Ska vi flytta?

sthu

Trådstartare
Vi har spanat in ett hus att hyra. Eller rättare sagt en liten gård med två-tre boxar (ena boxen är sadelkammare i dagsläget). Priset är bra, avståndet till stan överkomligt.

Huset i sig är i fint skick, förutom taket. Hyresvärden var lite luddig om det, han pratade om att han kunde stå för material vid renoveringar men vi frågade inte om det innebär att vi själva ska byta hela taket (vilket ingen av oss kan eller vill). Ska fråga mer om det imorgon.
Vidare behöver stallet fixas till, galler för fönster och hagar finns inga idag (men mark är avsatt för bete och vinterhage).

Det som får mig att tveka är sambons inställning till arbetet. Hans första reaktion var "men jag är ingen snickare!" och gick direkt in i försvarsmode. Jag är inte helt särskilt händig men jag tänker i alla fall försöka.
Jag är rädd att han kommer lämna allt arbete till mig med hänvisning till att han inte kan ( =har inte testat innan).

Vi har bott ihop ett halvår i en lägenhet som vi trivs bra i. Men båda vill ut på landet av olika anledningar så det är verkligen en chans för oss.

Det blev långt och rörigt.
Jag behöver lite hjälp att bolla tankarna i mål!
 
Jag tror att ni måste prata rejält innan ni funderar vidare.

Allt känns verkligt luddigt.
Du vet inte om det är ni själva som ska göra takarbete. Du vet antagligen inte vad det kommer att kosta förutom materialet som hyresvärden eventuellt kommer att stå för. Ingen av er är van vid att bygga.

Gör rejäla kostnadsberäkningar för vad det kommer att kosta. Och ta reda på vad det skullekosta att ta in folk för att fixa. Prata igenom tillsammans så ni är på det klara med vad ett hus på landet innebär i form av underhåll.

Ta reda på svart på vitt vad hyresvärden kommer att stå för och vad ni ska betala själva. Allt som finns på papper är värdefullt. Anta inget. Det kan bli dyrt.
 
Håller med @tanten . Plus att din partner inte alls verkar vilja renovera. Så då faller det ju på en gång på det? Han vill ju inte?
 
Ett tak är inget man lägger om själv om man inte har ingående kunskap. Det är verkligen inget man läser sig till, och för att lägga t ex takpapp krävs licens för brännaren.

Har ni inte kunskapen kan ni givetvis inte ta det på er, det kan bli tal om skadeståndskrav från hyresvärden om ni inte utför arbeten yrkesmannamässigt.

Att sambon sedan inte vill och inte har kunskapen verkar ju direkt bädda för oenighet.
 
Inte för att vara sån men den du bör bolla det här med är väl partnern? Jag tvivlar på att han blir mer positivt inställd om du presenterar en to do-list som buke hjälpt dig ta fram.
 
Jag hade aldrig lagt en massa pengar på att renovera någon annans hus. De pengarna hade jag hellre gjort annat för eller sparat till framtida egen gård.

Är det också så att sambon inte känner helhjärtat att han vill så känns det ju inte så lämpligt.
Det borde finnas mer färdiga ställen att hyra tycker jag.
Lägga om tak är inte direkt gratis.
 
Vad är det för tak som ska läggas om?? Takpannor??
När vi bytte taket så gick det snabbt och smidigt. Men då var vi mycket folk och hade maskin som lyfte upp och ner pannorna.
 
När jag la om taket ( inhyrd firma) 12 år sen normal stort hus gick det på 196 000 kr så ja det kan kosta
 
Jag hade ju aldrig hyrt en gård där man får bekosta och utföra nödvändiga renoveringar själv. Så jag förstår att din sambo är tveksam.

Sätta upp galler för fönstren i stallet och bygga hagar är en sak. Men att byta tak på huset, nej tack. Va händer om tex avloppet måste bytas eller vattnet sinar? Så ni måste borra ny brunn. Då står man där och måste lägga ut flera hundra tusen på någon annans ställe.

Hade du hyrt en lägenhet under de premisserna? Jag hade hyrt gården om ni enbart behövde göra lättare renovering (typ måla om) annars hade jag letat vidare.
 
Personligen hade jag inte bekostat stora renoveringar när det rör sig om ett hyresobjekt, oavsett om det är hus eller lägenhet.

Prata med din sambo. Du skriver att du är rädd för att få ta tag i alla projekt själv, det är något som ni nog behöver diskutera oavsett vilken gård ni väljer att hyra. För projekt ingår, om det så är daglig vattning av djur, gräsklippning, snöskottning eller att slå ner staketstolpar. Man behöver inte vara född händig men man måste både vilja och orka (fixa med gården även efter en heldag på jobbet).
 
Låter väldigt riskabelt, lägg inga pengar på att renovera någon annans hus. Och gör inga stora projekt som att lägga om taket själva.

Ordna hagar och liknande vardagliga saker är en sak, tex staketet går ju att ta med sig om ni blir uppsagda.
 
Tack för alla svar! Jag vart nog lite otydlig, båda vill flytta ut på landet men jag är osäker på om sambon vet hur mycket jobb det är med egen gård (även om någon annan äger den). Ta bara saker som eldning i pannan och gräsklippning! Han har aldrig gjort sånt.

Problemet är väl egentligen att hans reaktion på allt nytt är att han inte kan, trots att han inte ens försökt.

Taket ska jag prata med hyresvärden om idag, det är mer än pannorna som måste bytas. Han står för allt material.

Vi kom väl fram till att om vi måste göra det själva tackar vi nej. Ingen av oss kan lägga tak, och tak känns som något man inte ska låta amatörer göra.
 
Min grundtanke är att mycket är förhandlingsfrågor. I det här fallet stupar upplägget förstås på att sambon inte vill/kan vara med praktiskt, men när det handlar generellt om att lägga ner arbete eller pengar på en hyresbostad så kan det ju finnas möjlighet att t ex kvitta mot hyreskostnad. (Sen kan det säkert finnas skattemässiga invändningar mot det.)
 
Ska ni inte betala någon hyra då? Jag hade aldrig lagt ner tid och pengar på ett hyresobjekt om inte dealen var att jag gjorde det istället för att betala hyra möjligtvis och då haft kontrakt som säger att jag inte kan bli uppsagd innan renoveringskostnad kontra hyreskostnad har tagit ut varandra. Även om man renoverar själv och hyresvärden står för material så är ens egen tid inte gratis. Behöver man dessutom hyra in hjälp drar det iväg enormt snabbt.

Jag har hyrt flera hus och det har aldrig varit tal om att jag ska göra något annat än att betala hyran och bo där. Renovering har hyresvärden stått för. Både arbete och material.
 
Jag hyr ju en liten gård och har fria händer att göra i princip vad jag vill inne/ute, men allt som har med strukturell renovering att göra, ligger på hyresvärden. Förra sommaren skulle altandörren bytas = han köpte allt material och betalade för att jobbet skulle göras.

Nu blev det ju så att han lejde min pappa snickaren, för att byta ut dörren och snäll pappa meddelade att hans lön för jobbet skulle dras av från min hyra :love:

Vill jag tapetsera/måla/köpa bärbuskar och sånt mer kosmetiskt för att jag vill ha det, så betalar jag men allt sånt där nödvändigt är hv ansvar. Köket ska renoveras nån gång framöver och jag kan lätt göra jobbet och då får avdrag på hyran, men han får ju köpa allt material så se till att allt sånt där är kristallklart, vem som betalar vad, vem som gör vad.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 193
Relationer Jag skulle behöva lite hjälp att se på saker.. Bor i dagsläget tillsammans med min man och vårt barn på en liten hästgård. Det är ett...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
17 238
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 136
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 457
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp