Ska man ta chansen eller ej?

Fjordfrälst

Trådstartare
Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det.

Jag och min sambo bor i ett litet, på tok för litet känns det allt mer, hus som vi hyr sedan fyra år tillbaka nu, min häst på gården vi hyr huset av, dvs gångavstånd (ser henne från huset i hagen när de går på "rätt sida" av kullen.). Vi bor i min hemtrakt som är hopplöst svårt att få tag på eget (vi känner båda att vi vill äga vår egen gård någon gång, men eget hus åtminstone är det mest rimliga till att börja med..). Jag har lite svårt att förlika mig med att flytta härifrån då jag trivs vansinnigt bra här samt att jag väldigt ogärna flyttar hästen då vi har så fina ridvägar, bra lösdrift och ridbana och så där :). Alltid haft nära till hästarna, varit väldigt bortskämd med det. Men. Som sagt vill vi köpa vårt eget nu (jag är 30 i höst, sambon 28 och även om inga barn är på G ännu så blir vi ju allt äldre och detta hus kommer inte på fråga att bo kvar då). Som sagt är det svårt att få tag på eget här då husen säljs väldigt sällan och när de väl gör det är det så slutar de inte under 2-3 milj, iaf inte om man vill bo större än 70 kvadrat, eftersom det har blivit så eftertraktat då det är landet men centralt mellan flera stora städer samt E4 väldigt nära. Härifrån har jag ca 20 min in till mitt jobb i Norrköping som känns lagom, har haft 5 mil enkel resa när jag jobbade i Kolmården en period.

Nu har vi varit och tittat på ett hus i hans "uppväxtort" eller där han bodde senast i barndomen. Ett hus som är beboligt direkt men med lite mindre renoveringsbehov och hamnar under miljonen då läget inte är riktigt lika attraktivt dock nära till dagis och skola. Landet ca 4 mil från där vi bor idag. Bra väg till jobbet så skulle bara få ca 10 min längre än idag, vilket känns helt okej. Men. Jag är sugen på att köpa huset tillsammans med min sambo, se framåt i livet så att säga. Men hästen då? Jag tänker inte vid ev. köp flytta med henne direkt utan i så fall leta stallplats när jag inte tycker det är hållbart längre att ha 4 mil mellan stallet och hemmet. Visst ska jag se möjligheterna istället för problemen; hästen kan jag ta efter jobbet på vägen hem såklart. Men för en som är van att ha hästen utanför knuten känns det såååå långt! Men. Vi känner ändå båda att vi måste flytta till något större snarast, och helst eget då men det känns som jag är en bromskloss som stirrar mig blind på att jag vill bo helst här och med hästen alldeles utanför. Ja jag har lite svårt för förändringar....Några synpunkter?! Alltid skönt att ventilera och få lite synpunkter utifrån :).
 
Jag hade personligen aldrig flyttat hästen från eget stall till att stå installad med andra. Men då har jag gjort det hela livet fram tills för ett halvår sen, och att slippa bråken i större stall är värt precis allting. Jag ställer aldrig upp i ett stall med andra mer, aldrig.

Men då är jag sjukt osocial, alldeles för petig/noga/pedantisk för att klara av andras hantering (eller snarare icke-hantering) av min häst och barn finns inte på kartan. Jag skulle kunna bo i en skokartong mot att få ha häst som jag har häst idag.

Hur du vill göra är ju egentligen upp till dig. Men har du aldrig haft häst med andra förut kan det vara värt att tänka på att det är en helt annan sak än att ha eget. Nu har jag nog haft ganska mycket otur med mycket besynnerliga personer och dessutom personer som är extremt långt ifrån min hästhållning, men det ÄR annorlunda om man är van att kunna köra sitt eget race.
 
Jag hade personligen aldrig flyttat hästen från eget stall till att stå installad med andra. Men då har jag gjort det hela livet fram tills för ett halvår sen, och att slippa bråken i större stall är värt precis allting. Jag ställer aldrig upp i ett stall med andra mer, aldrig.

Men då är jag sjukt osocial, alldeles för petig/noga/pedantisk för att klara av andras hantering (eller snarare icke-hantering) av min häst och barn finns inte på kartan. Jag skulle kunna bo i en skokartong mot att få ha häst som jag har häst idag.

Hur du vill göra är ju egentligen upp till dig. Men har du aldrig haft häst med andra förut kan det vara värt att tänka på att det är en helt annan sak än att ha eget. Nu har jag nog haft ganska mycket otur med mycket besynnerliga personer och dessutom personer som är extremt långt ifrån min hästhållning, men det ÄR annorlunda om man är van att kunna köra sitt eget race.

Alltså; hon står ju hos hyresvärdarna som har egna hästar samt några till på gården så jag har henne ju tillsammans med andra hästägare, dock lösdrift som sagt :). Innan dess hade jag mina hästar (de springer någon annanstans nu..) hos mamma så jag vet skillnaden :P.
 
Jag hade lätt flyttat. Känns allt annat rätt får hästen lösa sig.

Hade jag verkligen velat och känt ett behov av att flytta, så håller jag helt med. Med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut i stort, hade jag då inte valt bort ett hus som både hade känts rätt, som jag hade haft råd med och som dessutom legat bra till med tanke på jobb - bara för att jag prompt ville kunna se min häst genom köksfönstret. Det hade känts som liksom som typ det sista på kravlistan, om det inte var en regelrätt gård för hästhållning som jag var ute efter.
 
Hade jag verkligen velat och känt ett behov av att flytta, så håller jag helt med. Med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut i stort, hade jag då inte valt bort ett hus som både hade känts rätt, som jag hade haft råd med och som dessutom legat bra till med tanke på jobb - bara för att jag prompt ville kunna se min häst genom köksfönstret. Det hade känts som liksom som typ det sista på kravlistan, om det inte var en regelrätt gård för hästhållning som jag var ute efter.

Svarar er båda: Huset är supercharmigt och vi trivs toppen men sovloftet är så i lågt tak att jag svär mig förbannad när jag bäddar rent och städar för man står som ett ZQ och då dessutom den dagen man är gravid...nae tack. Vi får inte plats med allt vi har, det är ändå bara 55 kvadrat. Dessutom behöver hyresvärden renovera badrummet då det är svartmögel bakom toaletten. Det luktar inte mögel längre; inget aktivt då det är behandlat och fuktigheten i badrummet är avhjälpt med fuktavgivare som gör ett gott jobb men som sagt. Renoveringstajm när vi flyttar.
 
Alltså; hon står ju hos hyresvärdarna som har egna hästar samt några till på gården så jag har henne ju tillsammans med andra hästägare, dock lösdrift som sagt :). Innan dess hade jag mina hästar (de springer någon annanstans nu..) hos mamma så jag vet skillnaden :P.

Då så, då är ju inte den biten främmande för dig. :)
 
Ja, men då verkar det ju onekligen som att ni vill därifrån (och bör flytta också för den delen, om det är mögel i huset).

Känner ni dessutom att ni måste till något annat för att kunna förverkliga framtidsdrömmar om barn etc. hade jag ännu mindre låtit hästen vara avgörande. Kolla hur det ser ut med stall i närheten av det nya området så löser det sig alltid med stallplats, tänker jag. Medan det är betydligt svårare att hitta ett långsiktigt, bra boende. Ta chansen om det känns rätt!
 
Ja, men då verkar det ju onekligen som att ni vill därifrån (och bör flytta också för den delen, om det är mögel i huset).

Känner ni dessutom att ni måste till något annat för att kunna förverkliga framtidsdrömmar om barn etc. hade jag ännu mindre låtit hästen vara avgörande. Kolla hur det ser ut med stall i närheten av det nya området så löser det sig alltid med stallplats, tänker jag. Medan det är betydligt svårare att hitta ett långsiktigt, bra boende. Ta chansen om det känns rätt!

Möglet är ju inget som påverkar oss men givetvis behöver de ju få renovera snarast, om inte annat så även för husets skull. Jo, det kan ju bli hur bra som helst om man bara vågar...:).
 
Kan det vara så att en del av bekymren kan definieras av komfortzon? Dvs du vet vad du har och vad som är vant och välbekant. Det andra är okänt och därmed lite främmande?

Jag tycker din beskrivning av huset känns helt katastrofal. Jag bor ensam på 74 kvm och det är ju superlitet! Även om allt är fräscht och friskt.

Boendemarknaden är het - eller åtminstone varm - ett antal år till.

Köp huset. Fixa till det och när ni hittar det perfekta boende så säljer ni och köper det istället. Då har ni åtminstone haft det riktigt drägligt, eller till och med bra, under tiden!
 
Kan det vara så att en del av bekymren kan definieras av komfortzon? Dvs du vet vad du har och vad som är vant och välbekant. Det andra är okänt och därmed lite främmande?

Jag tycker din beskrivning av huset känns helt katastrofal. Jag bor ensam på 74 kvm och det är ju superlitet! Även om allt är fräscht och friskt.

Boendemarknaden är het - eller åtminstone varm - ett antal år till.

Köp huset. Fixa till det och när ni hittar det perfekta boende så säljer ni och köper det istället. Då har ni åtminstone haft det riktigt drägligt, eller till och med bra, under tiden!

Jo, du träffar rätt bra där kan jag säga...! Ja huset är litet (en gammal skola från början faktiskt) som sagt bara 55 kvadrat och de flesta som bott här har flyttat vidare efter 1-2 år, vi har ändå blitt kvar här i 4....:). Men som sagt, vi känner att vi vill vidare till ett större. Jo, vi tänker så med :).
 
Väcker liv i en gammal tråd 😁. Men det blev alternativ C så som sleepy sa 😁. Nu efter drygt 6 år i detta lilla hus känns det vemodigt att lämna det...Men mest längtan över att flytta!!! Bara 1.5 km från nuvarande boende så i hemtrakten som jag önskat ❤.
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 027
Senast: bettysmatte
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 091
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 443
Senast: Squie
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 936
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp