Ska man hoppa av hundkursen?

a1agnlju

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. Jag går nu en allmänlydnadskurs på en BHK. Jag hade förhoppningar om att dressyrmetoderna och förmågan/viljan att läsa av respektive hundindivid hade förbättrats de senaste 30 åren, men det verkar inte så i det här fallet. Samma metoder och krav ställs på samtliga individer oavsett var på inlärningsstegen hunden befinner sig. Detta resulterar i att vissa hundar tydligt visar starkt obehag vid övningarna (vill springa till bilen, vill inte gå ner till appellplanen när det är dags för träning etc.).

Jag inser själv att jag, som förare, är överkvalificerad för kursen, men hade haft nytta av att träna tillsammans med de andra ekipagen. Min hund får inte hjälp med sina problem på ett, för mig, vettigt sätt om jag följer de råd som ges på kursen.

Av alla ekipagen misstänker jag att inte ens en tredjedel kommer fortsätta träna på klubben (pga att de inte får de träningsverktyg som passar individen och att de inte tycker att träningen fungerar).

Så, nu funderar jag på om jag ska hoppa av kursen och kanske till och med byta klubb, eller om jag ska härda ut och köra mitt eget race (dvs inte lyda instruktörens instruktioner om när jag ska korrigera min hund och när jag inte ska det) för att kunna utnyttja tillfället att träna med de andra ekipagen?

Instruktörerna är gamla i gamet och jag känner mig inte riktigt bekväm med att säga åt dem var skåpet ska stå liksom (och så är jag tyvärr lite konflikträdd dessutom).

Hur hade ni reonerat i ett sånt här sammanhang? Jag vill ju att hunden ska älska att få komma till klubben och träna :(
 
Senast ändrad:
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. Jag går nu en allmänlydnadskurs på en BHK. Jag hade förhoppningar om att dressyrmetoderna och förmågan/viljan att läsa av respektive hundindivid hade förbättrats de senaste 30 åren, men det verkar inte så i det här fallet. Samma metoder och krav ställs på samtliga individer oavsett var på inlärningsstegen hunden befinner sig. Detta resulterar i att vissa hundar tydligt visar starkt obehag vid övningarna (vill springa till bilen, vill inte gå ner till appellplanen när det är dags för träning etc.).

Jag inser själv att jag, som förare, är överkvalificerad för kursen, men hade haft nytta av att träna tillsammans med de andra ekipagen. Min hund får inte hjälp med sina problem på ett, för mig, vettigt sätt om jag följer de råd som ges på kursen.

Av alla ekipagen misstänker jag att inte ens en tredjedel kommer fortsätta träna på klubben (pga att de inte får de träningsverktyg som passar individen och att de inte tycker att träningen fungerar).

Så, nu funderar jag på om jag ska hoppa av kursen och kanske till och med byta klubb, eller om jag ska härda ut och köra mitt eget race (dvs inte lyda instruktörens instruktioner om när jag ska korrigera min hund och när jag inte ska det) för att kunna utnyttja tillfället att träna med de andra ekipagen?

Instruktörerna är gamla i gamet och jag känner mig inte riktigt bekväm med att säga åt dem var skåpet ska stå liksom (och så är jag tyvärr lite konflikträdd dessutom).

Hur hade ni reonerat i ett sånt här sammanhang? Jag vill ju att hunden ska älska att få komma till klubben och träna :(
Jag hade hoppat av och skrivit till styrelsen och tillsammans med dem diskuterat kring kursens innehåll
 
Jag hade hoppat av kursen och - om det är möjligt - begärt pengarna tillbaka. Kontakta styrelsen var också ett bra förslag, de kan nog vara intresserade av att få veta vad som försiggår. Det kan säkert göras per mail eller brev om det känns lättare att föra fram kritik på det viset.

Är alla de instruktörer som finns på klubben av den typen du beskriver hade jag också sett mig om efter en annan. Jag tror att det påverkar hela föreningsklimatet och jag vill verkligen inte träna där det är normaliserat med massa korrigeringar eller hårda metoder, eller att skita helt i att anpassa nivån efter de deltagande. Jag tycker att det ska vara kul och givande att gå kurs, inte något man känner ger en ont i magen både för sin egen och andras skull.

Många klubbar har någon allmän träningsdag i veckan som alla får vara med på, du tror inte det kan vara ett alternativ till kurs om du känner att du redan kan det som lärs ut där? Om det huvudsakligen är att ha andra hundar runt som störningsmoment du behöver, menar jag.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. Jag går nu en allmänlydnadskurs på en BHK. Jag hade förhoppningar om att dressyrmetoderna och förmågan/viljan att läsa av respektive hundindivid hade förbättrats de senaste 30 åren, men det verkar inte så i det här fallet. Samma metoder och krav ställs på samtliga individer oavsett var på inlärningsstegen hunden befinner sig. Detta resulterar i att vissa hundar tydligt visar starkt obehag vid övningarna (vill springa till bilen, vill inte gå ner till appellplanen när det är dags för träning etc.).

Jag inser själv att jag, som förare, är överkvalificerad för kursen, men hade haft nytta av att träna tillsammans med de andra ekipagen. Min hund får inte hjälp med sina problem på ett, för mig, vettigt sätt om jag följer de råd som ges på kursen.

Av alla ekipagen misstänker jag att inte ens en tredjedel kommer fortsätta träna på klubben (pga att de inte får de träningsverktyg som passar individen och att de inte tycker att träningen fungerar).

Så, nu funderar jag på om jag ska hoppa av kursen och kanske till och med byta klubb, eller om jag ska härda ut och köra mitt eget race (dvs inte lyda instruktörens instruktioner om när jag ska korrigera min hund och när jag inte ska det) för att kunna utnyttja tillfället att träna med de andra ekipagen?

Instruktörerna är gamla i gamet och jag känner mig inte riktigt bekväm med att säga åt dem var skåpet ska stå liksom (och så är jag tyvärr lite konflikträdd dessutom).

Hur hade ni reonerat i ett sånt här sammanhang? Jag vill ju att hunden ska älska att få komma till klubben och träna :(
Jag hade idag gjort som @em-pirre. Det är viktigt att mer hundvana deltagare tar ställning och ger kritik tror jag, för som ung och förstahundsägare hade jag inte vågat. Det tog lång tid för mig innan jag vågade mig in på en BHK efter att jag hoppade av min första valpkurs där jag inte kunde komma överens med metoderna de rekommenderade, men jag sade givetvis ingenting, jag slutade bara komma.
 
Jag hade hoppat av kursen och - om det är möjligt - begärt pengarna tillbaka. Kontakta styrelsen var också ett bra förslag, de kan nog vara intresserade av att få veta vad som försiggår. Det kan säkert göras per mail eller brev om det känns lättare att föra fram kritik på det viset.

Är alla de instruktörer som finns på klubben av den typen du beskriver hade jag också sett mig om efter en annan. Jag tror att det påverkar hela föreningsklimatet och jag vill verkligen inte träna där det är normaliserat med massa korrigeringar eller hårda metoder, eller att skita helt i att anpassa nivån efter de deltagande. Jag tycker att det ska vara kul och givande att gå kurs, inte något man känner ger en ont i magen både för sin egen och andras skull.

Många klubbar har någon allmän träningsdag i veckan som alla får vara med på, du tror inte det kan vara ett alternativ till kurs om du känner att du redan kan det som lärs ut där? Om det huvudsakligen är att ha andra hundar runt som störningsmoment du behöver, menar jag.
Det är en liten klubb med begränsat antal instruktörer, och, ja, det verkar som om träningsmetoderna går igen även hos andra instruktörer .

Ja, på klubben är det träning med andra hundar som störning jag är ute efter. Övriga problem inser jag, är bättre att träna på andra ställen. Jag tror jag ska kolla av när de har allmän träning på andra klubbar och åka dit och se om jag får en bättre känsla där.
 
Den typen av "gammeldags" korrigeringsbaserad träning strider mot SBK:s värdegrund. Jag håller med om förslagen att hoppa av kursen och prata med styrelsen. En sådan instruktör bör inte få fortsätta på detta sätt. Att hundar upplever sånt obehag att de inte vill gå på plan gör mig helt bedrövad. Usch. En gammal avart som behöver rensas bort. Det är INTE typiskt för SBK som organisation, tvärtom.
 
Jag förstår om du hoppar av kursen MEN om du bestämmer dig för att härda ut och köra ditt eget race så tror jag att du kan vara en bra förebild för de andra på kursen, som får se att det finns andra sätt. Du behöver ju inte gå i konflikt med instruktören utan bara spela lite trög.
 
Jag förstår om du hoppar av kursen MEN om du bestämmer dig för att härda ut och köra ditt eget race så tror jag att du kan vara en bra förebild för de andra på kursen, som får se att det finns andra sätt. Du behöver ju inte gå i konflikt med instruktören utan bara spela lite trög.
Ja, man tänker ju lite så också, men jag mår så illa av att se de hundarna som inte pallar trycket så jag vet inte om jag i min tur pallar trycket sas. Sedan tänker jag att jag kommer få mer jobb med att få min hund att gilla träning igen om vi är kvar på kursen. Även om jag kör mitt race så känner ju hunden av min energi när de kör på med sin korrigeringsbaserade metod (tack för ordet @inverterad ) med de andra hundarna.
 
Ja, man tänker ju lite så också, men jag mår så illa av att se de hundarna som inte pallar trycket så jag vet inte om jag i min tur pallar trycket sas. Sedan tänker jag att jag kommer få mer jobb med att få min hund att gilla träning igen om vi är kvar på kursen. Även om jag kör mitt race så känner ju hunden av min energi när de kör på med sin korrigeringsbaserade metod (tack för ordet @inverterad ) med de andra hundarna.

Jag tycker inte nån ska palla det trycket och jag är säker på att styrelsen på denna brukshundklubb vill veta om att detta pågår så de kan göra något åt det. Annars är det ju inte bara dessa hundar som påverkas negativt utan även kommande kursdeltagare.
 
Sant. Ett bekymmer är att Instruktör = högt sittande styrelsemedlem...

Desto större skäl att ta tag i det. Och det finns också en möjlighet att höra av sig till distriktet och informera om detta, om det är så att det är en kultur som genomsyrar hela styrelsen på denna BK och inte bara denna styrelsemedlem. Jag lovar att de kommer ta det på allvar. Det finns tydliga formuleringar både i SBK:s värdegrund och i SBK:s styrdokument att luta sig mot.
 
Håller med om ovan, att även lyfta det högre upp om "fel" kultur genomsyrar klubben.
Själv är jag inte konflikträdd av mig så hade jag känt att jag får ut nåt av att fortsätta gå hade jag gjort det och även tydligt påpekat "att jag gör såhär istället för det du visar passar inte mig och min hund".
Var nyligen på kurs där jag påpekade för instruktören det jag tyckte var fel och inte passade vår hund samt att det kändes väldigt opassande efter kurstillfället. Eftersom det var tydligt att det hon velat uppnå inte hade uppnåtts med hennes metoder så sa hon faktiskt att hon skulle ta till sig det. Tillfällena efter gick bättre men det ingen jag kommer kursa för igen då hon uppenbarligen var teoretiskt kunnig men hade svårt att anpassa träningen efter olika individer. Dock hoppas jag att det gav henne en tankeställare och möjlighet till förbättring inför framtida kurser. Hade utan problem kunnat lyfta det högre upp men eftersom hon själv faktiskt tog till sig det och bytte approach samt under resterande kurstillfällen frågade hur jag ville göra övningarna och var inkännande så såg jag inte nån anledning.
 
Det här med tränare känns svårt idag. Många vill ha en vis typ av tränare, och ingen tränare kan passa alla.
Jag tycker du ska sluta gå kursen om det inte ger något mer än att du blir irriterad/störd, och sedan mejla klubben med dina tankar.
 
Det här med tränare känns svårt idag. Många vill ha en vis typ av tränare, och ingen tränare kan passa alla.
Jag tycker du ska sluta gå kursen om det inte ger något mer än att du blir irriterad/störd, och sedan mejla klubben med dina tankar.
Ja, det är väldigt svårt. Särskilt när man har varit borta från hundträning i ett antal år. Jag kommer inte gå mer på den kursen och kommer sannolikt byta klubb också. Det finns andra klubbar i närheten som har större utbud av kurser och träning för fler tävlingsgrenar. Jag lägger hellre mina pengar (även om det inte är några jättepengar) på en klubb som har till syfte att skapa "lyckliga, lydiga hundar" för att damma av ett gammalt slitet uttryck :)
 
Det här med tränare känns svårt idag. Många vill ha en vis typ av tränare, och ingen tränare kan passa alla.
Jag tycker du ska sluta gå kursen om det inte ger något mer än att du blir irriterad/störd, och sedan mejla klubben med dina tankar.

Fast det här låter ju som mycket mer än "tycke och smak" - i SBK:s styrdokument står uttryckligen att att träning ska ske med positiva metoder vilket ju detta knappast verkar vara.
 
Fast det här låter ju som mycket mer än "tycke och smak" - i SBK:s styrdokument står uttryckligen att att träning ska ske med positiva metoder vilket ju detta knappast verkar vara.
Jag kan inte se någonstans i TS start inlägg att hundarna inte får bedöm/positivt förstärkning när det gör rätt.
Det enda jag kan se är att samma inlärningsmetod används på alla hundar och samma krav ställs på alla hundar trots att hundarna i gruppen är väldigt olika individer med olika behov.
Jag kan inte se att TS har så mycket emot tränarens metoder i helhet, utan snarare att tränare saknar förmåga att invid anpassa inlärningen efter alla individers egna behov.
 

Liknande trådar

Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 339
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Igår började äntligen den efterlängtade agilitykursen på klubben hemmavid. Hunden (Dsg-tik, 1 år gammal) skötte sig utmärkt, inga...
Svar
9
· Visningar
1 245
Senast: Elementary
·
Övr. Hund Innan jag skaffade min hund hade jag aldrig satt foten på en BK, jag kände ingen som tränade hund på det viset och jag visste ingenting...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 194
Senast: pulkaskurk
·
Övr. Hund jag behöver lite råd från er som arbetar med hundar (andra får ju såklart också svara) det är så att jag skulle vilja komma igång och...
Svar
7
· Visningar
1 179
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp