Bukefalos 28 år!

ska snart klippa

U

Uddatyp

nu har ja bestämt mej för att klippa min häst.
de va ett tagsen ja klippte o behöver lite råd me hur ja ska klippa.
e de bäst o klippa hela hästen o bara spara där sadeln ligger?
ska man spara benen?
hur har ni klippt era hästar?
 
Sv: ska snart klippa

va e bäst o klippa..täckesklippning eller jaktklippning?
hästen går ganska mycke men samtidigt e den ute mycke oxå.
kan inte bestämma mej..
 
Sv: ska snart klippa

Vet inte. Men jaktklippning är ju snyggt :D
 
Sv: ska snart klippa

Hur mycket och på vilket sätt du väljer att klippa hästen ska i första hand bero på hur mycket du arbetar den och hur mycket den svettas under arbete tycker jag.
sen kommer andra faktorer in som du också får ta i beräkning.

Hur mycket vill du täcka hästen
Hur frusen är den
har den tillgång till mat i hagen
har hagen vind och lä skydd
osv

Att helklippa en häst innebär en helt annan "koll" på hästen i fråga om ute temperaturer, täckes tjocklekar osv. Så fort du klipper hästen över rygg och kors så pratar vi en HELT annan förutsättning för hästen att själv hålla värmen. Den blir betydligt mer benägen att frysa och behovet av artificiell värme genom täcken och att den hålls torr och varm med hjälp av skydd/foder osv ökar betydligt.

täckesklipper du hästen dvs sparar rygg och kors så är det lättare och det räcker i regel med "normal" täckning och normala förhållanden för att hästen ändå ska hålla sig varm och må bra.

Min häst är klippt halva halsen, halva sidorna, under magen och låren osv. Funkar jättebra och man behöver aldrig hålla på med dubbla täcken eller överdriven täckning över huvud taget i parti och minut. Hästen är ett fullblod som går ute mycket i hage samt rids mycket och tränas. Han svettas inte särskilt mycket, gjorde han det skulle jag klippa hela halsen men resten som jag gör fortfarande.
Har en gång helklippt en häst och j-lar vad han frös :eek: det var ett fruktansvärt balt hela vintern att hålla honom varm, och ständigt oroa sig för vädret och hur han hade det i hagen när man satt fast i skolan på dan osv. gör aldrig om det igen så länge hästarna går ute så mycket som våra gör, och står i kallstall dessutom.
 
Senast ändrad:
Sv: ska snart klippa

Jag har klippt min häst så att jag har sparat pälsen över rygg/rumpa. Det tycker jag är bäst eftersom då slipper jag tänka på att jag måste ha ländtäcke om det är lite kallare. Hon behöver heller inte ha så jättetjockt täcke ute och kan vara utan inne i stallet på natten.
 
Senast ändrad:
Sv: ska snart klippa

ja tror ja har bestämt mej för att klippa täckesklippning..så får man väl se sen.
men e de bra o spara lite på halsen? eller om man klipper hela halsen måste man ha täcken som täcker hals me då eller brukar dom klara sej med vanligt täcke?
hon svettas väldigt jätte mycke på halsen nämligen..men e rädd att hon ska bli kall om halsen om man klipper där?
 
Sv: ska snart klippa

jag kommer troligen klippa båda mina hästar i år.
valacken tränar mycket och ska täckesklippas.
stoet går inte så mycket men hon har redan skaffat riktigt björnpäls, så henne klipper jag nog som mackan har klippt sin då hon har problem att hålla värmen över ryggen.
skulle aldrig helklippa mina om dom inte tränade superhårt.
 
Sv: ska snart klippa

Ingen av våra 8 hästar i stallet som är helklippta på halsen har halstäcken. de har aldrig frusit. är din häst superkänslig så kanske, men jag skulle först utgå från att hon klarar sig utan halstäcke och bevaka henne så att säga. Om hon svettas jättemycket just på halsen så är det bättre att klippa hela halsen så hon torkar snabbt och inte står och blir blöt och kall.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
1 004
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 263
Senast: Nevermind
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 350
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 714
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp