skadad av häst - sjukhus?

lovehorses

Trådstartare
Imorse steg min häst på foten.:rage::arghh::meh: Helt onödigt tyckte jag.:crazy:
j:devil:la ont i lilltån och svullen, blåröd runt i kring.
Velar om att fara in och visa upp det för en doktor... De är väl bara att bita ihop.

HUr gör ni när ni får några lättare skador? biter ni ihop?
Säkert kan de inte göra så mycket men när man använder foten så pass mycket.
Jag menar inte kan jag ligga på soffan å vila foten, hästarna måste ha mat, barnen måste tas hand om. :(
I med llite värkmedicin bara! :banghead:
 
Imorse steg min häst på foten.:rage::arghh::meh: Helt onödigt tyckte jag.:crazy:
j:devil:la ont i lilltån och svullen, blåröd runt i kring.
Velar om att fara in och visa upp det för en doktor... De är väl bara att bita ihop.

HUr gör ni när ni får några lättare skador? biter ni ihop?
Säkert kan de inte göra så mycket men när man använder foten så pass mycket.
Jag menar inte kan jag ligga på soffan å vila foten, hästarna måste ha mat, barnen måste tas hand om. :(
I med llite värkmedicin bara! :banghead:

Med så där ont skulle jag nog åkt in till akuten. Tån kan vara bruten.

Om du är osäker, ring Vårdupplysningen o be om råd.
 
Med så där ont skulle jag nog åkt in till akuten. Tån kan vara bruten.

Om du är osäker, ring Vårdupplysningen o be om råd.
Fast med en bruten tå gör de inte så mycket, tejpar fast den mot granntån och det kan man ju göra själv om man vill. Jag brukar inte bry mig om det inte är allvarligare än så.

För nån vinter sedan hoppade en av mina hästar till och landade på min ena fotrygg, ont som :devil: gjorde det då det var fruset knaggel under men det var ju bara att fortsätta gå och släppa ut. När stallet var klart åkte jag hem och åkte sen vidare till jobbet. Satte ihop lilltån med grannen mha ett par plåster.
 
Skulle inte ha åkt in med det. De gör ändå inte mycket åt det, så man kan lika gärna ta hand om det själv.
 
Imorse steg min häst på foten.:rage::arghh::meh: Helt onödigt tyckte jag.:crazy:
j:devil:la ont i lilltån och svullen, blåröd runt i kring.
Velar om att fara in och visa upp det för en doktor... De är väl bara att bita ihop.

HUr gör ni när ni får några lättare skador? biter ni ihop?
Säkert kan de inte göra så mycket men när man använder foten så pass mycket.
Jag menar inte kan jag ligga på soffan å vila foten, hästarna måste ha mat, barnen måste tas hand om. :(
I med llite värkmedicin bara! :banghead:
Den akuta smärtan brukar lugna sig på någon dag eller två. Min ena gjorde studs på mattes fot för något halvår sedan. Min sambo råkade skrämma honom så hästen studsade verkligen och landade på min för dagen icke stålhättebeklädda fot. Problemet var att sambon blev så orolig att han mer eller mindre tvingade mig att ta av skon trots mina protester vilket man ju aldrig ska göra och det gjorde det hela så mycket värre. Sålänge skon sitter på kan man halta vidare men att ta på skon igen är inte skönt. Min stortånagel är fortfarande blåsvart (han landade på stortån vid övergången mellan tå och tånagel så nagelbädden ser lätt konstig ut) och smärtan om jag slog i efter var ju inte så trevlig men det la sig ganska snabbt. Svullnaden och blå-rödheten gav sig nog på någon/några veckor.

Om det inte finns någon snedställning så är det nog ingen fara. En bruten tå som ligger rätt görs det ändå inget åt.

Jag söker inte vård för sådant.
 
Tror man att man behöver få det dokumenterat eller har väldigt ont så bör man väl kolla upp det.
Ett telefonsamtal är ju inte så besvärande heller bara för att få råd.

Jag brukar i regel avvakta några dagar, är det inte bättre då så ringer jag åtminstone.
Jag biter ofta ihop men jag tänker inte ha ont i onödan.
 
Du kan väl ringa, kyla och , vad är det de rekommenderar?, två alvedon och en Ipren Max tre gånger om dagen.
 
Med så där ont skulle jag nog åkt in till akuten. Tån kan vara bruten.

Om du är osäker, ring Vårdupplysningen o be om råd.
Varför akuten med en eventuellt bruten tå? Akuten är till för akuta saker. Sådant som absolut inte kan vänta utan att riskera fara för liv och framtida hälsa. En eventuellt bruten tå är inget som ska till akuten. En bruten tå läker av sig själv oavsett om du går till läkare eller inte. Jag förstår väntetiderna på akuten när folk tycker att en eventuellt bruten tå som inte ens behöver vård är nog för att åka dit. Vansinnigt slöseri med tid och resurser för alla.
 
Beror på om skadan är något som de kan göra nåt åt eller om värken är så illa så jag behöver starkare smärtstillande.
Åkte av och fick en rejäl muskelskada i svanken. Det kan man ju inte göra något åt men jag kunde verkligen inte röra mig p.g.a. värken så jag åkte till doktorn och fick bättre smärtstillande.

Men annars om det är sånt som ändå inte kan/behöver lagas så åker jag inte in. Fast man får komma ihåg att en del skador kanske behöver dokumenteras om man skulle kunna få ut på försäkringen i framtiden om skadan ger bestående men.
 
Varför akuten med en eventuellt bruten tå? Akuten är till för akuta saker. Sådant som absolut inte kan vänta utan att riskera fara för liv och framtida hälsa. En eventuellt bruten tå är inget som ska till akuten. En bruten tå läker av sig själv oavsett om du går till läkare eller inte. Jag förstår väntetiderna på akuten när folk tycker att en eventuellt bruten tå som inte ens behöver vård är nog för att åka dit. Vansinnigt slöseri med tid och resurser för alla.

Släpp den mästrande tonen tack. Jag vet inte var du bor, men där jag bor är det akuten som gäller om man inte vill eller kan vänta flera dagar på att träffa en läkare. Ringer man HC och säger att man vill träffa en läkare samma dag hänvisar dom till akuten. Den funkar som en drop-in hälsocentral. Detta är inget som jag har hittat på.

Riktigt akuta grejer går naturligtvis före när dom jobbar.
 
Imorse steg min häst på foten.:rage::arghh::meh: Helt onödigt tyckte jag.:crazy:
j:devil:la ont i lilltån och svullen, blåröd runt i kring.
Velar om att fara in och visa upp det för en doktor... De är väl bara att bita ihop.

HUr gör ni när ni får några lättare skador? biter ni ihop?
Säkert kan de inte göra så mycket men när man använder foten så pass mycket.
Jag menar inte kan jag ligga på soffan å vila foten, hästarna måste ha mat, barnen måste tas hand om. :(
I med llite värkmedicin bara! :banghead:
För lättare skador biter jag ihop. Om jag blir rädd att någonting är allvarligt åker jag in och ber någon kolla.

(Tex sparkad av miniponny mitt under knät.När hela underbenet var blått och hade svullnat efter en vecka och det bara gjorde mer ont åkte jag in och kontrollerade, en sjuksköterska konstaterade att det inte var skelettskada (kunde stå på ett ben) och sa att det inte var farligt. Då kändes det helt ok. Hon sa att det var ok att röra sig så mycket man ville med och svullnaden gick ned av rörelse så jag stack och jumpade. Nu har det gått 3-4 veckor och det är bara lite svullet kvar. Inget ont längre, lite ömt bara om jag trycker.

Gången innan dess när jag ramlat i en hage så åkte jag in lite redan på em men då hade jag även brutit benet. Så svårt att veta ibland.)
 
Varför akuten med en eventuellt bruten tå? Akuten är till för akuta saker. Sådant som absolut inte kan vänta utan att riskera fara för liv och framtida hälsa. En eventuellt bruten tå är inget som ska till akuten. En bruten tå läker av sig själv oavsett om du går till läkare eller inte. Jag förstår väntetiderna på akuten när folk tycker att en eventuellt bruten tå som inte ens behöver vård är nog för att åka dit. Vansinnigt slöseri med tid och resurser för alla.
Ja ska man göra något alls är det vårdcentralen man ska till.
 
Släpp den mästrande tonen tack. Jag vet inte var du bor, men där jag bor är det akuten som gäller om man inte vill eller kan vänta flera dagar på att träffa en läkare. Ringer man HC och säger att man vill träffa en läkare samma dag hänvisar dom till akuten. Den funkar som en drop-in hälsocentral. Detta är inget som jag har hittat på.

Riktigt akuta grejer går naturligtvis före när dom jobbar.
Jag mästrar inte. Jag ser det som fullständigt onödigt att ta upp vårdens resurser för något som inte kräver vård för att läka. Tyvärr hänvisar många vårdinstanser till akuten helt i onödan för att de är rädda för personers helt orimliga ilska för att de inte kan trolla fram läkartider som inte finns. Det är bland annat därför, för att folk söker sig till akuten helt i onödan som svårt sjuka inte får den hjälp de faktiskt behöver. Jag läste senast idag att 55%, 55%!!!! av de barn som söker vård på akuten inte hade behövt åka dit utan kunde fått vård på vårdcentralen istället. Fatta vilka resurser det tar helt i onödan. Att man själv vill och anser sig behöva träffa en läkare idag innebär inte att behovet verkligen finns. Hade de som inte behöver läkarvård alls struntat i att söka vård och de som behöver vård sökte sig till rätt instans istället för att sätta sig på akuten så hade alla vunnit på det.
 
Jag mästrar inte. Jag ser det som fullständigt onödigt att ta upp vårdens resurser för något som inte kräver vård för att läka. Tyvärr hänvisar många vårdinstanser till akuten helt i onödan för att de är rädda för personers helt orimliga ilska för att de inte kan trolla fram läkartider som inte finns. Det är bland annat därför, för att folk söker sig till akuten helt i onödan som svårt sjuka inte får den hjälp de faktiskt behöver. Jag läste senast idag att 55%, 55%!!!! av de barn som söker vård på akuten inte hade behövt åka dit utan kunde fått vård på vårdcentralen istället. Fatta vilka resurser det tar helt i onödan. Att man själv vill och anser sig behöva träffa en läkare idag innebär inte att behovet verkligen finns. Hade de som inte behöver läkarvård alls struntat i att söka vård och de som behöver vård sökte sig till rätt instans istället för att sätta sig på akuten så hade alla vunnit på det.

Jo du mästrar. I just det här fallet, tänk att jag har haft sån tur att jag aldrig har brutit tån och inte har en aning om hur vården ser på en sån, eller vad den gör, så för mig är det inte automatiskt "något som inte kräver vård för att läka". Jag hade förmodligen själv i en sån sits ringt Sjukvårdsupplysningen och om dom hade rekommenderat att åka till akuten så hade jag gjort det.

Om det stör dig rent allmänt att folk åker för mycket till akuten så må väl det vara hänt, men låt det inte gå ut över mig är du snäll, för du vet ingenting om hur det funkar där jag bor. Eller om vilka mina verkliga behov är, eller har varit.
 
Jo du mästrar. I just det här fallet, tänk att jag har haft sån tur att jag aldrig har brutit tån och inte har en aning om hur vården ser på en sån, eller vad den gör, så för mig är det inte automatiskt "något som inte kräver vård för att läka". Jag hade förmodligen själv i en sån sits ringt Sjukvårdsupplysningen och om dom hade rekommenderat att åka till akuten så hade jag gjort det.

Om det stör dig rent allmänt att folk åker för mycket till akuten så må väl det vara hänt, men låt det inte gå ut över mig är du snäll, för du vet ingenting om hur det funkar där jag bor. Eller om vilka mina verkliga behov är, eller har varit.
Jag påtalar det felaktiga med ditt råd att åka till akuten med en eventuellt bruten tå. Jag har inte låtit något gå ut över dig utan påtalar enbart att ditt råd är felaktigt.
 
Jag mästrar inte. Jag ser det som fullständigt onödigt att ta upp vårdens resurser för något som inte kräver vård för att läka. Tyvärr hänvisar många vårdinstanser till akuten helt i onödan för att de är rädda för personers helt orimliga ilska för att de inte kan trolla fram läkartider som inte finns. Det är bland annat därför, för att folk söker sig till akuten helt i onödan som svårt sjuka inte får den hjälp de faktiskt behöver. Jag läste senast idag att 55%, 55%!!!! av de barn som söker vård på akuten inte hade behövt åka dit utan kunde fått vård på vårdcentralen istället. Fatta vilka resurser det tar helt i onödan. Att man själv vill och anser sig behöva träffa en läkare idag innebär inte att behovet verkligen finns. Hade de som inte behöver läkarvård alls struntat i att söka vård och de som behöver vård sökte sig till rätt instans istället för att sätta sig på akuten så hade alla vunnit på det.

Jag hade gärna sett att akuten då kommunicerar att det är onödigt att vara där, vilket de inte verkar göra.
Sen är det helt galet att bli hänvisad till akut/lättakut för att det inte finns läkartider. Har även jag blivit.
Även saker att kolla till försäkring samt sår som kan behöva behandlas "bara" för att inte ge ärr ska ju till akuten.
 
Jag hade gärna sett att akuten då kommunicerar att det är onödigt att vara där, vilket de inte verkar göra.
Sen är det helt galet att bli hänvisad till akut/lättakut för att det inte finns läkartider. Har även jag blivit.
Även saker att kolla till försäkring samt sår som kan behöva behandlas "bara" för att inte ge ärr ska ju till akuten.
Jo det hade såklart varit bra men vem ska ta emot den ilskan från de som inte borde vara där? Folk är nog förbannade ändå för att andra "får gå före" och för att de får vänta. Folk tror att personalen sitter och fikar i timmar istället för att ta emot dem när de istället försöker rädda någon annan människas liv.
Det är ju helt galet att bli hänvisad till akuten för försäkringsärenden. Är det inget som en läkare behöver titta på så räcker det vanligtvis att träffa en sköterska som gör en notering i journalen och är det inget som behöver åtgärdas genast men kräver läkarbesök så behöver inte läkarbesöket vara samma dag ens.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 596
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 124
Senast: Gotthard
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: MattiZ
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 357
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp