Bukefalos 28 år!

Ska man aldrig lyckas med formen "på riktigt"?

finapina

Trådstartare
Blir snart tokig. Har ridit så länge nu på div hästar men det bara GÅR inte att få till formen.Ibland kan det hokus pokus gå en liten stund utan att jag fattat hur. Men då blir jag så paff att jag inte lyckas hålla kvar den!Hopplöst! När ngn står brevid o säger hur jag ska göra kan det ev gå...Har försökt intensiv- nöta samt även "vilat" från övandet. Rider ca 3 ggr / vecka.Hur svårt kan det vara? Nu behöver jag era bästa tips o råd! Även veta de vanligaste fallgroparna...
 
Sv: Ska man aldrig lyckas med formen "på riktigt"?

Min erfarenhet är att det är kollossalt olika mellan olika hästar och att det är näst intill omöjligt utan tränare om man inte har måååånga års erfarenhet.

Leta reda på en duktig tränare, är mitt tips.
 
Sv: Ska man aldrig lyckas med formen "på riktigt"?

Åh, vad jag känner igen mig!
Framförallt fick jag med mig ovanor från ridskoletidens eviga "korta tyglarna, korta tyglarna, stöd på ytter, led med inner" och så vidare i det oändliga. Bara massa tygelhjälper nästan och driva som sjutton samtidigt. Muskelridning kan man kanske kalla det för? :D

Den ridstilen passar inte mig, och det var så skönt att slippa den när jag kom bort från ridskolan. Struntade fullständigt i formen i ett par år, red mycket barbacka på långa tyglar och övade på att inverka med sitsen och ha sitsen liksom självständig från tyglarna. Då började det gå bättre sen och jag fick oftare en ärligare form med en häst som inte hänger sig i handen :)

Jag är fortfarande ingen dressyrninja så jag behöver lära känna en häst för att hitta formen på den. Är inte den som kan hoppa upp och köra ;) Sen har vissa hästar lättare än andra och har sin egen form. Hästen jag rider nu kan inte gå i en rund och hög form, utan trivs och jobbar bra lång och låg.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska man aldrig lyckas med formen "på riktigt"?

Jag känner också igen mig. Jag har ridit i en herrans massa år och har aldrig fattat hur det hänger ihop. Ibland har det funkat och ibland inte och jag har aldrig kunnat analysera vad som var rätt den ena gången och fel den andra. Först nu när jag har egen häst börjar jag hitta ett sätt att rida fram en ärlig form bakifrån.Tyvärr har jag ingen tränare som kan hjälpa mig att lära mig rida på "mitt sätt". Den tränare jag rider för har ett annat sätt som inte funkar lika bra för mig.

För mig var det en ögonöppnare att läsa Kyras bok och ta till mig hennes filosofi. Jag rekommenderar den varmt.
 
Sv: Ska man aldrig lyckas med formen "på riktigt"?

Blir snart tokig. Har ridit så länge nu på div hästar men det bara GÅR inte att få till formen.Ibland kan det hokus pokus gå en liten stund utan att jag fattat hur. Men då blir jag så paff att jag inte lyckas hålla kvar den!Hopplöst! När ngn står brevid o säger hur jag ska göra kan det ev gå...Har försökt intensiv- nöta samt även "vilat" från övandet. Rider ca 3 ggr / vecka.Hur svårt kan det vara? Nu behöver jag era bästa tips o råd! Även veta de vanligaste fallgroparna...

Att kunna rida en häst i form bygger mycket på känsla, eftersom man måste kunna känna vad man behöver göra för att hästen ska jobba rätt hela tiden.

Min modell är nog att jag har ett sätt som jag vill att hästen ska gå på, och då ska det kännas på ett visst sätt. Hur det sättet är har jag lärt mig genom att rida välutbildade hästar som går rätt, och har kunnat visa mig hur det ska vara, och ha ridlärare som har guidat mig dit, och sagt till när det är rätt, hur det ska kännas då. Det är grunden, om jag inte vet vart jag vill, så kommer jag aldrig dit.

Så när jag sitter upp på en häst så känner jag efter vad det är som fattas på just den hästen, för att den ska gå så som jag vill. Och det är olika, beroende på häst. En del hästar är inte raka och behöver hjälp med rakriktningen, andra är framtunga och hjälp med balansen, andra är loja och behöver aktiveras, andra är spända och behöver lösgöras. Och sen jobbar jag på att försöka fixa det, så att hästen hamnar där jag vill ha den. Grundtanken är nog att hjälpa hästen att gå rätt, genom att försöka åtgärda det som hindrar den.
 
Sv: Ska man aldrig lyckas med formen "på riktigt"?

KL

Att kunna rida en häst i form bygger mycket på känsla, eftersom man måste kunna känna vad man behöver göra för att hästen ska jobba rätt hela tiden.

Det gjorde inte jag, så därför (med lite push från Buke :D) tog jag kontakt med någon som kunde säga vad jag behövde göra "från marken". Alltså en privat tränare :idea:.

Jag hade också "fastnat", ridit i ganska många år (på ridskola) utan att riktigt få till det mer än enstaka gånger. Att rida själv för tränare på en välriden häst gjorde susen för mig! Kan säga att jag fick fler aha-upplevelser första privatlektionen än vad jag fick under en hel termin på ridskola. För mig är det helt perfekt med någon som inte låter mig komma undan när jag gör fel och som ständigt ger feedback på min ridning. Så får jag ha det till jag själv börjar känna vad jag behöver göra för att hästen ska gå bra.

Så, PT, hett tips :D (ofta dyrt, men värt varenda krona).
 
Senast ändrad:
Sv: Ska man aldrig lyckas med formen "på riktigt"?

Väldigt bra beskrivet, precis så tänker jag med! Och jag har "bara" ridit på ridskola i hela mitt liv... ;)
 
Sv: Ska man aldrig lyckas med formen "på riktigt"?

Det har jag också, så det kanske är "ridskolemodellen" jag beskriver? En effekt av att ha ridit länge på ridskola blir ju att man får försöka hitta en grundmodell som funkar på alla hästar.

Sen är det ju inte alltid det funkar ändå, förståss, så duktig är jag inte, ibland känner jag att det är fel men vet inte hur jag ska fixa det. Då är man ju glad att det finns en ridlärare att fråga!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
881
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har en kallblodstravare som jag älskar väldigt mkt! Han är en bra vän (om an något tjurig ibland) och hur go och snäll att hantera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 194
Senast: ZaNdRoRiA
·
Gravid - 1år Hej och hå :) Det är inte mycket tid över med en liten bebis i huset, att sitta vid datorn och faktiskt kunna skriva mer än snabba små...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp