skabb,loppor,löss,knott, exem hur vet man vad hästen har

corvette

Trådstartare
Nästan alla mina 13 hästar har någon form av klåda och jag blir inte klok på vad det kan vara.
Har en tinker som järna står och trampar kliar på sig själv i bakbenen så att det blir sår där hovskägget sitter. Undrar då om hon kan ha hovskabb eftersom det är enda stället hon kliar sig på. Hon har varit hos mig i två år.

Ett annat tinker sto håller på att klia ihjäl sig i man och svansrot som är full av mjäll, men verkar inte ha något kli i hovskäggen. Kan detta vara exem?

Shettisen kliar sig också i man och svans men har ingen mjäll och på honom har jag sett kryp, men hur vet man vad det är för kryp och vad ska man behandla med.

Sen har vi den föräldralösa kalven Kalvin som går med shettisen lade märke till att han börjat klia av sig pälsen och vid närmare titt var han helt full med kryp. Och efter att varit i närheten av honom blev även jag och mina kläder fulla med vad det nu är. Dessa kryp bet inte på mig trots att alla insekter vanligtvis älskar mitt blod. Efter behandling av något medel man häller längst ryggen för loppor och löss var djuren kvar på Kalven men verkar döda. Vad kan detta vara som totalt översvärma kalven på någon dag? Vi snackar tusentals djur på kort tid, är dessa blodsugare borde det om man inte upptäckt det i tid kunnat ta död på vår lilla tama redan svaga kalv.

Jag har även två nykomlingar två welsh cob ston som är isolerade eftersom de har ringorm. Men även dessa är fulla av mjäll i man och svansrot och kliar sig. Kan detta vara loppor, löss?

De äldre hästarna verkar inte ha några bekymmer med klåda.

Vad är det hästarna har fått? Hur vet man vad det är för plågoandar hästarna fått? Kan hästarna ha en blandning av loppor och löss. Vad ska man använda om man ska behandla så många hästar? Finns det något mirakelmedel som kan ta alla typer av parasiter och som inte kostar en halv förmögenhet då det är många hästar som kräver behandling.

Tacksam för tips
 
Sv: skabb,loppor,löss,knott, exem hur vet man vad hästen har

jag skulle ta ut veterinär och be de undersöka hästarna eller iaf ringa och fråga om råd!
 
Sv: skabb,loppor,löss,knott, exem hur vet man vad hästen har

hej! har sj en tinker och hon gör det samma som du beskriver att dina hästar gör. Hon var vanvårdad när hon kom te mig hade massa mugg och det kan va de din har också. Klipp genast av hovskägget där han kliar sig och smörj med olja samt vitlök och citron som du blandar upp.. sen stryker du helusan på de.. att de kliar manen beror på solen. Efter som de är ljusare i hårfästet så bli de så torra under sommaren så smörj in med solhelusan "den gula" om du inte redan gör de? Mvh Christin :d
 
Sv: skabb,loppor,löss,knott, exem hur vet man vad hästen har

Skulle tro Tinkern har fotskabb...det brukar vara rätt så vanligt på hästar med mycket hovskägg...Shettisen verkar ha någon form av sommarexsem..men svårt att sia så här över ett internetforum. Men en fråga ? Har du inte ens kontaktat en veterinär för en utredning ??
 

Liknande trådar

Hästvård Hur ser man skillnad på blodsugande och pälsätande löss? :crazy: Dom satt mest i mankammen och på halsen,nån vandrade runt på...
Svar
7
· Visningar
1 414
Senast: Livi
·
R
Hästvård Någon som har tankar? Hänger inte allt detta egentligen ihop? KNOTT..... cullicoides biter i man, svans samt hovskägg.... de sprider...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: Madick
·
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 003
Senast: Prick
·
J
Hästvård Min ungshettis verkar ha fått löss:eek: Kliar sig i pannlugg, man och hals - inte ngn annanstans, inte svansrot heller. Kliar sig inte...
2
Svar
21
· Visningar
2 718
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp