Bukefalos 28 år!

Ska man eller ska man inte?

S

sw33tie

Jo det här med knipövningar efter förlossningen, hur är det egentligen?
Min mor har talat om att det är såå viktigt med knipövningar, men jag har inte hört det från någon från vården.

Berätta nu hur man ska göra, om man nu ska göra det. Jag har ju absolut ingen koll alls.. :confused:

Sedan det här med kisseriet efter förlossningen, jag tycker inte riktigt det går att hålla emot när man nyser, bär saker osv. Hur vanligt är det och vad gör man åt det?
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Knipövningarna är bra för att dels få kontroll över kisseriet, dels för att strama upp dina muskler som du använder vid samlag.

Om du inte vet hur man gör kan du börja med att försöka knipa av strålen när du kissar, det är de musklerna du ska träna. När du lyckas knipa av strålen har du hittat rätt, och då känner du också vilka muskler du använder och kan börja knipa med dem även utanför toaletten.

Länk:http://www.friskispressen.org/fp5-02/html/knipa.html
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Jag glömmer alltid bort att knipa och läcker fortfarande efter 3 mån som ett såll där nere. Jag har alltid trosskydd. *ska ta tag i det någon gång*

Om det nu är samlagsmuskler, skulle man då inte istället kunna piska på karln lite för att få lite roligare träning? :angel:
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Roligt för de flesta skriver ju i trådar gällande förlossning att man absolut inte förslappar underlivet/muskler vid förlossning... utan att man nästan är tightare efter en vaginal förlossning, sorry spinn off!

Finns det något hjälpmedel för att knipa? stoppa in en dank eller nått :)
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Men jag tror du tar saken ur sitt sammanhang.

Jag har också läst här från folk som skriver att det inte förslappar underlivet. Och det behöver det inte göra, om man ser till att återställa sina muskler i underlivet. Men de trådarna har ju handlat om hur man blir återställd i längden, långvariga förändringar av kroppen.

Men gör man inte övningarna, så kan det bli problem. Svårt att hålla tätt, t.ex. Eller framfall.

Jag hade bådedera efter första barnet, och fick grov bakläxa av min BM. Jag trodde inte det var så viktigt faktiskt.

Men sedan knep jag mycket, och det försvann. Efter andra barnet har jag knipt så mycket jag kan, och då led jag inte alls av det.
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Öhh... Vart har jag skrivit det?

Det jag inte hållit med er om är att det måste göra ont att föda barn och att det är bull att bedövningarna inte hjälper.

Läckte gjorde jag redan som gravid från vecka 25 ungefär. Hade trosskydd redan då. Då hade jag inte ens pressat ut ungen :angel: Så jag vet inte hur förlossningen kom in i sammanhanget...
 
Senast ändrad:
Sv: Ska man eller ska man inte?

Jag harrit skitdålig på att knipa, kan nog räkna dom ggr jag gjort det på 1 hand. :o Har inga problem med läckage eller så och dom ggr jag knep så kunde jag utan problem knipa av kisstålen. Antar att jag har haft tur....
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Läckte gjorde jag redan som gravid från vecka 25 ungefär. Hade trosskydd redan då. Då hade jag inte ens pressat ut ungen :angel: Så jag vet inte hur förlossningen kom in i sammanhanget...

Vad jag förstår så har inte knipövningarnas vara eller icke-vara att göra med hur barnet kom ut. Det är graviditeten och påverkan av den som gör att man kan få problem med slidmuskulaturen. Så har det i alla fall stått i de böcker jag läst.

Själv var jag hyfsat duktig på att göra knipövningar före bf (som var ett snitt), men efteråt var det tyvärr inte mycket bevänt med den saken. Men jag har väl haft lite tur kanske för jag har inga problem alls med att hålla tätt.
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Jag svarar på den som svarat längst ner, så gör jag alltid.

Jag har redan hittat fler trådar där medlemmar skrivit att de inte märkt av något alls i underlivet utan snarare att de flivit tightare o fått bättre muskler där (fast de trådarna har handlat om förlossning VS KS) tyckte bara det var skönt att få bekräftat att några här inne i alla fall kan/vågar erkänna att de läcker efter en förlossning.

Fortfarande, finns det något hjälpmedel?
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Jag tror inte att det finns någon som INTE läcker efter en förlossninng. Sedan handlar det om hur många dagar/veckor/månader det tar innan det försvinner.

Geishakulor kan man använda som hjälpmedel. Du kommer få (på BB) papper om hur du ska göra. Får du inte kan du säga till, men jag tror det ingår i den bunt infopapper man får med sig hem. Där står det exakt vilka muskler du ska "leta" efter, och hur du ska ligga för att hitta dom innan du lärt dig.
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Det är inte förlossningen utan graviditeten som påverkar muskulaturen! Det är i alla fall vad min BM sa till mig.

Jag har aldrig läckt, inte en droppe. Både före och nu efter försöker jag komma ihåg att göra knipövningar så ofta som möjligt.
Det ska väl alla göra? Vem som helst kan bli inkontinent!
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Det ska väl alla göra? Vem som helst kan bli inkontinent!

Ja, de är nyttiga att göra oavsett om man är gravid eller ej! jag har dock en teori att ridningen är bra för just knipmuskulaturen. Man använder ju de musklerna automatiskt när man rider.
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Jag vet hur jag ska göra men kommer aldrig för att göra det plus att det bara känns jobbigt o obehagligt, en kompis använde något som var tungt som hon köpt har jag för mig... det var så pass tungt att man var tvungen att använda musklerna annars ramlade föremålet ut,tänkte bara om någon visste? Man kan ju ine bara stoppa in en gaffel liksom :)
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Jag harrit skitdålig på att knipa, kan nog räkna dom ggr jag gjort det på 1 hand. :o Har inga problem med läckage eller så och dom ggr jag knep så kunde jag utan problem knipa av kisstålen. Antar att jag har haft tur....

Här är en till!! *vink-smily*
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Haha... en gaffel... snacka om att förstöra underlivet... :rofl:

Jag har också hört átt man kan använda geishakulor.
Fast jag tycker det lät roligare att rida... så jag kör nog på det....
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Jag tror inte att ni som inte läcker har "tur". Jag tror helt enkelt att man har olika förutsättningar. Sen om det är fysiologiskt/medfött/ärftligt eller att ni på något sätt har tränat innan vet jag inte... (T.ex. ridning skulle ju kunna ge en omedveten träning om nu ridning hjälper :)) Men tja... Jag tror nog ändå mest på att det är kroppens förutsättning som avgör...

Strålen kniper jag av hur lätt som helst. Men sitter jag t.ex. på huk och reser mig så... Å på golvet sitter man väl aaaaldrig när man har småbarn :p
 
Sv: Ska man eller ska man inte?

Och eventuell slapphet har VÄLDIGT lite med förlossningssätt att göra. Den är hormoniell.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 887
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 377
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 822
Senast: Gunnar
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp