Skada på sidliga tåsträckaren

Jeslin

Trådstartare
Hade ni köpt en häst som haft en skada för två år sedan där sidliga tåsträckaren i ett framben gått av? Enligt säljaren har hon inga men efter detta och när jag googlar hittar jag inte mycket. Jag ska prata med den veterinär som behandlade detta men vill höra om någon har erfarenhet?
Finns det risk att skadan går upp igen eller att strukturerna runt ärrvävnaden är känsligare?
Behöver vi ta hänsyn till detta i framtiden eller är det bara, som säljaren säjer, att rida på som vanligt?
Efter skadan tog de föl på henne så hon bokade totalt drygt ett år. Nu igång sedan ca 6 månader.
Självklart ska vi besikta hästen också.
 
Jag har stött i samma stall som en häst med den skadan.

Den såg lite udda ut, resterna av senan hade nämligen ramlat ner i knäet, vilket såg större ut än på en vanlig häst. På den hästen 'lagades' alltså inte skadan, utan senan var av, och fick fortsätta vara detta.

Den hästen gick som vanligt. Hade inga uppenbara problem förutom att den inte kunde lyfta tån det där lilla extra = den fick hoppa lite högre över hinder än andra hästar.

Den verkade opåverkad av skadan och reds normalt i de ca 3år jag kände den. Togs sedan bort av något helt orelaterat.

Jag hade nog pratat med veterinären, om inte annat än så för att få klart i om skadan är läkt eller om den, som på hästen nämnd ovan, helt enkelt ignoreras eftersom det inte är ett problem. Jag hade velat se att hästen höll i 'full träning' (dvs så hårt som jag själv tänkt träna) innan jag köpte.
 
Hade ni köpt en häst som haft en skada för två år sedan där sidliga tåsträckaren i ett framben gått av? Enligt säljaren har hon inga men efter detta och när jag googlar hittar jag inte mycket. Jag ska prata med den veterinär som behandlade detta men vill höra om någon har erfarenhet?
Finns det risk att skadan går upp igen eller att strukturerna runt ärrvävnaden är känsligare?
Behöver vi ta hänsyn till detta i framtiden eller är det bara, som säljaren säjer, att rida på som vanligt?
Efter skadan tog de föl på henne så hon bokade totalt drygt ett år. Nu igång sedan ca 6 månader.
Självklart ska vi besikta hästen också.
Nu kanske ni redan har hunnit besiktiga hästen men jag hade gjort såhär:
Funderat på vad jag ska ha hästen till.
Be min egna veterinär prata med veterinären och få överskickat journal+eventuella bilder eller annan info.
Hade min veterinär sagt ok, hästen känns bra, ser bra ut och går igenom besiktningen för dagen, priset är rätt så hade jag köpt hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
818
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 790
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp