Ska man hoppa av hundkursen?

Ja, det är väldigt svårt. Särskilt när man har varit borta från hundträning i ett antal år. Jag kommer inte gå mer på den kursen och kommer sannolikt byta klubb också. Det finns andra klubbar i närheten som har större utbud av kurser och träning för fler tävlingsgrenar. Jag lägger hellre mina pengar (även om det inte är några jättepengar) på en klubb som har till syfte att skapa "lyckliga, lydiga hundar" för att damma av ett gammalt slitet uttryck :)
Låter som en bra plan att byta klubb, glöm inte att mejla eller på annat sätt lämna dina synpunkter till klubben :)
 
Jag kan inte se någonstans i TS start inlägg att hundarna inte får bedöm/positivt förstärkning när det gör rätt.
Det enda jag kan se är att samma inlärningsmetod används på alla hundar och samma krav ställs på alla hundar trots att hundarna i gruppen är väldigt olika individer med olika behov.
Jag kan inte se att TS har så mycket emot tränarens metoder i helhet, utan snarare att tränare saknar förmåga att invid anpassa inlärningen efter alla individers egna behov.

Jag läser att det jobbas med korrigeringar, snarare än belöningsbaserat. 🤷
 
Desto större skäl att ta tag i det. Och det finns också en möjlighet att höra av sig till distriktet och informera om detta, om det är så att det är en kultur som genomsyrar hela styrelsen på denna BK och inte bara denna styrelsemedlem. Jag lovar att de kommer ta det på allvar. Det finns tydliga formuleringar både i SBK:s värdegrund och i SBK:s styrdokument att luta sig mot.

Jag hade en diskussion med en på Instagram härom veckan. Hon kunde inte träna på brukshundklubbar för att hon hade en hund hon var tvungen att korrigera så mycket att hon inte kände sig välkommen.
Den hunden hade så hög drift att den inte gick att träna på annat sätt 🤯🙈

Och eftersom jag inte har schäfer eller malle/HH så kunde jag inte förstå.
Tog upp detta med en tränare jag känner litegrann. Hon har två schäfrar och en malle och blev så jävla ledsen av att höra det...
 
Jag kan inte se någonstans i TS start inlägg att hundarna inte får bedöm/positivt förstärkning när det gör rätt.
Det enda jag kan se är att samma inlärningsmetod används på alla hundar och samma krav ställs på alla hundar trots att hundarna i gruppen är väldigt olika individer med olika behov.
Jag kan inte se att TS har så mycket emot tränarens metoder i helhet, utan snarare att tränare saknar förmåga att invid anpassa inlärningen efter alla individers egna behov.
Jag ville vara lite diplomatisk, men, nej, jag tyckte inte om metoderna ... Gammaldags, i huvudsak korrigeringsbaserad träning modell "samma behandling av samtliga individer", och då på hundar på en allmänlydnadskurs...
 
Jag hade en diskussion med en på Instagram härom veckan. Hon kunde inte träna på brukshundklubbar för att hon hade en hund hon var tvungen att korrigera så mycket att hon inte kände sig välkommen.
Den hunden hade så hög drift att den inte gick att träna på annat sätt 🤯🙈

Och eftersom jag inte har schäfer eller malle/HH så kunde jag inte förstå.
Tog upp detta med en tränare jag känner litegrann. Hon har två schäfrar och en malle och blev så jävla ledsen av att höra det...
Lätt att bli invaggad i den tanken när man har raser som traditionellt har tränats på det sättet. Det gjorde jag med för trettio år sedan. Numera är Jag övertygad om att det går utmärkt att träna schäfrar och mallar utan att använda ryck och slit-metoden (de är ju för i jösse namn avlade till att vara följsamma) . Dock kan det ta lite längre tid. Därför blev jag så gräsligt trött när jag förstod att man kör på med samma skit fortfarande :(
 
Det är sant, men det måste vara en balans och det saknades i det här fallet.
Ja, "ryck och slit-metoden" är redan bevisat 1000 ggr om att det inte är en bra metod för att träna hundar. Speciellt inte lite "explosiva" hundar som schäfrar och mallar, då kan "ryck och slit-metoden" leda till stora problem :/
 
Jag kan inte se någonstans i TS start inlägg att hundarna inte får bedöm/positivt förstärkning när det gör rätt.
Det enda jag kan se är att samma inlärningsmetod används på alla hundar och samma krav ställs på alla hundar trots att hundarna i gruppen är väldigt olika individer med olika behov.
Jag kan inte se att TS har så mycket emot tränarens metoder i helhet, utan snarare att tränare saknar förmåga att invid anpassa inlärningen efter alla individers egna behov.

Hundar blir låga och vill inte gå på plan. Förare ombeds korrigera sina hundar på ett regelmässigt sätt. Korrigering är en förkastlig (och otroligt ineffektiv) del av inlärning, vilket är vad som är i fokus på kurs. Dessutom kan det inte ses som en del av positiva metoder. Att brandsläcka med hjälp av korrigering om en hund beter sig farligt är en helt annan sak och inte vad som beskrivs i tråden. Här beskrivs en metod där korrigering är en del av inlärningen. Stämmer ej med SBK:s grundvärderingar.
 
Jag hade en diskussion med en på Instagram härom veckan. Hon kunde inte träna på brukshundklubbar för att hon hade en hund hon var tvungen att korrigera så mycket att hon inte kände sig välkommen.
Den hunden hade så hög drift att den inte gick att träna på annat sätt 🤯🙈

Och eftersom jag inte har schäfer eller malle/HH så kunde jag inte förstå.
Tog upp detta med en tränare jag känner litegrann. Hon har två schäfrar och en malle och blev så jävla ledsen av att höra det...

Så fruktansvärt trist, och dessutom baserat på felaktig information. Tyvärr är det ju så med driftstarka hundar att de ofta tål rätt mycket orättvis behandling utan att gå ner sig i arbetsvilja. Och helt i onödan. :(
 
Jag kan inte se någonstans i TS start inlägg att hundarna inte får bedöm/positivt förstärkning när det gör rätt.
Det enda jag kan se är att samma inlärningsmetod används på alla hundar och samma krav ställs på alla hundar trots att hundarna i gruppen är väldigt olika individer med olika behov.
Jag kan inte se att TS har så mycket emot tränarens metoder i helhet, utan snarare att tränare saknar förmåga att invid anpassa inlärningen efter alla individers egna behov.
Till och med CM är ju trevlig mot hundarna när dom gör rätt. För mig är det inte vad som händer när hunden gör rätt som jag lägger största vilken vid utan vad som händer när hunden inte gör som tänkt eller tillräckligt bra som är mest intressant.

Efter som ts redan tog upp i starinlägget om hundar som inte vill gå ner till planen så är det ju lätt att lista ut att det inte är pga vad som händer när hunden gör rätt som är problemet.
 
Till och med CM är ju trevlig mot hundarna när dom gör rätt. För mig är det inte vad som händer när hunden gör rätt som jag lägger största vilken vid utan vad som händer när hunden inte gör som tänkt eller tillräckligt bra som är mest intressant.

Efter som ts redan tog upp i starinlägget om hundar som inte vill gå ner till planen så är det ju lätt att lista ut att det inte är pga vad som händer när hunden gör rätt som är problemet.
Träningsmetoden behöver inte vara "hård/elak" för att få en ovillig hund, använder man en träningsmetod som inte funkar för hunden, som hunden inte förstår, som gör hunden förvirrad, då kommer hunden inte vilja träna eftersom hunden tycker det är jobbigt. Det behöver inte betyda att tränarens metoder är hemska eller korrigeringen är för hård.

Självklart håller jag med TS att man ska individ anpassa träningen så det passar hunden, men att enbart läsa hennes inlägg och göra egna tolkningar som inte TS skrivit tycker jag är fel (nu har TS förtydligat mer i en kommentar)
 
Träningsmetoden behöver inte vara "hård/elak" för att få en ovillig hund, använder man en träningsmetod som inte funkar för hunden, som hunden inte förstår, som gör hunden förvirrad, då kommer hunden inte vilja träna eftersom hunden tycker det är jobbigt. Det behöver inte betyda att tränarens metoder är hemska eller korrigeringen är för hård.

Självklart håller jag med TS att man ska individ anpassa träningen så det passar hunden, men att enbart läsa hennes inlägg och göra egna tolkningar som inte TS skrivit tycker jag är fel (nu har TS förtydligat mer i en kommentar)

Alla verkar ju läst det som hon menade det utom du dock?
 
Träningsmetoden behöver inte vara "hård/elak" för att få en ovillig hund, använder man en träningsmetod som inte funkar för hunden, som hunden inte förstår, som gör hunden förvirrad, då kommer hunden inte vilja träna eftersom hunden tycker det är jobbigt. Det behöver inte betyda att tränarens metoder är hemska eller korrigeringen är för hård.

Självklart håller jag med TS att man ska individ anpassa träningen så det passar hunden, men att enbart läsa hennes inlägg och göra egna tolkningar som inte TS skrivit tycker jag är fel (nu har TS förtydligat mer i en kommentar)
Som jag skrev innan så måste det vara mer fel än att metoden inte är individuellt anpassad med denna tex i startinlägget "Detta resulterar i att vissa hundar tydligt visar starkt obehag vid övningarna (vill springa till bilen, vill inte gå ner till appellplanen när det är dags för träning etc.)."
 
Jag skickade sambon at avsluta kursen på allmänlydnad jag tog. Instruktören hade alldels för många i klassen och ärligt jag vart överkvalificerad så jag fick 2st meningar på hela kursen.

Nu verkar hon ha fattat och ja då får hon lära sig (efter en övning där vi skulle få hunden att ligga och jag sa att vi inte gjort det alls.)

Nu var instruktören trevlig och det var väldigt bra övningar om man var nybörjare. Sambon fick ut hur mycket som helst på de gånger de gick :D

Hade det inte varit bra för hundarna så hade vi inte fortsatt. Då hade jag hoppat av
 
Om du går kursen för att få träna ihop med andra, så låter det ju att du faktiskt får ut vad du önskar av kursen. Jag anmäler mig ibland till utställningsträning trots att jag själv är van utställare sedan 80-talet och inte har något att lära från dessa träningar, men jag anmäler mig för att jag behöver få träna en ung hund med att bli hanterad av främmande människor. Jag bryr mig då inte om hur själva träningen läggs upp eller vilka kvalifikationer de som leder träningen har, bara instruktörerna leker domare och går igenom min hund och gärna tar tid för detta vid behov. Jag får ut det jag önskar av träningen och resten gör jag ju på det sättet som jag tycker är rätt och fungerar med min hund. Kanske om du har samma inställning här, så får du ju ut det du vill av din kurs.
 
Om du går kursen för att få träna ihop med andra, så låter det ju att du faktiskt får ut vad du önskar av kursen. Jag anmäler mig ibland till utställningsträning trots att jag själv är van utställare sedan 80-talet och inte har något att lära från dessa träningar, men jag anmäler mig för att jag behöver få träna en ung hund med att bli hanterad av främmande människor. Jag bryr mig då inte om hur själva träningen läggs upp eller vilka kvalifikationer de som leder träningen har, bara instruktörerna leker domare och går igenom min hund och gärna tar tid för detta vid behov. Jag får ut det jag önskar av träningen och resten gör jag ju på det sättet som jag tycker är rätt och fungerar med min hund. Kanske om du har samma inställning här, så får du ju ut det du vill av din kurs.

Känner du så även om instruktören använder metoder du inte står bakom?
 

Liknande trådar

Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 338
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Igår började äntligen den efterlängtade agilitykursen på klubben hemmavid. Hunden (Dsg-tik, 1 år gammal) skötte sig utmärkt, inga...
Svar
9
· Visningar
1 245
Senast: Elementary
·
Övr. Hund Innan jag skaffade min hund hade jag aldrig satt foten på en BK, jag kände ingen som tränade hund på det viset och jag visste ingenting...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 190
Senast: pulkaskurk
·
Övr. Hund jag behöver lite råd från er som arbetar med hundar (andra får ju såklart också svara) det är så att jag skulle vilja komma igång och...
Svar
7
· Visningar
1 179
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp