Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

B

BonnieS

Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på en stor gård och ska ha en hund till, hade tänkt köpa mig en valp eller en äldre hund.
Men nu är det såhär, jag valde de hundar jag har nu "slumpmässigt" men jag har inte direkt fastnat för någon av de valpar jag kollat på så jag kollar nu med er.
Jag rider ut ca 1-2ggr om dagen (1-1½h pass) och då ska hunden kunna följa med (i vuxen ålder, såklart inte som valp), så den ska orka ca 3h i skritt trav och galopp alltså i den takten varje dag. De går ute på inhägnad tomt nästan hela dagarna och jag brukar gå en runda med dem om dagen plus rida ut med dem. Alla hundarna följer med när jag rider ut. Jag tränar agility, lydnad och lite "cirkustrix" med dem (min morfars kusiner "äger" Cirkus Brazil Jack så jag får mycket tips från deras hundtränare).
Så det ska vara en stor hund, den ska vara lätt och rolig att träna med, den ska orka springa mycket och hålla igång nästan hela dagarna, den ska också inte vara så "fientlig" eller har mycket jakt i sinnet.
Jag förstår såklart att det krävs rätt mat, rätt träning och att hålla igång osv. för att hunden ska klara att vara så aktiv hela dagarna. Jag kommer inte låta hunden följa med på uteritter tills den är runt 1år och kanske skritta ut med den i typ 10min när den lärt sig gå lös och lyssna på inkallning osv, så när den är ca 5-6 mån och den ska ju även kunna "ignorera" andra ekipage, andra hundar och människor man stöter på. Jag kommer bygga upp hundens kondition och muskler med simning och springband när den är ca 10-12månader och sen låta den följa med på uteritter.
Mina hundar är 2-3år gamla allihop så de kan leka med valpen och de vet vart gränsen går och de är försiktiga med valpar.

Något tips på ras? Den ska vara i storlek med mina nuvarande hundar och gärna energisk så den behöver aktiveras, jag bor ju på gården och rider 4-6 hästar per dag och under den tiden är hundarna ute lösa, plus stalltid och sådant så det är minst 7h varje dag jag är i stallet.
Det behöver inte vara en "familjehund" då det är jag, min mamma och min låtsaspappa som bor och mamma och låtsaspappa jobbar hela dagarna och jag är mest i stallet så ingen superkelig "mjukishund" behövs.

Jag har inga större fördommar mot några raser så är öppen för alla förslag! Skriv gärna lite om rasen och om du har någon hund i närheten utav den rasen.
Kan tänka mig blandras men då mellan två stora hundar. Gärna också nackdelar med rasen!

//Bonnie
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Om du redan har 4 (FYRA!) hundar som är mellan 2 och 3 år varför skaffa ytterligare en hund??

Vad är det du vill kunna göra med denna nya hund om du inte redan kan göra med dem du har?

Det du bekskriver är ju bara en "en-i-gänget-hund" som skall kunna "vara med".

Jag har absolut inget emot att man har många hundar MEN jag anser att alla hundar mår bra av och kräver egen tid med sin ägare. Att skaffa flera hundar "bara för att" skapar ofta bara problem...

/Swat
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Varför skaffa en till när du redan har 4?

Tycker inte det låter som ett väl genomtänkt köp

Låter lite som att samla på hundar
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Du ska inte skaffa hund alls! Du har redan flera, men har inte råd att ge den vård dina katter behöver. Stopp och belägg! Djur har man inte "bara för att", och absolut inte om man redan har problem med att betala för de man redan har...
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Nä visst, men ifall personen finns på riktigt vill jag verkligen framföra min åsikt, för djurens skull!

(plus att jag bara inte kan hålla mig ifrån såna trådar, och jag bara måste kommentera ifall jag tycker det osar katt):D
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Man ska ju inte mata troll, men jag tycker du ska sluta ljuga.

Om det nu är så att du har 4 hundar ska du verkligen inte skaffa fler, du har själv sagt att ni inte har råd att ens kastrera era katter. Märkligt att man inte har råd med det när man har flera PRE hingstar, supergård med galoppbana, veterinär (& hovslagare?) till mamma osv.
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

ska bli intressant att följa den här tråden....
av ts andra trådar så verkar denne inte va så vixen kasnke...
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

*KL*

Det är i allra högsta grad virtuella hundar.

BonnieS: Jag har läst lite av vad du har skrivit på andra ställen där det passar med rollspel och egenhändigt ihopknåpade berättelser om tävlingar, ridskolor, stall, hästar, osv. Du har god fantasi och det tycker jag är jätteroligt! Utveckla den så kan du säkert bli en utmärkt författare av hästböcker för ungdomar. Jag menar det på riktigt. Men Bukefalos är inte en virtuell arena. Även om man har sitt nick så ska det ändå finnas en äkta person bakom. Här är det inte riktigt schysst att låtsas. :)
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Ursäkta? Vadå virtuella hundar? Du kan väll inte veta om mina hundar finns eller inte, enligt mig är det tillräckligt med bevis att de ligger i sängen bakom mig.

Lycanthrope: Alla katterna är nu kastrerade, några sålda till gårdar rättså nära och jag har aldrig sagt att vi inte hade råd att kastrera alla, bara inte precis samma månad när man hade 1v kvar till lönen, i det läget har man inte precis hur mycket som helst.
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Okej, ber om ursäkt om det nu är så att hundarna finns på riktigt. Lägg gärna ut en bild på dom :)


Däremot har det ju framkommit att en sådan gård du beskriver att ni bor på inte finns där ni säger att ni bor.
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Tycker du ska nöja dig med dom hundar du har nu ;)
Sen en fråga i och med att det redan kommit upp här ! Hur är det med dina PRE hingstar ? Du hade skrivit ut hela namnen i en annan tråd och dessa hingstar existerar ej i stamboken?
Tesora
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Jag bor typ med två ängar på var sida, ca 20min från en liten mack, typ snett över (grannar) har paddock, och stalelt bakom så det man mest ser är typ ett rött stall och en paddock. Det man ser till min gård är typ träd som skymmer huset och sen en galoppbana runt och hagar på sidorna och "inne" i galoppbanan, den går typ runt stall och sådant x)
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Det verkar som att ts försa sig i en annan tråd, om hamstrar, och är samma person som "Hagstadius" ?
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Är kompis med Hagstadius, hon orkade inte logga ut och sedan in på sin egen bara för att svara kort.
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Du ska alltså egentligen skaffa en sjätte hund? (Står nämligen på en del andra ställen att du redan har fem hundar... :confused:)

Var hade du tänkt göra av sex hundar när du flyttar hemifrån? (Jag hade knappt klarat av en.)

Hejda dig!
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Ursäkta? Vadå virtuella hundar? Du kan väll inte veta om mina hundar finns eller inte, enligt mig är det tillräckligt med bevis att de ligger i sängen bakom mig.

De ligger i så fall i den virtuella sängen precis som dina hästar står i det virtuella stallet.

Jag har verkligen inte lust att outa dig genom att länka till ditt virtuella stall. Kan du inte bara hålla dig till ditt andra nick som du har här?
 
Sv: Ska köpa ny hund! Behöver "ras-tips"!

Det verkar som att ts försa sig i en annan tråd, om hamstrar, och är samma person som "Hagstadius" ?

Det var faktiskt min första tanke när jag läste den här tråden. Det måste vara samma troll.

Till TS: Du har helt klart potential att skriva ungdomsböcker. Du behöver jobba en del med ditt språk, stavning, språkmelodi och sådant. Använd din tid till det och sluta trolla.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 000
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 185
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp