Ska man hoppa av hundkursen?

Hade jag bara känt att nä detta passar inte oss, så hade jag antingen slutat gå dit och tränat på öppna träningar i stället, eller gått klart resten av gångerna om jag behövde just störningsträningen.

Är det däremot så illa att hundarna är illa till mods och försöker fly till bilen tycker jag absolut att det är läge att kontakta någon angående kursen för det där är ju riktigt bedrövligt. Klart hundarna inte ska vara rädda för träningen som bedrivs och det låter som om det är mer än 1 hund som reagerar så?
 
@LaMagia undrar samma. Om instruktören exempelvis förordar koppelkorrigeringar under ringträningen på ett sätt som gör att hundarna blir låga och vill gå till bilen, skulle det vara oproblematiskt för dig?
Jag kör mitt race (och det är att alltid visa hund på löst koppel och med glädje), men om jag skulle bli tillsagd att göra saker jag inte vill med min hund så skulle jag absolut hoppa av.
Nu uppfattade jag inte att frågeställningen här handlade om djurplågeri, för det hoppas jag att man tar avstånd ifrån oavsett, utan att man inte höll med om de träningsmetoder som används. Om man anmäler sig till en kurs för att få ut en viss sak och man får ut det man vill från kursen, så ser jag inte varför man skulle sluta. Om man däremot tvingas göra saker som man absolut inte vill, så förstår jag exakt varför man inte vill vara med längre.
 
Om man anmäler sig till en kurs för att få ut en viss sak och man får ut det man vill från kursen, så ser jag inte varför man skulle sluta.

För att man inte vill finansiera eller på annat vis stödja spridning av den typ av metoder som används, till exempel? Jag skulle absolut backa ur om det här skedde på en kurs jag deltog i, oavsett om jag själv fick ut något positivt av den eller inte. Ser man något som inte står rätt till så tycker jag att man ska reagera, inte bara rycka på axlarna och tänka att det är strunt samma så länge det inte drabbar en själv.
 
Hade jag bara känt att nä detta passar inte oss, så hade jag antingen slutat gå dit och tränat på öppna träningar i stället, eller gått klart resten av gångerna om jag behövde just störningsträningen.

Är det däremot så illa att hundarna är illa till mods och försöker fly till bilen tycker jag absolut att det är läge att kontakta någon angående kursen för det där är ju riktigt bedrövligt. Klart hundarna inte ska vara rädda för träningen som bedrivs och det låter som om det är mer än 1 hund som reagerar så?
Ja, det var flera hundar.
 
Jag kör mitt race (och det är att alltid visa hund på löst koppel och med glädje), men om jag skulle bli tillsagd att göra saker jag inte vill med min hund så skulle jag absolut hoppa av.
Nu uppfattade jag inte att frågeställningen här handlade om djurplågeri, för det hoppas jag att man tar avstånd ifrån oavsett, utan att man inte höll med om de träningsmetoder som används. Om man anmäler sig till en kurs för att få ut en viss sak och man får ut det man vill från kursen, så ser jag inte varför man skulle sluta. Om man däremot tvingas göra saker som man absolut inte vill, så förstår jag exakt varför man inte vill vara med längre.

Det är väl ingen som nämnt något om djurplågeri? Däremot om gammaldags, korrigeringsbaserade metoder som gör att hundarna runt omkring blir låga och vill gå till bilen.

Jag är engagerad inom SBK och såna här saker ligger mig varmt om hjärtat. Det handlar liksom inte bara om att "inte hålla med om en träningsmetod" utan det handlar om SBK står för en massa fina saker som jag värdesätter och håller högt när det gäller hundträning. SBK:s värdegrund handlar om att träning ska ske med positiva metoder, med respekt för hunden, och att både hund och människa ska ha roligt. Då tycker jag det är så fruktansvärt trist när jag hör om såna här instruktörer, och jag hoppas verkligen att alla som stöter på en sån här instruktör på en BK inte bara byter till en annan instruktör utan faktiskt berättar för styrelsen (eller högre instans) så att de kan göra något åt saken.

Korrigeringsbaserad träning i grupp där poängen är att lära hundägare ett trivsamt och roligt sätt att få en bättre relation med sin hund och en roligare vardag - som ju en allmänlydnadskurs handlar om - är bara så fel, fel, fel.
 
Har varit i ungefär samma sits fast med häst. Gick på ridgymnasium där efter 1 termin visade sig att ridläraren använde sig av gamla och starkt tillrättavisande metoder. Det skreks på hästarna och höga piskrapp i rad var inte ovanligt. Attityden var inte att hästen är min vän och samarbetspartner utan att det är ett djur som ska lyda. Slutade med att jag hoppade av den linjen för mådde piss varje gång jag skulle dit. Började rida i ett annat stall och det var som en sten som föll från bröstet. Berättade för rektorn om hennes beteende men tyvärr så fick hon jobba kvar.

Byt klubb om du mår dåligt av att gå dit, framförallt om hundarna mår dåligt! Träning med djur ska bara vara roligt, inte ångestladdat.
 

Liknande trådar

Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Igår började äntligen den efterlängtade agilitykursen på klubben hemmavid. Hunden (Dsg-tik, 1 år gammal) skötte sig utmärkt, inga...
Svar
9
· Visningar
1 240
Senast: Elementary
·
Övr. Hund Innan jag skaffade min hund hade jag aldrig satt foten på en BK, jag kände ingen som tränade hund på det viset och jag visste ingenting...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 161
Senast: pulkaskurk
·
Övr. Hund jag behöver lite råd från er som arbetar med hundar (andra får ju såklart också svara) det är så att jag skulle vilja komma igång och...
Svar
7
· Visningar
1 175
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp