Ska se på medryttarhäst

Tilly_85

Trådstartare
Och är ändå ganska nervös. Var länge sedan jag hade en häst att ta hand om och vill så gärna detta ska bli något bra :)

Hästen står i ett stall som jag lätt kan ta mig till, med ridhus och den är en välutbildad 14 årig mor dotter häst som beskrivs som att den har ett hjärta av guld. Tanken är att jag ska träna dressyr och rida ut på den. Dottern har den till hoppträningar och tävlingar och vad jag har förstått så hjälper mamman till och rider lite hon med.

Vad borde jag tänka på att fråga när jag träffar dom? Ska ut till stallet i helgen :)

Jag har själv kommit på dessa frågor;

Hur länge dom haft hästen och hur upplever dom honom.
Vilka dom tränar för och vilka som finns tillgängliga för mig.
Vad dom har för förväntningar på vad jag ska göra/bidra med.
Hur mycket och om jag ska betala något utöver det för tränare

Tacksam för tips och tankar 🙏
 
Fråga om schema etc. Kommer du ha låsta dagar (tisdag och fredag) eller ändras dina riddagar från vecka till vecka? Vad förväntas du göra i stallet förutom att rida? Vad har stallet för tider? Vilka tider är hästarna ute (= inte lämplig ridtid för dig om hästarna inte har lång utevistelse)?
 
Fråga om schema etc. Kommer du ha låsta dagar (tisdag och fredag) eller ändras dina riddagar från vecka till vecka? Vad förväntas du göra i stallet förutom att rida? Vad har stallet för tider? Vilka tider är hästarna ute (= inte lämplig ridtid för dig om hästarna inte har lång utevistelse)?

Bra frågor, speciellt den sista hade jag inte tänkt på men mkt bra att ha koll på. Tack :)
 
Nu har jag varit och sett på hästen. Den var väldigt snäll och ägarna var trevliga, men var några saker som gjorde mig lite osäker ändå.

Han verkade vara hyfsat lösgjord men kändes ganska skänkeldöv när jag red. Ägaren själv red lite innan jag satt upp och jag såg han har ett väldigt fint och luftigt steg. Jag ville gärna hon skulle sitta upp först så jag fick se hur han rörde sig, hur hon red och vad för häst det såg ut att vara. Jag själv red lite volter, lite skänkelvikning och serpentiner i skritt och trav. Märks att jag är otränad för jag blev trött jätte snabbt och jag tyckte han var lite svårt att få fram. Ägaren själv red med sporrar, och hälarna användes mkt, i princip varje steg. Jag är inte ett jätte fan av sporrar själv, kan rida med det men rider mest med säte, vader, viktfördelning så tycker inte sporrar gör så jätte stor skillnad då. Men jag vet inte, är det dumt att bli medryttare på en häst man inte klickar helt med första gången? Eller borde jag ge det några gånger och rida för tränare med? I hanteringen var hästen super fin och mysig.

En annan sak som gjorde mig lite fundersam var att hon nämnde dom redan haft två som hjälpt till med hästen samt en fodervärd på den. Dom har ägt den sen 2019 och förra sommaren var alltså första året dom hade den över sommaren. Det lät på ägaren som att dom reser ganska mycket när det inte är corona men fick liksom inget vettigt svar. Svårt när jag själv ska uppskatta hur mycket jag kan vs "behöver" hjälpa till.

Vi sa iaf vi skulle tänka lite från båda sidor och så hör vi av oss om någon dagar.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med inlägget mer än att få hjälp att tänka lite, bena ut mina tankar ^^
 
Nu har jag varit och sett på hästen. Den var väldigt snäll och ägarna var trevliga, men var några saker som gjorde mig lite osäker ändå.

Han verkade vara hyfsat lösgjord men kändes ganska skänkeldöv när jag red. Ägaren själv red lite innan jag satt upp och jag såg han har ett väldigt fint och luftigt steg. Jag ville gärna hon skulle sitta upp först så jag fick se hur han rörde sig, hur hon red och vad för häst det såg ut att vara. Jag själv red lite volter, lite skänkelvikning och serpentiner i skritt och trav. Märks att jag är otränad för jag blev trött jätte snabbt och jag tyckte han var lite svårt att få fram. Ägaren själv red med sporrar, och hälarna användes mkt, i princip varje steg. Jag är inte ett jätte fan av sporrar själv, kan rida med det men rider mest med säte, vader, viktfördelning så tycker inte sporrar gör så jätte stor skillnad då. Men jag vet inte, är det dumt att bli medryttare på en häst man inte klickar helt med första gången? Eller borde jag ge det några gånger och rida för tränare med? I hanteringen var hästen super fin och mysig.

En annan sak som gjorde mig lite fundersam var att hon nämnde dom redan haft två som hjälpt till med hästen samt en fodervärd på den. Dom har ägt den sen 2019 och förra sommaren var alltså första året dom hade den över sommaren. Det lät på ägaren som att dom reser ganska mycket när det inte är corona men fick liksom inget vettigt svar. Svårt när jag själv ska uppskatta hur mycket jag kan vs "behöver" hjälpa till.

Vi sa iaf vi skulle tänka lite från båda sidor och så hör vi av oss om någon dagar.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med inlägget mer än att få hjälp att tänka lite, bena ut mina tankar ^^
Ibland behöver man lära känna varandra lite mer innan man får kläm på hur lyhörd hästen är. Du gav kanske andra framåtdrivande signaler än den är van vid, det måste inte vara att den är skänkeldöv 😊
 
Ibland behöver man lära känna varandra lite mer innan man får kläm på hur lyhörd hästen är. Du gav kanske andra framåtdrivande signaler än den är van vid, det måste inte vara att den är skänkeldöv 😊

Ja, den kan säkert stämma. För jag tyckte ändå han svarade väldigt bra på dom andra hjälperna och han gick väldigt bra med sin ägare, då var han rätt framåt. Det var väl mer känslan jag fick när jag red liksom. Utöver just den känslan var han en väldigt trevlig häst, som sagt jätte mysig i hanteringen. Jag som tycker om att dulla, borsta å klia på hästarna uppskattar det väldigt när dom tycker om det tillbaka ☺️

Kanske det går bättre om jag kan få lära känna honom lite bättre. Där var en dressyr tränare som ägaren rider för ibland, så det kunde kanske vara nått å sätta igång med det redan i början så man får lite hjälp att hitta rätt.
 
Ja, den kan säkert stämma. För jag tyckte ändå han svarade väldigt bra på dom andra hjälperna och han gick väldigt bra med sin ägare, då var han rätt framåt. Det var väl mer känslan jag fick när jag red liksom. Utöver just den känslan var han en väldigt trevlig häst, som sagt jätte mysig i hanteringen. Jag som tycker om att dulla, borsta å klia på hästarna uppskattar det väldigt när dom tycker om det tillbaka ☺️

Kanske det går bättre om jag kan få lära känna honom lite bättre. Där var en dressyr tränare som ägaren rider för ibland, så det kunde kanske vara nått å sätta igång med det redan i början så man får lite hjälp att hitta rätt.
Ja ge det en chans!
Kanske ge sporrarna ett försök också, att driva med vaden kan kännas ganska diffust/trubbigt för hästen om den är van vid mer precisa hjälper 😊
 
Om du tycker att hästen var trevlig i övrigt tycker jag absolut du ska ge det en chans! När jag provade min medryttarhäst första gången gick det inte alls särskilt bra, han var inte alls med på mina hjälper och blev mest sur när jag försökte få fram vad jag ville :cautious: Sen när jag blivit mer rutinerad på vilka hjälper han behövde och hur vi skulle arbeta tillsammans blev det så mycket bättre! Det tog några gånger, men är så glad att jag inte gav upp där de första gångerna :love: När vi hittat varandra blev det en helt annan energi och framåtbjudning!
 
Jag har tittat på medryttarhäst ett antal gånger och vid provridning känner jag mest att det känns ok att sitta på hästen, att den inte gör massvis med hyss som jag inte är bekväm med och att stallet/ägaren känns bra. Ridningen ska naturligtvis inte kännas katastrof (då har jag tackat nej) men har rätt låga krav första gången jag rider en ny häst. Det tar tid att rida in sig, särskilt om man inte är proffsryttare och rider olika hästar varje dag. :)
 
Jag och min medryttarhäst klickade inte alls första gången. Det var svinvarmt ute och hon tyckte mest jag var jobbig som tyckte att hon skulle jobba och ridas i den värmen. Nu har jag ridit henne i över ett år och hon är den häst jag ridit som passat mig allra bäst! Helt underbar!

Så länge hästen är snäll, inte avviker alltför mycket från dina önskemål och du kommer överens med ägaren så tycker jag att du ska prova ett tag. Det tar ett tag att lära känna en häst och hitta knapparna.

Och om du inte vill riskera att stå där med häst fler dagar i veckan än du har tid med eller önskar så säg till ägaren hur många dagar per vecka du kan. Så får ägaren bestämma om det funkar för hen.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 603
Senast: Johannna1
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 198
Senast: MML
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp