Skada+Känslig ponny

Nicolewestgren

Trådstartare
Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har alltid vart väldigt framåt och känslig. I början gick allt jättebra men sen efter några månader började hon bara sticka från ingenstans, det gick dessutom väldigt fort. Vi kunde skritta/trava i slowmotion och sen från ingenstans var det räsergalopp. Detta var endast i padocken och eftersom jag blev rädd gick vi in i ridhuset istället, där hon efter ett tag också började sticka. Detta gjorde mig som sagt rädd vilket inte gjorde saken bättre. Sen flyttade vi och började träna för en tränare, då började det gå bättre men stack fortfarande ibland. Sen gick det en vecka utan att hon stuckit någongång men då såg vi på en träning att hon var halt. Lite innan detta började vi också få problem med uppsittningen (en stor pall på förra stallet som hon tyckte var läskig, sen tyckte hon alla pallar var ”läskiga”).

Vi åkte då in till vetrinären och det visade sig att hon har en skada i benet som kommer ta ett antal månader tills det går att sitta upp igen. Det var alltså när det började gå hyfsat okej som skadan upptäcktes.

Det är bara det att jag går runt med en klump i magen konstant inför dagen då det är dags att sitta upp igen :(. Det är säkert lätt för många att säga ” sälj och köp en ny häst” men hon är så rolig att rida när hon inte sticker och jag vill verkligen att det ska fungera, så som det gjorde innan hon började sticka. Kan det vara så att hon började sticka för hon hade ont? När en duktigare ryttare som ridit henne en del innan satt upp stack hon inte.

Jag är bara orolig för att hon ska sticka nu när det är dags att sätta igång och det kanske blivit en olat. Eller kan det vara pågrund av smärta som vi började få problem? Hon har alltid vart lite springig och pigg som sagt, även väldigt känslig.

Ville bara skriva av mig lite och kanske få lite feedback på mina tankar🙂
 
Arbeta hästen från marken. Lär dig tömkörning. Kör in hästen.

Lär hästen att buga. Lär hästen att backa för din handvinkning. Lär hästen komma fram i skritt och stanna och backa när du går bredvid. Öka nivån när det väl går med grimskaft och grimma då ökar du utan någon grimma.

När ni verkligen kan allt det då kommer du vara mycket säkrare med din fina lilla häst. Det kallas att bli ett ekipage, dvs häst och ryttare blir ett. Öva nu när hästen är skadad, försiktigt, försiktigt enligt veterinärens inrådan , kanske i boxen då, men under ett par timmar per dag.
 
Nåt händer ju när hästen sticker. Antingen blir den skrämd, den får (plötsligt) ont eller så ger ryttaren en signal som denne inte vet att den ger.

Du sa att en duktig ryttare ridit ponnyn utan att den stack, pratade ni om det efter? Dvs; kände den ryttaren något? En tendens till att vilja öka farten när man svänger/lägger till skänkeln/vinglar i sadeln/nåt annat? i så fall kommer problemet lösa sig av att du blir bättre på att rida, och då får man ta lektioner för duktig tränare. Om du känner dig orolig kan du ju planera att sitta upp första gången med tränare på plats, tex.

Är det smärtrelaterat försvinner det när smärtan försvinner.

Är det 'skrämsel' får man jobba med det.
 
Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har alltid vart väldigt framåt och känslig. I början gick allt jättebra men sen efter några månader började hon bara sticka från ingenstans, det gick dessutom väldigt fort. Vi kunde skritta/trava i slowmotion och sen från ingenstans var det räsergalopp. Detta var endast i padocken och eftersom jag blev rädd gick vi in i ridhuset istället, där hon efter ett tag också började sticka. Detta gjorde mig som sagt rädd vilket inte gjorde saken bättre. Sen flyttade vi och började träna för en tränare, då började det gå bättre men stack fortfarande ibland. Sen gick det en vecka utan att hon stuckit någongång men då såg vi på en träning att hon var halt. Lite innan detta började vi också få problem med uppsittningen (en stor pall på förra stallet som hon tyckte var läskig, sen tyckte hon alla pallar var ”läskiga”).

Vi åkte då in till vetrinären och det visade sig att hon har en skada i benet som kommer ta ett antal månader tills det går att sitta upp igen. Det var alltså när det började gå hyfsat okej som skadan upptäcktes.

Det är bara det att jag går runt med en klump i magen konstant inför dagen då det är dags att sitta upp igen :(. Det är säkert lätt för många att säga ” sälj och köp en ny häst” men hon är så rolig att rida när hon inte sticker och jag vill verkligen att det ska fungera, så som det gjorde innan hon började sticka. Kan det vara så att hon började sticka för hon hade ont? När en duktigare ryttare som ridit henne en del innan satt upp stack hon inte.

Jag är bara orolig för att hon ska sticka nu när det är dags att sätta igång och det kanske blivit en olat. Eller kan det vara pågrund av smärta som vi började få problem? Hon har alltid vart lite springig och pigg som sagt, även väldigt känslig.

Ville bara skriva av mig lite och kanske få lite feedback på mina tankar🙂
Innan hon blev skadad, hur såg det ut med variationen i ponnyns träning? Var det i huvudsak träning i paddock och ridhus eller var det också träning ute i skog och mark? Jag tänker att ponnyn nog är van vid mycket uteritt och behöver galoppera av sig regelbundet för att må bra och kunna genomföra mer fokuserat dressyr arbete.
 
Jag håller med @tara

Ta chansen under konvalicensen att verkligen lära känna din häst och hur hon fungerar. Träna lydnad/samspel från marken. Miljöträna, lär dig hur hon reagerar på olika saker. Då kommer du att ha så mycket fler verktyg när det blir dags att rida igen.

Springiga/pigga hästar och hästar som sticker gör annars att jag funderar över ryggsmärta. Har hon samma beteende vid avsuttet arbete?
 
Jag håller med @tara

Ta chansen under konvalicensen att verkligen lära känna din häst och hur hon fungerar. Träna lydnad/samspel från marken. Miljöträna, lär dig hur hon reagerar på olika saker. Då kommer du att ha så mycket fler verktyg när det blir dags att rida igen.

Springiga/pigga hästar och hästar som sticker gör annars att jag funderar över ryggsmärta. Har hon samma beteende vid avsuttet arbete?
Nej, hon är världens snällaste från marken. Vi hade däremot en jätteduktig equiterapeut ute för ett tag sedan som tyckte hon såg jättefin ut
 
Nej, hon är världens snällaste från marken. Vi hade däremot en jätteduktig equiterapeut ute för ett tag sedan som tyckte hon såg jättefin ut
Kul, då har ni alla möjligheter att få ut någonting av tiden utan ridning. Hoppas att problemen inte kommer tillbaka sedan.

Inte ens en jätteduktig equiterapeut kan se vad som sker inuti hästen så om problemen kvarstår skulle jag ändå vilja röntga ryggen.
Det skulle till exempel kunna vara ryggkotor som ligger nära varandra och ibland går ihop vilket orsakar plötslig smärta och gör att hon sticker.
 
Att ha en häst som kan buga är ett maxat partytrick överallt där hästmänniskor är i närheten. Röner absolut applåder och imponeringsgrad. Det ska ju inte ens vara svårt att lära dem. Jag har aldrig lagt ned tiden så jag applåderar mycket imponerad. @Nicolewestgren
 
Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har alltid vart väldigt framåt och känslig. I början gick allt jättebra men sen efter några månader började hon bara sticka från ingenstans, det gick dessutom väldigt fort. Vi kunde skritta/trava i slowmotion och sen från ingenstans var det räsergalopp. Detta var endast i padocken och eftersom jag blev rädd gick vi in i ridhuset istället, där hon efter ett tag också började sticka. Detta gjorde mig som sagt rädd vilket inte gjorde saken bättre. Sen flyttade vi och började träna för en tränare, då började det gå bättre men stack fortfarande ibland. Sen gick det en vecka utan att hon stuckit någongång men då såg vi på en träning att hon var halt. Lite innan detta började vi också få problem med uppsittningen (en stor pall på förra stallet som hon tyckte var läskig, sen tyckte hon alla pallar var ”läskiga”).

Vi åkte då in till vetrinären och det visade sig att hon har en skada i benet som kommer ta ett antal månader tills det går att sitta upp igen. Det var alltså när det började gå hyfsat okej som skadan upptäcktes.

Det är bara det att jag går runt med en klump i magen konstant inför dagen då det är dags att sitta upp igen :(. Det är säkert lätt för många att säga ” sälj och köp en ny häst” men hon är så rolig att rida när hon inte sticker och jag vill verkligen att det ska fungera, så som det gjorde innan hon började sticka. Kan det vara så att hon började sticka för hon hade ont? När en duktigare ryttare som ridit henne en del innan satt upp stack hon inte.

Jag är bara orolig för att hon ska sticka nu när det är dags att sätta igång och det kanske blivit en olat. Eller kan det vara pågrund av smärta som vi började få problem? Hon har alltid vart lite springig och pigg som sagt, även väldigt känslig.

Ville bara skriva av mig lite och kanske få lite feedback på mina tankar🙂

Det är omöjligt att svara på varför hon sticker utan att ha sett er irl men såhär tänker jag.
Ja hon kan haft ont, även haft ont på andra ställen än själva benet ni upptäckte hon hade ont i men irländare kan vara ganska känsliga beroende på var dom kommer ifrån och ofta är dom väldigt outbildade i dressyr/markridning jämfört med tex våra svenskuppfödda hästars utbildning. När jag jobbade på Irland så var deras "inridningar" katastrof rent ut sagt och jag har utbildat många irländare som i princip varit livrädda för att ha ryttare på ryggen och stuckit vid det minsta lilla ryttaren rört sig för mkt eller tagit dem i munnen.
Kanske var det så att den duktiga ryttare också kände att hon skulle sticka men kände att skulle hända långt före du känner det kommer att hända och därför kan parera det så det därmed inte händer. Hade det varit min häst så hade jag om jag känt som dig antingen tagit hjälp av den duktigare ryttaren igen eller skrittat henne för hand först eller också bett veterinären skriva ut lite plegicil som du ger henne när du ska skritta igång så hon får lite lugnande medel för att hålla sig lugn.
 
Arbeta hästen från marken. Lär dig tömkörning. Kör in hästen.

Lär hästen att buga. Lär hästen att backa för din handvinkning. Lär hästen komma fram i skritt och stanna och backa när du går bredvid. Öka nivån när det väl går med grimskaft och grimma då ökar du utan någon grimma.

När ni verkligen kan allt det då kommer du vara mycket säkrare med din fina lilla häst. Det kallas att bli ett ekipage, dvs häst och ryttare blir ett. Öva nu när hästen är skadad, försiktigt, försiktigt enligt veterinärens inrådan , kanske i boxen då, men under ett par timmar per dag.
Buga bör man dock inte göra med en skadad häst. Det är rätt mycket vikt som förskjuts och ev kan förvärra en skada, beroende på skadans art. Du kanske inte menade att det skulle ske innan hästen är igång. Men vill bara förtydliga det ifall någon känner att det kan vara ngt man testar.
Det är inte svårt att lära in. Men bör vara på en frisk häst. Och med ponnier som ska ridas av mindre barn bör man vara lite restriktiv med vad man lär in för trick. Kan bli knepigt om någon ung och grön råkar göra något den inte tänkt. Jag tänker alltid att mindre ponnier kan behöva byta hem då ryttare växer ur dem. Och då kan de, om de är så små, hamna hos mindre skickliga ryttare än de är idag. :)
 
Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har alltid vart väldigt framåt och känslig. I början gick allt jättebra men sen efter några månader började hon bara sticka från ingenstans, det gick dessutom väldigt fort. Vi kunde skritta/trava i slowmotion och sen från ingenstans var det räsergalopp. Detta var endast i padocken och eftersom jag blev rädd gick vi in i ridhuset istället, där hon efter ett tag också började sticka. Detta gjorde mig som sagt rädd vilket inte gjorde saken bättre. Sen flyttade vi och började träna för en tränare, då började det gå bättre men stack fortfarande ibland. Sen gick det en vecka utan att hon stuckit någongång men då såg vi på en träning att hon var halt. Lite innan detta började vi också få problem med uppsittningen (en stor pall på förra stallet som hon tyckte var läskig, sen tyckte hon alla pallar var ”läskiga”).

Vi åkte då in till vetrinären och det visade sig att hon har en skada i benet som kommer ta ett antal månader tills det går att sitta upp igen. Det var alltså när det började gå hyfsat okej som skadan upptäcktes.

Det är bara det att jag går runt med en klump i magen konstant inför dagen då det är dags att sitta upp igen :(. Det är säkert lätt för många att säga ” sälj och köp en ny häst” men hon är så rolig att rida när hon inte sticker och jag vill verkligen att det ska fungera, så som det gjorde innan hon började sticka. Kan det vara så att hon började sticka för hon hade ont? När en duktigare ryttare som ridit henne en del innan satt upp stack hon inte.

Jag är bara orolig för att hon ska sticka nu när det är dags att sätta igång och det kanske blivit en olat. Eller kan det vara pågrund av smärta som vi började få problem? Hon har alltid vart lite springig och pigg som sagt, även väldigt känslig.

Ville bara skriva av mig lite och kanske få lite feedback på mina tankar🙂
Det ka vara väldigt många olika skäl till varför ponnyn sticker.
Som redan nämnts kan det vara så att den kanske inte utbildats så väl på Irland. Det är inte helt ovanligt att de liksom mer eller mindre hoppar upp på hästen och rider ut dem i grupp och sen räknas hästen som inriden. Man kan då ha missat att få dem trygga under ryttare, missat att lära dem helt korrekt svar på hjälper etc.
Men eftersom det kom efter några månader så kan det ju också vara smärta som gjort att hon började dra. Och det kan vara från skadan som nu ger hälta, från smärta i rygg/hals etc eller pga smärta i munnen om man inte korrigerat tänderna korrekt tex.

Om det är så att det kvarstår problem när veterinären säger att hästen är smärtfri och du ändå vill behålla henne så kan du försöka få hjälp av en tränare som rider igång hästen och sen fasar in dig gradvis.
Du kan också ta hjälp av en problemlösare om hästen ändå sticker med dig. Det finns folk som jobbar med just sådant. Och det finns knep för att hindra dem från att sticka. Och det ska en bra problemlösare kunna lära ut. Men då behöver man ha problemlösaren där på plats med er. Så kan denne se vad som sker och hjälpa er utifrån just er situation. Och i många fall kan också problemlösaren jobba igenom hästen lite åt dig innan du ska upp och rida.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: Nikan
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp