Ska TR följas på lokal tävling???

amalia

Trådstartare
Var på dressyrtävling i helgen!
En jättetrevlig tillställning men...
En tjej kom i på banan och red i munkjacka... :eek:

På slutet kom två ryttare som missat sin start - och får starta ändå. :eek:

En annan tjej red i linne under kavajen... :eek:

Jag tycker att det är tråkigt när reglerna inte följs. Visst är det trist om man missat sin start men regler är väl ändå till för att följas?

Vad tycker ni???

Kan tillägga att min busa kom på delad 3:e plats i första klassen 66 % :banana:(gick jättefint) men var trött i andra klassen och var som en kanonkula/studsboll...(Mitt sämsta resultat hittils 43,7% :o :( )
Är ändå jättenöjd med dagen... :bump:
 
Visst ska TR följas men på lokala tävlingar brukar man inte vara så hårda. Det har det ju kommit en ny regel att man på lokala tävlingar inte behöver rida i kavaj men jag kan inte säga till hundra om det gäller alla lokala eller bara hoppning men om det gäller alla får man rida i en snygg jacka/klubbjacka eller i skjorta men man skall fortfarande se fin ut.
 
Det har det ju kommit en ny regel att man på lokala tävlingar inte behöver rida i kavaj men jag kan inte säga till hundra om det gäller alla lokala eller bara hoppning men om det gäller alla får man rida i en snygg jacka/klubbjacka eller i skjorta men man skall fortfarande se fin ut.

I dressyr är det fortfarande kavajtvång!
 
Jag har fått lära mig att man faktiskt får ha ridjacka med sprund m m på lokal nivå i dressyr.
Men man ska fortfarande ha vit krage m m.
 
Jag tycker också att det är tråkigt när reglerna i följs, eller när domaren är snäll med poängen/bedömningen, "bara för att" det är en klubbtävling, eller nåt annat liknande. Om det är en träningstävling är det väl ok att man är lite snäll, men då ska det stå nånstans också! Alltför många domare är snälla även på lokal nivå! På lokal nivå ska det, enligt mig, vara som på regional nivå, faktiskt.

Jag var och tittade på en dressyrtävling för några veckor sen, och det var synd att så många ekipage var i så pass dålig form att de inte orkade prestera. Det här var ändå LättA-klasser. Allsvenskan!!! :eek: :eek: :eek: Nästan så man skämdes!

Nä, ska man ut och tävla, tycker jag att man ska eftersträva att följa regelrena så gott det går. Ok om arrangören säger att de gör ett undantag för t ex bettlöst - visst, rid på bettlöst då (vilket jag själv gjort :D ), men man ska ju följa allt annat! Oavsett om det är lokal eller elit!

Som sagt, synd att så många domare är så "snälla" (vilket i längden ändå inte är positivt), men de kanske inte vill bli kallade för fula ord? :confused:
 
Kom på en sak till!

Det är synd att man som arrangör inte tänker på detaljerna.

Jag var på samma tävlingar som du (antagligen, på Kvinnersta?) och det var ju jättesvårt att veta utomhus vem som var inne på banan!
Små detaljer brukar kunna leda till stora missförstånd...

Som arrangör bör man också veta vad tävlingarna kräver!
Ok, jag vet att arrangerande föreningen är ny (är själv medlem där) och att det är svårt i början (är med i en annan klubb som är nybörjare på att anordna tävlingar) MEN man lär sig! Hoppas verkligen att det blir så i detta fall också!

Ytterligare en tanke:
Det kan vara svårt att hålla koll på vad som verkligen gäller, vad gäller ändrignarna i TR. Lite av en tolkningsfråga, men det gäller också att kunna förstå innebörden av texten!
(Har hört flera olika varianter på en och samma DETALJ i TR... Hade man inte haft TR själv, hade det ju blivit svårt att veta vad som verkligen gäller. (Gällde en distans-fråga.))
Och som arrangör måste man ha koll på TR också!
Den här tävlingen jag var på för ett par veckor sen... Där såg vi en häst gå runt i GRIMMA!!! :eek: :eek: :eek: Vad jag vet är det endast western-folk och distanstävlingsryttare som får ha hästen i grimma på tävlingsplats!!! Vet inte riktigt hur det hela slutade, men jag vet att en av funktionärerna började leta efter överdomaren...

Och vad gäller tjejen utan vit krage - hon fick en tillsägelse av sista domaren. Men hon hade fått höra att hon inte behövde vit krage på lokal nivå. Så då trodde hon det.

Så himla svårt när så himla många ska tolka allt fram och tillbaka!!!

Förresten! Vilekt ekipagenummer hade du? *nyfiken*
 
Jag hade nr 26 (She's a sugar heter min häst)... Som sagt var gick hon jättefint i första klassen men den andra vill jag helst glömma bort. Hon kändes jättefin på framridningen men sen blev det en stunds väntan (jag tar på mig det!) och hon var som en studsboll inne på banan...

Är ändå väldigt nöjd. Hon är bara riden i cirka ett och ett halvt år och det här var vår andra tävling. :rofl:

Var du med och tävlade eller tittade du på?
 
I TR står det: Riddräkt består av ridjacka, ridbyxor och stövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med vit slips eller vit plastrong. Ridjacka är figurskuren jacka av tyg, knäppt fram och försedd med sprund bak. Jacka som slutar vid midjan, räknas ej som ridjacka. Militär och polis får rida i uniform, man ska helst ha vita handskar och godkänd hjälm är obligatoriskt.

För mig är ridjacka med sprund en kavaj, eller :confused: Många rider ju med skjortbröst, men ska man tolka nitiskt så får man ju inte ha det heller...
 
TOLKNINGSFRÅGA!
Det finns ju "vardagsridjackor" med knäppning fram och sprund! T ex dessa quiltade jackor som man tar av ärmarna på om man vill ha en väst!

Nej, fram med tydligare TR, så att man slipper se misstolkningar!

Och ja, egentligen kanske man inte får rida med bara krage, men man ska väl vara glad över att det inte följs så hårt!
Eller så får man som tävlingsryttare helt enkelt stå ut med att hela tiden byta om! (Egentligen - hur svårt är det att ha flera ljusa skjortor/polon och ta av dem direkt efter genomförd tävlingsritt?)
 
Jag var där som publik/hästhållare/medryttare. Min medrytttarhäst ställde upp med sin ägare. Från början skulle jag bara sitta på läktaren och njuta, men jag fastnade hos hästen på vägen...:D

Hästen hade ekipagenummer 16 (Mariana Glasgow).
 
De quiltade jackorna brukar inte vara figurskurna. Därmed räknas de inte som 'ridjacka' i tävlingssammanhang.
 
Den hästen såg väldigt trevlig ut! :rofl:

Jag tycker ändå att det var en trevlig dag med jättemånga fina ridtravare! :love:

Men eftersom jag inte varit ute och tävlat så mycket så undrar jag om det är vanligt att det kan gå till "lite hur som helst" på lokal tävling... :confused:
 
Det är ju faktiskt domarens sak att säga till de som inte klär sig enligt TR eller missköter sig rent generellt. De tävlingar jag har varit på har jag aldrig sett skräckexempel :)
 
Tänkte att jag ska passa på och fråga här...


Gäller samma regler ang klädsel för klubbtävlingar eller?
Vita ridbyxor, kavaj... Vad är det för "regler" gällande kavajen(färger, mönster på tyget, sprund, knäppning, krage mm)?
Jag tävlade nämligen hoppning för 17år sedan. Då sydde min mormor(sömmerska) en tävlings kavaj till mig för jag ville ha en som inte var precis som alla andra. Och samma sak gäller nu...
Jag vill inte köpa en. Jag vill ha en annorlunda(som ingen annan har). Finns det någon här som har ett bra mönster eller vet var jag kan köpa ett mönster för en tävlingskavaj?
 
På klubbtävlingar är det upp till klubben att sätta direktiv för klädsel. Jag var på en i går, och det varierade från klubbtröja till kavaj. Oftast är det "hel och ren" som gäller på klubbnivå.

I hoppning är det inte kavajtvång på lokal nivå.
 
Den hästen såg väldigt trevlig ut! :rofl:

Mariana är extremt trevlig. Men hon har ett humör man måste kunna läsa av för att upptäcka hur underbar hon är! :love: :D (Det de inte har i benen har de i huvet!) :D

Så här såg hon ut igår t ex:
pict0546.jpg
 
Hmmm...
Kanske det, jag har inte koll på de där jackorna. Hade för mig att de var figuskurna...

I vilket fall som helst, är det ju en tolkningsfråga...
 
Resultaten kommer upp efter den kommande helgens hopptävlingar.
(Kollade på ridtravare.com efter samma sak.)

Har ni det bra i Tyskland?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Utställningen i Bröndby, Köpenhamn, Danmark, igår söndagen den 16 september blev en intressant tillställning. Jag bestämde mig inte ens...
Svar
11
· Visningar
1 233
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp