Ska köpa häst, vad gör jag om besiktningen visar på fel?

R

Raderad medlem 142449

Vet inte riktigt om jag la detta i rätt kategori nu men vi provar.

Jag ska köpa en häst om ett par veckor. Har lagt handpenning och även skrivit en kvittens där det framgår att köpet hävs och handpenningen återgår om besiktningen påvisar fel.

Min fundering är nu vad som händer om hästen t ex visar något på böjprovet. Jag vill ju så gärna ha den hästen. Börjar man då diskutera prissänkning eller är det bara att åka hem med tom transport?

Hästen i fråga är försäkrad till 30' (det var det köparen betalade för hästen för 1 år sedan) men jag ska betala 60'.

Vore tacksam för lite råd.
 
Jag tänker att det beror på hur och hur mycket hästen tränas i dagsläget (jämfört med hur du tänker dig), hur gammal hästen är, vad för anmärkningar det handlar om. En del saker kanske du är OK med om priset justeras. Andra fynd kan behöva utredas vidare först, och en del saker är inte ens att överväga att köpa oavsett i princip.
 
Det beror ju helt på vad det visar/vad det beror på. Vill du även köpa hästen ifall ägandet innebär mycket veterinärvård och väldigt lite rida?
 
Det beror på vad det är för fel som framkommer, om det är nåt av värde. Diskutera med veterinären (som du valt själv, hoppas jag). Om det är mindre fynd men dock av värde, så brukar man kunna göra en ombesiktning senare. Dvs du köper inte hästen nu utan avvaktar tills den går igenom en besiktning.
Du gör en god ide att försäkra hästen till köpesumman, för det krävs dock ett ua intyg, annars får du reservationer på höjningen för det fynd som upptäckts och sådant som kan härledas till fyndet. Jag som är lite gammal i gemet gör då enligt följande: Besiktar hästen på klinik, det kan framkomma småsaker där som tex 0,5 grad hälta eller liknande som jag ev inte bryr mig om själv. Men försäkringsbolaget gör ju det. Då tar jag ut en annan veterinär och gör en gårdsbesiktning, då brukar en halv grad inte synas, om det protokollet är ua skickar jag in det till försäkringsbolaget och hästen går att försäkra utan reservationer.

Edit: Ha med en kunnig vid besiktningen om du själv inte är erfaren. Kunniga personer har lättare att ställa adekvata frågor om ev fynd och annat. Det är mkt som kan orsaka tex 1 grads hälta, att hästen är skev i kroppen eller annat. Det i sig kan vara ett större bekymmer än hältan i sig, då hälta ofta är sekundärt. Diskutera med veterinär och en kunnig person ang sådana saker så att du kan bilda dig en uppfattning om det är värt att köpa den hästen trots dess brister. Väldigt få hästar är felfria, men det finns olika nivåer av problemområden som är olika lätta att leva med beroende på ens egna kunskaper.
En rejält skev häst behöver en hel del korrigering och tillridnig. Det kan vara svårt för en mindre erfaren ryttare att fixa och det tar ofta lång tid. Lite så tänker jag, utan att ha en susning om hur du är som ryttare.
 
Senast ändrad:
Diskutera fyndet med veterinären (som du bör välja själv) och se absolut till att ha med dig en mycket kunnig person, som kan vägleda dig och ställa "rätt" frågor (om du inte är väldigt erfaren själv).
Haha, ser nu att jag skrivit ganska exakt samma saker som @_Taggis_ men lite mer kortfattat. :)
 
Vet inte riktigt om jag la detta i rätt kategori nu men vi provar.

Jag ska köpa en häst om ett par veckor. Har lagt handpenning och även skrivit en kvittens där det framgår att köpet hävs och handpenningen återgår om besiktningen påvisar fel.

Min fundering är nu vad som händer om hästen t ex visar något på böjprovet. Jag vill ju så gärna ha den hästen. Börjar man då diskutera prissänkning eller är det bara att åka hem med tom transport?

Hästen i fråga är försäkrad till 30' (det var det köparen betalade för hästen för 1 år sedan) men jag ska betala 60'.

Vore tacksam för lite råd.

Vad som brukar hända vid besiktningar jag varit med på är att veterinären frågar om man vill avbryta besiktningen om hästen uppvisar hälta. Ibland vill ägaren gå vidare och få reda på vad som är fel på hästen och tex lägga en bedövning för att ev släcka hältan. Är det bara något litet som tex kan beror på att hästen gjort ngt i hagen osv kan man oftast komma överens med ägaren om att låta hästen få lite vila och sen göra om besiktningen efter kanske ca 2 veckor.

Jag tycker att du ska diskutera saken i enrum med veterinären om det är så att hästen visar hälta eller har ngt fynd och själv berätta för veterinären vad din tanke är med hästen osv. Säger veterinären då att hästen kan fungera för vad du vill ha den till men inte kan lämna några garantier (det kan man aldrig med hästar) så kanske du ska ta en prisdiskussion med säljaren.

Jag förstår att du gärna vill ha hästen men var nu smart också och tänk med hjärnan och inte bara med hjärtat. Det finns fler friska och sunda hästar om det nu skulle vara så att det finns allvarliga fel på hästen.
 
Jag skulle inte köpa en häst som har reaktioner på böjprov, då är den ju halt. I ditt fall så är ju dessutom hästen försäkrad för mindre än inköpspriset och du kommer inte kunna höja försäkringen utan reservationer om hästen inte går igenom besiktningen ua.

Om något kommer fram på besiktningen så får man resonera med veterinären och säljaren. Jag hade nog dragit mig ur men sagt att ägaren gärna får kontakta mig i framtiden när hästen är utredd, behandlad och friskförklarad. Om du inte hittat någon annan häst kan det ju bli aktuellt med denna igen :)
 
Klart det går. Jag skulle dock vara lite orolig över att något "vilats bort" som kan återkomma när hästen börjar belastas igen.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är beror det såklart på vad det är, skulle tex hästen har sträckt sig i hagen dagen innan besiktningen skulle jag absolut inte vara orolig för att göra en ny besiktning om veterinären säger det är ok. Gäller det en kotledsinflammation eller liknande så är hästen inte redo för en ny besiktning 2 veckor senare om den är halt och blir behandlad. Det säger ju sig själv tycker jag 🙂
 
Som jag skrev i tidigare inlägg så är beror det såklart på vad det är, skulle tex hästen har sträckt sig i hagen dagen innan besiktningen skulle jag absolut inte vara orolig för att göra en ny besiktning om veterinären säger det är ok. Gäller det en kotledsinflammation eller liknande så är hästen inte redo för en ny besiktning 2 veckor senare om den är halt och blir behandlad. Det säger ju sig själv tycker jag 🙂
Fast som köparen har man noll koll på den egentliga orsaken i de flesta fall utan man måste förlita sig på säljarens ord, och alla är inte intresserade av att förmedla sanningen.
 
Fast som köparen har man noll koll på den egentliga orsaken i de flesta fall utan man måste förlita sig på säljarens ord, och alla är inte intresserade av att förmedla sanningen.

Man ska inte förlita sig på säljarens ord. Bättre med veterinären som förhoppningsvis är opartisk. Jag har i två fall fått vara med i den fortsatta undersökningen av hästen efter besiktningen avbrutits. Småsaker bekymrar inte mig men sen är jag inte rädd för att köpa hästar med vissa röntgenfynd heller. Allt beror väl på hur känslig man är. 🤷‍♀️
 
Man ska inte förlita sig på säljarens ord. Bättre med veterinären som förhoppningsvis är opartisk. Jag har i två fall fått vara med i den fortsatta undersökningen av hästen efter besiktningen avbrutits. Småsaker bekymrar inte mig men sen är jag inte rädd för att köpa hästar med vissa röntgenfynd heller. Allt beror väl på hur känslig man är. 🤷‍♀️
Fast veterinären vet inte om hästen vilats symptomfri, om den har kroniska besvär eller liknade. Är det inte behandlande veterinär/klink kan denne endast se symptomen för stunden.
 
Man ska inte förlita sig på säljarens ord. Bättre med veterinären som förhoppningsvis är opartisk. Jag har i två fall fått vara med i den fortsatta undersökningen av hästen efter besiktningen avbrutits. Småsaker bekymrar inte mig men sen är jag inte rädd för att köpa hästar med vissa röntgenfynd heller. Allt beror väl på hur känslig man är. 🤷‍♀️
Det är lite skillnad om man t.ex. köper en häst för en verksamhet eller för att rida till och sälja vidare eller om man köper en individ som vän och livsstil det kommande decenniet. I de första fallen kan man "ta lite svinn" - i det senare fallet bör man vara noga och försiktig.

Jag skulle vänta och se. Hittar veterinären något tar man ställning till det då. Om möjligt ta med dig någon med större vana och kännedom (är det inte möjligt så kan valfritt klara huvud och extra par öron vara bra att ha). Se till att få tala igenom eventuella fynd med veterinären. Och var den som anlitar veterinären.
 
Det är lite skillnad om man t.ex. köper en häst för en verksamhet eller för att rida till och sälja vidare eller om man köper en individ som vän och livsstil det kommande decenniet. I de första fallen kan man "ta lite svinn" - i det senare fallet bör man vara noga och försiktig.

Jag skulle vänta och se. Hittar veterinären något tar man ställning till det då. Om möjligt ta med dig någon med större vana och kännedom (är det inte möjligt så kan valfritt klara huvud och extra par öron vara bra att ha). Se till att få tala igenom eventuella fynd med veterinären. Och var den som anlitar veterinären.
Håller inte med dig. Man bör alltid vara försiktig om man inte har tillräcklig kunskap. Vad menar du egentligen med att ”ta lite svinn”? Tycker det låter så fult när det gäller djur.
 
Fast veterinären vet inte om hästen vilats symptomfri, om den har kroniska besvär eller liknade. Är det inte behandlande veterinär/klink kan denne endast se symptomen för stunden.

Förstår att du vill ha igång en diskussion om det men den får du hålla för dig själv om du inte vill förstå mitt inlägg. 👍
 
Håller inte med dig. Man bör alltid vara försiktig om man inte har tillräcklig kunskap. Vad menar du egentligen med att ”ta lite svinn”? Tycker det låter så fult när det gäller djur.
Ja, det låter fult men det är så det är ibland. Vilket du med din erfarenhet av att ha besiktigat många hästar under olika omständigheter bör vara medveten om.

Man tar en risk om man besiktar om efter vila. Man tar en risk om man låter gårdsbesiktiga en häst med klinikfynd för att kunna försäkra till fullt inköpspris (om man inte kalkylerade med risken att hästen inte håller är det onödigt med en extra besiktning - köper man åt sig själv väljer man i scenariot en annan häst).
 
Förstår att du vill ha igång en diskussion om det men den får du hålla för dig själv om du inte vill förstå mitt inlägg. 👍
Jag förstår dina inlägg mycket väl och svarar som jag gör för att jag inte håller med dig, tro det eller ej, man kan faktiskt förstå utan att hålla med - det händer ofta.
 
Vet inte riktigt om jag la detta i rätt kategori nu men vi provar.

Jag ska köpa en häst om ett par veckor. Har lagt handpenning och även skrivit en kvittens där det framgår att köpet hävs och handpenningen återgår om besiktningen påvisar fel.

Min fundering är nu vad som händer om hästen t ex visar något på böjprovet. Jag vill ju så gärna ha den hästen. Börjar man då diskutera prissänkning eller är det bara att åka hem med tom transport?

Hästen i fråga är försäkrad till 30' (det var det köparen betalade för hästen för 1 år sedan) men jag ska betala 60'.

Vore tacksam för lite råd.
Jag hade inte varit intresserad även om priset sänktes. Däremot har jag köpt en häst som inte var ua på besiktningen vid ett tillfälle. Hästen hade en liten böjprovsreaktion och ägaren gick med på att vi fick ha hästen på prov i tre månader. På de tre månaderna hann hästen både bli av med hältan (vila+medicin) och vi kunde prova om hästen höll för det vi ville. Efter den tiden besiktigades hästen igen och var då ua. Priset på den hästen var redan mycket lågt pga andra orsaker. Den kostade ungefär 2/3 delar av vad hen hade gjort i normalfallet. Mer prut var inte det viktiga utan det viktiga för mig var att hästen höll för det vi ville göra.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 014
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 435
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 834
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 862
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp