Skada hasled och sidostödsligament

jakobe

Trådstartare
Hej! Jag skrev ett inlägg tidigare om min hästs kraftigt svullna has. Nu har det gått fyra månader och den har gått ner men jag är faktiskt rätt orolig över hur pass dålig han är fortfarande. Hästen har fått veterinärvård direkt och har bland annat gjort en astroskopi i hasleden. Hans diagnos är vrickning med en en rejäl blödning i hasleden samt att både in och utsida sidostödsligament är skadade som följd. Leden har skrapats men utöver det verkar det nästan som att vet vill att det ska läka på ”egen hand”. Någon som har erfarenhet av liknande skador? Är speciellt intresserad av skador på sidostödsligament då det är något nytt för mig. Det är en veterinär som jag alltid har litat på och hållit högt men det gnager i mig ändå.. Dom tror att han ska bli fullt återställd men googlar man lite om liknande skador låter det inte alls så självklart.. Vet att man med andra ligamentskador kan behandla med bl.a. shockwave men det har inte kommit på tal 🤔
 
Min häst fick en skada i ett sidoligament i hovled. Det är inget de behandlar, det får läka ut att sig själv. Ibland tar det väldigt lång tid, ibland kortare. Han fick även tre omgångar shockwave men hur ska man veta om det hjälpt. 🤔
Gissar att samma gäller sidoligamenten i has, det får läka på egen hand.
Har du återkommande veterinärbesök för att kontrollera status? Min häst skulle skrittas nästan hela tiden (jämt underlag, rakt fram) men han var inte heller halt rakt fram.
 
Hej! Jag skrev ett inlägg tidigare om min hästs kraftigt svullna has. Nu har det gått fyra månader och den har gått ner men jag är faktiskt rätt orolig över hur pass dålig han är fortfarande. Hästen har fått veterinärvård direkt och har bland annat gjort en astroskopi i hasleden. Hans diagnos är vrickning med en en rejäl blödning i hasleden samt att både in och utsida sidostödsligament är skadade som följd. Leden har skrapats men utöver det verkar det nästan som att vet vill att det ska läka på ”egen hand”. Någon som har erfarenhet av liknande skador? Är speciellt intresserad av skador på sidostödsligament då det är något nytt för mig. Det är en veterinär som jag alltid har litat på och hållit högt men det gnager i mig ändå.. Dom tror att han ska bli fullt återställd men googlar man lite om liknande skador låter det inte alls så självklart.. Vet att man med andra ligamentskador kan behandla med bl.a. shockwave men det har inte kommit på tal 🤔
Vart är du i landet? finns ju väldigt bra rehab ställen man kan åka som samarbetar med veterinär. Om du är i Västra Götaland finns där en jag kan skicka länk till i PM.
 

Liknande trådar

N
Hästvård Leder en sårskada som inverkat på själva leden alltid till hälta? Har en häst hemma som för en vecka sedan blev sparkad vilket ledde...
Svar
3
· Visningar
3 772
Senast: Guldaskig
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 275
Senast: Heulwen
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp