, medan stallet på vår gård färdigställs. Jag har ridit sedan jag var liten, har haft egen häst förut men det är mitt första hästköp jag själv gör i vuxen ålder. Tyvärr bor jag 80 mil ifrån alla mina hästkontakter, men har fått ganska bra stöd av en nybliven vän. Men det är rörigt ändå :angel:
 
Min fundering är nu vad som händer om hästen t ex visar något på böjprovet. Jag vill ju så gärna ha den hästen. Börjar man då diskutera prissänkning eller är det bara att åka hem med tom transport?

Jag tycker att du fått många bra svar. Själv har jag aldrig besiktat någon utan bara köpt de jag velat ha så jag är inte mycket att lita på.

Men jag tänker på att du i senare inlägg skrivit att du inte har något kontaktnät
n där du nu bor. Det hade kunnat göra att jag backat om något kommit upp i en besiktning. Jag tänker att om jag besiktade en häst och den hade något fel hade jag diskuterat det med veterinären på plats och sedan funderat utifrån mina förutsättningar hemma. Jag vet ju vilken hovslagare, tränare och hemmaveterinär jag har och om jag tror att jag kan få bra stöd och hjälp av dem. Om jag inte hade dessa saker på plats redan så skulle jag vara mer benägen till att tacka nej till köp.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 128
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 523
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 867
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 932
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp