skada sedan 3v,gaffelband/griffelben?

Grannox

Trådstartare
Hej!
Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta.

Jag har ett 7 årigt arabsikt fullblodssto som för 3 veckor sedan( så 3 veckor och 1-2 dar sen) gick omkull när den som tog in skulle ta in henne från hagen.
Hon gick den dagen i konvalicenten pga att hon hade varit lite varm i ena fram pga att den vanliga hagen är full med DJUP LERA så att de fastnar och får slita loss benen.

De var då två st som tog de två som gick i konvalicenterna, så min tog en och den andra tog den andra.
Min häst gick bakom den första hästen som när den kommer in i stallet, freakar loss o hoppade in i ena boxväggen och skrämde min häst som antagligen kastade sig lite (?) och gick omkull på stenplattorna utanför stallet och slog i vänstersidan :(

De såg tydligen ingenting först - vad dom säger.
Men efter det så blev hon svullen och hård hela vänster sida av rumpan, ner i låret svullnade upp i hela benet och blev jätte varm.
Hittade ett sår, stor som en 5 krona(blödande) samt några små ytliga skärsår vb

(blödande) sår på utsidan av kotan vf, samt ett litet blödande skärsår vid ballarna hf.

Jag var på jobbet, och såg varken hur hon ramlade o var nära på att inte heller ngt få veta om händelsen.

Efter några dar gick svullnaden ner i vb, skötte om såren o allt läker som det ska.
MEN värmen hoppar i benen på henne, vissa dar jätte fin i alla 4, andra dar varm i ngt ben el fler.
Föra veckan( gått 2 veckor) så haltade hon lite grann i bak en dag och jag fick metacam av min veterinär, en kur på 7 dar ca.
Hon började få det förra onsdagen, avslutade sista i tis.

sön-tis var hon kall, ohalt i skritt och trav och jätte fin i benen.
Skrittades uppsuttet lite lätt i tisdags.
I onsdags så var hon jätte varm i vb, och varm båda fram.

Igår(torsdag) var hon jätte fin i alla 4 och inte halt, ej halt i ons heller.
skrittades vid hand.

och då IDAG( fredag) när jag kom vid 13 tiden så var hon varm i kotan vb samt svullen och varm insidan av vb ca halva benet, samt varm i vb framsidan av hasen.

Samt o halt - vad jag kunde se.

Under all den här tiden har jag haft nästan daglig kontakt med min veterinär, som har tyckt att vi ska avvakta om hon inte blir sämre.

Ringde till ATG täby idag för att rådfråga om de tyckte att vi skulle åka in nu när det har gått så länge och uppför sig så konstigt.
Så vi fick en tid på tisdag morgon hos dom där de ska ultraljuda henne samt röntga.

De hade funderingar på om det antingen var griffelbenet eller gaffelbandet. :(

Det jag undrar nu är om någon kanske har varit med om liknande
eller hört eller liknande.
Dela gärna med er av vad ni tror att det är m.m om ni har några idéer.

Om det skulle vara så att griffelbenet är av el liknande, har hört att de kan vara ohalta om det är det så det inte märks. Kan de då leva med det/tas bort eller är det helt slut för vår del då?

Kan oxå tilllägga att hon ALDRIG är varm i benen annars och har haft henne i 5 ½ år. Samt aldrig varit skadad what so ever någonsin!

Tacksam för svar, råd,tips el stöttningar!

/Liv
 
Sv: skada sedan 3v,gaffelband/griffelben?

Känner en fullt fungreande häst som både brutit griffelbenet (opererat bort del) och en som opererat för gaffelbandsskada.
 
Sv: skada sedan 3v,gaffelband/griffelben?

Känner en fullt fungreande häst som både brutit griffelbenet (opererat bort del) och en som opererat för gaffelbandsskada.
Ja det är väl mer att gaffelbandsskada är liksom riktigt "illa"? eller är jag ute o cyklar?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 369
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej. Jag har en häst som vart lite underlig i bakbenen det senaste. För ett tag sen var hon varm i vänster bakben från hasen och ner...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp