Skabbiga öron, skav och luktar ingenting? *långt och mycket funderingar*

Constance

Trådstartare
När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på det jag får loss sitter det som svarta små "klumpar".





Vad kan det vara? Vad beror det på? Svamp?


Igår undersökte jag hästen från 'topp till tå' och såg att hon fått lite fler vita hårstrån (ärr?) här och var.
Rumpan har varit "prickig"/stickelhårig iaf i två år sedan hon fick regnskållor en vinter.
Vid sidan av ryggen, ner där hon är som bredast är det på vänster sida ett områda (ca 15 cm i diameter) med en del vita strån. Sadeln var det första som slog mig men den ligger inte an där. Eller jo, kanske ett par cm av bakre delen av kåpan. Men resten av området är fritt från sadeltryck.
Hon har även fått två vita prickar vid öronen. En av dem syns på första bilden, nere vid "öronroten" vid tränset.

Hon har sedan i vintras fått skav av benskydd, det har hon inte fått någon gång under de fyra åren jag har ägt henne, trots att jag de första åren inte visste bättre vad gäller att hålla skydd och schabrak rena :o Hon har alltså fått ganska kraftigt vita märken efter benskydden, som jag för övrigt använt flitigt under våra fyra år tillsammans :crazy:
När jag märkte att hon nog började få bortskavd päls på benen så började jag vara ännu mer noggrann (än vad jag varit de senaste två åren), med andra ord torka ur benskydden med handduk efter varje gång och hängdes luftigt tills nästa gång de skulle användas. Efter var tredje ridpass eller när de ser smutsiga ut på insidan så åker de in i tvättmaskinen. Men det fungerade uppenbarligen inte. Eller så var det redan 'försent'...
Det är alltså ett par damasker och ett par såna här svarta som går ner över kotan (http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610329&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC). Jag har nu i två månader bara använt mjuka lindor och paddar.

Sedan två månader har hästarna fått gå med grimma på sig i hagarna pga lite strul i flocken. Och det har hon fått skav av, lite på nosryggen men mest uppe i nacken där manen börjar växa. Manen ligger på höger sidan och det är vänster sida av "mankanten" där manen skavts bort ½-1 cm brett och 2-3 cm långt (lika brett som grimman är).

I helgen fick hon på sig flughuvan när hon gick nere i vår trädgård där det finns en jäkla massa flygfän. Hon hade huvan på sig i två dygn och när jag tog av den så var pälsen skavd (både bortskavd och gnussad) på nosryggen (både på bläsen o det fuxfärgade), i nacken, pannan, på sidan av ansiktet vid öronen, och lite på ganasherna. Suck! Jag har använt en flughuva med vitt ganska kraftigt nät med svarta "luddkanter" (http://www.hooks.se/product.aspx?productid=430157&deptid=93&sortType=sortPris&sortOrder=ASC). Det är den enda huvan som fröken accepterar. Jag vill hellre använda någon annan men hon får panik och springer bara runt och gör allt för att få av sig dem. Men den här gillar hon. Knepig fröken!

Hästen har väldigtsvårt för att få sår att läka. Har en hel del ärr. Hon får lätt mugg och då måste jag bandagera för att få det att läka (efter fyra år har jag hittat "vår" metod).

Och igår när jag undersökte henne så lutade jag näsan mot hennes rygg och kliade henne lite under magen, så kände jag att hon inte luktade som hon brukar. Hon luktade typ ingenting. Hur kommer det sig? Om det enda hade luktat flugmedel eller smuts, men det luktade verkligen ingenting :confused:
Jag har inte använt pälsglans på någon månad och jag har inte badat henne sen i höstas. Jag har använt Absorbine Ultra Shield (dock utan något vidare resultat) och ett hemgjort (vatten, timjan, vitlök och grönsåpa). Kan det vara grönsåpan som gör att det inte luktar något speciellt?

Hon har även under vintern och våren fått något otroligt med stöv :eek: Jag blir tokig. Det tar verkligen aldrig slut, ju mer jag borstar ju mer kommer det fram, känns det som iaf. Jag har under våren köpt två nya ryktborstar för att jag trott att det var fel på den jag hade. Men med den gamla får jag mer stöv i ryktskrapan än vad jag får av de andra. Hennes hårbotten i man och svans är alldeles full med stöv/mjäll/smuts. Som ett lager man kan skrapa bort med nageln. Behov av bad eller beror det på något annat?
 
Sv: Skabbiga öron, skav och luktar ingenting? *långt och mycket funderingar*

det låter som om din häst har brist på något! Vad kan jag inte svara på. Du kanske borde låta vet. ta ett blodprov.
 
Sv: Skabbiga öron, skav och luktar ingenting? *långt och mycket funderingar*

Nu när jag var och nattade hästarna, så hade allt "skabbigt" på öronen regnat bort... nåja nästan allt iaf... :confused:
 
Sv: Skabbiga öron, skav och luktar ingenting? *långt och mycket funderingar*

Kan vanliga distriktsveterinären ta blodprov för att kolla det? Kan man se vilka brister som helst i blodprov? Jag har aldrig "tagit" blodprov på häst :)
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag sökt omkring på flera olika sidor på nätet för att hitta några ridstövlar som faller mig i smaken. Nu är det så att jag bor i...
Svar
1
· Visningar
1 911
Senast: marabo10
·
Utrustning Hästen ska hem till Sverige från Storbritannien med lastbil om några veckor. Funderar på eventuella skydd. Hon är bara skodd fram...
Svar
11
· Visningar
1 244
Körning Hej hej.. Jag är på jakt efter en bjällerkrans att fästa på shettisens brösta.. Men hittar inga, Tr*dera har några som ligger ute...
Svar
13
· Visningar
1 598
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp