Ska män få jobba med barn? utbruten från P1 dokumentär hästgården

Jag håller helt med om att mycket gott har hänt av att vi nu börjat lyfta problemet och prata om män och övergrepp. Det jag ställer mig emot är att misstänkliggöra män på det sättet att man inte låter dem vara ensamma med barn. Jag tror att det ger en negativ effekt på jämställdheten och samhället i stort. Men att prata om mäns problematik och mansroll, absolut.
I Kalmar var det ju en man som förgrep på det var väl ett 30-tal barn på en förskola, helt ostört tills något modigt barn vågade berätta. Om inget barn hade vågat berätta hade ju han kunnat fortsätta år ut och år in eftersom andra vuxna nästan aldrig vare sig vill eller vågar se.
 
I Kalmar var det ju en man som förgrep på det var väl ett 30-tal barn på en förskola, helt ostört tills något modigt barn vågade berätta. Om inget barn hade vågat berätta hade ju han kunnat fortsätta år ut och år in eftersom andra vuxna nästan aldrig vare sig vill eller vågar se.

Jag förstår inte hur det är ett svar på mitt inlägg. Du menar ja till förbud för män att jobba med barn?
 
Men varför ska man inte misstänkliggöra män? Det är ju män som begår övergreppen? ja förutom den enstaka procenten då som är kvinnor. Det är väl bara att se på fakta liksom, och skydda barnen från män.

Hur funkar det med pappor då. Inga pappor bör få vara ensamma med sina barn? Med syfte att skydda barnen från sina farliga pappor? Igen pappaledighet och vabb för pappor?
 
Men varför ska man inte misstänkliggöra män? Det är ju män som begår övergreppen? ja förutom den enstaka procenten då som är kvinnor. Det är väl bara att se på fakta liksom, och skydda barnen från män.
Ska vi även misstänliggöra alla muslimer för terrordåd, alla bönder för djurmisshandel, alla hundägare för lösspringande kamphundar, alla ryssar för Putins inblanding i Ukraina, alla hoppryttare för överdrien spöandvänding osv osv?
 
Blir det ett alltid ett nättroll eller kan det genetiskt bli ett bergstroll eller en mini-Jomshof?
j9fcy_.gif
 
Ska vi även misstänliggöra alla muslimer för terrordåd, alla bönder för djurmisshandel, alla hundägare för lösspringande kamphundar, alla ryssar för Putins inblanding i Ukraina, alla hoppryttare för överdrien spöandvänding osv osv?

Nåväl, nu är det ju inte 99% av alla terrordåd som begås av muslimer :angel: Men definitivt en majoritet av de som skett i Europa på senare år. Det finns absolut fall där en viss grupp står för en hög procent utan att det är rimligt att misstänkliggöra gruppen.

Överlag tycker jag att det är intressant att så många reagerar på ”inte alla män” argumentet när tråden faktiskt handlar om män ska få jobba med barn eller inte. Hade tråden handlat om ”Hur kommer vi åt problemet med sexuella övergrepp?”, ”Hur kan vi förebygga mäns våld mot kvinnor?” eller ”Hur kan vi få kvinnor att få en säkrare miljö på krogen?” så fattar jag att det är ENORMT uttröttande när folk hoppar in i tråden och bara ”inte alla män, faktiskt!” när det inte ens är det som diskuteras. Men nu ställdes frågan om män ens ska få jobba med barn och ungdomar, så självklart kommer en del utav oss hävda att det i 99% av fallen är helt säkert att ha en manlig ledare. Jag är mycket mer intresserad av att diskutera strategier för att förebygga att övergreppen sker, i en värld där både män och kvinnor arbetar med barn och unga, och upptäcka eventuellt misstänkt beteende tidigt som tusan. Om män ska portas eller särbehandlas som idrottsledare är en total ickefråga för mig. Självklart inte.
 
Samtidigt blev ju många kvinnor jättearga över de män dom tog plats i debatten. Läste bl.a. en tråd här på buke där många tyckte att männen gott kunde hålla klaffen för en gångs skull. Vissa var extremt arga över vissa män som nämnde de övergrepp som hänt dem och andra jättearga över män som stöttade kvinnor. Och de som erkände att de hade varit för dumma för att förstå, de med.

Så det finns absolut kvinnor som tycker de män som låg lågt och inte ”tog över” gjorde rätt.

Men det får stå för dem. Jag tyckte att det var mkt konstigt då och jag tycker det fortfarande. Och de i tråden här blev emotsagda också.

Hävda exakt vad, att vissa tror att övergrepp som de utför egentligen är ok?

Ja det är jag övertygad om. Att en full tjej som går ensam får skylla sig själv, att man inte kan våldta sin flickvän/fru, att tjatsex är helt ok, att tafsa bara är på kul, osv etc. Det finns ju gott om poliser som tagit in ungdomar för sexuella övergrepp som vittnat om att de är chockade över att synen är så rå hos många unga just nu, att de inte ens förstår vad problemet är många ggr. Och ja tror nog att polisrean är slipade nog att inte gå på att alla förövare har det som ursäkt (det håller ju för övrigt inte i rätten, ja alltså jag sköt grannen jag trodde man FICK göra så- ingen klassisk förbrytarförsvarslinje direkt..)

Du ifrågasätter väldigt mkt som andra skriver, vad tycker du själv att man ska göra som orolig förälder? Som samhällsmedborgare?

Mm det är nu jag önskar jag hittade den där artikeln där de undersökt tonåringars idéer om vad som är våldtäkt och tyvärr har jag för mig var svaren när det gällde släpa full tjej i lite klänning uppför trappan på klassfesten inte riktigt där som våldtäkt hos tonårspojken. Förhoppningsvis har det börjat gå fram nu på senare år.

Ja det finns några sådana, det var ingen rolig läsning. Jag såg öven intervjuer på TV med unga grabbar om deras syn på våldtäkt och vilka tjejer det var synd om och vilka som det inte var så synd om etc. Deprimerande milt uttryckt.
 
Nåväl, nu är det ju inte 99% av alla terrordåd som begås av muslimer :angel: Men definitivt en majoritet av de som skett i Europa på senare år. Det finns absolut fall där en viss grupp står för en hög procent utan att det är rimligt att misstänkliggöra gruppen.

Överlag tycker jag att det är intressant att så många reagerar på ”inte alla män” argumentet när tråden faktiskt handlar om män ska få jobba med barn eller inte. Hade tråden handlat om ”Hur kommer vi åt problemet med sexuella övergrepp?”, ”Hur kan vi förebygga mäns våld mot kvinnor?” eller ”Hur kan vi få kvinnor att få en säkrare miljö på krogen?” så fattar jag att det är ENORMT uttröttande när folk hoppar in i tråden och bara ”inte alla män, faktiskt!” när det inte ens är det som diskuteras. Men nu ställdes frågan om män ens ska få jobba med barn och ungdomar, så självklart kommer en del utav oss hävda att det i 99% av fallen är helt säkert att ha en manlig ledare. Jag är mycket mer intresserad av att diskutera strategier för att förebygga att övergreppen sker, i en värld där både män och kvinnor arbetar med barn och unga, och upptäcka eventuellt misstänkt beteende tidigt som tusan. Om män ska portas eller särbehandlas som idrottsledare är en total ickefråga för mig. Självklart inte.
Men det är ju rätt många som anser att män inte ska få komma i närheten av barn av den enda orsaken att de är män och potentilla förövare. Den logiken är ju exakt lika tydlig som de exempel jag skrev i mitt inlägg. Om du inte propagerar för det så behöver du ju inte ta åt dig av det jag skrev.
 
Men det får stå för dem. Jag tyckte att det var mkt konstigt då och jag tycker det fortfarande. Och de i tråden här blev emotsagda också.



Ja det är jag övertygad om. Att en full tjej som går ensam får skylla sig själv, att man inte kan våldta sin flickvän/fru, att tjatsex är helt ok, att tafsa bara är på kul, osv etc. Det finns ju gott om poliser som tagit in ungdomar för sexuella övergrepp som vittnat om att de är chockade över att synen är så rå hos många unga just nu, att de inte ens förstår vad problemet är många ggr. Och ja tror nog att polisrean är slipade nog att inte gå på att alla förövare har det som ursäkt (det håller ju för övrigt inte i rätten, ja alltså jag sköt grannen jag trodde man FICK göra så- ingen klassisk förbrytarförsvarslinje direkt..)

Du ifrågasätter väldigt mkt som andra skriver, vad tycker du själv att man ska göra som orolig förälder? Som samhällsmedborgare?



Ja det finns några sådana, det var ingen rolig läsning. Jag såg öven intervjuer på TV med unga grabbar om deras syn på våldtäkt och vilka tjejer det var synd om och vilka som det inte var så synd om etc. Deprimerande milt uttryckt.
Som orolig förälder får man väl göra sin research om verksamheterna och se till att hålla sig uppdaterad om det. Som samhällsmedborgare bör man dela med sig av oegentligheter man vet om och även reagera på det när sådana sker.
 
Men det är ju rätt många som anser att män inte ska få komma i närheten av barn av den enda orsaken att de är män och potentilla förövare. Den logiken är ju exakt lika tydlig som de exempel jag skrev i mitt inlägg. Om du inte propagerar för det så behöver du ju inte ta åt dig av det jag skrev.

Va? Jag tog inte åt mig av något alls, jag ville bara flika in att många terrordåd inte begås av muslimer även om jag håller med om din logik i det stora hela. Sedan är väl viss statistik mer given som att exempelvis 99% av alla som står för problem med aggressiva kamphundar är hundägare. Det säger lite sig självt. Men det innebär såklart inte att vi kan förbjuda hundägande, så där i ligger väl logiken. Att 99% av de som begår övergrepp är män är lite svårare att få grepp om eftersom det inte finns en given länk mellan kön och övergrepp, som det finns mellan hundproblem och hundägande. Ändå tycks statistiken tala för den länken. Sorry, drog iväg på lite sidospår här!
 
Jag förstår faktiskt inte vad du vill diskutera?

Trådstarten handlar om hur vi ska förhindra manliga förövare att begå sexbrott - det finns ungefär en miljon vinklar på den frågan, vi kunde diskutera varför män är i majoritet - vi kunde även diskutera lösningar för att få en tryggare miljö för unga pojkar och flickor - eller hur vi ska göra för att tvätta bort den här skadliga mansrollen från samhället.

Men det enda du vill diskutera är hur hemskt det är att påpeka faktumet att det är just män som begår de här brotten. Jag är ledsen men din diskussionsvinkel här är helt ointressant för mig.

Det är OK att du inte håller med mig.
Men jag tycker fortfarande att det är väldigt problematiskt att demonisera alla män. Bara för att de är män.
Det leder inte till något gott.

Jag invänder mot en grov generalisering som i mina ögon skadar debatten.

Hur man hindrar övergrepp inom idrotten?
närvarande föräldrar.

Närvarande föräldrar verkar vara en bristvara i många situationer i barns och ungdomars liv.
I vad de gör på internet, i vad de gör med kompisar. När de är på fest och "super skallen av sig" och föräldrarna antingen vet om det och tycker att det är OK att 15-16-åringar är grovt berusade, eller så vet de inte om det för de är inte tillräckligt närvarande för att se.

Närvarande föräldrar, som sagt.
 
Men vad är det dessa random män känner att de ska försvara sig mot? Det känns ju bara suspekt tycker jag att om frågan alla män är potentiella förövare dyker upp att man då känner något slags behov av att försvara sig? Istället borde väl en rimlig reaktion vara att säga - det är hemskt att så många män begår sexbrott, vi måste verkligen ta tag i den här frågan och sedan komma med förslag på lösningar? Jag förstår faktiskt på riktigt inte problemet här.

Du förstår inte att om du säger till en man att "alla män är potentiella förövare" så säger du till samme man att just han är en potentiell förövare?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 184
Senast: hastflicka
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 931
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 858
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp