Skada i carpus / framknä

C

CubaLibre

Det här blir långt... Jag och min häst gick omkull i padocken i slutet av maj -08, han fick då små sår på båda framknäna och lite svullnad. Såg ingen hälta då, ska erkänna att jag inte gjorde världens bästa utredning varje dag då jag själv blev skadad... Men vid longering, ingen hälta. När jag sedan skulle sätta igång honom 5 veckor senare fortfarande ingen synlig hälta, skrittade bara och lite trav. Sedan bröt jag foten (har ingen tur alls längre) och då lånade jag ut hästen till en kompis så han inte skulle behöva stå ännu längre. Efter några ridpass visade han lite hälta på böjt spår, vila men fortfarande lite, lite hälta.

In på klinik, konstaterad hält i båda kotor fram och carpus, blev sprutad. Tillbaka flera gånger under hösten ingen markant bättring men de hittade inte heller någon verklig orsak till varför då de inte såg någon skada på röntgen. De har även behandlat ena bakbenet i både has och kota nu.

Så i december tog jag honom till en annan veterinärklinik där de konstaterade att det sitter i höger carpus. De tog en röntgenbild på böjt knä snett framifrån, lite uppifrån. Denna bild tog inte den andra kliniken. Nu såg man att knät var skadat. Tydligen har dessa benbitar inte någon benhinna runt sig så de kan inte läka...:( Veterinären rekommenderar långvarig vila men prognosen är väldigt dålig...

Finns det någon annan som har haft den här typen av skada? Första gången jag skriver själv, men är ofta ute och läser. Har dock inte hittat nåt liknande men kan ju inte kolla alla trådar... Det är mycket som snurrar runt i huvudet på mig...

Man kan tydligen operare för att ta bort eventuelle flisor som kan ha missats vid röntgen/ultraljud men det är stora risker med att operera, dessutom i en led. Den sista veterinären såg oxå att han har ont i det sista benet oxå:confused: i höften. Så han e halt i alla ben!! Visserligen enligt olika veterinären men men. Kanske ska tillägga att hästen i fråga är en 5-årig quartervallack som jag gärna har i många år till

Tacksam för alla svar/synpunkter/råd ALLT!
 
Sv: Skada i carpus / framknä

Usch vilken olycka :(

Jag har dock inga egna erfarenheter av detta. Men jag kan
känna att om prognosen är väldigt dålig för hästen om du inte
gör något (tolkade det så ) så är det kanske humanast att göra ett försök med operationen även om det är en komplicerad operation.
Väga för och nackdelar..

Och jag antar att du inte kan vänta på att se om det läker innan du bestämmer för operation.

Har en vän till mig som fick operera sin hästs ben nyligen. Operationen var lite komplicerad, men om hon inte opererade skulle hästen gå med värk (troligtvis ska väl tilläggas) resten av sitt liv.

Jag hoppas verkligen de går bra vad du än bestämmer dig för.
 
Sv: Skada i carpus / framknä

Tack för så snabbt svar!

Ja jag funderar på att operera för att "då har jag gjort allt". Däremot säger veterinären att jag kan operera när jag vill, kan vänta men ska man göra det känns det som det är lika bra att göra det så fort som möjligt!

Det är just det man vill slippa, att de ska gå och ha ont. Svårt att veta hur ont han har eftersom han antagligen har ont i alla...
 
Sv: Skada i carpus / framknä

Jag förstår hur jobbigt det måste vara :cry: fem år bara med så hästen har hela livet framför sig. Min väns häst är tjugo men hon ansåg ändå att hon har många år kvar att glädjas över, kan tyvärr inte säga vad denna operationen hette (har inte lagt det på minnet) men hästen mår bra nu. Iaf i sitt naturliga levende (om man kan säg så) hon har inte kunnat börja sätta igång henne än. Och hon kräver en väldigt låångsam igånsättning när den tiden är kommen.

Håller tummarna för er
 
Sv: Skada i carpus / framknä

Hej,
jag är i en liknande situation. Jag köpte ett litet sto för snart 8 månader sedan. Hon hade en ganska ful galla på vänster framknä så säljaren förklarade att hon hade skadat sig i början på år 2011. Hon sa att hästen aldrig hade varit halt och att de även hade röntgat för att säkerställa att allt såg bra ut.
Eftersom jag har kännt säljaren i många år och hennes veterinär är gammal landslagsveterinär litar jag naturligtvis på det dom säger och jag är faktiskt fortfarande övertygad om att de inte har försökt att lura mig. Jag tror att de oxå var helt övertygade om att detta inte skulle besvära hästen. Till saken hör att mitt sto knappt är 3 år gammal.
Jag reagerade på att det var besvärligt att longera henne i höger varv när jag började hantera henne. Hon protesterade häfftigt och kastade sig runt för att byta varv. Jag intalade mig själv att det kunde bero på att hon var ohanterad och ung. Men hon påvisar tydliga besväras av vänster framknä och det visade sig efter att jag anlitat en annan veterinär som även röntgat knät igen.
Hon visar små men ändock tydliga förändringar på bilden som är tagen från sidan av carpus.
Vi var på återbesök idag och det har inte heller blivit ett dugg bättre, snarare sämre trots boxvila flera dagar och utevistelse i liten rasthage. Min fundering är; varför visade hon ingen hälta när hon böjdes på besiktningen? Hörde oxå att de har opererat ett knä på en häst på Strömsholm ganska nyligen och att det var riktigt goda prognoser på att det skulle bli bra. Vad kostar en sådan operation? Mitt problem idag är att försäkringsbolaget kommer att klassa detta som en gammal skada vilket resulterar i att den inte kommer att täcka skadan... Jag älskar mitt lilla sto för att hon är så klok och världsvan för sin ålder. Hon har otrolig potential och är vacker som en dag, men vad ska man med allt det till när hon inte kan gå?!
Om jag kunde skulle jag göra allt för att få henne frisk. Men som det ser ut idag kommer försäkringen inte att täcka detta vilket innebär att det ända jag kan göra är att försöka häva köpet. Men då kommer hon inte leva så länge... Rävsax... Hjälp!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 591
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
724
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 743
Senast: Unhappy
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Smådålig i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp