Ska vi flytta?

sthu

Trådstartare
Vi har spanat in ett hus att hyra. Eller rättare sagt en liten gård med två-tre boxar (ena boxen är sadelkammare i dagsläget). Priset är bra, avståndet till stan överkomligt.

Huset i sig är i fint skick, förutom taket. Hyresvärden var lite luddig om det, han pratade om att han kunde stå för material vid renoveringar men vi frågade inte om det innebär att vi själva ska byta hela taket (vilket ingen av oss kan eller vill). Ska fråga mer om det imorgon.
Vidare behöver stallet fixas till, galler för fönster och hagar finns inga idag (men mark är avsatt för bete och vinterhage).

Det som får mig att tveka är sambons inställning till arbetet. Hans första reaktion var "men jag är ingen snickare!" och gick direkt in i försvarsmode. Jag är inte helt särskilt händig men jag tänker i alla fall försöka.
Jag är rädd att han kommer lämna allt arbete till mig med hänvisning till att han inte kan ( =har inte testat innan).

Vi har bott ihop ett halvår i en lägenhet som vi trivs bra i. Men båda vill ut på landet av olika anledningar så det är verkligen en chans för oss.

Det blev långt och rörigt.
Jag behöver lite hjälp att bolla tankarna i mål!
 
Jag tror att ni måste prata rejält innan ni funderar vidare.

Allt känns verkligt luddigt.
Du vet inte om det är ni själva som ska göra takarbete. Du vet antagligen inte vad det kommer att kosta förutom materialet som hyresvärden eventuellt kommer att stå för. Ingen av er är van vid att bygga.

Gör rejäla kostnadsberäkningar för vad det kommer att kosta. Och ta reda på vad det skullekosta att ta in folk för att fixa. Prata igenom tillsammans så ni är på det klara med vad ett hus på landet innebär i form av underhåll.

Ta reda på svart på vitt vad hyresvärden kommer att stå för och vad ni ska betala själva. Allt som finns på papper är värdefullt. Anta inget. Det kan bli dyrt.