Ska skaffa valp, men vet inte vilken ras!? Råd önskas tack!

Heddiz

Trådstartare
Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med andra brukshundar och nu har vi en malle och en Lakke-schäfer/collie blandras❤️😊Jag är "hemma matte" och går, cyklar, tränar (och tävlar) med hundarna mest-till 90%🙄men jag älskar att träna, gå kurser, träna på tomten, ängen, klubben och speciellt att tävla..men..
Jag är lite velig gällande ras på valpen...🤔
Jag är uppväxt med hund och vi har haft brukshundar belgare, picard, schäfer, belgare sen 2001 och detta blir vår 8e valp.

Är sugen på en ny ras som är lik mallen- en allround hund, lättlärd, har will to please, förig, aktiv, snabb och som älskar att jobba (och slappa ibland).
De första jag tänker passar är H.H, Tervueren, australian cattledog, beuceron, Grönis, Aussie, dobermann,

Jag tränar nu ca 6 dgr/v i Lydnad-bla genom shejping för tävling i Bruks, Tävlingslydnad och tänkte börja med Rally lydnad...
Sen tränar och tävlar jag i spår, uppletande, nosework och tänkte också börja med specialsök
Och vad gäller kondition tränar och tävlar jag i-- Cykel-drag, Agility...och tränar parkour och balansbolls övn

Vet ni något om dessa raser ovan så skriv gärna tack😊
 
Tänkte också HH direkt.
Möjligtvis terv från malle-linjer men då kan ni ju egentligen bara köpa malle direkt?

Jag gillar bra bruks-aussies också men det är en spretig ras så då får ni vara beredda på att leta noggrant.
 
Förutom agility så funkar dobbisen absolut. Alltså att köra agility i sig funkar väl, men generellt är nog rasen för stor för att verkligen prestera och det är inte en tävlingsmiljö jag skulle vilja ha in hund lös i och då har jag ändå bra inkallning på min.
 
Jag förespråkar ju Belgarna (jag är tidigare bruks-Terv-människa), men idag när du får para tvärsöver alla varianter så är det stammen du får kolla istället. Det finns nästan ingen Terv eller Grönis-uppfödare i Sverige som avlar för bruks längre, tyvärr. Så mitt tips där är att gå efter den stam du gillar (om du har haft bra arbets-belgare tidigare). Lakke vet jag bara en bra uppfödare i Sverige. Nu pratar jag om brukshunds-belgare.
Inte sett trevliga HH, men dom finns säkert. Alla jag känner/träffar med Aussie kör bara mot Agility och lydnad, aldrig bruks.

I övrigt är det svårt att mäta en annan ras i kvickhetstänk mot en Belgare ;)

Är sugen på en ny ras som är lik mallen- en allround hund, lättlärd, har will to please, förig, aktiv, snabb och som älskar att jobba (och slappa ibland).

Jag tränar nu ca 6 dgr/v i Lydnad-bla genom shejping för tävling i Bruks, Tävlingslydnad och tänkte börja med Rally lydnad...
Sen tränar och tävlar jag i spår, uppletande, nosework och tänkte också börja med specialsök
Och vad gäller kondition tränar och tävlar jag i-- Cykel-drag, Agility...och tränar parkour och balansbolls övn
Hade jag haft 25 timmar/dygn och varit yngre hade jag gjort allt detta som komplement till jakten med min Drent ;) (det är den ras jag har nu, eftersom jag ville gå in på fågeljakten)
Men vi kör "bara" sommar och vinter-drag, parkour och balansboll, nosework, eftersök/blodspår och uppletande som komplement till jakten idag.
Trevligare ras får man leta efter. Skulle funka klockrent som det du söker, men dom behöver den stimulans du erbjuder om man inte jagar. Pma om du vill veta mer :)
 
Tänkte också HH direkt.
Möjligtvis terv från malle-linjer men då kan ni ju egentligen bara köpa malle direkt?

Jag gillar bra bruks-aussies också men det är en spretig ras så då får ni vara beredda på att leta noggrant.
Terv från malle-linjer?
Menar du att det kan hända att det föds en "långhårig malle" el terv i en mallekull som det sägs.
Det var ett tag sedan vi köpte våran malle - han börjar bli gammal, men han är från bruks linjer..

Ja att skaffa Aussie är jag lite skeptisk mot för att man vet inte riktigt hur dom blir när det gäller medfödda "problem" som att dom lätt blir reaktiva och tex ser "spöken" överallt - blicken far hit och dit, hunden gör utfall och är stressad - ibland om det är från utställnings linjer-det har Aussie ägare själva berättat,
Samtidigt har jag sett jätte fina Aussies som är lugna bland folk/fä och väldigt arbetsglada, snabba, trevliga hundar som håller fokus på matte under träning/tävling...
Men jag har mest sett dom köra agility, freestyle och tävlingslydnad...kommer inte på någon som kört spår med dom--kan dom nosa 😂
 
Förutom agility så funkar dobbisen absolut. Alltså att köra agility i sig funkar väl, men generellt är nog rasen för stor för att verkligen prestera och det är inte en tävlingsmiljö jag skulle vilja ha in hund lös i och då har jag ändå bra inkallning på min.
Det jag tränar och ev tävlar i just nu är uppdelat på 2 hundar eller mest en just nu...mallen börjar bli gammal och jag går ju efter hundarna...inte bara deras ålder utan också vad dom tycker är roligt och jag måste inte heller tävla i allt..
Så om en ras inte passar att tävla så kan man ju träna om hunden tycker det är skoj..sen kan jag tävla bara för att jag tycker det är så kul..och alltid lär man sig något.
Men varför skulle du inte kunna ha hunden lös under tävling? Tänker du på Dobermann generellt då eller är det så för din hund eller har det med agility "miljön" att göra.
Jag vet egentligen inte mycket om dobermann...hur är dom att jobba med i lydnad tex och bland andra hundar...Vi har ju 2 så då blir den väl van med hundar ..Självklart blir det mycket social och miljöträning...Bla mitt i Stkh City-där vi har kompisar..
 
Det jag tränar och ev tävlar i just nu är uppdelat på 2 hundar eller mest en just nu...mallen börjar bli gammal och jag går ju efter hundarna...inte bara deras ålder utan också vad dom tycker är roligt och jag måste inte heller tävla i allt..
Så om en ras inte passar att tävla så kan man ju träna om hunden tycker det är skoj..sen kan jag tävla bara för att jag tycker det är så kul..och alltid lär man sig något.
Men varför skulle du inte kunna ha hunden lös under tävling? Tänker du på Dobermann generellt då eller är det så för din hund eller har det med agility "miljön" att göra.
Jag vet egentligen inte mycket om dobermann...hur är dom att jobba med i lydnad tex och bland andra hundar...Vi har ju 2 så då blir den väl van med hundar ..Självklart blir det mycket social och miljöträning...Bla mitt i Stkh City-där vi har kompisar..
Det är just agilitymiljön jag tänker på, inte annan tävling.
Många dobbisar (däribland min egen) har rätt kort stubin när det gäller andra hundar och i en sport där hunden är så "fri" tror jag inte min tolererat en massa andra laddade hundar så nära. Rasen har dessutom en hel del könsbunden aggression, främst hanarna, så står det nån hane utanför banan och utmanar så..

Det är inte ett problem i andra sporter där de är under en annan typ av lydnad ska sägas. Min har noll tendenser att dra från mig på plan, men agility hade jag inte gett mig på. Kör lite ensam/med vänner för skojs skull ibland bara.

Det är roliga hundar att arbeta med, snabbare en schäfer men långsammare än en malle i min erfarenhet. Mer balanserade än en belgare med, sällan så prylfixerad som malle/schäfer kan bli men med rejäl kamplust. Vissa linjer har dock en tendens att hantera konflikt genom att springa men man avlar mindre på det numera.
Finns dock rätt stor spridning bland linjer, allt från hundar som mer är som en GD till sanna som jag o @Lilla-S har som är rejäla brukshundar.

Det är inte en ras man skaffar om det är viktigt att de funkar med allt o alla (dvs kunna släppa ihop med vilken annan hund som helst).
 
Terv från malle-linjer?
Menar du att det kan hända att det föds en "långhårig malle" el terv i en mallekull som det sägs.
Det var ett tag sedan vi köpte våran malle - han börjar bli gammal, men han är från bruks linjer..

Ja att skaffa Aussie är jag lite skeptisk mot för att man vet inte riktigt hur dom blir när det gäller medfödda "problem" som att dom lätt blir reaktiva och tex ser "spöken" överallt - blicken far hit och dit, hunden gör utfall och är stressad - ibland om det är från utställnings linjer-det har Aussie ägare själva berättat,
Samtidigt har jag sett jätte fina Aussies som är lugna bland folk/fä och väldigt arbetsglada, snabba, trevliga hundar som håller fokus på matte under träning/tävling...
Men jag har mest sett dom köra agility, freestyle och tävlingslydnad...kommer inte på någon som kört spår med dom--kan dom nosa 😂
Ja exakt, det kan födas tervar/långhåriga mallar i malle kullar, beroende på linjer.

Nu är aussies en av de raser jag ändå vill påstå att jag har ganska bra inblick i, men jag skulle nog vilja säga att det är ganska ovanligt att köra spår och en del andra bruksgrenar med dem. På rak arm kommer jag på någon/några enstaka uppfödare. Så som sagt, ska du ha en till bruksgrenarna så får du nog lägga lite tid på att leta.
 
Alltså, att aussies tävlar bruks känns väl allt annat än ovanligt?!
Min är showavlad och min plan är definitivt att tävla bruks. På frågan "kan de nosa?" så ja, definitivt. Ungefär alla aussies jag vet har en bra nos.

Jag tävlar nosework och spårar med min. Hon är också riktigt duktig på uppletande trots att vi tränar det allt för sällan.

Sen är det ju en jäääättespretig ras precis som det skrivits ovan, men att de inte funkar i bruks...? Det var ett märkligt påstående 😁
 
Ja exakt, det kan födas tervar/långhåriga mallar i malle kullar, beroende på linjer.

Nu är aussies en av de raser jag ändå vill påstå att jag har ganska bra inblick i, men jag skulle nog vilja säga att det är ganska ovanligt att köra spår och en del andra bruksgrenar med dem. På rak arm kommer jag på någon/några enstaka uppfödare. Så som sagt, ska du ha en till bruksgrenarna så får du nog lägga lite tid på att leta.
Nu säger jag inte att Aussie självklart är rasen för TS, den är ju tyvärr väldigt spretig, men att bara "någon enstaka" uppfödare som avlar för bruks vet jag inte om jag håller med om?
Så här på rak arm tänker jag på Windedos, Dirty South, Tillyhills, Blue alert, Sugar winds, Coworkers, Unity blue. Sen finns ju de som avlar åt det hållet men kanske inte lika renodlat som Wow lixoms, Min uniqa, Chess player mfl. Nu har jag ändå avstått att räkna upp ett gäng uppfödare av olika anledningar och tagit vilka som först dök upp i huvudet för mig. Tittar man på årets Aussie-listorna är det ändå en ganska bra spridning av uppfödare i mina ögon.
Håller inte riktigt heller med om bilden att någon majoritet satsar på agility som @Scata verkar se omkring sig. Det är min uppfattning som aktiv agilityutövare och som skrivit letat valp/unghund under ett par år.
 
Nu säger jag inte att Aussie självklart är rasen för TS, den är ju tyvärr väldigt spretig, men att bara "någon enstaka" uppfödare som avlar för bruks vet jag inte om jag håller med om?
Så här på rak arm tänker jag på Windedos, Dirty South, Tillyhills, Blue alert, Sugar winds, Coworkers, Unity blue. Sen finns ju de som avlar åt det hållet men kanske inte lika renodlat som Wow lixoms, Min uniqa, Chess player mfl. Nu har jag ändå avstått att räkna upp ett gäng uppfödare av olika anledningar och tagit vilka som först dök upp i huvudet för mig. Tittar man på årets Aussie-listorna är det ändå en ganska bra spridning av uppfödare i mina ögon.
Håller inte riktigt heller med om bilden att någon majoritet satsar på agility som @Scata verkar se omkring sig. Det är min uppfattning som aktiv agilityutövare och som skrivit letat valp/unghund under ett par år.
Nja jag tänker nog i en jämförelse med hur många aussieuppfödare det finns, så är det inte så många som verkligen avlar för bruks och tävlar bruks med sina egna hundar. Finns ju väldigt många uppfödare som tävlar i andra sporter dock, och även dem som bara avlar för typ utställning. Men absolut, jag har en liten lista med bruks-aussie uppfödare den ev dagen då jag skaffar aussie, som sagt var det bara några jag kunde komma på "på rak arm".

Jag håller med dig om att jag inte ser aussies som främst agilityhundar. Vanligare i typ tävlingslydnad och rally.
 
Håller verkligen med om att aussie är allt annat än ovanlig i brukset, snarare en av de allra vanligaste raserna efter malle och schäfer som hävdar sig högt i klasserna. Men detta är ju inte aussies från utställningslinjer med en massa päls, utan arbetsavlade aussies. Härliga hundar!
 
Nja jag tänker nog i en jämförelse med hur många aussieuppfödare det finns, så är det inte så många som verkligen avlar för bruks och tävlar bruks med sina egna hundar. Finns ju väldigt många uppfödare som tävlar i andra sporter dock, och även dem som bara avlar för typ utställning. Men absolut, jag har en liten lista med bruks-aussie uppfödare den ev dagen då jag skaffar aussie, som sagt var det bara några jag kunde komma på "på rak arm".

Jag håller med dig om att jag inte ser aussies som främst agilityhundar. Vanligare i typ tävlingslydnad och rally.

Jag håller inte med. Visst finns det en hel del som fokuserar på utställning, men av de som avlar för arbete/sport så är ju brukset den absolut vanligaste tävlingsformen där dessa hundar är representerade, enligt mig. Utställnings-aussies däremot är säkert vanligare inom rally och agility.
 
Ja jag har inte tänk på kelpie som en "sån" ras som skulle passa mig förut...men nu gick jag in och kollade rasstandarden (som inte alltid stämmer numera beroende på utställnings vs brukslinjer )- R.S - utgår ju från arbetande hundar på 1800-talet :D nej kanske inte riktigt, men från det vi kallar brukslinjer...men många raser har till trots dessa utställningsinjer - ff kvar sitt arbetsbehov (som blivit lite modifierat, men det försvinner ju inte bara...samma med blandraser- JA dom kan ha mer arbetsbehov som min blandis än renras, men han är ju en riktig "bomb" med 50% Lakke + Schäfer/collie ..som ff har kvar mycket av "urhunden" belgisk vallhund-för inte många har fått till rena utställnings lakkar än -vad jag vet)- vilket verkar komma som en chock för vissa!?

Tillbaks till Kelpie som verkar vara en riktigt trevlig hund...Är dom uppdelade? Dom passar ju när det gäller alla hundsporter,för dom orkar väl dra cykel också - men inte så fort som en belgare!
Jag vet inte riktigt hur dom är egentligen..Det är svårt att utläsa från en R:S...sen står det lite tvetydigt på slutet.

"Den är ganska självständig och kan ofta förutse förarens önskemål. Den är mjuk mot sin förare men inte vek i arbetet. Typiskt är dess välvilliga inställning till människor och dess läraktighet, vakenhet och samarbetsförmåga."

Den är alltså både självständig och förig eller? Mjuk, men inte vek -jag vet inte vad dom menar.. Jag vill helt klart ha en hund som är top of pop på Lydnadsplan och spåra/söka kan alla hundar..
Sen med deras- typiskt är dess välvilliga inställning till människor - är dom som en golden eller... dom får gärna vara trevliga mot människor, men inte FÖR trevliga kanske-vaktar dom ingenting?😁
 
Jag förespråkar ju Belgarna (jag är tidigare bruks-Terv-människa), men idag när du får para tvärsöver alla varianter så är det stammen du får kolla istället. Det finns nästan ingen Terv eller Grönis-uppfödare i Sverige som avlar för bruks längre, tyvärr. Så mitt tips där är att gå efter den stam du gillar (om du har haft bra arbets-belgare tidigare). Lakke vet jag bara en bra uppfödare i Sverige. Nu pratar jag om brukshunds-belgare.
Inte sett trevliga HH, men dom finns säkert. Alla jag känner/träffar med Aussie kör bara mot Agility och lydnad, aldrig bruks.

I övrigt är det svårt att mäta en annan ras i kvickhetstänk mot en Belgare ;)




Hade jag haft 25 timmar/dygn och varit yngre hade jag gjort allt detta som komplement till jakten med min Drent ;) (det är den ras jag har nu, eftersom jag ville gå in på fågeljakten)
Men vi kör "bara" sommar och vinter-drag, parkour och balansboll, nosework, eftersök/blodspår och uppletande som komplement till jakten idag.
Trevligare ras får man leta efter. Skulle funka klockrent som det du söker, men dom behöver den stimulans du erbjuder om man inte jagar. Pma om du vill veta mer.
Jaha jag har inte hittat någon bruks-Lakke kennel som "lever" alltså sista valpkullen är flera år sedan som dom haft...eller så har dom bytt ras som där vi köpte våra lakkar har gjort...Men min blandis kommer från en som köpte en tik därifrån långt efter oss...En trevlig tik som dom tävlat i bruks och räddning och pappan en Schäfer/collie det var en lyckad tjuvparning.😊 För min blandis är jätte duktig! ❤️
Du vet inte var man hittar den där bruks lakke kenneln eller namnet på den?? om du inte kan skriva här så kan jag el du om det är ok pma

Ja Belgare är i alla fall en av raserna som är bäst på allt..ja förutom bordercollie i agility..men jag menar bäst generellt på alla hundsporter...Lydnad agility, drag, bruks-spår, skydd, osv...

Drent - är dom som "vanliga fågelhundar" jag tittade lite och dom verkar jätte trevliga, men ändå känns det inte som att det är min typ av hund...hur vet jag det...jag har aldrig haft någon! Ja du jag vet inte varför jag vet 😂vilka hundar som känns och har känts rätt länge som vall, vakt, herde och boskaps hundar, men man ska aldrig säga aldrig för man kan ju ändra sig. Som jag gjorde för blandras hundar som jag inte ville ha förut...men nu skulle jag kunna tänka mig en sån valp också om man hittar rätt hund, men helst en renras...
 
Ja jag har inte tänk på kelpie som en "sån" ras som skulle passa mig förut...men nu gick jag in och kollade rasstandarden (som inte alltid stämmer numera beroende på utställnings vs brukslinjer )- R.S - utgår ju från arbetande hundar på 1800-talet :D nej kanske inte riktigt, men från det vi kallar brukslinjer...men många raser har till trots dessa utställningsinjer - ff kvar sitt arbetsbehov (som blivit lite modifierat, men det försvinner ju inte bara...samma med blandraser- JA dom kan ha mer arbetsbehov som min blandis än renras, men han är ju en riktig "bomb" med 50% Lakke + Schäfer/collie ..som ff har kvar mycket av "urhunden" belgisk vallhund-för inte många har fått till rena utställnings lakkar än -vad jag vet)- vilket verkar komma som en chock för vissa!?

Tillbaks till Kelpie som verkar vara en riktigt trevlig hund...Är dom uppdelade? Dom passar ju när det gäller alla hundsporter,för dom orkar väl dra cykel också - men inte så fort som en belgare!
Jag vet inte riktigt hur dom är egentligen..Det är svårt att utläsa från en R:S...sen står det lite tvetydigt på slutet.

"Den är ganska självständig och kan ofta förutse förarens önskemål. Den är mjuk mot sin förare men inte vek i arbetet. Typiskt är dess välvilliga inställning till människor och dess läraktighet, vakenhet och samarbetsförmåga."

Den är alltså både självständig och förig eller? Mjuk, men inte vek -jag vet inte vad dom menar.. Jag vill helt klart ha en hund som är top of pop på Lydnadsplan och spåra/söka kan alla hundar..
Sen med deras- typiskt är dess välvilliga inställning till människor - är dom som en golden eller... dom får gärna vara trevliga mot människor, men inte FÖR trevliga kanske-vaktar dom ingenting?😁
Australian kelpie har ingen tydlig uppdelning i bruks eller utställningslinjer. Samma hund är ofta både brukschampion och utställningschampion. Sen finns det helt klar uppfödare/linjer med mer bruksmeriter än andra.

Dock är kelpien i sig uppdelad i två raser. Working kelpie (ren vallhund) och Australian kelpie (brukshund med vallhundsbakgrund i Sverige. I sitt hemland oftare rena utställningshundar).

I brukssammanhang i Sverige är Australian kelpie den vanligare varianten. I förhållande till rasens storlek så startar många bruks och inte allt för sällan placerar de sig högt eller vinner mästerskap i bruks. Finns även många som presterar bra i lydnad och ett gäng andra hundsporter. Extremt få om ens någon uppfödare i Sverige föder upp med utställning som huvudfokus.

Det är en ras som ska klara att arbeta självständigt och fatta egna beslut men ändå lyssna på föraren. De ska vara lyhörda men ändå tåla lite "belastning".

Min första kelpie var för vek vilket var rätt jobbigt. Han var socialt osäker vilket säkert var orsaken.

De flesta kelpies larmar nog om någon kommer men de kommer mest troligt inte hota utan mer välkomna besöket. De flesta gillar människor men blir inte störda i arbete. Det finns dock en del med social osäkerhet som kan visa sig genom överdrivet fjäsk. Så var min första. De två jag har nu är betydligt mer balanserade med människor.

En fantastisk ras enligt mig om man hittar den kombination som passar de egna behoven för det är en rätt stor spridning i rasen. Det låter som du skulle leta bland de kennlar vars ägare själva är aktiva och tävlar på högre nivå. Dessa har dock ofta långa kölistor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 318
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Här kommer jag igen. :o Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att...
2
Svar
32
· Visningar
3 943
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 287
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 514
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp